Bekijk originele versie : De hoofddoek..religie of symbolisch...
De hoofddoek ..feat. hijaab.
Wat de Islam heeft vastgesteld is niet een beperking van de vrijheid van vrouwen. Maar een sterke bescherming voor hen tegen het vallen in de laagste vernederingen.
De Hijaab is een daad van gehoorzaamheid aan Allah (Sbt) en aan Zijn Profeet (vzmh). Allah (Sbt) heeft inderdaad het dragen van de Hijaab aan de vrouwen verplicht gesteld. Hij zegt hierover:
Surah An-Noer, 31: “En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen…..”
Dit bovenstaande is niet iets cultureels. Het is Allah’s (Sbt) bevel. De voorschriften zijn niet Arabisch, Egyptisch, Marokkaans, voor zwarten of blanken enz. Nee, deze voorschriften worden gespecificeerd in de Qoran en de Sunnah, om bescherming en vrijgeleiding van de vrouw te bewerkstelligen. Niemand anders dan onze Schepper Allah (Sbt) weet wat goed voor een man of een vrouw is. Zijn wetten zijn verstandig, zoals het geval is met al Zijn zaken.
Hoor nu zorgvuldig wat Allah (Sbt) heeft gezegd in:
Surah Al-Ahzaab 59: “ O Profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen.”…..
Nederland is zich zoals gewoonlijk weer eens het hoofd aan het breken over dingen waar ze zich buiten zou moeten houden. Dit keer betreft het het dragen van de hoofddoek op hogescholen en universiteit. Onlangs is het verbod op het dragen van de hoofddoek in Frankrijk ingegaan. President Chirac acht het dragen van een hoofddoek, keppeltje of kruis als een belemmering voor de sociale en economische ontwikkeling van het land. Nederland en enkele andere landen binnen de EU willen dit voorbeeld opvolgen. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal nog heel rechtvaardig en neutraal te verlopen, omdat er dit keer wel gemeten wordt met 1 maat. Het belangrijkste waar niemand bij stil staat is dat er just in dit geval met 2 maten moet worden gemeten. De hoofddoek is een religieuze verplichting, terwijl het keppeltje en de kruis symbolisch zijn en niemand verplichten tot het dragen ervan. Wanneer je als overheid van een land waar een grote hoeveelheid Moslims woont tot zo een maatregel overgaat, dan ben je duidelijk niet goed bezig. Verbied je voor de Moslims de hoofddoek, gooi de moskeeen dan maar ook meteen dicht!!!
Ik heb het nu wel over de overheid en het meten met 2 maten, maar welke Moslim onder ons heeft bij dit feit eigenlijk stil gestaan?! Als wij werkelijk bezig waren met onze religie en de maatschappij, dan hadden we de overheid een stap voor kunnen zijn. Want sinds 11 september is er al zware kritiek op de Islam en op de voorschriften van de Islam. Als wij nou met z'n allen als 1 achter onze godsdienst stonden dan was het nooit zover gekomen. Daarnaast staat het verbieden van de hoofddoek recht tegenover de integratie, maar dit is dan ook waar de overheid zijn kop tegen zal stoten. Verbied je de hoofddoek, dan dwing je vele vrouwen die over een sterke imaan beschikken tot het niet deelnemen aan het scholings- en arbeidsproces. Er zullen zeer zeker genoeg vrouwen zijn die uiteindelijk niet voor de hoofddoek kiezen, maar voor hun toekomst.. hun toekomst op aarde dan... dat niet eeuwig is. Hiermee dwing je als overheid individuen tot een keus die zij niet willen maken, daarnaast werk je het vormen van een eigen identiteit tegen en beperk je de vrijheid van meningsuiting.
Nederland rechtvaardig.... tolerant ..een democratie ... ?
Oja..en waar blijven onze rechten... die vallen toch ook onder de mensenrechten??!! Of geldt dat niet in een westers land?? Of bedoel ik nou...niet voor de Moslims...?
