Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : DE ENGEL DES DOODS ofte MALIK AL MAWT....bang of niet?

Pagina's : [1] 2 3

MELILLENSE
06-03-2004, 00:56

Salaam aleikoem moslimbroeders en -zusters, Gegroet niet-moslimbroeders en -zusters, Je kent ze wel, mensen die plannen maken alsof ze onsterfelijk zijn; ze gaan morgen dit doen, overmorgen dat maken, geld vastleggen om binnen 15 jaar zoveel interesten op te strijken, wanneer hun ouders sterven willen ze met het geërfde geld allerlei zaken realiseren, als ze op pensioen gaan willen ze een wereldreis maken, enz. enz. enz. God zit er blijkbaar voor spek en bonen bij en is voor deze mensen al helemaal geen determinerende factor meer.....totdat God de opdracht geeft aan Zijn engel des doods om een ziel terug te halen uit de tijdelijke en vergankelijke wereld... Gedaan met dromen, gedaan met projecten, nabestaanden die verdwaasd achterblijven en verontwaardigd roepen dat het leven niet eerlijk is....waarom moest het hem of haar nu juist overkomen? Net alsof hij of zij onrecht is aangedaan door te sterven...Onzin natuurlijk, want iedereen moet uiteindelijk sterven, vroeg of laat, jong of oud, ziek of gezond.... Toekomstplannen maakt iedereen....moet ook wel; om vooruit te komen in het leven. Maar, bij elke toekomstige daad die een moslim wil stellen, zegt hij, al dan niet bij zichzelf....inshAllah, als God het wil, want hij is er zich terdege van bewust dat de toekomst enkel in handen van God ligt en het morgen gedaan kan zijn, als God het zo bepaald heeft. InshAllah, als God het wil....de ongelovige lacht meewarig en denkt bij zichzelf, je sterft pas als je oud wordt; net of ie weet wanneer zijn vervaldag eraan komt...hij schijnt een pact te hebben gesloten met de Dood...of was het de duivel die hem influistert dat hij nog lang genoeg te leven heeft en wanneer het dan toch zo ver is, dan is het put in en zand erover of oven in en gasbranders aan... En toch, krijgt iedereen dagdagelijks tekenen te zien die de levenden erop dienen te wijzen dat het snel gedaan kan zijn; doden bij verkeersongevallen, ongeneeslijke ziekten op jonge leeftijd, vroegtijdige sterfte zonder aanleiding, wiegedood,....Gisteren was ie er nog, vandaag niet meer... Denken jullie wel eens aan de dood, ongeacht jullie leeftijd? Hoe zien jullie de dood, als een persoon, een engel, kwaadaardig of zachtaardig, een skeletor met een zeis die je de stuipen op het lijf jaagt of een engel in wit gewaad die je toelacht en je verwelkomt? Zijn jullie bang van de dood? Wat betekent de dood in jouw leven? MELILLENSE :belgie:......Leeft alsof ie nooit zal sterven, maar tegelijkertijd alsof morgen zijn laatste dag is....Alhamdoelillah, God zij Geprezen.

salimma19
06-03-2004, 01:25
Ik zal het maar eerlijk zeggen..........ik ben onwijs bang voor de dood. Het is meer angst voor het onbekende eigenlijk.

Peridot
06-03-2004, 02:58
Ik ben niet bang voor de dood. Ik heb wel eens gehoord dat sommigen de slaap 'de kleine dood' noemen. En de slaap is volkomen natuurlijk, zo is de dood dat ook. Elk etmaal sterf je dus en wordt je weer geboren. Vond ik wel een mooi beeld. Ik geloof zelf dat de essentie van wat ik nu ben door zal leven in een andere wereld. Ik geloof niet in de versie van de hemel en hel zoals die beschreven wordt in de huidige reguliere godsdiensten. Ik geloof ook niet in een 'beoordeling of veroordeling' door een hogere entiteit die sommigen ook wel Allah of God noemen. Wel geloof ik dat ik op aarde ben om meer te leren en een beter mens te worden en dat ik dat dat bij de dood van mijn stoffelijk lichaam niet ophoudt.

