Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse Defensie Sterker dan ooit!



03-01-2009, 02:17

Citaat door gewoon112:


Ik heb de volle uitrusting gevonden voor de gene die het vroeg.


en na wie moeten ze luisteren naar spanje kijk maar naar die man rechts heeft een spaanse vlag op ze schouder

03-01-2009, 02:33



Citaat door rid_0ne:
en na wie moeten ze luisteren naar spanje kijk maar naar die man rechts heeft een spaanse vlag op ze schouder


03-01-2009, 02:45
en wie zegt dat hij naa hm lstert?
je kan duidelijk zien dat die marokkaan aan het praten is en de spanjaard aan ht luisten is
marokkaas leger heeft heel veel ervaring gekregen na 16 jaar oorlog van sahara
daarom werd zij overal ter wereld ingezet om vn troepen te helpen

03-01-2009, 02:51
marokkaanse leger stelt niks voor ze zijn bang voor spanje.

03-01-2009, 03:00



Citaat door gewoon112:



Het Budget bedraagt in 2009 Ruim 34.5 Miljard Dirham (euro 3.11 Milljard). De verdubbeling van het Marokkaanse defensie budget komt in een periode waarin verwacht wordt dat de Marokkaanse economie flink gaat groeien.





Daar hebben ze wel geld voor

03-01-2009, 03:40
en nog peterselie eiland uit handen geven.

03-01-2009, 06:49

Citaat door gewoon112:

Kort samengevat:

Het Marokkaanse leger heeft haar defensie budget meer dan verdubbeld. Terwijl het Marokkaanse leger, het de voorgaande jaren met een bedrag van 12 Miljard Dirham moest doen. Ongeveer 2,4 Mlljard Dollar. Het Budget bedraagt in 2009 Ruim 34.5 Miljard Dirham (euro 3.11 Milljard). De verdubbeling van het Marokkaanse defensie budget komt in een periode waarin verwacht wordt dat de Marokkaanse economie flink gaat groeien. En omdat Marokko toegang heeft gekregen tot de europeese markt, want natuurlijke heel speciaal is voor een niet europees land. Het Marokkaanse leger is zo aan het Moderniseren dat er wordt gespeculeerd dat het haar leger Nato-proef wil maken zodat het zich bij de Nato kan aansluiten.

Marokko Staat op dit moment op de:

2e plaats in de Arabische wereld kwa Defensie budget ( Na Saoudi- Arabie )
20e plaats kwa Defensie budget. ( Op de wereldranglijst )
25e Plaats op de wereldranglijst kwa aantal soldaten. ( Na Egypte de meeste soldaten van de Arabische wereld )

Order van Marokko in 2008:

25. F-16 Block 50/52 de modernste F-16 toestel op de wereld. ( 2 Miljard dollar per stuk )

2. FREMM Classe Fregatten. De modernste Fregatten

2 Corvetten & 1 Fregat Sigma class. ( Van Nederland )

25 Transport toestellen.




Morocco doubles military budget

afrol News, 9 December - According to reports by the Moroccan press, the 2009 defence budget will be the double of this year's budget in real terms, rising to 16 percent of all state expenditures. This comes at the same time as Morocco becomes the major recipient of European Union (EU) funds.

These rare details about Morocco's 2009 military budget increase were published recently by the Arabic language weekly 'Nichane', a sister publication of Morocco's renown French-language 'Tel Quel' magazine.

According to 'Nichane', "a huge budget has been assessed to the Army through the finance budget of 2009, thus doubling the budget of the previous year." The weekly adds that "all this happened in the Parliament under silence," asking why this significant budget rise has not been debated publicly.

The Rabat parliament had approved a budget for 2009 that supplies National Defence with a total of Dirham 34.526 billion (euro 3.11 billion). According to 'Nichane', this represents a record 16 percent of Morocco's national budget, and in real terms, the defence budget approved by parliament is twice the budget of last year. "Four years before the defence budget did not exceed Dirham 12 billion," the weekly adds.

According to 'Nichane', the doubled defence budget was "making it possible to enter deals to buy sophisticated weapons in order to create equilibrium in the region with Algeria." Neighbouring Algeria is seen as an arch-rival in Morocco, and blamed for the Moroccan failure to have its occupation of Western Sahara recognised internationally.

The independent weekly expressed its dismay over the lack of openness about the huge increase in military spending, while expressing that it understood the need to spend more on defence as Algeria had a military upper hand. It noted that during the reign of late King Hassan II, defence budgets were approved in silence by parliament, without public debate, but that under his son and successor Mohamed VI, also defence budgets had been revealed and discussed in the press. 'Nichane' deplored this setback, in particular at a time when the increase in military spending was doubling.

