Bekijk originele versie : Vragen over de algemene heffinskorting.
Salam alaikoem
Ik heb vandaag een brief van de belastingdienst ontvangen waarin het volgende staat:
Te ontvangen 1874
Het bedrag of het deel dat overblijft na verrekening, wordt in maandelijkse termijnen overgemaakt op rekeningnummer .........
En dan staat er vervolgens aan de achterkant:
Algemene heffingskorting 1874
Totaal heffingskortingen 1874
Elke heffingskorting bestaat uit een belasting-en een premiedeel.
Bij het bepalen van de hoogte van de heffingskortingen is er rekening
mee gehouden dat u niet volledig belasting-en/of premieplichtig bent.
Toegepaste heffingskortingen
Het totaal van uw inkomstenbelasting en/of premie volksverzekeringen uit box 1,2 en 3 is te laag om uw heffingskortingen te kunnen verekenen. Daarom bedraagt uw toegepaste heffingskorting 0 euro in plaats van 1874 euro.
Nu snap ik het eerlijk gezegd niet meer, want eerst zeggen ze dat ik 1874 krijg en nu zeggen ze dat het bedrag o euro is. Hoe zit het ermee?
En hoe kunnen ze nu al weten dat de inkomstenbelasting voor 2009 te laag is om te kunnen concluderen dat er geen recht meer is op de algemene heffingskorting? Zo ie zo als de inkomstenbelasting die mijn man betaald te laag is, dan nog hoor ik de algemene heffingskorting te krijgen, want mijn partner werkt en ik niet. We hebben geen buitegewone uitgaven teruggevraagd of wat dan ook, dus ik snap het niet meer.
Hebben jullie samen ingediend? En daarna verdeeld? Dan kan het nl zo zijn dat de toegepaste heffingskorting van jou 0 is en dat het bij je man wel is toegepast. Maar als er bij te ontvangen of te verrekenen een bedrag staat, krijg je dat in principe terug? Wat is de dagtekening van de brief? Je moet het te ontvangen bedrag binnen 5 werkdagen ongeveer binnenhebben.
Hebben jullie samen ingediend? En daarna verdeeld? Dan kan het nl zo zijn dat de toegepaste heffingskorting van jou 0 is en dat het bij je man wel is toegepast. Maar als er bij te ontvangen of te verrekenen een bedrag staat, krijg je dat in principe terug? Wat is de dagtekening van de brief? Je moet het te ontvangen bedrag binnen 5 werkdagen ongeveer binnenhebben.
Nee, de algemene heffingskorting was voor mij. Die heb ik zelf ingediend. En mijn man werkte, dus die kreeg dat niet. Hij krijgt de loonheffingskorting zoals elke werkende.
Maar ze zeggen nu dat de inkomstenbelasting die mijn man betaald te laag is om de algemene heffingskorting uit te keren aan mij. Dat kan toch niet, want wij hebben geen buitegewone uitgaven of andere aftrekposten teruggevraagd, waardoor het inderdaad zo kan zijn dat je een deel terug moet betalen.
Wallah al3adhiem ik word er gek van.
saartje11
28-12-2008, 13:40
bel ze effe op morgen dan kunnen ze het uitleggen doe ik ook altijd
bel ze effe op morgen dan kunnen ze het uitleggen doe ik ook altijd
Heb ik gedaan zuster maar ze willen gewoon geen moeite doen te helpen. Ze zeggen dat ik de defenitieve beschikking van 2009 moet afwachten, maar dat ga ik niet doen, want de defenitieve beschikking kan zelfs 3 jaar op zich laten wachten en daar komt zelfs heffingsrente bij, vandaar dat ik het opgelost wil hebben en ik hoop inschaAllah dat iemand me daarbij kan helpen.
appelflapje
28-12-2008, 16:31
Als jouw man weinig verdient dan kan het kloppen. Je kan pas belasting terugkrijgen als je dat ook hebt betaald aan hen. Dus stel je man verdient 900 euro per maand, dan kan het zijn dat jij geen recht hebt op een teruggave.
Als jouw man weinig verdient dan kan het kloppen. Je kan pas belasting terugkrijgen als je dat ook hebt betaald aan hen. Dus stel je man verdient 900 euro per maand, dan kan het zijn dat jij geen recht hebt op een teruggave.
Wat ik weet is dat iedereen die werkt in nederland recht heeft op de loonheffingskorting. En diegene die niet werken en getrouwd zijn, die krijgen dan de algemene heffingskorting. In dit geval ben ik diegene die niet werkt en hoor ik de algemene heffingskorting te krijgen, want mijn man betaald gewoon de inkomstenbelasting zoals elke werkende, door dat krijg ik recht op de algemene heffingskorting.
Ik heb er zeker recht op ongeacht of mijn man veel of weinig verdient, want ik krijg de algemene heffingskorting uitgekeerd van zijn betaalde inkomstenbelasting. Het kan nooit zo zijn, dat ik er geen recht op heb. Daarom vind ik het zo vreemd.
Al verdiend hij weinig, dan juist heb ik er meer recht op:
Recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting
Als een van u beiden geen of weinig inkomen heeft, krijgt degene met dit lage inkomen door het samenwonen mogelijk recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting. Dit levert een voordeel op van maximaal € 2.043 netto per jaar. Voorwaarde is onder meer dat uw fiscale partner voldoende inkomsten heeft.
appelflapje
28-12-2008, 17:37
Wat ik weet is dat iedereen die werkt in nederland recht heeft op de loonheffingskorting. En diegene die niet werken en getrouwd zijn, die krijgen dan de algemene heffingskorting. In dit geval ben ik diegene die niet werkt en hoor ik de algemene heffingskorting te krijgen, want mijn man betaald gewoon de inkomstenbelasting zoals elke werkende, door dat krijg ik recht op de algemene heffingskorting.
