Bekijk originele versie : Joodse delegatie uit Nederland bezocht zwaar gehavende omgeving van Al Hoceima
Joodse Marokkanen in Nederland treuren om de doden in de Marokkaanse havenstad Al-Hoceima, die omkwamen na een zware aardbeving. Een week lang bezocht een Joodse delegatie uit Nederland het door een zware aardbeving getroffen gebied. De delegatie bezocht onder leiding van Sami Kaspi, de voorzitter van Stichting Maimon voor Joods-Marokkaanse Cultuur in Nederland en van de voorzitter van de Nederlandse Afdeling van de Federation Mondiale du Judaism Maroccain en Simon Bornstein, Raadslid voor de PvdA in het Amsterdamse stadsdeel ZuiderAmstel, diverse steden.
Tijdens een toespraak in aanwezigheid van Marokkaanse hoogwaardigheidsbekleders in de synagoge van de hoofdstad Rabat aan het einde van de sjabbat gaven beiden uiting aan hun diepe gevoelens van medeleven met de gehavende bewoners van Al-Hoceima. Tevens brachten Kaspi en Bornstein hun warme steun voor de overlevende slachtoffers van de natuurramp tot uitdrukking in gesprekken met burgers en autoriteiten in het Koninklijk Paleis. Teruggekeerd in Nederland overwegen Kaspi en Bornstein zich aan te sluiten bij het in Nederland gevormde Nationale Comité ter ondersteuning van de Slachtoffers van de Aardbeving in Al-Hoceima.
Stichting Maimon
tweet20, de joden hebben honderdedjaren met de berbers samen geleefd is begrijpelijk dat ze daar heen gaan. in alhoceima is een joodse begraafplaats en der wonen noch steeds joden. van mij mogen, ze mensen zijn mensen.
a3ir de Joden in Marokko waren Berbers
Alleen die Sami Kaspi is een luguber ventje
roebla, dan heb ik weer iets geleerd
jeblia22
10-03-2004, 12:55
MENSEN GA JE EERST VERDIEPEN IN DE GESCHIEDENIS VAN DE JOODSE MAROKANEN. WAAR HEB JE DIE CONCLUSIE VANDAAN GEHAALD DAT JOODSE MAROKANEN BERBERS WAREN.
EN NIET ALLEEN IN AL HOCEIMA HEB JE EEN JOODSE BEGRAAFPLAATS, IN VELE STEDEN IN MAROKKO HEB JE ZE.
jeblia22, mijn groot ouders hebben in t zelfde huis gewoond met een joods gezin voor meer dan 40 jaar. en zij waren niet de enigen. wat roebla beweerd heb ik ook mijn twijfels over
Het zou best kunnen dat er joden vanuit andere wereld delen naar Marokko zijn gekomen die niet berbers waren/zijn
Maar de eerste joden in Marokko waar gewoon Imazighen
ver voordat de Islam Marokko had bereikt
Origineel gepost door TWeeT20
Joodse Marokkanen in Nederland treuren om de doden in de Marokkaanse havenstad Al-Hoceima, die omkwamen na een zware aardbeving. Een week lang bezocht een Joodse delegatie uit Nederland het door een zware aardbeving getroffen gebied. De delegatie bezocht onder leiding van Sami Kaspi, de voorzitter van Stichting Maimon voor Joods-Marokkaanse Cultuur in Nederland en van de voorzitter van de Nederlandse Afdeling van de Federation Mondiale du Judaism Maroccain en Simon Bornstein, Raadslid voor de PvdA in het Amsterdamse stadsdeel ZuiderAmstel, diverse steden.
Tijdens een toespraak in aanwezigheid van Marokkaanse hoogwaardigheidsbekleders in de synagoge van de hoofdstad Rabat aan het einde van de sjabbat gaven beiden uiting aan hun diepe gevoelens van medeleven met de gehavende bewoners van Al-Hoceima. Tevens brachten Kaspi en Bornstein hun warme steun voor de overlevende slachtoffers van de natuurramp tot uitdrukking in gesprekken met burgers en autoriteiten in het Koninklijk Paleis. Teruggekeerd in Nederland overwegen Kaspi en Bornstein zich aan te sluiten bij het in Nederland gevormde Nationale Comité ter ondersteuning van de Slachtoffers van de Aardbeving in Al-Hoceima.
Stichting Maimon
Weer propaganda van de zionazi's. Het had deze mensen gesierd als ze een bezoek aan Israel brachten en daar de zionisten informeerden over de vrijheid waarin de Joden in Marokko leven.
Origineel gepost door a3ir
roebla, dan heb ik weer iets geleerd
Jij bent snel overtuigt :D
Origineel gepost door Zazaro
Weer propaganda van de zionazi's. Het had deze mensen gesierd als ze een bezoek aan Israel brachten en daar de zionisten informeerden over de vrijheid waarin de Joden in Marokko leven.
