Bekijk originele versie : Werkgevers willen in veel gevallen geen allochtone werknemers
Oproep aan (ex) medewerkers van uitzendbureau's
Graag wil ik iedereen verzoeken die bij een uitzendorganisatie gewerkt heeft of nog steeds werkt (dus niet via een uitzendbureau, maar als intercedente, assistente of manager) te reageren op de volgende vragen en het liefst even contact met mij op te nemen via een PM:
Heb jij weleens opdrachten/aanvragen/vacatures van een opdrachtgever gekregen met het verzoek geen allochtone kandidaten voor te stellen?
Zo ja, hoe ben jij daar mee omgegaan en hoe gaat (ging) jouw organisatie daar mee om? Ofwel, wat is het beleid van je organisatie als het hierom gaat?
Wat is de frequentie van dergelijke verzoeken en om wat voor soort organisaties gaat het?
Deze antwoorden heb ik nodig ter voorbereiding van een onderwerp over integratie in de arbeidsmarkt.
Alvast bedankt!
Sensabillah
09-03-2004, 15:52
Origineel gepost door blikje
Heb jij weleens opdrachten/aanvragen/vacatures van een opdrachtgever gekregen met het verzoek geen allochtone kandidaten voor te stellen?
Zo ja, hoe ben jij daar mee omgegaan en hoe gaat (ging) jouw organisatie daar mee om? Ofwel, wat is het beleid van je organisatie als het hierom gaat?
Wat is de frequentie van dergelijke verzoeken en om wat voor soort organisaties gaat het?
Deze antwoorden heb ik nodig ter voorbereiding van een onderwerp over integratie in de arbeidsmarkt.
Alvast bedankt!
Salaam blikje,
Het komt zeker voor dat een opdrachtgever aangeeft, dat hij/ zij liever geen allochtone kandidaten voorgesteld krijgt.
Uitzendbureau's die bij de ABU zijn aangesloten dienen het bedrijf erop te wijzen dat dit discriminatie is, en de opdracht zelfs te weigeren indien de opdrachtgever voet bij stuk houdt. Gezien het feit dat uitzendbureau's op commercie draaien, kun je zelf wel raden hoeveel keer zo'n opdracht wordt geweigerd....
Zelf zou ik de opdrachtgever vragen wat zijn reden is, om geen kandidaten met een andere achtergrond voorgesteld te krijgen. Bij de reden, slechte ervaring met allochtonen vraag ik naar de nare ervaringen. En probeer de opdrachtgever ervan te overtuigen dat niet alle Rachid's te laat komen of laks zijn.
Vergeet niet dat je je emoties hierbij aan de kant moet zetten, gezien het feit dat je uit naam van de organisatie spreekt. Je kunt helaas niet meer doen dan de opdrachtgever proberen in te laten zien, dat hij naar de capaciteiten van de persoon moet kijken en niet naar zijn achtergrond.
SabroenDjamiel
09-03-2004, 16:50
Origineel gepost door blikje
Oproep aan (ex) medewerkers van uitzendbureau's
Graag wil ik iedereen verzoeken die bij een uitzendorganisatie gewerkt heeft of nog steeds werkt (dus niet via een uitzendbureau, maar als intercedente, assistente of manager) te reageren op de volgende vragen en het liefst even contact met mij op te nemen via een PM:
Alvast bedankt!
Je kunt op je vingers natellen dat dit soort weigeringen voorkomen....Nederland zou eens wat moeten doen aan de discriminatie op de arbeidsmarkt, i.p.v. da constante gezeik over de "mislukte" integratie....
Ik weet van Albert Heijn via uitzendbureau Manpower, dat deze voor de koelafdeling liever geen allochtonen wilden. Ze hadden hier slechte ervaringen mee, omdat deze vaak al gauw opgaven in verband met de constante kou. Ze zijn hier blijkbaar minder tegen gehard. Tja, is dit discriminatie of niet........ik weet het eigenlijk niet. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een allochtoon uit de warmere klimaten dit moeilijker zal vinden. Maar zelf zou ik liever een extra waarschuwing erbij plaatsen dan het zo te stellen. Dan heeft de werknemer de vrijheid en is gewaarschuwd. Lijkt me eerlijker.
Overigens zijn er ook bedrijven waar ze juist liever allochtonen hebben. Bijvoorbeeld bij de politie of ik weet van een projekt bij de Rabobank.
Maar ik heb het idee dat de positieve discriminatie de laatste tijd afneemt en de negatieve discriminatie toeneemt. Jammer, erg jammer. Maar luitjes ......... niet opgeven hoor! Op de goede manier blijven knokken. Dan komt je er (ook al duurt het misschien lang en is het met veel tegenslagen) En.....dan heb je het echt verdient en mag je trots zijn op wat je hebt bereikt.
Origineel gepost door Nawera
Je kunt op je vingers natellen dat dit soort weigeringen voorkomen....Nederland zou eens wat moeten doen aan de discriminatie op de arbeidsmarkt, i.p.v. da constante gezeik over de "mislukte" integratie....