Ik heb er zeker recht op ongeacht of mijn man veel of weinig verdient, want ik krijg de algemene heffingskorting uitgekeerd van zijn betaalde inkomstenbelasting. Het kan nooit zo zijn, dat ik er geen recht op heb. Daarom vind ik het zo vreemd.
Dit is dus helaas niet zo. Je man moet dat bedrag eerst betaald hebben. Als je man weinig verdient en dus geen of weinig inkomstenbelasting betaald dan heb jij er geen recht op, dit kan je teruglezen op de site van de belastingdienst.
Maar stel je man verdient ongeveer 1200 euro dan heb jij er wel recht op.
Dit is dus helaas niet zo. Je man moet dat bedrag eerst betaald hebben. Als je man weinig verdient en dus geen of weinig inkomstenbelasting betaald dan heb jij er geen recht op, dit kan je teruglezen op de site van de belastingdienst.
Maar stel je man verdient ongeveer 1200 euro dan heb jij er wel recht op.
Dat klopt niet zuster, want in 2006 en 2007 kreeg ik de algemene heffingskorting gewoon en mijn man betaald zoals elke werkende de inkomstenbelasting elke maand aan de belastingdienst (zijn werkgever doet dit) en hierdoor krijg je een voorlopige aanslag heffingskorting. Dus ik heb er gewoon recht op via een voorlopge aanslag, omdat hij zijn belasting gewoon elke maand betaald. Dit weet ik zeker, want ik heb het gevraagd en zo gaat het in zijn werking.
Maar het gaat mij erom, dat ze zeggen dat de inkomstenbelasting die mijn man betaald te laag is om de algemene heffingskorting van 2009 uit te keren aan mij. En ze gaan uit van de gegevens van 2008. Dat kan toch niet, want wij hebben geen buitegewone uitgaven of andere aftrekposten teruggevraagd via aangifte IB.
appelflapje
28-12-2008, 20:10
Dat klopt niet zuster, want in 2006 en 2007 kreeg ik de algemene heffingskorting gewoon en mijn man betaald zoals elke werkende de inkomstenbelasting elke maand aan de belastingdienst (zijn werkgever doet dit) en hierdoor krijg je een voorlopige aanslag heffingskorting. Dus ik heb er gewoon recht op via een voorlopge aanslag, omdat hij zijn belasting gewoon elke maand betaald. Dit weet ik zeker, want ik heb het gevraagd en zo gaat het in zijn werking.
Maar het gaat mij erom, dat ze zeggen dat de inkomstenbelasting die mijn man betaald te laag is om de algemene heffingskorting van 2009 uit te keren aan mij. En ze gaan uit van de gegevens van 2008. Dat kan toch niet, want wij hebben geen buitegewone uitgaven of andere aftrekposten teruggevraagd via aangifte IB.
Oke, als jouw man niet minder is gaan verdienen dan heb je hier gewoon recht op zoals je zegt. Bellen met de belastingdienst heeft niet zoveel zin, ik zou een bezwaarschrift schrijven, dan komt het wel goed incha'allah.
Klavertje22
29-12-2008, 20:03
Lieve schat wat jij zegt is niet waar, ik heb dit zelf ook meegemaakt,
mijn man verdiende 2 jaar geleden onder de 1000 euro per maand, alleen ik onving het bedrag wel per maand, maar ik had er geen recht op!
Dus ik heb nu een maand geleden een brief van hun gekregen dat ik het totale bedrag van 2090 in EEN KEER moet gaan terug betalen!
Dus wees blij dat jij van te voren al te horen hebt gekregen dat je er geen recht op hebt.
De regel zit zo hoe minder je verdient hoe minder je belasting betaalt,
dus ook geen recht!!!
Lieve schat wat jij zegt is niet waar, ik heb dit zelf ook meegemaakt,
mijn man verdiende 2 jaar geleden onder de 1000 euro per maand, alleen ik onving het bedrag wel per maand, maar ik had er geen recht op!
Dus ik heb nu een maand geleden een brief van hun gekregen dat ik het totale bedrag van 2090 in EEN KEER moet gaan terug betalen!
Dus wees blij dat jij van te voren al te horen hebt gekregen dat je er geen recht op hebt.
De regel zit zo hoe minder je verdient hoe minder je belasting betaalt,
dus ook geen recht!!!
Werkte jij zuster?
SoebhanAllah mij wordt wat anders verteld. Hoeveel moet de werkende partner verdienen, zodat zijn niet-werkende vrouw er recht op heeft?
Iedereen heeft toch recht op de algemene heffingskorting?
OemHoudaifha
30-12-2008, 10:20
Nee, niet iedereen heeft er recht op. Je man moet wel boven een bepaald bedrag verdienen. Je kunt ff bellen met de belastingtelefoon en vragen wat het minimumbedrag is.
Nee, niet iedereen heeft er recht op. Je man moet wel boven een bepaald bedrag verdienen. Je kunt ff bellen met de belastingtelefoon en vragen wat het minimumbedrag is.
Salam alaikoem
Er zit inderdaad niets anders meer op dan weer terug te gaan en opheldering hierover te vragen.
Iedereen die mij een beetje op weg geholpen hebben: djazakoemAllaahoe gairen!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.