Bekijk originele versie : Venlo Drama
René vroeg respect en is klinisch dood
Van onze verslaggevers
Omdat hij respect vroeg voor ouderen, is de 22-jarige René Steegmans in Venlo zo ernstig mishandeld dat artsen hem gisteren klinisch dood hebben verklaard. De twee daders deden na afloop boodschappen in de supermarkt waar het slachtoffer hen voor de deur had aangesproken omdat zij met hun scooter bijna een oudere vrouw omver reden.
Zij kochten onder meer bitterballen voor een feestje. Bij de kassa zou een van de twee hebben gezegd: ,,Volgens mij heb ik hem half dood geslagen.'' De 18-jarige jongens, een Nederlander en een jongen van Marokkaanse afkomst, zijn bekenden van de politie. Die arresteerde hen in de winkel. Ze worden morgen voorgeleid. Hun wordt doodslag ten laste gelegd.
Supermarktmanager A. Peters legt bloemen op de plek waar Steegmans dinsdag is mishandeld. Ze ziet de gezichten van de daders weer voor zich. ,,Ze vertoonden geen spoor van emotie. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.''
De daders crossten even tevoren met hun scooter over de parkeerplaats voor de winkel. Daarbij raakten ze bijna de oude vrouw. René Steegmans sprak de jongens aan op hun gedrag met de woorden `heb een beetje respect voor oudere mensen'. Een van de jongens sloeg Steegmans daarop neer. Zelfs nadat hij op de grond lag, kreeg hij nog enkele trappen. Toen hij niet meer bewoog, lieten de twee het slachtoffer bloedend achter.
Een traumahelikopter bracht het bewusteloze slachtoffer naar het Radboudziekenhuis in Nijmegen waar artsen René Steegmans gisteren klinisch dood verklaarden. Volgens de politie is er geen kans op herstel en wordt de man door apparatuur in leven gehouden. ,,Het is aan de familie om te beslissen of de stekker eruit gaat.''
Een dag na de misdaad overheerst de verontwaardiging op de parkeerplaats voor de supermarkt. De plek waar Steegmans is mishandeld, is afgezet. Veel bezoekers staan even stil en spreken hun onmacht uit. Sommigen zijn boos omdat niemand heeft ingegrepen toen het gebeurde, terwijl zo'n 20 personen getuige zijn geweest van het voorval. ,,De mensen die erbij hebben gestaan, gaan ook niet vrijuit'', zegt een boze vrouw. Na overleg met de familie is besloten dat morgen een stille tocht wordt gehouden. De ouders willen geen contact met de media. ,,Ik ben daartoe niet in staat'', aldus de vader van René.
Voor de supermarkt spreken meer mensen hun verontwaardiging uit dat niemand een hand heeft uitgestoken om Steegmans te helpen. Een 22-jarige jongen zegt dat hij zich zeker met de vechtpartij zou hebben bemoeid. ,,Als je met een paar man besluit te helpen, gebeurt zoiets niet. Het is onvoorstelbaar dat mensen dit op zijn beloop hebben gelaten.''
Volgens de supermarktmanager hebben omstanders niet eens de tijd gehad om in te grijpen. Daarvoor duurde de mishandeling te kort. Bovendien waren de omstanders verstijfd van schrik. ,,Veel mensen hebben wel direct de politie gebeld. Dat is ook wat de politie adviseert: grijp zelf niet in, maar bel 112.''
Een vriendin van de vrouw voor wie René Steegmans het opnam, bevestigt dat zij aan de grond genageld stond. Om haar angst te overwinnen, is ze vandaag met lood in de schoenen naar de supermarkt gekomen. Haar vriendin durft voorlopig de deur niet uit. ,,Natuurlijk wilde ik die jongen wel helpen, maar ik durfde het gewoon niet.''
Volgens de vrouw hebben andere getuigen ook niet ingegrepen omdat in elk geval een van de daders van Marokkaanse afkomst zou zijn. ,,Je kunt er eentje aanpakken, maar dan komen ze met tien of twintig man terug. Ze weten je altijd te vinden. Als het Nederlandse jongens waren geweest, was er volgens mij wel ingegrepen. Misschien kunnen we hier een les uit leren.''
