Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : tandenpoetsen tijdens het vasten? wel of niet

Pagina's : [1] 2

alhoceima
22-10-2002, 14:01

Uitspraken met betrekking tot de Ramadan: - Het gebruik van de siewaak [14] tijdens het vasten. Vraag: Er zijn mensen die graag hun tanden niet willen poetsen met een tandenstokje tijdens het vasten…Ze vrezen dat dit het vasten ongeldig maakt…wat is de geprefereerde tijd voor het tandenpoetsen in de Ramadan? Antwoord: Vrees hebben om de tanden te poetsen met een tandstokje tijdens het vasten of buiten het vasten is niet door de Qor’aan of Soenna [15] te bewijzen, dit omdat Assiewaak tot de Soenna van de profeet behoort. In de bekende authentieke hadith is overgeleverd dat de profeet zei:”Het is een reiniging voor de tanden, en een oorzaak van tevredenheid van de Heer”. Siewaak is toegestaan en aan te raden na het verrichten van de kleine wassing, voor het gebed, bij het waken en tijdens het vasten…. Sheikh Ibn Al ‘oethaymien - Mondspoeling tijden het vasten. Vraag: Wanneer een persoon zijn mond spoelt of neusgaten wast en het water komt tot zijn keel, wat niet opzettelijk gebeurd. Maakt dit het vasten ongeldig? Antwoord: Wanneer een persoon zijn mond spoelt of neusgaten wast, en het water komt tot zijn keel, dan is het vasten van desbetreffende persoon niet ongeldig, omdat hij dat niet met opzet gedaan heeft. Allah de Verhevene zegt:”En er is geen zonde voor jullie in de fouten, die jullie daarmee (per ongeluk) hebben gemaakt, maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen” [16]. Sheikh Ibn Al ‘otheymien - Het islamitische oordeel over het gebruik van de tandenborstel tijdens het vasten. Vraag: Is het toegestaan om de tanden te poetsen met tandpasta na de eerste zonschemering tijdens het vasten? En als het wel toegestaan is, maakt het bloed wat van de tanden vrij komt tijdens het gebruik van de tandenborstel, het vasten ongeldig? Antwoord: Het is toegestaan om na de eerste zonschemering, (wanneer men zich onthoudt van het eten, drinken…) gebruik te maken van tandpasta en een tandenborstel om de tanden te poetsen. Sommige geleerden zien het als afkeurenswaardig voor een vastende om de siewaak te gebruiken na de middag, omdat de geur uit de mond van een vastende verdwijnt. Men kan wel de etensresten van zijn tanden verwijderen. Wat betreft het gebruik van tandpasta, het is af te raden om het te gebruiken, dit omdat tandpasta een geur en smaak heeft. Het beste is dat men tandpasta na de sahoer gebruikt, en als het toch noodzakelijk gebruikt moet worden dan moet er rekening gehouden worden met het slikken van de tandenpasta. Het bloed dat vrij komt van de tanden na het poetsen met een tandenborstel maakt het vasten niet ongeldig. Sheikh Ibn Djiebrien

Cyclop
22-10-2002, 14:13
Origineel gepost door mokaltum jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ik had hier vorige ramadan altijd discussies mee ik vind dat als je vast je tanden gewoon niet poetst tuurlijk wel naar shoer!!!!!!!!!!!!, maar niet in de middag of als je wakker bent, want dan behoor je tovh gewoon te vasten? maar dit is mijn mening iedereen kan iets anders vinden! gelijk :goedzo:

Lunatic
22-10-2002, 14:24
ja dat vind ik ook, maar eh nog een vraagje!!! Mag je nou echt geen make-up dragen veel mensen weten ook niet waarom het niet mag maar doe het gewoo niet omdat andere mensen over hun gaan lullen ofzo, maar ik had geleerd dat je geem mascara mog doen omdat het dan in je oog kan gaan zitten en dat je vasten dan niet meer geldig is, wat denken jullie?

Chaimae
22-10-2002, 14:33
Origineel gepost door Lunatic ja dat vind ik ook, maar eh nog een vraagje!!! Mag je nou echt geen make-up dragen veel mensen weten ook niet waarom het niet mag maar doe het gewoo niet omdat andere mensen over hun gaan lullen ofzo, maar ik had geleerd dat je geem mascara mog doen omdat het dan in je oog kan gaan zitten en dat je vasten dan niet meer geldig is, wat denken jullie? je mag zo iezo al geen make up jammer he!! :D

Lunatic
22-10-2002, 14:36

ja haha grappig dat weet mijn neus ook wel hoor maar doe het toch :fpuh:

Cyclop
22-10-2002, 15:12
Origineel gepost door chemie je mag zo iezo al geen make up jammer he!! :D wat bedoel je daar mee ? dat make-up na ramadan mag :kwaad:

Chaimae
22-10-2002, 15:13
Origineel gepost door Cyclop wat bedoel je daar mee ? dat make-up na ramadan mag :kwaad: juist het tegenovergestelde lees goed :)

Cyclop
22-10-2002, 15:22
Origineel gepost door chemie juist het tegenovergestelde lees goed :) je doet maar :lekkerpuh

Chaimae
22-10-2002, 15:24
Origineel gepost door Cyclop je doet maar :lekkerpuh ik zit dat toch niet goed te keuren sjzezus :kwaad:

Hindaatje
22-10-2002, 15:38
Origineel gepost door chemie ik zit dat toch niet goed te keuren sjzezus :kwaad: sommige mensen ook...pfffffffffff;)

RodRambone
22-10-2002, 15:42
Precies. Trek je maar niets aan van die Cyclop. Die begrijpt er weer eens niks van.

MiuMiu
23-10-2002, 19:53
Nou make up mag DENK IK niet (samen met ook andere zaken die je moet afschrijven tijdens de ramadan) omdat het behalve onnatuurlijk ook een overbodige luxe is. Ik weet niet zeker maar is het niet o.a. de bedoeling dat we ramadan doen zodat we de zaken die allah ons geschonken heeft weer leren waarderen?? En deze niet als vanzelfsprekend gaan achtten??(niet dat make up een van die geschenken is maar goed dat is een ander verhaal) :confused: IK HOOP DAT MIJN PUNT EEN BEETJE DUIDELIJK IS:confused:

Fatomaat
23-10-2002, 20:22
Ik doe wel tandenpoetsen. Ik zorg er wel voor dat ik nix doorslik ofzo hoor maar ik vind het gewoon geen stijl als je uit je mond ruikt. Wanneer ik vast hoeft mijn omgeving geen hinder te ondervinden.

tetouania_zina
23-10-2002, 20:25
ik poets me tanden altijd of het nou ramadan is of niet... sorry maar ik kan niet de hele tijd uit me mond blijven stinken en ik slik zoiezo niks door....

tatouzient
23-10-2002, 21:01

kheb een vraagje, mag je nu een crème gebruiken tijdens de ramadan of ni? crèmes trekken in de huid, maar is je ramadan dan nog geldig of ni? ik gebruik het tijdens het vasten ni, omdak er gn zekerheid over heb. en iets waarvan ik onzeker ben, doe ik ni... bisous :zwaai: ps ik heb het over een gewone vochtinbrengende crème hé, ni verkeerd denken hé :p

Pagina's : [1] 2