Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Islamitische Basisschool Of Niet?

Pagina's : [1] 2

missarabia
14-03-2004, 16:08

Hallo dames, Binnenkort moet ik mijn dochtertje inschrijven op een basisschool. Nu denkt ik erover om haar naar een islamitische basisschool te sturen. Wie heeft ervaring met deze scholen. Zijn ze beter voor onze kinderen of is een "Nederlandse" school dit juist. A.U.B reacties hierop. Groetjes

Safoora
14-03-2004, 23:27
Origineel gepost door Anitaa Als je de mogelijkheid hebt om je kind naar een Islamitische school te sturen dan zou ik daar absoluut voor kiezen. Het sluit mooi aan op de opvoeding thuis. Het onderwijs is ook goed op de meeste scholen en je hebt niet de problemen van kerst sinterklaas en verjaardagen en het gevaar van broodjes uitwisselen met varkensvlees enz. Een goede basis is het halve werk ;) Precies... Kzou ook niet twijfelen en kiezen voor een Islamitische basisschool. Je kind krijgt behalve onderwijs ook veel Goede gewoontes/zaken mee o.a het gebed, en dat het ook nog eens op tijd wordt verricht.

manalltje
15-03-2004, 12:24
salaam alaykoum ougty , met die vraag zat ik ook , maar alhamdoelilah heb ik voor een islamitische school gekozen omdat er veel voordelen aan zitten en nadelen heb je op elke school , bovendien zijn de scholen bij mij in de buurt toch allemaal ""zwart "". en volgens de geleerden is het verplicht voor de ouders om hun kinderen naar een islamitische school te brengen , als de mogelijkheid er is . wa salaam alaykoum . p.s wel vind ik dat je als ouder mee moet helpen op een school zodat het alleen maar beter wordt dus mamma''S HELP EEN BEETJE OP EEN SCHOOL .al is het maar voor een halfuur , op de school van mijn dochter hebben ze bijna allen maar niet moslims als leraren , dus bij binnenkomst kan een moslim moeder bijv fatiha voorzeggen aan de kids alle kleine beetjes helpen insh'ALLAH TOT EEN GOEDE islamitische school .

Allure_80
16-03-2004, 18:02
Ik zou het zeker doen als ik jou was. Een Islamitische school streeft naar goed Nederlandstalig basisonderwijs op Islamitische grondslag. Dat is het enige verschil met een Nederlandse openbare school. De kinderen krijgen gewoon taal, rekenen, wereldorientatie etc etc. Daarnaast krijgen ze ook onderwijs in de Islam. Dat is toch prachtig voor een moslim(a). Ik zou het zeker doen!

missarabia
16-03-2004, 20:13

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik dit advies zeker ga opvolgen. Groetjes

asiamoslima
16-03-2004, 20:46
Origineel gepost door missarabia Hallo dames, Binnenkort moet ik mijn dochtertje inschrijven op een basisschool. Nu denkt ik erover om haar naar een islamitische basisschool te sturen. Wie heeft ervaring met deze scholen. Zijn ze beter voor onze kinderen of is een "Nederlandse" school dit juist. A.U.B reacties hierop. Groetjes Salaam missarabia, Ik kan het je zeker aanraden. Ik heb zelf ook op een Islamitische basisschool gezeten en heb er goede herinneringen aan. Zo leer je van je eigen godsdienst beter te begrijpen, bijvoorbeeld dat Ied al'adha en Ied al Fitr onze feestdagen zijn en je leert bijvoorbeeld dat christenen kerst vieren en waarom ze dat vieren en te waarderen. Laat je niet te veel meesleuren door de media over taalachterstanden en dergelijke, de meeste taalachterstanden hebben wij nog altijd in onze eigen taal, ik schaam me soms echt dood om mijn marokkaans. Ik wil mijn dochter ook inschrijven op een Islamitische basisschool. Hoe oud moet je kind zijn om het te mogen inschrijven?

missarabia
16-03-2004, 23:31
HOi asiamoslima, Ik ben blij met je reactie. Mijn dochterje wordt 3 jaar en ik moet haar nu al inschrijven voor als ze 4 jaar is. Waar ik een beetje bang voor was is dat ze later inderdaad een taalachterstand zou krijgen. Dit zijn toch ook belangrijke zaken die haar in haar verdere leven zouden kunnen belemmeren. Maar dat slaat natuurlijk nergens op.

