Bekijk originele versie : De mythe van het maagdenvlies
Frikouja
11-03-2004, 12:57
Ik kwam dit stukje tegen in een van mn schoolboeken en dacht dat ga ik even delen met jullie...MIschhien niets nieuws maar wel interessant..
Over het maagdenvlies bestaan veel misverstanden. Op een congres van de Rutgersstichting (Aletta Jacobshuis, 1994) wees dit in al zijn aspecten besproken. Dit misverstand is taalkundig, medisch en cultureel te verklaren: het begrip vlies sugerreert iets dat soorbroken moet worden, maar er is geen sprake van een vlies. De mythe wordt cultureel in stand gehouden omdat het symbool van bloeden in met name islamische culuren van belang is.
Feitelijk is het geen vlies want er wordt niets afgesloten. Als er een vlies zou zijn, dan zou het mesntuatiebloed het lichaam niet kunnen verlaten. Feitelijk zou het beter zijn te spreken van een maagdenopening of een maagdenrandje. Er is namelijk wel een geplooid, gerimpeld rekbaar slijmvliesrandje in de vagina. het kan niet scheuren bij sport er zit meestal eem groot gat in, het leidt meestal niet tot bloedverlies of scheuren bij de eerste geslachtsgemeenschap, zal hoogstwaarschijnlijk niet scheuren door een tampon (gezwollen tampon heeft een maximale doorsnee van 2 centimeter), het is niet te controleren door een dokten en niet te voelen door een man.
Onderzoek heeft uitgewezen dat 40 tot 80 procent van de vrouwen NIET bloedt bij de eerste geslachtsgemeenschap. Het bloeden van het slijmvliesrandje is te verklaren vanuit spanning bij de eerste keer. Door deze spanning wordt de vrouw bij ontmaagding vaak niet vochtig en veroorzaakt het bloeden...
ik_oke_is
12-03-2004, 10:57
Origineel gepost door Frikouja
Ik kwam dit stukje tegen in een van mn schoolboeken en dacht dat ga ik even delen met jullie...MIschhien niets nieuws maar wel interessant..
Over het maagdenvlies bestaan veel misverstanden. Op een congres van de Rutgersstichting (Aletta Jacobshuis, 1994) wees dit in al zijn aspecten besproken. Dit misverstand is taalkundig, medisch en cultureel te verklaren: het begrip vlies sugerreert iets dat soorbroken moet worden, maar er is geen sprake van een vlies. De mythe wordt cultureel in stand gehouden omdat het symbool van bloeden in met name islamische culuren van belang is.
Feitelijk is het geen vlies want er wordt niets afgesloten. Als er een vlies zou zijn, dan zou het mesntuatiebloed het lichaam niet kunnen verlaten. Feitelijk zou het beter zijn te spreken van een maagdenopening of een maagdenrandje. Er is namelijk wel een geplooid, gerimpeld rekbaar slijmvliesrandje in de vagina. het kan niet scheuren bij sport er zit meestal eem groot gat in, het leidt meestal niet tot bloedverlies of scheuren bij de eerste geslachtsgemeenschap, zal hoogstwaarschijnlijk niet scheuren door een tampon (gezwollen tampon heeft een maximale doorsnee van 2 centimeter), het is niet te controleren door een dokten en niet te voelen door een man.
Onderzoek heeft uitgewezen dat 40 tot 80 procent van de vrouwen NIET bloedt bij de eerste geslachtsgemeenschap. Het bloeden van het slijmvliesrandje is te verklaren vanuit spanning bij de eerste keer. Door deze spanning wordt de vrouw bij ontmaagding vaak niet vochtig en veroorzaakt het bloeden...
me pa zegt dat ik niet alles moet geloven wat in de
"boekskes" staat :engel:
:maf:
MocroSiham
12-03-2004, 11:39
Als de meeste moeders dat maar lasen...en het tot zich lieten doordringen. Het klopt wat er allemaal in dat boek staat. Ik heb het ook meer dan vaak genoeg van dokters gehooord. Er bestaat GEEN vlies dat moet worden doorbroken. Een vriendin van mij, ging een keer voor het eerst tampons dragen. Ze kreeg daar zo'n groot ruzie mee met haar moeder. Haar moeder wou zelfs gelijk naar de dokter gaan, en blablabla...die onzinSHIT. Mohiem.. Weten jullie misschien hoe je zo iets aan een moeder duidelijk maakt. En hou er rekening mee dat die moeder GEEN nederlands kan, en ook geen Arabisch dus berbers is :) Alvast heel erg bedankt....
..::..Siham..::..
sweet_nadoria
12-03-2004, 12:16
Pff Ik ken zoveel Marokkanen die dit soort dingen dus absoluut niet geloven ...