Balkenende..... gebruik toch n keer wel je verstand ipv die zo goed te verstoppen...
Najat.
Nou, de hoofddoek wordt gezien als een teken van achterstand. Ten opzichte van mannen, die hun maagdelijkheid niet hoeven te benadrukken en als teken van maatschappelijk isolement: een hoofddoekmevrouw krijgt geen hoge functie als zij die doek niet wil afdoen.
Een doek? Prima. Thuis en tijdens kerkbezoek. Moslima's worden ook niet door vrouwen in een habijt met hun geloof geconfronteerd. Moslima's hadden dat van tevoren kunnen weten. In een land met drie-honderd jaar van bloederige religieuze oorlogen willen wij absoluut geen tekenen of uitingen van welke religie dan ook nog zien.
Geloven is in Nederland een prive-zaak. Dat hadden moslima's kunnen weten. Als ik op wintersport ga, neem ik mijn schaatsen mee, niet m'n zwembroek.
Het kan twee kanten uitgaan: die doek wordt van overheidswege verplicht, of verboden.In beide gevallen zorgt het voor een maatschappelijke onrust waar niemand om heeft gevraagd. Behalve moslima's en die zijn niet gevraagd.
Dat klinkt hard, maar draai het eens om. Opeens willen 300.000 katholieken in Marokko kerken bouwen, met een kruis erop, en de absis verlicht. Vlakbij de centrale moskee. En dan willen die Hollanders ook iedere dag in hun religieuze kleren lopen: zwarte rokken voor de vrouw, een bord tot onder hun kin, haren onder een witte kap, weduwen een zwarte. Kinderen gescheiden les en zwemmen, en mannen in het zwart. Draai het maar eens die richting uit.
Mensenrechten? Fijn, maar die hebben wij langer dan moslims en niemand zit te wachten op een eenzijdige uitleg ervan. Dat hadden moslima's kunnen weten toen zij zich orienteerden op Nederland.
Nederland wil burgers, eventueel met een geloof, geen geloof met misschien wat burgers.
Het feit alleen al dat jij deze vraag kunt stellen bewijst hoe democratisch Nederland is. Maar net als tolerantie heeft democratie haar grenzen. Daar waar een minderheid haar wil wil opleggen aan een meerderheid. Moslims dienen hun plaats te kennen, niet meer, niet minder.
Scottie, mathematisch.
oujdia_c
07-03-2004, 14:31
Maar jullie hebben het wel eerst geaccepteerd dat de vrouwen hoofdoeken droegen waar dan ook , maar nu komen jullie zeggen dat jullie het niet meer willen. In de buurt waar ik woon zijn een heleboel meisjes de laatste tijd extraam hoofdoek gaan dragen. Is het dat jullie ergens bang voor zijn ofzo omdat jullie nu ook zien dat zelfs heel veel nederlanders bekeerd zijn tot het islamitsche geloof en ook hoofdoek dragen
Ik begrijp het probleem niet precies , ik bedoel ik doe nu nog evenveel als dat deed voordat ik men hoofdoek droeg. ((een hoofddoekmevrouw krijgt geen hoge functie als zij die doek niet wil afdoen.))) waarom zou het niet kunnen dat ik een hoge functie krijg , ben ik dommer of minder goed met een hoofdoek???
Geef me nou eens een goede reden!!!
IFRIQUIA
07-03-2004, 14:35
De reden is dat de Islam bezig is om het westerse cultuur te ondermijnen het doekje zelf kan geen kwaad sommige mensen die het dragen wel .