saffa3
17-03-2004, 16:31
Origineel gepost door missarabia HOi asiamoslima, Ik ben blij met je reactie. Mijn dochterje wordt 3 jaar en ik moet haar nu al inschrijven voor als ze 4 jaar is. Waar ik een beetje bang voor was is dat ze later inderdaad een taalachterstand zou krijgen. Dit zijn toch ook belangrijke zaken die haar in haar verdere leven zouden kunnen belemmeren. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Halloo, miss arabia Ik werk zelf op een islamitische school als lerares en ik kan je een islamistische school wel heel erg aanraden, maar ik zou zelf ook heel goed informeren over de kwaliteit van die school .Zoals je hele slechte openbare basisscholen hebt , zijn er ook slechte islamitische scholen tussen . Het verschilt per school...Voor de kindereen is een islamitische school wel heel leuk, omdat zoals eerder is gezegd, de thuissituatie meer overeenkomt.Wat je thuis wordt geleerd, wordt je ook op school geleerd. Sommmige scholen kampen wel met organisatorische problemen, maar dat komt vooral doordat ze nog niet zo lang bestaan natuurlijk! Dus bekijk het per school...informeer je goed, voordat je inschrijft.Oook moet je rekening houden met wachtlijsten dus ik zou niet te lang wachten met inschrijven. Wat de leerachterstand betreft: ik neem aan dat jij zelf goed nederlands spreekt....Dan kun je al heel veel doen met je kind:voorlezen, spelltjes doen , veel nederlands praten met je kind.Dan werk je al heel; veel achterstand weg. En je hebt nu ook voorscholen ...vanaf 2,5 jaar kan je kind daar al heen! Groetjes Saffa

asiamoslima
17-03-2004, 18:50
Origineel gepost door saffa3 Halloo, miss arabia Ik werk zelf op een islamitische school als lerares en ik kan je een islamistische school wel heel erg aanraden, maar ik zou zelf ook heel goed informeren over de kwaliteit van die school .Zoals je hele slechte openbare basisscholen hebt , zijn er ook slechte islamitische scholen tussen . Het verschilt per school...Voor de kindereen is een islamitische school wel heel leuk, omdat zoals eerder is gezegd, de thuissituatie meer overeenkomt.Wat je thuis wordt geleerd, wordt je ook op school geleerd. Sommmige scholen kampen wel met organisatorische problemen, maar dat komt vooral doordat ze nog niet zo lang bestaan natuurlijk! Dus bekijk het per school...informeer je goed, voordat je inschrijft.Oook moet je rekening houden met wachtlijsten dus ik zou niet te lang wachten met inschrijven. Wat de leerachterstand betreft: ik neem aan dat jij zelf goed nederlands spreekt....Dan kun je al heel veel doen met je kind:voorlezen, spelltjes doen , veel nederlands praten met je kind.Dan werk je al heel; veel achterstand weg. En je hebt nu ook voorscholen ...vanaf 2,5 jaar kan je kind daar al heen! Groetjes Saffa Salaam Saffa, Ik hoor ook heel vaak dat Islamitische Basisscholen lange wachtlijsten hebben. Wanneer denk jij dat het het beste is om je kind in te schrijven? Wa salaam, Asia Moslima :zwaai:

missarabia
17-03-2004, 21:56
Hallo Saffa3, Wat zijn voorscholen? En hoe kan ik erachter komen waar deze zitten. En hoe kom ik erachter welke Islamitische basisschool een goede school is? Alvast bedankt.

saffa3
17-03-2004, 22:11
Heee dames Om even antwoord op jullie vragen te geven....een voorschool is een een voorloper voor de basisschool , je kind begint dan met 2,5 jaar al.Elke dag een halve dag naar school, deze zijn opgericht om de zogenaamde achterstanden van allochtone leerlingen weg te werken.Maar volgens mij hebben nbog niet alle scholen zo'n voorschool, dus ik zou gewoon ff vragen aan de desbetrefffende school of die ook een voorschoool heeft. Ik zou mn kind al vroeg gaan inschrijven, ik heb mn kind al ingeschreven toem deze 1 jaar werd, maar je kan ook gaan inschrijven met 2 of 3 jaar.Maar niet wachten tot je kind bijna naar school moet , in elk geval!! Nou je kan eigenlijk niet zo makkelijk achter komen of een school een goede school is, behalve door te vragen aan mensen die hun kind daar op school op hebben. ja je hebt ook de openbare inspectierapporten op internet , maar die zijn meer voor insiders, ik denk niet dat je er veel wijzer van wordt. groetjes saffa