De Marokkaanse gemeenschap in Venlo heeft geschokt gereageerd. Mohammed Loutfi, betrokken bij de stichting Marokkaans Aktiviteiten Centrum en voorzitter van de Marokkaanse moskee in Venlo: ,,Zo'n treurige daad als deze kan iemand uit elke gemeenschap en met elke nationaliteit begaan. Ik hoop dat de familie van het slachtoffer daar begrip voor heeft. De eerste generatie Marokkanen heeft nooit problemen gegeven. De verdachte is hier in Nederland geboren. Hij is van de tweede generatie. Ik ken zijn ouders goed. Zij kunnen er niet van slapen dat hun zoon bij zoiets betrokken zou zijn. Zij vinden het heel erg.''
Burgemeester J. Schrijen van Venlo toonde zich gisteren zwaar aangeslagen. Hij sprak van `ongeloof, verbijstering, onmacht en woede'. ,,Ik kan me voorstellen dat mensen erg schrokken en verstijfden. Ik weet niet hoe ik zelf zou reageren.''
Korpschef Van Amerongen: ,,De verwarring was zo groot dat getuigen niet in staat waren iets te doen. Ik weet niet hoe ik als burger zou reageren.''
De burgemeester heeft gisteren met de ouders van het slachtoffer gesproken. Het gemeentebestuur van Venlo wil zo snel mogelijk een gesprek met vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap in de stad. Jongeren van Marokkaanse afkomst veroorzaken al geruime tijd overlast in meerdere plaatsen in Limburg.
Vanochtend legt een afvaardiging van het college van B en W een bloemstuk neer bij de supermarkt aan de Sinselveldstraat, ter nagedachtenis aan het slachtoffer. Wijkbewoners kunnen tussen 11.30 en 13.30 uur terecht bij buurthuis De Zwanenhof in Venlo-Zuid. Op de website van de gemeente Venlo kunnen mensen hun reacties kwijt.
De Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld bepleit een maatschappelijk debat over preventie van agressie en geweld. Woordvoerder Bart Wisbrun: ,,Dit kan alleen worden gerealiseerd als alle partijen om de tafel gaan zitten, daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen en financieel steun bieden. Nu veel partijen de mond vol hebben over waarden en normen, moet er nu iets gebeuren. Niet alleen de politiek moet hier prioriteit aan geven, iedereen is verantwoordelijk.''
Het ALGEMEEN DAGBLAD
Alweer DE K*TMAROKKANEN!! :boos:
Maar voor de goede lezers onder ons... Het was een
NEDERLANDER & een MAROKKAAN! :(
Waar waren al die omstanders? Zoveel getuigen maar niemand die ingreep... Het geweld is niet goed te praten maar wat de omstanders ook niet deden vindt ik even erg... Al die getuigen zouden een straf moeten krijgen en zeker het personeel van de supermarkt... Die klant was een gast, je laat je gasten toch ook niet in elkaar slaan. Normen en waarden..
MrEsco
Waah Grote Neus...
Het was een Moker en een Kaas.... :(
Origineel gepost door Corrie
mrEsco,
realiseer je je wel hoe bang mensen zijn om in te grijpen??
Dit is niet een losstaand verhaal, het gebeurt best heel vaak dat iemand die wat van het gedrag van een ander zegt dit met zeer veel geweld moet bekopen.
Het schijnt een of andere tendens te zijn onder jongere om er maar gelijk op los te slaan en tegenwoordig hebben een hoop luitjes wapens(messen e.d.) bij zich, dus er zit een flink risiko in dat je het met de dood mag bekopen.
Gaat het zoals in dit geval om een marokkaan, tja dan doet niemand meer wat, iedereen is doodsbang om gelijk een hele dikke stempel racist op zijn hoofd te krijgen en daarbij de gemiddelde probleemjongere(marokkaan)laat zich niets maar dan ook niets vertellen door een nederlander als hij al boos is, dan word elke vorm van rede gelijk met agressie beantwoord.
Ga jij ff een marokkaanse jongen een paar klappen geven???
