Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Mediarestricties?

LZN
19-03-2004, 16:53

Zoals de meeste mensen weten heeft de media een sterke invloed op het denken van de bevolking in het desbetreffende land. Een van de vele voorbeelden hiervan is de propaganda van de Nederlandse media over de de dreiging die van Irak uit zou gaan ,die daar ongetwijfeld opdracht toe hebben gekregen van de Nederlandse overheid, die weer onder druk werd gezet door voornamelijk de V.S. of Agression. Het gevolg was dat toch een groot gedeelte instemde met de aanvallen, terwijl de aanvallen zoals hedendaags blijkt niet te rechtvaardigen zijn op grond van de vermeende dreiging die van Irak uit zou gaan. Naar mijn mening zijn de media tegenwoordig een onderdeel van het militaire systeem, omdat men via de media de bevolking kan manipuleren om een gewenst gedachtegoed te creeeren, waarvan waarschijnlijk het bekendste voorbeeld de propaganda die Hitler gebruikte is, die het Duitse volk in de waan liet dat de joodse mensen een zeer gevaarlijk, duister volkje waren, wat tot gevolg de holocaust had. De media moeten dus niet langer gezien worden als voorlichtingsinstellingen, ook omdat de media er tegenwoordig voor kunnen zorgen dat bedrijfsdirecteuren, voorzitters van verenigingen en zelfs ministers aftreden. De media is naar mijn mening een onderschatte kracht, waar zeker restricties aan moeten worden verbonden omdat het wel degelijk een catastrofale uitwerking kan hebben zoals de (recente) geschiedenis laat zien..

sidiahmed
19-03-2004, 19:03
hoe denk je dat berlosconi het tot premier heeft geschopt? of dat poetin geen tegenstand had in de presidentsverkiezingen?

Tempelier
19-03-2004, 19:08
Volgens mij was het overgrote deel van de Nederlandse media faliekant tegen de oorlog in Irak. Jouw stelling gaat dus niet op. restricties aan de media zijn een schending van de grondwet en van onze democratische principes. Iedereen mag hier zijn mening uiten, zelfs Arabische kranten die ons de dood toewensen, dat is de schoonheid van de democratie. Als er 1 krant of medium is wat onzin verteld of propaganda bedrijft is er altijd een ander medium wat dat weer corrigeerd.

sidiahmed
19-03-2004, 19:12
Origineel gepost door Tempelier Volgens mij was het overgrote deel van de Nederlandse media faliekant tegen de oorlog in Irak. Jouw stelling gaat dus niet op. restricties aan de media zijn een schending van de grondwet en van onze democratische principes. Iedereen mag hier zijn mening uiten, zelfs Arabische kranten die ons de dood toewensen, dat is de schoonheid van de democratie. Als er 1 krant of medium is wat onzin verteld of propaganda bedrijft is er altijd een ander medium wat dat weer corrigeerd. waarom trek je deze topic weer naar een hoek tussen (wij )autochtonen) en jullie(allochtonen)? kan men geen enkele topic vrijwaren van dat onzinnig gedoe. zijn statement was dat de media machtiger is dan de meeste mensen denken antwoord daarop en niet zijdelings. dank je.

Tempelier
19-03-2004, 19:29

Ik geef alleen maar aan dat iedereen zijn mening moet kunnen uiten, wat die mening ook is. En dat er dus geen restricties aan moeten worden gesteld zoals NuchtereMaroko voorsteld. Het meest sprekende voorbeeld is dat zelfs mensen die voorstander zijn van aanslagen op ons dat mogen zeggen. Net als mensen die tegenstander zijn van democratie dat mogen zeggen.

rnaj
19-03-2004, 19:34
heb het niet gelezen, maar inderdaad de media is niet objectief

amazigharifi
19-03-2004, 19:34
ik sta soms verbaast hoe partijdig het Nos en het RTL4 nieuws zijn. de propaganda van deze twee zenders is onvoorstelbaar. ik heb altijd geleerd dat je niet altijd moet geloven wat je leest of ziet maar bij deze twee zenders geldt dat je deze nooit moet geloven. deze twee zenders lijken wel op een staat zender van amerika of eigendom van Balkellende. kijk maar als een bus wordt opgeblazen in israel dan krijgt de bevolking de bloedigste beelden die der bestaa te zien. maar van de msidaden van Israel zoals verwoesten van huizen met bewoners en al, het schieten van kinderen in het hoofd door sluipschutters, het schieten op moeders die hand in hand lopen met hun kinderen op straat, het gooien van granaten in scholen waar kinderen nog in de school zitten. van al deze msidaden krijgt de nederlandse bevolking niets te zien. ook van de doden in Irak krijgt de nederlandse bevolking niets te zien. deze twee zenders lijken op het NBC van amerika. elke uitzending van het NOS of RTL4 zitten volpropaganda. let maar op als je naar deze zogenaamde "jounaal"(propaganda) zenders kijkt.

