Bekijk originele versie : Hoe geloofwaardig is hadith eigenlijk????.
Hoe geloofwaardig is hadith eigenlijk????.
Want Hadith is toch alleen door mannen tot stand gekomen en in de loop van 300 jaar
Na de openbaring van de heilige Koran. Dus veel verhalen zijn vaak in het voordeel van de man en de rechten van de vrouw zijn vaak genegeerd.
Wie is het met deze stelling niet eens.
PS: ik wil graag leren, dus kom op met jullie argumenten.
Zelfs als alle geleerden het eens zijn,
kunnen ze er nog best naast zitten..
Alle geloven zijn mangericht! :nl:
It's a mans world, helaas.
Origineel gepost door music
Hoe geloofwaardig is hadith eigenlijk????.
Want Hadith is toch alleen door mannen tot stand gekomen en in de loop van 300 jaar
Na de openbaring van de heilige Koran. Dus veel verhalen zijn vaak in het voordeel van de man en de rechten van de vrouw zijn vaak genegeerd.
Wie is het met deze stelling niet eens.
PS: ik wil graag leren, dus kom op met jullie argumenten.
Zelfs als alle geleerden het eens zijn,
kunnen ze er nog best naast zitten.
Ik ben het niet eens met de stelling. Als je bekijkt wie de grootste hadith opleveraarster is dan is het Aicha bint Aboe Bakr oftewel de vrouw van onze profeet vrede zij met hem
Er zijn verschillende gradaties in waarborging van de overleveringen...
Van Sahieh tot Hassan.
mokromike
06-03-2004, 22:34
Origineel gepost door lady_nl
Ik ben het niet eens met de stelling. Als je bekijkt wie de grootste hadith opleveraarster is dan is het Aicha bint Aboe Bakr oftewel de vrouw van onze profeet vrede zij met hem
dat is niet waar...
de meesten komen van Abu Huraira... 5374 hadiths
Aisha 2210 hadiths
Origineel gepost door mokromike
dat is niet waar...
de meesten komen van Abu Huraira... 5374 hadiths
Aisha 2210 hadiths
Sorry voor de fout Allah weet het beste. Ik wilde alleen benadrukken dat er veel hadits zijn opgeleverd door een vrouw omdat er werd gezegd dat het niet vrouw vriendelijk is.
Ik dank je voor de verbetering
RitaMaria
07-03-2004, 17:19
Origineel gepost door music
Maar moeten we alles geloven wat er maar door weten schappers verteld word wat niet te controleren valt??????
Inderdaad wetenschappers..mensen zo als jij en ik.. ;)
(1) De Quran is een kompleet boek, zie 6:19,38,114,115, 12:111 en 50:45.
".........We hebben niks uit dit boek weggelaten." 6:38
"Het woord van uw Heer is kompleet in waarheid en rechtvaardigheid.Niets zal Zijn woorden ongedaan kunnen maken. Hij is de Alhorende, de Alwetende." 6:115
(2) De Quran is perfekt; geen fouten, geen valsheden en geen onzin .
"Geen valsheid kan het (Quran) beroeren, in het verleden of de toekomst; een openbaring van de Alwijze, de Geprezene." 41:42
(3) De Quran is volledig gedetailleerd, en wanneer Allah (swt) zegt dat z'n boek volledig gedetailleerd is, dan betekent het ook VOLLEDIG gedetailleerd. God maakt Zijn werk niet maar half af.
"Zal ik anderen dan God als rechter aanvaarden, terwijl Hij het is, die dit boek volledig gedetailleerd aan ons heeft verklaard? Zij die het boek ontvangen hebben, zagen dat het de waarheid van hun Heer was. U zult geen twijfel hebben." 6:114
(5) Allah(swt) noemt Zijn boek, de Quran, de BESTE HADITH. Hij roept de ware gelovigen op om geen andere hadith te accepteren als bron van religie . Zie 7:185, 31:6, 39:23, 45:6 en 77:50.