The huge increase in Morocco's military spending comes at a time when the Western Sahara conflict is deadlocked and the King insists he will only accept autonomy for the former Spanish colony, while the Saharawi liberation movement Polisario demands former peace agreements be respected, which include a referendum over independence. Polisario has threatened to break the 1991 UN-brokered ceasefire, which is overseen by a UN peacekeeping mission, MINURSO.

The doubling of the Moroccan military budget also comes at the same time that the Kingdom's economy is expected to expand rapidly because of a new treaty giving it an "advanced status" in the EU. The advanced status opens up EU markets for Moroccan products, but also will give the Kingdom cash transfers from Brussels in order to further its economic development.

According to recent reports by the state-controlled news agency 'MAP', Morocco will now become the principal recipient of European funds earmarked for the countries of the European Neighbourhood Policy (ENP). The Kingdom next year will get an annual financial assistance of more than euro 190 million. This financial assistance from the EU has allowed the Rabat government to expand budget spending in all sectors in 2009.




ik vraag me af wat de defensie uitgaven te maken moeten hebben met (meer toegang) tot de europese markt. heeft economie en "defensie" uitgaven dan zoveel met elkaar te maken?

ik geloof niet dat je er al te trots op wezen moet om bij de navo te horen, je kan dan in de val gelokt lokt worden en eer je het weet zit je jaren in afghanistan of elders in een illigale oorlog.

beter kunnen ze wat doen aan het europese protectionisme. wist je dat europa meer dan 17 keer de hoeveelheid geld uitgeeft aan protectionisme zoals subsidies voor de eigen markten dan dat ze aan ontwikkelingshulp geeft?
een schande, beter eerst de "echte" economie is een beetje in het juiste vaarwater brenegen alvorens het opgeleverde geld gelijk aan wapens uit te delen aan - zo men graag noemt- "defensie".

03-01-2009, 09:22

Citaat door Snake84:
Ik vind dat de marokkanen zich wel enorm hebben laten bedonderen.., hebben ze die F16's van Joden of Hollanders gekocht.., 2 miljard per stuk.., wat een sukkels daar in Rabat.

je gelooft toch niet werkelijk dat die 2 miljard dollar PER stuk ook maar enigzins klopt he?

Voor 2 miljard dollar heb je een B2 of 10 F22's en 30 F35's

03-01-2009, 09:46

Citaat door gewoon112:
Marokkaanse interventie force in de Gaza strip.!



dan doen ze nog is wat goeds met hun geld

03-01-2009, 09:58
In feite is het uiteraard gewoon dieptriest dat een (semi)ontwikkelingsland als Marokko liefst 16% van het bruto nationaal product aan defense besteedt.

Ter vergelijk; Nederland besteedt 1,6% (dus 10 keer zo weinig).

03-01-2009, 10:06

Citaat door pakmelk:
In feite is het uiteraard gewoon dieptriest dat een (semi)ontwikkelingsland als Marokko liefst 16% van het bruto nationaal product aan defense besteedt.

Ter vergelijk; Nederland besteedt 1,6% (dus 10 keer zo weinig).


Yep... zoiets zat ik ook te denken. Het lijkt mij een volkomen verkeerde prioriteit. Ze hadden met dat geld heel wat corrupte ambtenaren om kunnen kopen.

03-01-2009, 10:10
Ik zou zeggen geef je volk eerst te eten zo dat ze niet de gok wagen om in bootjes van 1 meter bij 2 meter de zee over te varen

03-01-2009, 10:11



Citaat door Snake84:
Beste Robert..,

Ik denk dat ik.., in tegenstelling tot Pinda.., me met regelmaat afvraag of er een speciaal verband bestaat tussen het marokkaan zijn en onmetelijke domheid.

Een vermeldenswaardig verschil nietwaar?


Citaat door Snake84:
Ik vind dat de marokkanen zich wel enorm hebben laten bedonderen.., hebben ze die F16's van Joden of Hollanders gekocht.., 2 miljard per stuk.., wat een sukkels daar in Rabat.




Domheid is bij jou heel helder aanwezig. 2 miljard per stuk voor een F16.

Een splinternieuwe JSF kost 36 miljoen euro en dan kom jij met 2 miljard voor een afgeschreven F16. Hilarisch.

03-01-2009, 10:17

Citaat door Snake84:
Lees het artikel nog eens zou ik zeggen.
Het zijn mijn cijfers niet.


In het officiële artikel wordt iets dergelijks absoluut niet vermeld, het is de persoonlijke noot van de topicstarter. Je snapt zelf toch ook wel dat voor een F16 geen 2 miljard euro wordt betaald.

03-01-2009, 10:17

Citaat door Snake84:
Lees het artikel nog eens zou ik zeggen.
Het zijn mijn cijfers niet.



Het zijn jouw cijfers niet maar kloppen doen ze uiteraard niet.


Dat zou op een 50 miljard komen (25 f16 a 2 miljard) en dat is dus weer bijna 10 keer het gehele defensiebudget van Marokko.

Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61