IFRIQUIA
07-03-2004, 14:37
dat zijn niet mijn woorden maar een reden die niet door mij is bedacht .
oujdia_c
07-03-2004, 14:41
Jahh maar denk je dan dat ze zonder dat doekje beter zijn?? Dan zijn ze nog steeds hetzelfde
Oki er zijn ook mensen die misbruik maken van het dragen van de hoofdoek , maar dat zijn enkele en daar hoeven ze niet de rest van de moslims die het voor allah doen uit hun hart voor te straffen
Wat kan ik er nou aan doen dat er rotte appels bij zitten
Jij zei: "Nou, de hoofddoek wordt gezien als een teken van achterstand. "
.. en jij hebt het over eenzijdigheid? Dat 'die doek' zoals jij het noemt, wordt gezien als teken van achterstand komt grotendeels door mensen zoals jij, die het heerlijk vinden de Islam te verlagen zoals zij willen. 'Die doek' is een teken van bescherming en zeker niet een teken van achterstand..dat is wat jij ervan maakt! Komt door het gebrek aan kennis en een hoge mate van onwetendheid over de Islam en het door elkaar halen van de begrippen 'cultuur' en 'religie'.
En wat zeg je nou? Isolement? Dat komt niet vanuit de hoofddoek of vanuit de Moslims, dat komt doordat de Nederlanders deze Moslims afstoten en bewust niet betrekken in de samenleving. Zowel economisch als sociaal.
"Als ik op wintersport ga, neem ik mijn schaatsen mee, niet m'n zwembroek."
Ben je zo dom? Of kom je alleen dom over.. Wat dat betreft zie ik nergens een verband tussen een zwembroek/ schaats en een hoofddoek. Er is een heel groot verschil tussen vakantie en religie..... uitleg nodig? vast niet en anders hoor ik het graag.
"Mensenrechten? Fijn, maar die hebben wij langer dan moslims en niemand zit te wachten op een eenzijdige uitleg ervan. "
Als je wat dieper met je neus de boeken in zou duiken zou je er van zelf wel achter komen dat de Islam het eerste kwam met mensenrechten en met kiesrecht. Terwijl in Nederland de vrouwen pas circa 150 jaar geleden kiesrecht kregen.. was dat voor de Moslima's al in de 6de eeuw na de geboorte van de profeet Mohammed... dus ik zou maar niet zomaar dingen gaan roepen.. kom met harde feiten als je zo'n discussie aan wil gaan of hou je er buiten! EEnzijdige uitleg?? Dat bedoel ik nou..jij komt met eenzijdige uitleg en wij moeten er maar altijd van uitgaan dat dat juist is.. we weten tegenwoordig wel beter.
Nederland en Democratie, grenzen ?...tja zo ken ik er
nog n paar.. volgens Bush heeft de V.S ook een democratie.. wel blijft de vraag dan hoe hij in hemelsnaam ooit president heeft kunnen worden?? Maar goed.. er zijn dus inderdaad grenzen.. en die zijn niet eenzijdig..grenzen moeten ergens voor goed zijn.
Gelukkig denkt niet iedereen er zo over als jij... er lopen genoeg Moslima's op de universiteiten rond MET hooddoek en al! Een doorsnee universitaire Moslima beschikt gemiddeld over een veel hoger IQ dan de Alledaagse Hollandse Maartje... raar he? vind je vast..maar wel waar!
Marokko?? Marokko staat bekend om zijn openheid wat betreft religie of andere vorm van levenswijze.. Daar leven alle soorten religies met elkaar samen.. Wat dat betreft zou Nederland heel wat van Marokko kunnen leren!
Ik ben er niet om je af te kraken, maar om je duidelijk te maken hoe alles in elkaar zit..
Acceptatie is belangrijk en moet wederzijds plaats vinden. De belemmering hiervoor is onwetenheid. Dat is in jouw verhaal duidelijk merkbaar.
Najat.
Precies Ifriqia....
kennis en karakter zit binnen.. dat is de inhoud... de verpakking zegt weinig en soms helemaal niks.
Wat ik maar niet schijn te begrijpen is waarom men zo moeilijk doet?