Al kom je met de hoogste professor die het ook duidelijk kan aantonen hoe het werkelijk in elkaar zit ...
Wallah iela waloe ...
Mensen geloven wat ze willen geloven ...
Vroeger las je dat niet in de boeken ...
Het was gewoon hetgeen dat ze hoorde en dat moet gewoon zo blijven ..
De traditie in stand houden om het zo maar te zeggen.
Je moet absoluut niet komen met die onzin van paardrijden of sporten
Wehiejaa als je daarmee komt lachen ze je echt vierkant uit in je face ...
Die mensen geloven echt niks, maar nemen alles over van vroeger ..
Maar ja wat kan ik zeggen :rolleyes:
Als jij je houdt aan de regels die Allah heeft opgesteld heb je op de nacht van de waarheid geen zorgen ..
Als je je als echte vrouw zijnde hebt gedragen en alsnog niet hebt gebloed ... :rolleyes:
Ewa ja je weet dat je niks fout hebt gedaan dus wat doe je eraan ...
Je weet ... Allah heeft altijd naar je heeft gekeken ..
Elmohiem als je maar zelf weet hoe het zit ...
ONLY ALLAH CAN JUDGE US ....
Origineel gepost door ik_oke_is
me pa zegt dat ik niet alles moet geloven wat in de
"boekskes" staat :engel:
:maf:
:haha:
ik weet niet wat voor waarde mensen allemaal willen hechten aan het maagdenvlies en het bloeden, maar anatomisch gezien is het niet alleen maar een randje hoor. Het is meer dan dat ;)
Origineel gepost door d0c25
ik weet niet wat voor waarde mensen allemaal willen hechten aan het maagdenvlies en het bloeden, maar anatomisch gezien is het niet alleen maar een randje hoor. Het is meer dan dat ;)
Meneer de expert...
Vertel maar wat het dan is....
Origineel gepost door guppie
Meneer de expert...
Vertel maar wat het dan is....
ik heb het vorige week nog verteld, met plaatjes erbij. Maar die topic zie ik niet meer.
Herhaal maar nog een keer....
x_najoua_x
12-03-2004, 13:48
ik ken een meid die binnenkort gaat trouwen mat de liefde van haar leven..!! alleen het probleem is toen ze nog jong was is ze gevallen met skeeleren en is haar maagdenvlies gescheurd, volgens haar dokter..
alhoewel ze elkaar al een tijdje kennen is ze toch bang dat haar mannetje zijn twijfels zal hebbe na het huwelijk.. ik heb r proberenn duidelijk te maken dat het huwelijk standhoudt op basis van vertrouwen. daar is ze mee eens.. maar ze is toch heel bang voor zijn reactie..
ikzelf denk dat die jongen het goed zal opnemen maar je weet maar nooit..
wat vinde jullie hier van?
MocroSiham
12-03-2004, 13:54
Als die jongen echt van haar houdt, en haar helemaal vertrouwd... zal hij best begrijpen dat het komt door dat skeeleren van vroeger. Ik bedoel... het is niet je ware, als het je ware is....:confused: (snap je m nog??) Wat ik daarmee bedoel is.. als hij echt haar ware mannetje is, begrijpt hij heus dat daar niets achter zit....Ik , persoonlijk, zou mijn 'ware mannetje' dan dumpen, als ie gaat denken dat ik met een gozer het bed in ben gekropen....
:zwaai:
..::..Siham..::..
Origineel gepost door x_najoua_x
ik ken een meid die binnenkort gaat trouwen mat de liefde van haar leven..!! alleen het probleem is toen ze nog jong was is ze gevallen met skeeleren en is haar maagdenvlies gescheurd, volgens haar dokter..
alhoewel ze elkaar al een tijdje kennen is ze toch bang dat haar mannetje zijn twijfels zal hebbe na het huwelijk.. ik heb r proberenn duidelijk te maken dat het huwelijk standhoudt op basis van vertrouwen. daar is ze mee eens.. maar ze is toch heel bang voor zijn reactie..
ikzelf denk dat die jongen het goed zal opnemen maar je weet maar nooit..
wat vinde jullie hier van?
skeeleren ? die hadden we nog niet gehoord, erg origineel :rolleyes:
Maarre, denk niet dat haar man iets merkt als het echt door het "skeeleren" komt. En als het maar 1 keer was :rolleyes:
AlMoet-Oukil
12-03-2004, 16:34
Origineel gepost door Frikouja
Één ding weet ik wel...ISLAM is geen cultuur :rolleyes:
:zwaai:
Lees goed, er staat islamitische culturen. Er staat niet de islamcultuur!
Lees eerst goed voor je commentaar geeft.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.