Bekijk originele versie : docenten geven een laag opleiding aan ALLOCHTONEN
Ik wil ff kwijt dat nederlandse docenten een laag niveau geven aan allochtoonse kinderen uit groep 8.
en wil weten wie er mee temaken heeft gehad...
want ik namelijk wel, heb de vbo niveau gekregen terwijl ik nu de HAVO doe..
er is dus wat mis, en wil vragen wie het ook heeft gehad.
funky,je moet je bij 2of 4 scholen aan melden dan bepaalt de school of je wordt aangenomen op die school.met je cito toets natuurlijk.groeten a3ir
arabchrstn
12-03-2004, 20:18
Ik heb ooit docent gespeeld op een VMBO-school. Daar zaten inderdaad sommige allochtoonse kinderen die veel intelligenter waren dan die opleiding.
Het probleem is dat ze in het begin een achterstandspositie hebben tov Hollandse kinderen, maar tijdens de opleiding halen ze ze met een sneltreinvaart in.
Je kan het een beetje zo zien
Nederlands kind: .................*------------------------->
Allochtoons kind: *------------------------------------------------------>
Als iemand niet zo goed Nederlands spreekt en schrijft, wil dat nog niet zeggen dat hijof zij niet intelligent is. Ikzelf heb er nooit last van gehad, misschien omdat ik een tijd bij Nederlandse pleegouders heb gewoond...
Een ding wil ik nog zeggen. Het gebeurt niet omdat leraren willen discrimineren, maar omdat ze weinig zicht hebben op de intelleigentie van het kind, omdat ze niet erg gestimuleerd worden door hun ouders...
Moeten de ouders maar Nederlands spreken thuis, dan zullen er ook minder achterlopende allochtone jongeren zijn.
arabchrstn
12-03-2004, 20:41
Dat is slechts een klein gedeelte van het probleem, er zitten nog veel meer aspecten aan.
Tempelier
12-03-2004, 20:49
Als ouders hun kinderen in het Nederlands zouden opvoeden zouden ze ze niet de eerste 5 jaar van hun leven al opzadelen met een achterstand.
Daarnaast is stimulatie op andere gebieden ook nodig, speelgoed, uitjes naar bv. de dierentuin de bioscoop enz.
Maar je denkt toch niet dat leraren express mensen een lagere opleiding laten doen? De meeste leraren zijn trots als ze een allochtoon kind naar het vwo kunnen sturen, neem dat maar van mij aan.
Daarnaast is stimulatie op andere gebieden ook nodig, speelgoed, uitjes naar bv. de dierentuin de bioscoop enz.
Precies Tempelier.
AlHoceima_Leila
12-03-2004, 21:12
Jeetje zeg,
Vinden jullie dus dat de ouders hun kinderen Nederlands moeten opvoeden ? Mogen ze ook nog hun eigen taal en opvoeding bepalen en er zijn genoeg mensen die niet op de nederlandse manier zijn opgevoed en gewoon een goed advies hebben.
En stimulatie ?? Wie zegt dat dat niet gebeurt ?
Dat het bij de ene gezin misschien niet gebeurd wil niet zeggen dat het bij alle gezinnen niet gebeurd.
Vinden jullie dus dat de ouders hun kinderen Nederlands moeten opvoeden ? Mogen ze ook nog hun eigen taal en opvoeding bepalen en er zijn genoeg mensen die niet op de nederlandse manier zijn opgevoed en gewoon een goed advies hebben.
Ja dat mag de gemeenschap wel vragen. Weet je wel hoeveel het extra kost om al die achterlopende leerlingen in het onderwijs bij te spijkeren?
Het is gewoon egoïstisch van ouders als ze het niet doen.
{quote]En stimulatie ?? Wie zegt dat dat niet gebeurt ?
Dat het bij de ene gezin misschien niet gebeurd wil niet zeggen dat het bij alle gezinnen niet gebeurd.[/quote]
Weet je dat waar ik ook kom buiten de steden, ik nergens Marokkanen tegenkom met kinderen? Nog nooit zag ik in het bos/in de vrije natuur Marokkanen met hun kinderen (verblijven alleen in parken). Nog nooit zag ik Marokkanen met kinderen in een museum. Nog nooit Marokkanen met hun kinderen in een pretpark tegengekomen. Nog nooit Marokkanen met kinderen in een dierentuin tegengekomen.
DonAgewan
12-03-2004, 23:46
Ik heb ooit LTS/MAVO als advies gekregen.
Later veroorzaakte ik problemen op het VWO die puur voort kwamen uit frustratie en verveling omdat ik alles te snel begreep en me daardoor ergerde aan mensen die alles 2 ,3 of zelfs 4 keer uitgelegd wilden hebben. Ik mocht op een gegeven moment omdat ik te veel aandacht opeiste door mijn negatief gedrag sommige vakken niet meer bij wonen en moest in die tijd huiswerk doen. Later ging ik verzuimen en had een verzuim van 42.37% over het hele jaar. Ik sloeg namelijk altijd de eerste 3 uur over :D en ging weg als ik er geen trek meer in had.
