Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Ait Chlooh, vertel me eens over jullie tachelheet-trouwfeest?

Pagina's : [1] 2

LZN
11-03-2004, 16:28

Salaam acheljheen en alle anderen natuurlijk, :) Menzekneen koolchi labas? Ik ben heel curiues hoe het eraan toe gaat bij Souassa als ze trouwen!!! :) Doodat er geen soussen wonen in mijn buurt :( zou ik wel eens willen weten wat de juiste gewoontes zijn bij onze Chlooh. Tell me all about it :giechel: :zwaai: Groetjessssss.

_Star_
13-03-2004, 00:34
Er wordt vooral hééééél veel a7wasj gedanst :D

Classy.Lady
15-03-2004, 22:45
http://groups.msn.com/Chleuhs*******/home.htm

87zahra87
16-03-2004, 15:03
wahahahaha nee nee hoor ik ben niet bang. Ik ben dus ook een chloog. Maar het verschilt niet zo veel hoor moet ik zeggen. Gewoon op de dag van lhenna gebruiken wij onze eigen traditie. En dat is dat het meisje dat gaat trouwen in het midden zit en al de vrouwen en andere meiden rond haar zitten en dan zit ze daar zo met een doek voor haaar gezicht en mag niemand haar zien. Ze kamen dan haar haren en doen er allerlei dingen op zoals hoofddoeken en zo'n versieringen enzo. Weet wel niet hoe dit allemaal noemt. Maar het komt er op neer dat haar gezicht en haar hoofd worden bedekt en dan word ze opgehaald door haar man en dan tjah dan euhhh je weet wel die nacht wordt er van hun verwacht dat het meisje ontmaagd word. Ze gaat dus met haar man weg en daar staat haar een grote verassing te wachten . Zo gaat het er ongeveer een beetje aantoe dit is nu wel in een notedop uitgelegd. Ohh ja bij ons chloog is er ook altijd heel veel ambiance vind ik zelf persoonlijk. Er word veel met die troms en zo gespeeld veel gelachen en zelf gezongen dat is veel origineelder dan simpelweg een bandje op te leggen maar goed dat was een eigen mening. Ik hoop dat ik jullie wat heb kunnen helpen. Krijg ik nu geld hahahah ;) beslamaaaaaaaaa

ElMeRdIyA
17-03-2004, 16:13

hek awa, gratis wie zei gratis? :D Maar ff serieus, er is ook een traditie dat de bruid met een witte lizar over haar hoofd zit en een rode lint om haar voorhoofd met 'lehbak' in die lint gestoken. En ik herken de traditie van bruid in het midden met meisjes om haar heen die liederen zingen in tashel7it en haar opmaken voor het trouwfeest. En inderdaad de 'lmounasa' eromheen dat mis ik ook op bruidloften in Nederland. Er wordt te weinig zelf muziek gemaakt en gezongen. Terwijl het bij ons in Marokko normaal is eigenlijk. Houara houara :hihi: Bruidloft duurde ook altijd 3 dagen.. 1ste hennadag, 2de trouwfeest bij bruid thuis, dan gaat ze naar schoonfamilie, en derde dag komt haar familie 'op bezoek' met heel uitgebreid ontbijt en de kado's die mensen voor haar hadden meegebracht. Dan gaan ze Tagoula met zit Argane eten (la3sida) haha.... En dan nog eens een week later sebbe3yaam (7 dagen) weer feest. Volgens mij verschilt het ook een beetje per lbled, of je nou uit Ouarzazat, Taroudant, Agadir City, Taliouine, Oulouz enz enz komt. Waar komen jullie allemaal vandaan? :jeweetog:

sugerbabe_18
25-03-2004, 23:06
ik ga ook met een sel7i trouwen, moet wel ff weten hoe t er dan aan toe gaat :p

maryamx
26-03-2004, 07:06
Salaam oe 3alaikoem! Er is een gezellige site voor ishelhien, www.soussmarokko.nl. Je moet er maar eens naartoe gaan echt tof. Akni 3awean rabbi ... Ma3a Salama Maryam

maryamx
26-03-2004, 18:57
Salaam oe 3alaikoem oups .... het is www.soussmarokko.com Ma3a Salama Maryam

tachelchit
13-03-2008, 21:40
kwam hier toevallig langs maar onze bruiloften in elbled waren dus zo veel uitegbreider dan dit hierboven!