asiamoslima
17-03-2004, 22:40
Origineel gepost door missarabia Hallo Saffa3, Wat zijn voorscholen? En hoe kan ik erachter komen waar deze zitten. En hoe kom ik erachter welke Islamitische basisschool een goede school is? Alvast bedankt. Voorscholen zitten ook niet overal, de meeste zitten alleen in de grote steden. Ik heb mijn dochtertje met veel moeite ingeschreven op een voorschool. Ik heb eerst geprobeerd om haar in te schrijven op een voorschool die bij een Islamitische Basisschool hoort maar daar werd gekeken naar het opleidingsniveau van de ouders dus daar werden we afgewezen. Dus nu heb ik haar op een katholieke voorschool zitten. De Islamitische Basisschool in Utrecht heeft geen goede naam veel ouders beweren dat het een 'slechte' school is. Maar als je wat navraag doet op de school zelf dan kom je erachter dat het aan het kind ligt. Het ene kind wordt van huis uit al een beetje onderwezen en het andere kind wordt een beetje aan zijn lot overgelaten. Dus hoe een kind zich ontwikkelt verschilt per kind. Vergeet niet dat de beste basisschool, de Islamitische Basisschool in Amsterdam Z.O. is!

tamimount_nador
19-03-2004, 17:47
ik vind zelf dat een kind naar een openbare basis school moet het is wel goed een islamitische basis school maar dan leert het kind niet omgaan met andere kinderen van een andere afkomst. wat ik wil zeggen is dat we toch met andere mensen die een andere cultuur hebben moeten kunnen samen leven. ik vind dat er gewoon openbare basis schoolen moeten komen met daarin bv 2uur in de week godsdiensd en dan gaan alle kinderen die moslim zijn naar een islamitische leraar en alle kinderen die christelijk zijn naar een christelijke leraar en ga zo verder. dan leert het kind omgaan met andere kinderen (van een andere geloof) en leert hij/zij toch wat van zijn/haar geloof. dat was mijn mening

Mievrouw
19-03-2004, 21:22
Origineel gepost door missarabia HOi asiamoslima, Ik ben blij met je reactie. Mijn dochterje wordt 3 jaar en ik moet haar nu al inschrijven voor als ze 4 jaar is. Waar ik een beetje bang voor was is dat ze later inderdaad een taalachterstand zou krijgen. Dit zijn toch ook belangrijke zaken die haar in haar verdere leven zouden kunnen belemmeren. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Over dat Taalachterstand-gedoe moet je je vooral geen zorgen maken. DAt zijn praatjes van Islam-haters (zie Ayaan hirshi Ali of dergelijke mislukkelingen). Islamitische basisschool-leerlingen scoren met CITO zowiezo altijd hoger dan andere openbare scholen. En ik spreek uit ervaring.......!

saffa3
20-03-2004, 14:37

Origineel gepost door Mievrouw Over dat Taalachterstand-gedoe moet je je vooral geen zorgen maken. DAt zijn praatjes van Islam-haters (zie Ayaan hirshi Ali of dergelijke mislukkelingen). Islamitische basisschool-leerlingen scoren met CITO zowiezo altijd hoger dan andere openbare scholen. En ik spreek uit ervaring.......! Nou ik ben het niet helemaal met je eens over de taalachterstand...ik kan het weten want ik heb er dagelijks mee te maken...Die kinderen die thuis vrijwel geen nederlands spreken komen binnen met een forse achterstand.nOu zullen slimme kinderen die achterstand wel wegwerken, maar de wat minder intellegente leerling blijft er wel degelijk meer rondlopen.....maar goed dat is mijn mening Wat ik nou niet begrijp is dat die leerlingen wel hoog scoren met cito dat wel, maar later op het voortgezet onderwijs vallen ze altijd terug naar een lager niveau.....dat is wel jammer... Trouwens ook al zet je je kind tegenwoordig op een openbare basisschool , dan heb je nog kans dat er alllen maar maar marokkanen en turken o zitten (zwarte scholen) , of je moet heel goed zoeken naar die gemengde scholen ( maar goed ik heb het nu over de grote steden) dus............

Pagina's : [1] 2