Ho, ho, er zijn enkele allochtonen die het goed verpesten wat betreft arbeid en integratie voor de rest. Wat denk je van een vrouw met een jongste kind van 11 jaar. Al jaren in Nederland, al jaren in de bijstand (omdat ze geen man heeft, gescheiden is). Ze kan niet werken, want ze spreekt nog steeds geen nederlands. Doet ook geen enkele moeite. Werkt wel zwart in de huishouding bij een nederlander. Oh, dus dat kan ze wel ook al spreekt ze geen nederlands. Wordt ze nog boos ook wanneer de bijstand haar wil verplichten om een cursus nederlands te volgen. Nou, dan valt mijn mond van verbazing open. Ik zou zeggen: zeg dankjewel voor zo'n gratis cursus. Maar nee hoor, ze wordt boos.
Gellukkig is dit een kleine minderheid. Maar zulke verpesten het. Ik vind het trouwens niet eerlijk dat andere allochtonen deze schuld moeten dragen. En je hebt gelijk. Jammer genoeg gebeurt dat heel veel. Maar er zijn ook autochtonen die met jullie deze strijd voeren tegen vooroordelen.
Sensabillah
09-03-2004, 17:45
Origineel gepost door Perez
Ik weet van Albert Heijn via uitzendbureau Manpower, dat deze voor de koelafdeling liever geen allochtonen wilden. Ze hadden hier slechte ervaringen mee, omdat deze vaak al gauw opgaven in verband met de constante kou. Ze zijn hier blijkbaar minder tegen gehard . Tja, is dit discriminatie of niet ........ik weet het eigenlijk niet. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een allochtoon uit de warmere klimaten dit moeilijker zal vinden. Maar zelf zou ik liever een extra waarschuwing erbij plaatsen dan het zo te stellen. Dan heeft de werknemer de vrijheid en is gewaarschuwd. Lijkt me eerlijker.
Nee hoor meneer, deze kandidaat is hier geboren en getogen
en prima bestand tegen de constante kou.
Ik neem aan dat ze speciale kleding aan moeten trekken, alvorens ze de koelafdeling ingaan ?
Blijft hij volharden dan stellen we Mustapha toch voor
op een andere vacature buiten de koelafdeling.
Kijken hoe er dan wordt gereageerd.
Het blijft toch moeilijk. Ik heb jaren bij Content gewerkt, en bij een functie met een representatief voorkomen, werden de allochtonen overgeslagen. Had vaak ook te maken met de hoofddoek. Ik kon het me van het bedrijf wel voorstellen, maar vond het toch altijd jammer voor die meiden, die hadden altijd tot volle tevredenheid bij verschillende bedrijven gewerkt. Het grootste probleem hadden we met de ANWB en de Shell, die wilden absoluut geen allochtonen.
Op zich is het wel discriminatie, hetgeen verwerpelijk is. Maar als je een klein bedrijfje hebt dat je met eigen handen en keihard werken hebt opgebouwd mag je toch zeker zelf beslissen wie of wat je wel of niet binnenhaalt. Allochtone ondernemers hebben toch ook alleen landgenoten (familie) in dienst. Dan dient dit ook aangepakt te worden. Altijd dat gezeur alsof discriminatie iets is dat exclusief is voorbehouden aan blanke autochtonen. :kwaad:
Origineel gepost door Junkie
Op zich is het wel discriminatie, hetgeen verwerpelijk is. Maar als je een klein bedrijfje hebt dat je met eigen handen en keihard werken hebt opgebouwd mag je toch zeker zelf beslissen wie of wat je wel of niet binnenhaalt. Allochtone ondernemers hebben toch ook alleen landgenoten (familie) in dienst. Dan dient dit ook aangepakt te worden. Altijd dat gezeur alsof discriminatie iets is dat exclusief is voorbehouden aan blanke autochtonen. :kwaad:
Ja kijk hier maar eens, hoe berbers, arabieren en marokkanen elkaar af en toe afslachten :D
Sensabillah
09-03-2004, 20:11
Origineel gepost door Deliana
Het blijft toch moeilijk. Ik heb jaren bij Content gewerkt, en bij een functie met een representatief voorkomen, werden de allochtonen overgeslagen. Had vaak ook te maken met de hoofddoek. Ik kon het me van het bedrijf wel voorstellen, maar vond het toch altijd jammer voor die meiden, die hadden altijd tot volle tevredenheid bij verschillende bedrijven gewerkt. Het grootste probleem hadden we met de ANWB en de Shell, die wilden absoluut geen allochtonen .
Gaven ze ook aan waarom niet ?
Rashida666
09-03-2004, 22:02
Ik heb bij een bedrijf gewerkt die geen moeite had met alochtonen. Een ICT bedrijf. Alleen Marokanen kwamen er niet in.....Dat heeft te maken met hun eigen houding. Zoiets overkomt je niet vanzelf...Dit beleid werd steets sterker omdat Marokanen door de telefoon al een grote mond opzetten....Tja.......