missagadir
13-03-2008, 22:12
Salaam oe 3alaikoem oups .... het is www.soussmarokko.com Ma3a Salama Maryam he meid ik wilde me daar ook registreren maar ik snap het niet helemaal kan je me het uitleggen of iemand anders :confused: ik krijg dit te zien Algemene fout Die, you spammer >:( alvast bedankt meid:kus:

salhia87
14-03-2008, 01:13
hier ook een tashelhit uit tinghir en omstreken. een echte ot3ttaa!!! even een verslag hoe klassieke bruiloften er bij ons aan toe gaan ( voor zover ik weet en ze heb meegemaakt, vul me aan daar waar nodig is!!!) dag1: vanaf deze avond zijn er gasten in huis. De bruid krijgt dan onder prachtig gezang van vrouwen (warro) henna op haar handen en voeten. De klassieke vorm is haar hele handen en voeten bedekken met henna tot aan de pols en kuiten, tegenwoordig laten de meiden henna door de nekasha op hun handen zetten ( het is maar wat je wil) dag 2: dit wordt ook wel as9imo genoemd. dit is de dag waarop het meisje haar laatste uren in haar ouderlijk huis doorbrengt. overdag zijn mensen uitgenodigd, wordt er muziek gedraaid en wordt er gedanst, natuurlijk kan de ajanza (bendir) niet ontbreken!!! 's avonds zit de bruid dus in het midden en worden haar haren gekamd en ingesmeerd met water waar hennabladeren in hebben gelegen. dit gebeurt allemaal onder begeleiding van de warro (zie hierboven). ze heeft dan een doek voor haar gezicht en zal uiteindelijk een rode doek op haar hoofd krijgen (a3broq) met verschillende sieraden; allemaal heel mooi, maar ook loodzwaar. vanaf dit moment is het gezicht van de bruid niet meer te aanschouwen door het gewone publiek tot ze aan het einde haar gezicht laat zien. op deze zelfde dag is het natuurlijk ook feest bij de mannen. de bruidegom wordt op een traditionele manier "gereinigd" met hennawater. zodra dit gedaan is, worden zijn getuigen (isnayn) bij elkaar geroepen. deze gaan dan in meerdere auto's richting het huis van de bruid om haar op te halen (de bruidegom is er dus niet bij!!!). zodra ze bij haar thuis aankomen moeten ze de kado's die haar man mee heeft gestuurd uitladen ( denk aan een koffer met takshita's, sieraden, schoenen; een beautycase met van alles en nog wat etc..) ze worden gastvrij ontvangen en ze zullen daar hun avondeten nuttigen (als teken van goede wil). na het avondeten heeft de familie van de bruid nog de kans om het huis een beetje op te ruimen en zichzelf klaar te maken voor vertrek. Ze gaan namelijk allemaal mee om verder te feesten bij de man!!! De bruid en de familie worden ingeladen (om het maar heel cru te zeggen) en de getuigen willen vertrekken. maar nu komt het: ze krijgen de bruid niet zomaar mee!!! meestal zijn het mannelijke familieleden ( maar tegenwoordig gaat alles door elkaar) staan op een rij klaar voor om de weg te blokkeren. de getuigen moeten verschillende opdrachten uitvoeren voordat ze verder mogen rijden!!! (denk hierbij aan in palen klimmen tot als vrouwen dansen, van bokspringen tot een kledingstuk met de hand wassen etc.) dan is het uiteindelijk zover: ze gaan op weg!!! meestal gaat dus de hele familie, behalve de vader. deze komt de laatste dag ook. (dit is bij iedereen anders!) ondertussen is het al nacht en komen ze pas aan rond het fadjr gebed! dag 3 is begonnen: ook wel asoukz genoemd ( de bruid daalt neder uit de auto). het is dus nog zo donker als ik weet niet wat, maar ze worden desondanks met veel muziek en gezang ontvangen. dit gaat nog ff door totdat iemand van de familie van de bruid aangeeft dat ze ff willen slapen en rusten. dat gaan ze dus doen, en ondertussen wordt aan de andere kant van het huis het ontbijt al klaargemaakt voor alle gasten. Het feest is dus begonnen. op een