Ik had wel de mazzel dat de directeur van de scholengemeenschap waar ik heen ging een dochter had die mij les gaf op de basis school en mij daar op school zette bij haar vader omdat ze het niet zo eens was met mijn LTS/MAVO advies. Hij beschermde me ook door me niet van school af te trappen ondanks mijn gedrag.
Achteraf bleek pas bij een IQ test dat ik veel hoger scoorde dan zij dachten en dat dat mijn problemen kon verklaren grotendeels.
Een paar jaar terug kreeg ik zelfs na een IQ test op de Uni een uitnodiging van een hoogbegaafden club in Nederland. Als je meer dan een bepaalde score haalde kreeg je die uitnodiging vanzelf in je bus.
Origineel gepost door Tempelier
Ik kom nogal eens in de dierentuin (Artis) en het valt me elke keer op dat het publiek daar zeer overwegend blank is.
Houden allochtonen niet van dierentuinen? Hun goed recht natuurlijk (ik hou bijvoorbeeld niet van boterhammen met kaas), maar ik vroeg me dat af. Of is er een heel andere reden dat ik er zo weinig Marokkanen en andere allochtonen zie?
Origineel gepost door AlHoceima_Leila
Jeetje zeg,
Vinden jullie dus dat de ouders hun kinderen Nederlands moeten opvoeden ?
Ja, vooral in de nederlandse taal lijkt me zeer aan te bevelen. Kinderen lopen vaak zo'n achterstand op als ze een andere taal als 1e taal meekrijgen. Dit geldt trouwens niet alleen voor Marokkaanse kinderen. Ook Hollandse kinderen die thuis enkel een Nederlands dialect horen en spreken beginnen vaak met een taalachterstand op de basisschool. (Maar halen die makkelijker in omdat een dialect meer lijkt op Nederlands dan Berbers of Arabisch.)
Meedoen aan de Nederlandse cultuur (Sinterklaas vieren, oliebollen met oud&nieuw, ...) vind ik niet nodig, al is het natuurlijk wel handig om je kinderen uit te leggen wie toch die oude kerel is met die rare rode mantel en wat die zwarte ventjes betekenen. Gewoon we handig om dat soort dingen te weten.
Ole_Guapa
13-03-2004, 00:50
Origineel gepost door tonk
Ja, vooral in de nederlandse taal lijkt me zeer aan te bevelen. Kinderen lopen vaak zo'n achterstand op als ze een andere taal als 1e taal meekrijgen. Dit geldt trouwens niet alleen voor Marokkaanse kinderen. Ook Hollandse kinderen die thuis enkel een Nederlands dialect horen en spreken beginnen vaak met een taalachterstand op de basisschool. (Maar halen die makkelijker in omdat een dialect meer lijkt op Nederlands dan Berbers of Arabisch.)
Meedoen aan de Nederlandse cultuur (Sinterklaas vieren, oliebollen met oud&nieuw, ...) vind ik niet nodig, al is het natuurlijk wel handig om je kinderen uit te leggen wie toch die oude kerel is met die rare rode mantel en wat die zwarte ventjes betekenen. Gewoon we handig om dat soort dingen te weten.
Nee, Ik vind dat ouders hun moedertaal tegen kinderen moeten praten. Onderzoeken hebben uitgewezen dat kinderen die hun moedertaal GOED hebben leren spreken later sneller een nieuwe taal leren. Veel allochtone ouders spreken het Nederlands niet zo goed als hun moedertaal. Die ouders kunnen beter hun moedertaal spreken.
Origineel gepost door Ole_Guapa
Nee, Ik vind dat ouders hun moedertaal tegen kinderen moeten praten. Onderzoeken hebben uitgewezen dat kinderen die hun moedertaal GOED hebben leren spreken later sneller een nieuwe taal leren. Veel allochtone ouders spreken het Nederlands niet zo goed als hun moedertaal. Die ouders kunnen beter hun moedertaal spreken.
Dus jij vindt dat Nederlands voor allochtone kinderen beschouwd moet worden als nieuwe taal? Het zou hun 1e taal moeten zijn! Ze wonen in Nederland, gaan op hun 4-5e naar een nederlandse school, gaan waarschijnlijk voor een nederlandstalige werkgever werken. Aan de taal die hun ouders spreken hebben ze in Nederland niet zo veel. Dus liever dat ze Nederlands met fouten erin leren van hun ouders dan helemaal geen Nederlands.
Origineel gepost door funky_rbatia
Ik wil ff kwijt dat nederlandse docenten een laag niveau geven aan allochtoonse kinderen uit groep 8.
en wil weten wie er mee temaken heeft gehad...
want ik namelijk wel, heb de vbo niveau gekregen terwijl ik nu de HAVO doe..
er is dus wat mis, en wil vragen wie het ook heeft gehad
Je hoeft geen allochtoon te zijn om op het verkeerde onderwijs gestopt te worden: mijn prestaties op het basisonderwijs waren ook een reden voor leerkracht om vbo te adviseren: mijn ouders (uit de tijdkomend dat leerkrachten het wel beter zouden weten, net als de dokter etc) zijn in dit advies meegegaan. Gelukkig bestaat er de mamoetwet waardoor ik van vbo naar mbo en uiteindelijk hbo heb afgerond! dus waar je begint maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit! :nl:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.