De kans dat je daarmee in grote problemen komt is enorm, je mag niet eens iemand slaan, als er iemand(ongeacht afkomst) in je huis inbreekt en je slaat hem goed in elkaar dan mag je gaan zitten(gevangenis), bij een "allochtoon" is dat nog erger, je word gelijk onder de loep genomen alsof je een racist bent.
Het probleem is dat de helpende partij niet in zijn recht staat als er rake klappen vallen.
Iemand zal toch eens de cirkel moeten doorbreken en vertel me nou eens is het niet de moeite waard om iemands leven te redden? Wat is jou antwoord?
Agressie moet je niet met agressie beantwoorden er zijn meer manieren om iemands leven te redden...
Je argumeneten hebben me niet overtuigd... Iets kon gedaan worden, denk je echt als het personeel met zijn drieen of vieren er tussen waren gekomen dat ze niet waren opgehouden? Of de bouwvakkers die stonden te kijken? B U L L S H I T, geef nou gewoon toe dat heel de maatschappij moet veranderen dat we allemaal ons verantwoordelijk moeten voelen voor de mensen rond ons? Of moeten we wachten tot een ramp ons gaat verenigen? Mensen moeten veranderen... simpel niet 1 persoon maar iedereen en dat doen we door van elkaar te leren.
MrEsco
Mocrobrains
24-10-2002, 23:25
Komt omdat de nederlanders te veel op marokkanen letten dat ze worden aangesproken zal niet de eerste keer zijn ze blijven maar doorgaan marokkanen dit, ze moeten zo doen, ze zijn er altijd bij betrokken als ie rustig was doorgelopen was er niks aan de hand zou die nog leven het oude vrouwtje daar was helemaal niks mee gebeurt en die getuigen waren niet bang ze zagen een marokkaan en lieten hem doorgaan om hem harder te laten pakken.
Precies mocrobrains hij wilde de held uithangen ja dan kan zoies gebeuren.
Hij is in ieder geval gestorven als een held en niet als een lafaard.
Mocrobrains
25-10-2002, 10:34
laat ze denken ik weet hoe de nederlaqnfders tegen over me zijn niet of. altijd gedaan altijd erbij ze moeten niet op ons letten ook al zitten we in nederland
Origineel gepost door Corrie
mrEsco,
realiseer je je wel hoe bang mensen zijn om in te grijpen??
Dit is niet een losstaand verhaal, het gebeurt best heel vaak dat iemand die wat van het gedrag van een ander zegt dit met zeer veel geweld moet bekopen.
Het schijnt een of andere tendens te zijn onder jongere om er maar gelijk op los te slaan en tegenwoordig hebben een hoop luitjes wapens(messen e.d.) bij zich, dus er zit een flink risiko in dat je het met de dood mag bekopen.
Gaat het zoals in dit geval om een marokkaan, tja dan doet niemand meer wat, iedereen is doodsbang om gelijk een hele dikke stempel racist op zijn hoofd te krijgen en daarbij de gemiddelde probleemjongere(marokkaan)laat zich niets maar dan ook niets vertellen door een nederlander als hij al boos is, dan word elke vorm van rede gelijk met agressie beantwoord.
Ga jij ff een marokkaanse jongen een paar klappen geven???
De kans dat je daarmee in grote problemen komt is enorm, je mag niet eens iemand slaan, als er iemand(ongeacht afkomst) in je huis inbreekt en je slaat hem goed in elkaar dan mag je gaan zitten(gevangenis), bij een "allochtoon" is dat nog erger, je word gelijk onder de loep genomen alsof je een racist bent.
Het probleem is dat de helpende partij niet in zijn recht staat als er rake klappen vallen.
Ga toch even wandelen met je slappe argumenten!!!
Omdat het een marokkaan is durft niemand iets te doen????
Nee mevrouwtje het zit anders, Nederlanders zijn over het algemeen gewoon BANG dat ze zelf een klap kunnen krijgen. Maar als je er met zn twintigen!!! staat, waar moet je dan ban voor zijn?? Dan heb je die 2 zo overmeesterd. Alleen de NUCHTERE hollander kijkt liever even de andere kant op, om daarna lekker uit te halen naar de daders en dan gaat ie gezellig een stille tocht lopen.