gegeven moment krijgt iedereen ontbijt. in de loop van de dag wordt er in de ene kamer keihard muziek gedraaid waarop de meiden zich los laten gaan, terwijl in een andere kamer mannen en vrouwen heel klassiek zingen met de ajanza (bendir); dit is mijn favoriet btw!:o in weer een derde ruimte zitten de oudjes die eigenlijk gewoon rust willen hebben. dan wordt het middageten geserveerd, en dan gaat het feesten weer verder. tegen maghreb gebed aan, gaan de jongemannen zich voorbereiden op het echte ajanza werk (dit is dan het klassieke waarbij rij mannen tegenover een rij vrouwen staat en ze rondjes lopen). terwijl dit allemaal gebeurt, wordt de bruid in een douche schoongescrubd en worden alle sporen van henna verwijderd. ze wordt opgemaakt en vertrekt dan "heimelijk" met haar man naar een plek ( kan een hotel zijn, maar ook een ander huis dat voor hun speciaal vrijstaat) waar ze de nacht doorbrengen voor de eerste keer!! de gasten krijgen het avondeten geserveerd. de jongelieden feesten nog een beetje door terwijl de oudjes al hun nestje opzoeken! dan is dag 4 aangebroken: wat eten en feesten gaat het op ongeveer dezelfde wijze, alleen wordt er nu 's ochtends ook een bijkomend ritueel uitegvoerd. Hierbij gaan vrouwen en mannen (waaronder de bruidegom en zijn getuigen) in een ruimte zitten. de kant van de bruid prijst haar de hemel in terwijl de andere kant de man de hemel in prijst: aserkd. in de middag, zo na het asr gebed, worden de bruid en de bruidegom weer met hennawater gereinigd onder luid gezang van de vrouwen. ook deze avond vertrekt de bruid met haar man en feesten de gasten ondertussen verder. eindelijk is dag 5 begonnen: deze gaat precies op dezelfde manier als dag 4. alleen vertrekt de bruid nu niet meer met haar man. Deze avond wordt namelijk haar gezicht onthuld (jullie zijn toch niet vergeten dat haar gezicht al die tijd bedekt was. 's avonds met haar man natuurlijk niet!) ze wordt opgemaakt en komt samen met haar man de gasten tegemoet. ze moeten dan langs alle deuren in huis om met water te strooien (reden hiervoor weet ik niet; ga ik deze zomer maar ff navragen). na het avondeten brengen zij hun nacht door voor de eerste keer in hun kamer in het huis. bijna alle gasten vertrekken dan eindelijk naar huis, behalve de dichte famillie van zowel de bruid als bruidegom!!(ja dames er is ook nog een dag 6!!) dag 6: asn tama; de bruid heeft dan nu wel haar gezicht laten zien, maar ze draagt ondertussen nog een aantal kilo's op haar hoofd. deze worden deze ochtend door en getuigen met behulp van een hele grote naald verwijderd: 3x (op af/ op af/ op af). en dan sluit het stel het feest af met een gezamenlijke dans (dit is bij ons de laatste jaren erin gesleten, maar hoort oorspronkelijk niet bij het feest). de bruid gaat zich nu verkleden. ondertussen is haar moeder haar spullen aan het pakken en vertrekt ze. dit gaat natuurlijk vooraf aan veel gehuil van alle kanten (gekkenhuis). de allerlaatsten mensen vertrekken na het avondeten. en dan is het klaar!!! o nee, nu begint het pas: alle troep moet opgeruimd worden!!! arme bruid, maar gelukkig heeft ze schoonzusjes.... wij kennen ook het gebruik van 7 dagen: na een week gaat de bruid met haar schoonfamilie naar haar ouderlijk huis om daar een maaltijd te nuttigen. en toen leefden ze nog lang en gelukkig!!! (of niet, alles kan!) dit is hoe ik de feesten heb meegemaakt; het is echt te gek!! ook al slaap je maar 3 uur per dag, je voelt je toch actief. afgelopen zomer trouwde een neef van me, dus heb ik het van dichtbij meegemaakt: al het geregel etc. In de keuken was vaak de lol groter dan ergens anders mochten er nog aanvullingen zijn: be my guest!!!