Hijaab is absoluut geen symbool zoals een kruis of een kepel, want zeg nou zelf je hebt zelfs kruisen in de winkels hangen met allerlei kleuren diamantjes erop die worden zelfs gedragen door niet gelovigen :confused: , en kepeltjes worden meestal bij sommige bijeenkomsten gedragen (begrafenis, huwlijk etc ).
Hijaab niet dat wordt buiten gedragen, en ergens waar geen-ma7rams zijn. Wat ik alsmaar niet begrijp, er zijn zoveel problemen hier in Nederland en waar houden ze zich mee bezig?
Simpel voorbeeld :
Jongen, pleegt vandalisme, spijbelt noem maar op. Maar dan alsnog mag ie zijn lessen volgen op school.
Meisje, zit op school, is beleefd volgt haar lessen..enige ''zogenaamde probleem'' is haar hoofddoek. Die moet ze afdoen anders mag ze geen lessen volgen.
Waar gaat dit heen? Mensen denken aan ''echte'' problemen en geen onzin zoals dit. Ik draag mijn hijaab ik ga naar school en zal inshallah ook gaan werken. Ik ben genoeg geintergreerd ik spreek de taal etc. Als ze doorzetten met het zogenaamde hoofddoekverbod, wat denk je dat er zal gebeuren?Sterke moslim meisjes, zullen hun hijaab blijven aanhouden en dan kunnen ze geen lessen volgen gevolg geen scholing. Net alsof dat alles beter maakt, en dan hoor je mensen wel zeggen dat het alleen op openbare scholen niet mag, denk je dat werkelijk? Het wordt dan overal geweigerd, ik wil later bij de gemeente werken etc. Denk je dan echt dat ik aan de bak kom dan? Hopelijk wel. Maar stel het mocht niet zo zijn, goh dan gaat de economie echt beter worden :rolleyes:
En voor de mensen die zeggen, dat wij moeten aanpassen, aan de normen en waarden van Nederland. Want deden onze ouders/voorouders toen jullie in moeilijkheden zaten? Ze kwamen hier kregen de smerigste banen die ooit kan bedenken, en werden behandeld als s.hit ! En door hun werd de economie stukken beter. Dus wij hebben zeker de recht, om ons te uiten hoe we willen, zolang we er niemand mee tot last zijn! En geloof me mensen, hijaab brengt niemand tot last..zit allemaal tussen de oren !
IFRIQUIA
07-03-2004, 23:50
Beste scottie dat kan er zijn kerken en synagoges in maroc met al hun faciliteiten in vele steden .....en niemand die ze lastigvalt .
arabchrstn
08-03-2004, 08:49
Dames en heren.
Geen probleem maken van iets dat geen probleem is. Binnen islamitisch nederland is de kwetie 'hoofddoek' tientallen keren méér een discussie dan binnen niet-islamtisch nederland.
Door die tientallen topics die over dit onderwerp geopend zijn, creëer je als moslim zelf een probleem. De pro-hoofddoek-moslim vergroot een probleem uit dat in Nederland alleen in extreemrechtse hoek speelt.
Het is geen probleem, het was geen probleem, en het zal geen probleem zijn. Dat laatste hangt af van het feit in hoe verre moslims het tactisch spelen.
arabchrstn, ben t met je eens.probeer de problemen op te lossen die er zijn en geen andere problemen creeeren.
"Het is geen probleem, het was geen probleem, en het zal geen probleem zijn. Dat laatste hangt af van het feit in hoe verre moslims het tactisch spelen."
Ben je echt zo naief of doe je maar alsof? Zie je niet wat er momenteel in Frankrijk afspeelt en op vele universiteiten in Nederland???? Die Moslima's daar zijn niemand tot last, maar alsnog worden ze geweigerd..
Ik draag zelf geen hijaab en bekijk het onderwerp op een objectieve manier... dus kom ajb niet met het verhaal dat er geen probleem is in niet- islamitisch Nederland en dat de Moslims dat zelf creeren.. dat is pure onzin!