Laila
20-03-2004, 00:01
nuchteremarok............ ik vind je super!!!!!!!!!! ik lees overal die reacties van jou en ben het overal mee eens je beargumenteerd heel goed je mening en hebt je standpunten dat kan niet niet van veel mensen zeggen die hier een beetje doen discussieren! maja ik wou dat effe kwijt en nu is't eruit;) doeiiiiiiiii

Zelfkritiek
20-03-2004, 00:55
Origineel gepost door sidiahmed hoe denk je dat berlosconi het tot premier heeft geschopt? of dat poetin geen tegenstand had in de presidentsverkiezingen? Omdat beide heren het grootste deel van de publieke media in handen hebben! Rusland en Italie zijn voorbeelden van hoe het niet moet. We moeten er te allen tijde voor behoedzaam zijn dat onze media onafhankelijk blijven! Qua politiek, vind ik de mate van onafhankelijkheid van de Nederlandse media ruim voldoende. Helaas kan dat in een zeer groot deel van de wereld niet gezegd worden....

an3sdej
20-03-2004, 01:07
Waar ook ter wereld, je zult altijd medestanders en tegenstanders voor jouw ideeën hebben. In de landen waar de islam de grootste godsdienst is, en de grootste bevolking Arabisch is, zullen de media pro-islamitisch en pro-Arabisch zijn. Daar waar christenen de meerderheid vormen zullen de media pro-christelijk of pro-westerse wereld zijn. Daar waar één van de partijen of bevolkingsgroepen of religies in de minderheid zijn, zullen ze zich achtergesteld voelen. Het is onzinnig om in westerse landen de media aan banden te leggen als ze pro-westers, of minder pro-moslim zijn. Net zo min als in islamitische landen media restrichties moeten ondervinden omdat ze niet pro-westers zijn. Waar in bijv. islamitische landen hebben christenen eigen zendtijd? Waar kunnen christenen, of niet gelovigen in overwegend islamitische landen een eigen krant beginnen?

amused
20-03-2004, 11:09
Ik denk dat an3sdej een sterk punt heeft. De (vrije) media is natuurlijk voor een groot gedeelte een afspiegeling van de samenleving. Wanneer jouw standpunten sterk afwijken van het "gemiddelde" (hoe naar ik dat woord ook vind), kan je de media als politiek partijdig beschouwen. Zo lees ik hier frequent de opmerking dat de Nederlandse media rechts zouden zijn, terwijl er ook sites te vinden zijn waar diezelfde media voor "linkse propaganda" worden uitgemaakt... Ik vrees dat hieraan niks te doen valt, ik vind het opleggen van "restricties" aan de persvrijheid een heel slecht plan. Mensen die per se een andere mening willen verkondigen (binnen de grenzen van de wet uiteraard) hebben ten aller tijden de mogelijkheid hun eigen media te creeeren... Het staat zonder twijfel vast dat de media een grote impact hebben op de publieke opinie. Maar eerlijk gezegd ben ik van mening dat het met de partijdigheid van de media in Nederland, zeker relatief gezien, wel mee valt. Recent onderzoek naar de berichtgeving omtrent allochtonen in 2 kranten (Telegraaf en Volkskrant) heeft uitgewezen dat deze berichtgeving een stuk minder negatief was dan algemeen wordt aangenomen, al zouden beide kranten wel iets vaker allochtonen aan het woord kunnen laten. Natuurlijk is het aan de media om te bepalen wat nieuws is. En ja, dat is subjectief. Daar spelen afwegingen mee zoals: hoe dicht speelt zich dit bij ons af, en hoe ernstig is de situatie. Wat betreft 2 topics die vaak op dit forum worden bediscussieerd (Irak en het Israel/Palestina conflict), denk ik dat er helemaal geen reden tot klagen is, deze onderwerpen worden door de media "doodgeknuffeld". En ook hier is mijn mening dat beide kanten van het verhaal duidelijk worden belicht. Regelmatig komen in de media organisaties als "een ander Joods geluid" of andere pro-Palestijnse organisaties aan het woord. En wat betreft de kwestie Irak lijkt alleen al het feit dat de meerderheid van het Nederlandse volk tegen de Amerikaanse inval is, al een tegenargument te zijn voor het idee dat de Nederlandse media een Amerikaans propaganda instrument is. Kijk, als je je miskend voelt omdat je als Nederlander van Erithreaanse afkomst nooit wat leest over de situatie tussen Ethiopie en Erithrea, terwijl het daar ondanks het einde van de oorlog nog steeds erg onveilig is, dan vind ik dat je een punt hebt. Dat is pas echt een vergeten gebied, en helaas niet alleen in Nederland. De overmaat aan berichtgeving omtrent extremistische moslims is mijns inziens nogal logisch. Dit wordt binnen Europa toch als een groot probleem gezien, zeker na de aanslag in Madrid. Dit is dicht bij ons bed, iets wat ons morgen kan overkomen. Helaas zijn het moslims zelf die via brieven, telefoontjes en videoboodschappen hun geloof koppelen aan terreur en moord. En een extremistische moslim heeft (gelukkig) meer nieuwswaarde dan een moslim die tegen geweld is.... Een georganiseerde en massale afkeuring van het geweld in naam van de Islam (zoals de vele anti-irak demonstraties) zou wel nieuwswaarde hebben, maar helaas heb ik dat nog niet gezien. Daarom denk ik dat, voor zover het de berichtgeving omtrent moslims aangaat, het veel te gemakkelijk is de schuld eenzijdig bij de media te leggen. Wat dat betreft vind ik dat er ook een duidelijk stuk eigen verantwoordelijkheid ligt.

an3sdej
20-03-2004, 11:32
Precies Amused, goed verwoord.