Messje
14-03-2008, 07:31
hier ook een tashelhit uit tinghir en omstreken. een echte ot3ttaa!!! even een verslag hoe klassieke bruiloften er bij ons aan toe gaan ( voor zover ik weet en ze heb meegemaakt, vul me aan daar waar nodig is!!!) dag1: vanaf deze avond zijn er gasten in huis. De bruid krijgt dan onder prachtig gezang van vrouwen (warro) henna op haar handen en voeten. De klassieke vorm is haar hele handen en voeten bedekken met henna tot aan de pols en kuiten, tegenwoordig laten de meiden henna door de nekasha op hun handen zetten ( het is maar wat je wil) dag 2: dit wordt ook wel as9imo genoemd. dit is de dag waarop het meisje haar laatste uren in haar ouderlijk huis doorbrengt. overdag zijn mensen uitgenodigd, wordt er muziek gedraaid en wordt er gedanst, natuurlijk kan de ajanza (bendir) niet ontbreken!!! 's avonds zit de bruid dus in het midden en worden haar haren gekamd en ingesmeerd met water waar hennabladeren in hebben gelegen. dit gebeurt allemaal onder begeleiding van de warro (zie hierboven). ze heeft dan een doek voor haar gezicht en zal uiteindelijk een rode doek op haar hoofd krijgen (a3broq) met verschillende sieraden; allemaal heel mooi, maar ook loodzwaar. vanaf dit moment is het gezicht van de bruid niet meer te aanschouwen door het gewone publiek tot ze aan het einde haar gezicht laat zien. op deze zelfde dag is het natuurlijk ook feest bij de mannen. de bruidegom wordt op een traditionele manier "gereinigd" met hennawater. zodra dit gedaan is, worden zijn getuigen (isnayn) bij elkaar geroepen. deze gaan dan in meerdere auto's richting het huis van de bruid om haar op te halen (de bruidegom is er dus niet bij!!!). zodra ze bij haar thuis aankomen moeten ze de kado's die haar man mee heeft gestuurd uitladen ( denk aan een koffer met takshita's, sieraden, schoenen; een beautycase met van alles en nog wat etc..) ze worden gastvrij ontvangen en ze zullen daar hun avondeten nuttigen (als teken van goede wil). na het avondeten heeft de familie van de bruid nog de kans om het huis een beetje op te ruimen en zichzelf klaar te maken voor vertrek. Ze gaan namelijk allemaal mee om verder te feesten bij de man!!! De bruid en de familie worden ingeladen (om het maar heel cru te zeggen) en de getuigen willen vertrekken. maar nu komt het: ze krijgen de bruid niet zomaar mee!!! meestal zijn het mannelijke familieleden ( maar tegenwoordig gaat alles door elkaar) staan op een rij klaar voor om de weg te blokkeren. de getuigen moeten verschillende opdrachten uitvoeren voordat ze verder mogen rijden!!! (denk hierbij aan in palen klimmen tot als vrouwen dansen, van bokspringen tot een kledingstuk met de hand wassen etc.) dan is het uiteindelijk zover: ze gaan op weg!!! meestal gaat dus de hele familie, behalve de vader. deze komt de laatste dag ook. (dit is bij iedereen anders!) ondertussen is het al nacht en komen ze pas aan rond het fadjr gebed! dag 3 is begonnen: ook wel asoukz genoemd ( de bruid daalt neder uit de auto). het is dus nog zo donker als ik weet niet wat, maar ze worden desondanks met veel muziek en gezang ontvangen. dit gaat nog ff door totdat iemand van de familie van de bruid aangeeft dat ze ff willen slapen en rusten. dat gaan ze dus doen, en ondertussen wordt aan de andere kant van het huis het ontbijt al klaargemaakt voor alle gasten. Het feest is dus begonnen. op een gegeven moment krijgt iedereen ontbijt. in de loop van de dag wordt er in de ene kamer keihard muziek gedraaid waarop de meiden zich los laten gaan, terwijl in een andere kamer mannen en vrouwen heel klassiek zingen met de ajanza (bendir); dit is mijn favoriet btw!:o in weer een derde ruimte zitten de oudjes die eigenlijk gewoon rust willen hebben. dan wordt het middageten geserveerd, en dan gaat het feesten weer verder. tegen maghreb gebed aan, gaan de jongemannen zich voorbereiden op het echte ajanza werk (dit is dan het klassieke waarbij rij mannen tegenover een rij vrouwen staat en ze rondjes lopen). terwijl dit allemaal