Doen Joodse mensen in jouw ogen uberhaupt wel wat goed?.......en zie jij in elke Jood een zionist????........ :kwaad:
Origineel gepost door jeblia22
MENSEN GA JE EERST VERDIEPEN IN DE GESCHIEDENIS VAN DE JOODSE MAROKANEN. WAAR HEB JE DIE CONCLUSIE VANDAAN GEHAALD DAT JOODSE MAROKANEN BERBERS WAREN.
EN NIET ALLEEN IN AL HOCEIMA HEB JE EEN JOODSE BEGRAAFPLAATS, IN VELE STEDEN IN MAROKKO HEB JE ZE.
Tijdens de Joodse Diaspora(hoop dat ik het goed schrijf) zijn ze in Marokko aangekomen, het was wel een klein groepje maar ze raakten al gauw ge-assimileerd net zoals ze in Europa deden.
Dat was niet alleen het noorden maar in heel Marokko.
test www.members.chello.nl/nastol
Origineel gepost door CitriC
Tijdens de Joodse Diaspora(hoop dat ik het goed schrijf) zijn ze in Marokko aangekomen, het was wel een klein groepje maar ze raakten al gauw ge-assimileerd net zoals ze in Europa deden.
Dat was niet alleen het noorden maar in heel Marokko.
De joodse wat ? :confused:
zover ik weet waren er Joodse Imazighen (berbers) in Marokk
RitaMaria
11-03-2004, 10:28
Door Nederland verspreid wonen ruim honderd Marokkaanse joden, een hechte gemeenschap die voor een deel opgaat in de Portugees joodse gemeente in Amsterdam. Van de Marokkaanse moslims in Nederland zijn ongeveer 300.000 van oorsprong Rif berbers, een kwart van hen woont in Amsterdam. Hun geschiedenis heeft een aantal raakpunten met die van de Marokkaanse joden. Beiden leefden in Marokko lang voordat de islam zijn intrede deed . Tijdens de gedwongen islamisering lieten de meeste joden zich bekeren tot moslim. De Marokkaanse cultuur is zowel joods als islamitisch, beide stromingen zijn met elkaar verweven . Er zijn feesten waarvan men niet weet of ze van oorsprong islamitisch of joods zijn, ze worden door beide groepen gevierd. Door de eeuwen heen zijn beide groepen zo met elkaar vermengd dat men zegt dat elke berber joods bloed heeft...
RitaMaria
11-03-2004, 10:34
Hier en daar wordt in den lande geprobeerd om een dialoog op gang te brengen tussen Joodse en Marokkaanse organisaties. Dat gebeurt ook in Amsterdam-West, maar de ontmoetingen zijn daar met zoveel gevoeligheden omgeven, dat de betrokken organisaties er niets over kwijtwillen. Ze willen ,,nog niet'' zeggen wie er bij die ontmoetingen zitten en wat er besproken is.
Toch is het vreemd dat de verhoudingen tussen de twee groepen hier in Nederland zo moeizaam zijn. ,,Want in Marokko waren de relaties tussen Joden en niet-Joden nooit een probleem'', zegt Sami Kaspi, zelf een Marokkaanse Jood. ,,Als ik in Marokko ben kan ik rustig een keppeltje dragen. Van sommige moslims krijg ik er zelfs een zoen op. Hier in Nederland doe ik het niet meer. Teveel opmerkingen.''
Meneer Kaspi geeft af en toe les op middelbare scholen. Daar heeft hij voor met name de Marokkaanse leerlingen altijd een verbijsterende verrassing in petto. ,,Ik zeg dan: ik kom jullie een verhaaltje vertellen over onze gezamenlijke grootouders, een verhaaltje dat jullie nooit is verteld. En dan leg ik uit dat veel Berbers -een grote bevolkingsgroep in Marokko- van oorsprong zelf geschmatte, bekeerde Joden zijn. Misschien zijn de Marokkaanse kinderen in de klas zelf ook Joods! Joden en Berbers hebben drieduizend jaar geleden samen Marokko ontdekt. En dan moet je die kinderen horen: 'U zit ons te belazeren, meneer Kaspi'. Maar als ik ze naar huis stuur met de opdracht om het maar eens na te vragen, komen ze met grote ogen terug. Hun ouders of grootouders bevestigen het. Er is een gedeelde geschiedenis. Het antisemitisme onder Marokkaanse jongeren komt van buitenaf, doordat mensen er opeens de Midden-Oostendiscussie bijhalen. Maar Berbers zijn nooit anti-joods geweest. We woonden en werkten samen. Nu we in Nederland zijn, kan dat niet meer? Onzin.''
meneer kaspi mijn groot ouders van moeke 's kant hebben mij die verhaal toevalig wel verteld.en een joods gezien heeft 40 bij hun in huis gewoond.ze haden kontakt tot ze overleden zijn.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.