Verstijfd van angst??Volwassen kerels rond de 1.80 die verstijfd can angst zijn?? Ze hoeven elkaar maar aan te kijken en dan erop te springen! En je kan wel zeggen dat het snel ging, maar je moet behoorlijk doorslaan wil je iemand dood slaan. Dus naar mijn mening was er zat tijd.
Al moet ik wel zeggen dat het tijdstip in het nadeel van het slachoffer was aangezien er rond die tijd vooral ouderen op de been zijn. Maar heb toch genoeg volwassen kerels als oogegetuige hun verhaal zien doen.
Ali Z
Majeedtrisinti
25-10-2002, 13:17
mensen mensen mensen wordt toch allemaal wakker we leven nu in een tijd waarin DE MEESTE mensen (NEFSI NEFSI) - (MIJN LEVEN MIJN LEVEN) denken i.p.v. (NEFSI O NEFSEK WAHED) (MIJN LEVEN EN JOUW LEVEN ZIJN 1) als iedereen elkaar behandeld hoe hij zelf behandeld wil worden door anderen dan zou er niets ernstigs gebeuren in dit maatschappij. MAARJA wie ben ik om de maatschappij te veranderen
Origineel gepost door Defender
Ja ja, dus iets tegen een Marokkaan zeggen is heldhaftig...dat zijn dus linke jongens die Marokkanen he? Jij bent verdraaidt nog erger dan die eikels die de schuld van alle negatieve gebeurtenissen maar op marokkanen schuiven en er bang voor zijn...JIJ bent door dit soort opmerkingen (en bijbehorend gedrag?) er de oorzaak van dat mensen zo gaan denken!!
Ga er maar is bij huilen misschien gaan de Nederlanders dan van je houden.
Ik wens je veel succes ;)
Je ziet nu een reportage op ned1 over deze gebeurtenis ...
aSunnyFriend
25-10-2002, 20:47
ACCENT LIGT WEL ERG OP HET FEIT DAT EEN MARO BETROKKEN WAS...TOPPUNT VAN INTEGRATIE TOCH SAMEN IEMAND VERMOORDEN
Bahjaouia
25-10-2002, 22:50
Weet je waarvoor ik me DOODSCHAAM, dat een 'vertegenwoordiger' van de Marokkaanse gemeenschap uitgebreid gaat zitten zeggen dat hij dit een schande vindt voor de Marokkaanse gemeenschap! Ik heb een Nederlandse vertegenwoordiger van de Nederlanders in Nederland niks horen zeggen over die Hollander die erbij betrokken was! Dat is geen schande? Zinloos geweld is heel erg......maar waarom moet de nadruk weer op MAROKKANEN liggen, waarom niet gewoon twee 18-jarigen? En dat wij eraan meedoen verbaast me keer op keer!
Zo laten de Marokkanen weer zien dat ze geen onderdeel van de Nederlandse Nederlandse bevolking zijn, maar een aparte groepering!
Origineel gepost door Bahjaouia
Weet je waarvoor ik me DOODSCHAAM, dat een 'vertegenwoordiger' van de Marokkaanse gemeenschap uitgebreid gaat zitten zeggen dat hij dit een schande vindt voor de Marokkaanse gemeenschap! Ik heb een Nederlandse vertegenwoordiger van de Nederlanders in Nederland niks horen zeggen over die Hollander die erbij betrokken was! Dat is geen schande? Zinloos geweld is heel erg......maar waarom moet de nadruk weer op MAROKKANEN liggen, waarom niet gewoon twee 18-jarigen? En dat wij eraan meedoen verbaast me keer op keer!
Zo laten de Marokkanen weer zien dat ze geen onderdeel van de Nederlandse Nederlandse bevolking zijn, maar een aparte groepering!
HELEMAAL GELIJK.
Die idioot van een "Vertegenwoordiger" KWam ze3ma voor de marokkaanse gemeenschap spreken. Ach rot toch op man, spreek voor jezelf, je kan nooit voor een hele gemeenschap spreken.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.