"Hebben zij het koninkrijk der hemelen en aarde, en al de dingen die God geschapen heeft, nooit gadegeslagen? En bedenken ze dat het einde van hun leven weleens nader kan zijn? In welk woord (HADITH) dan deze (QURAN) geloven ze dan?" 7:185
"O, Gij die gelooft, maak de goede dingen die God voor u wettig heeft gemaakt, niet onwettig, en val niet aan. God heeft de aggressors niet lief." 5:87
"Zeg, "Hebt gij overwogen dat God alle voorzieningen heeft nedergezonden, en dat gij een gedeelte hiervan onwettig, en een ander gedeelte wettig heeft verklaard?" Zeg, "Heeft God u hiervoor toestemming verleend? Of verzint gij leugens over God?" 10:59
"O profeet, waarom verbiedt u wat God wettig heeft gemaakt voor u, alleen om uw vrouwen te behagen? God is Vergevingsgezind, Genadevol." 66:1
(9) De WARE gelovigen WETEN dat wanneer Allah(swt) iets zegt, Hij het meent, en wanneer Hij dit niet doet, Hij het ook meent. Alles in de Quran is ons bewust gegeven, en alles wat er niet instaat is er bewust uitgelaten.
God vergeet niets. Zie: 19:64. Wij mogen niks toevoegen aan deze religie wat God er opzettelijk uitgelaten heeft en het aan Hem of Zijn boodschapper toeschrijven. Zijn boodschapper heeft maar 1 boodschap, de Quran. God heeft ons duidelijk gemaakt dat het Hem aan woorden niet ontbreekt . 18:109
(10)Allah(swt) heeft onze 'verbeteringen' aan Zijn boek, de Quran, niet nodig.Maar we hebben Hem wel degelijk nodig voor ieder aspekt van ons leven . Diegenen die beweren dat ze een verbetering aan kunnen brengen op de Quran vragen alleen maar om herkenning van hun idolen als goden naast (of in plaats van) de ENIGE ECHTE God.
Gefabriceerde hadiths probeerde aan Islam toe te voegen wat de ongelovigen dachten dat God vergeten was om te vermelden in de Quran .
(11)Allah(swt) roept de WARE gelovigen aan om elk stukje informatie dat ze zien, horen of lezen te verifieeren . Zie 17:36.
"U zal niet datgene accepteren waarvan u geen kennis bezit. Ik heb u het gehoor, het zicht en het denkvermogen gegeven. En u bent verantwoordelijk voor het gebruik hiervan." 17:36
RitaMaria
07-03-2004, 17:27
Corrie..jij hebt mij tekst 'ingepikt' :(
(no hard feelings.. ;) )
arabchrstn
08-03-2004, 09:21
De qur'an en Allah vormen voor mij niet echt echt het probleem. De ahadieth zijn wel degelijk een groot probleem. Sterker nog, ik zie deze als basis staan aan de vele conflicten tussen moslims onderling.
De ahadieth hebben tot doel de Qur'an uit te leggen. Het vervelende is dat, wanneer mensen iets uit willen leggen, dat een menselijk iets is en blijft. Hoe geleerd je ook bent, je leeft in een bepaalde tijd, in een bepaalde cultuur, involstrekt andere omstandigheden als bijvoorbeeld 100 jaar eerder of later het geval is... Of als je bijvoorbeeld in een volstrekt ander werelddeel zou leven...
Je hebt betrouwbare en minder-betrouwbare ahadieth, zegt de gemiddelde moslim... Alleen: wie bepaalt dat: juist, alweer een mens.
Wil je volgens mij echt moslim zijn, dan moeten die ahadieth de prullebak in. Zij gaan de zuiverheid tegen, omdat zij verdeeldheid creƫeren tussen moslims. De ene geleerde zegt: 'we gaan links'. De ander zegt: 'we gaan rechts'. En zo is er weer een conflict geboren...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.