gebeurt, wordt de bruid in een douche schoongescrubd en worden alle sporen van henna verwijderd. ze wordt opgemaakt en vertrekt dan "heimelijk" met haar man naar een plek ( kan een hotel zijn, maar ook een ander huis dat voor hun speciaal vrijstaat) waar ze de nacht doorbrengen voor de eerste keer!! de gasten krijgen het avondeten geserveerd. de jongelieden feesten nog een beetje door terwijl de oudjes al hun nestje opzoeken! dan is dag 4 aangebroken: wat eten en feesten gaat het op ongeveer dezelfde wijze, alleen wordt er nu 's ochtends ook een bijkomend ritueel uitegvoerd. Hierbij gaan vrouwen en mannen (waaronder de bruidegom en zijn getuigen) in een ruimte zitten. de kant van de bruid prijst haar de hemel in terwijl de andere kant de man de hemel in prijst: aserkd. in de middag, zo na het asr gebed, worden de bruid en de bruidegom weer met hennawater gereinigd onder luid gezang van de vrouwen. ook deze avond vertrekt de bruid met haar man en feesten de gasten ondertussen verder. eindelijk is dag 5 begonnen: deze gaat precies op dezelfde manier als dag 4. alleen vertrekt de bruid nu niet meer met haar man. Deze avond wordt namelijk haar gezicht onthuld (jullie zijn toch niet vergeten dat haar gezicht al die tijd bedekt was. 's avonds met haar man natuurlijk niet!) ze wordt opgemaakt en komt samen met haar man de gasten tegemoet. ze moeten dan langs alle deuren in huis om met water te strooien (reden hiervoor weet ik niet; ga ik deze zomer maar ff navragen). na het avondeten brengen zij hun nacht door voor de eerste keer in hun kamer in het huis. bijna alle gasten vertrekken dan eindelijk naar huis, behalve de dichte famillie van zowel de bruid als bruidegom!!(ja dames er is ook nog een dag 6!!) dag 6: asn tama; de bruid heeft dan nu wel haar gezicht laten zien, maar ze draagt ondertussen nog een aantal kilo's op haar hoofd. deze worden deze ochtend door en getuigen met behulp van een hele grote naald verwijderd: 3x (op af/ op af/ op af). en dan sluit het stel het feest af met een gezamenlijke dans (dit is bij ons de laatste jaren erin gesleten, maar hoort oorspronkelijk niet bij het feest). de bruid gaat zich nu verkleden. ondertussen is haar moeder haar spullen aan het pakken en vertrekt ze. dit gaat natuurlijk vooraf aan veel gehuil van alle kanten (gekkenhuis). de allerlaatsten mensen vertrekken na het avondeten. en dan is het klaar!!! o nee, nu begint het pas: alle troep moet opgeruimd worden!!! arme bruid, maar gelukkig heeft ze schoonzusjes.... wij kennen ook het gebruik van 7 dagen: na een week gaat de bruid met haar schoonfamilie naar haar ouderlijk huis om daar een maaltijd te nuttigen. en toen leefden ze nog lang en gelukkig!!! (of niet, alles kan!) dit is hoe ik de feesten heb meegemaakt; het is echt te gek!! ook al slaap je maar 3 uur per dag, je voelt je toch actief. afgelopen zomer trouwde een neef van me, dus heb ik het van dichtbij meegemaakt: al het geregel etc. In de keuken was vaak de lol groter dan ergens anders mochten er nog aanvullingen zijn: be my guest!!! iyyy... wallah remti Fegg! Ik kom zelf uit een gebied waar veel ait 3atta wonen..En je hebt het preciesssssss goed beschreven wat hun traditities zijn..Niet om op aan te vullen.. Ma3endi men golek..ma3dor i3rabn.. Echt heeeeeeeeeeel anders dan hoe het er hier in nederland aan toe gaat.. onze hele traditie naar de klote..Nid Neggeffa la3maria camera d catering n lehfa d win igzerrrr!! awyataghd gir zahfran d tazolt..thena lokt! lmohim hat mchinagh..Adami 7loe XXX

IslamiaWoman
14-03-2008, 08:11
Up,leuke info:hihi:

IslamiaWoman
14-03-2008, 08:20
Gebeuren deze traditie's nog steeds in de sous gebied of doen ze ook nu op de moderne versie(bruiloften van tegenwoordig)?

tachelchit
14-03-2008, 11:17

Gebeuren deze traditie's nog steeds in de sous gebied of doen ze ook nu op de moderne versie(bruiloften van tegenwoordig)? bij mij in de dorpen gaat het nog steeds volgens de tradities er zijn wel wat dingen veranderd maar merendeel hetzelfde

Pagina's : [1] 2