..en Arabcrstn... er zijn inderdaad zowel discussies betreffende de hoofddoek zowel binnen moslim kringen als daarbuiten, maar deze verschillen van aard.
arabchrstn
08-03-2004, 10:58
Origineel gepost door Najath
[BBen je echt zo naief of doe je maar alsof? Zie je niet wat er momenteel in Frankrijk afspeelt en op vele universiteiten in Nederland???? Die Moslima's daar zijn niemand tot last, maar alsnog worden ze geweigerd..
Ik zie wat er zich in Frankrijk afspeelt, en keur dat by thw ay af. Maar hallo, het is in FRANKRIJK. Een land met een heel andere cultuur, met heel andere problemen, met een heel andere geschiedenis, en met een heel andere staatsvorm.
En over universiteiten? Vertel? Op mijn uni zie ik veel meiden met hoofddoek en zij kunnen gewoon hun gan gaan. Geef even een voorbeeld? Wat is er 'aan de gang' dan?
Ik draag zelf geen hijaab en bekijk het onderwerp op een objectieve manier... dus kom ajb niet met het verhaal dat er geen probleem is in niet- islamitisch Nederland en dat de Moslims dat zelf creeren.. dat is pure onzin!
..en Arabcrstn... er zijn inderdaad zowel discussies betreffende de hoofddoek zowel binnen moslim kringen als daarbuiten, maar deze verschillen van aard. [/B]
9 van de 10 problemen zijn geen echt probleem, maar zijn tot probleem GEMAAKT. Als er bij mij voor de deur een stoeptegel los ligt, dan is dat een heel klein probleempje. Als ik al mijn buren ga vertellen dat het een HEEL GROOT probleem is, ik ga de gemeentes aanschrijven, ik schakel de media in, ik ga protestacties organiseren tegen deze losliggende stoeptegel... Dan heb ik van een klein probleem iets gemaakt tot een GROOT probleem.
ALs je kijkt waar we IN NEDERLAND nu over spreken. Dan spreken we over een debielenclubje als nieuwrechts. Vervolgens zijn velen zo stom om daar in te trappen en die gaan vervolgens op fora topics openen hoe zielig men wel niet is. En zo wordt een klein 'probleem' een GROOT probleem. Niet voor mij. Ik vind het prima als iemand een hoofddoekje wil dragen (dus géén bur'qa en meer gezichtsbedekkende vormen). Ik vind dat prima, en velen vinden dat ook prima.
Jaren lang is het geen issue geweest. Nu is het blijkbaar een issue... Door wie komt dat? Vul dat zelf maar in...
"Dat klinkt hard, maar draai het eens om. Opeens willen 300.000 katholieken in Marokko kerken bouwen, met een kruis erop, en de absis verlicht. Vlakbij de centrale moskee. En dan willen die Hollanders ook iedere dag in hun religieuze kleren lopen: zwarte rokken voor de vrouw, een bord tot onder hun kin, haren onder een witte kap, weduwen een zwarte. Kinderen gescheiden les en zwemmen, en mannen in het zwart. Draai het maar eens die richting uit."
srry daar ben ik het niet mee eens ons land is MULTICULTUREEL dat zou je niet zeggen maar het is echt zo iedereen leeft vrij b.v de joden lopen gewoon rond bij mij in tanger zie ik ze dagelijks ik zie nonnen met hun zwarte jurken of hoe je dat ook noemt dus ik vind dat NEDERLAND ZICH IS EEN KEER MOET AANPASSEN AAN ONS!!! we horen altijd jullie moeten je aanpasses jezus wat willen jullie nou denk ik soms we draaien toch mee met de maatschappij we betalen belasting en van alles wat doet de overheid? laten ze de polen binnen dan maak je de probleem toch alleen maar groter?!!!!!
galaka allah oe mienjasha
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.