Ik ben het er ook mee eens dat de goeien onder de slechten moete lijden.....maar mijn chef heeft eens gevraagd aan zo`n desbetreffende stagebegeleider: "Wanneer u één Marokaan op school heeft die zijn werk en stage serieus neemt, dan mag u hen vandaag nog sturen......Nooit één gezien.....vond ik wel erg jammer
Anekdote die misschien wel leuk is, maar verder niet erg relevant.
Wij hadden een tijdje terug een collega Rachid en behalve dat hij een aantal erg handige programmaatjes heeft opgesnord waar ik nog steeds vrijwel dagelijks gebruik van maak, noemde hij ook een zeker nummer 'rach'. Dit is al een aantal jaren terug en de naam 'rach' voor dat nummer slaat enkel een alleen maar op zijn naam, maar wij hebben het nog steeds over het 'rach-nummer'! (Rachid heeft trouwens zelf ontslag genomen omdat ie elders leuker werk vond met een leuker salaris.)
Sensabillah
09-03-2004, 22:40
Origineel gepost door Rashida666
Ik heb bij een bedrijf gewerkt die geen moeite had met alochtonen. Een ICT bedrijf. Alleen Marokanen kwamen er niet in.....Dat heeft te maken met hun eigen houding. Zoiets overkomt je niet vanzelf...Dit beleid werd steets sterker omdat Marokanen door de telefoon al een grote mond opzetten....Tja.......
Zo Rashida666 en hoe omschrijf je ''de houding'' van ''de Marokkaan'' ?
Werd er door de afdeling personeelszaken aan de sollicitant gevraagd of ze van Marokkaanse afkomst waren,
of konden ze ruiken dat ze een Marokkaan aan de lijn hadden ?
[/B][/QUOTE]
Origineel gepost door Rashida666 Ik ben het er ook mee eens dat de goeien onder de slechten moete lijden.....maar mijn chef heeft eens gevraagd aan zo`n desbetreffende stagebegeleider: "Wanneer u één Marokaan op school heeft die zijn werk en stage serieus neemt, dan mag u hen vandaag nog sturen ......Nooit één gezien.....vond ik wel erg jammer [/B]
Waar zou dat aan liggen denk je ?
Had die school geen Marokkaanse leerlingen ?
Misschien heeft die stagebegeleider zijn werk niet goed gedaan, en de opdracht niet serieus genomen.
Of wacht had jij je lenzen niet in ?
M.a.w. kijk verder dan je neus lang is.
Lakse jongeren heb je overal en echt niet enkel onder de Marokkaanse bevolking.
Hé, die chef van jou weet niet wat hij wil.
In de eerste alinea geef je aan dat er sowieso geen Marokkanen worden aangenomen.
Vervolgens staat er in je tweede alinea, dat wanneer er een Marokkaan is die zijn werk serieus neemt
diezelfde dag nog mag komen.......
Nou, maar wanneer is iemand dan nog "allochtoon"? De mensen waar de meesten het hier over hebben lijken in Nederland geboren, opgegroeid en opgeleid. Wat is er dan nog "allochtoon" aan hen dat een werkgever hen weigert?
Je kleur haar, de kleur van je ogen, je lichte(re) huidskleur? Hoeveel generaties moeten er dan nog komen voordat iemand van een verre Marokkaanse afkomst niet meer "allochtoon" is?
5?
Een Surinamer kan zijn/haar huidskleur niet afdoen. Toch werken die mensen overal, en niet in de lulligste baantjes. Surinamers stonden 30 jaar geleden ook te boek als "lui" of "sloom" of "te veel een zweetgeur". Daar hoor je niemand meer over.
Scottie.
Origineel gepost door Scottie
Nou, maar wanneer is iemand dan nog "allochtoon"? De mensen waar de meesten het hier over hebben lijken in Nederland geboren, opgegroeid en opgeleid. Wat is er dan nog "allochtoon" aan hen dat een werkgever hen weigert?
Je kleur haar, de kleur van je ogen, je lichte(re) huidskleur? Hoeveel generaties moeten er dan nog komen voordat iemand van een verre Marokkaanse afkomst niet meer "allochtoon" is?
5?
Een Surinamer kan zijn/haar huidskleur niet afdoen. Toch werken die mensen overal, en niet in de lulligste baantjes. Surinamers stonden 30 jaar geleden ook te boek als "lui" of "sloom" of "te veel een zweetgeur". Daar hoor je niemand meer over.
Scottie.
Nee op Surinamers schelden en vloeken is uit..
Marokkanen zijn in nu.
Maar goed, als er 3 generaties in Nederland zijn geboren dan is er spraken van een autochtoon, wel met een andere huids, haar en oogkleur. Als een werkgever moet kiezen tussen een Marokkaanse sollicitant of een Nederlandse, dan is die keus snel gemaakt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.