gaviel
06-03-2004, 08:41
"De dood"leeft met je mee in al wat je doet, dus..... beter nu het goede gedaan als straks een flater (verantwoording) slaan. Zekers in alwat je doet kun je beter jezelf voor de ogen houden dat je het doet omdat het niet alleen goed is voor jezelf maar ook voor je broederes en zusters in het leven en de dood. Geeft naar mijns inziens een beter gevoel voor ook als je zoals Peridot het noemt de kleine dood zich aanmeld laat staan je laatste dag op "deze"aarde. :o

Praetorian
06-03-2004, 08:51

Voor de duidelijkheid...ik ben een Christen. Elke morgen en avond dank ik God dat Hij mijn gezin weer heeft gespaard. Dat wij met z`n allen weer gezond wakker mogen worden. Dat wij elkaar als gezin `s avonds weer mogen ontmoeten. Het leven is als een bloem die op het veld staat. Wanneer de wind ( God ) daarover gegaan is, dan is zij niet meer en haar plaats wordt vergeten. Maar de goedertierenheid van God is tot in eeuwigheid. Ik leef van minuut tot minuut en besef dat elke minuut mijn laatste kan zijn...zonder angst overigens. Bang voor de dood....nee, maar wel een helig respect voor God. Hij is de Almachtige. Hij is de Heilige. Wie zal God zien en leven? God aankijken is hetzelfde als tegen de felle zon inkijken. De duivelen geloven ook in God en zij sidderen..... Wat moeten wij dan wel niet?

a3ir
06-03-2004, 09:21
ik ben niet bang voor de dood, maar wel voor wat ik daar vind.

Peej
06-03-2004, 09:43
Als niet gelovige heb ik niet de last op me liggen van de vrees voor een god of voor een duivel Ik heb de laatste jaren veel teveel mensen van mijn eigen leeftijd en jonger naar het graf moeten dragen. En bij iedere begrafenis wordt het besef sterker dat je het leven maximaal moet leven. Ik ben dan ook niet bang voor de dood. Ik ben hooguit een beetje bang voor een te kort leven. Ik was gelovig maar ik heb na uitgebreid zelfonderzoek nooit een tastbaar bewijs kunnen vinden voor alle beweringen die in de bijbel stonden. Mijn ervaring is dat het geloof alleen maar oorlogen en ellende brengt en dat het teveel regels stelt die de vrijheid van de mens beperken. Ik geniet elke dag met volle teugen van het leven. En als het even kan laat ik anderen ook meegenieten. Ik lever mijn bijdrage aan de maatschappij en help mijn medemens waar ik dat kan. Ook dat laatste geeft altijd erg veel voldoening. In dat genieten wil ik me niet laten beperken door wetten en regeltjes uit boeken die met hun leeftijd van 1400 of 2000 jaar helemaal verouderd en uit de tijd zijn. In mijn ogen tenminste. Ik laat bijna iedereen in zijn waarde en heb respect voor mensen die wel geloven. Maar ze krijgen mij niet bang met verhalen over goden die me na de dood straffen of duivels die me komen halen.

Peej
06-03-2004, 12:06
Origineel gepost door obl_for_ever Ik ben zeker niet bang voor de dood zelf. Heb latst een boek gelezen, waar alles goed beschreven wat er met je gebeurt als je doodgaat. Ben wel bang voor ik zal zien. Het zal onbeschrijflijk zijn. Er zijn in de forum Islam en Ik wel eens van die artikels over Hel en de Hemel. Het is allemaal gewoon onbeschrijflijk. Hoe zal het daar zijn? Waar gaan we naartoe? Hel of Hemel? Wat zullen we daar aantreffen? Waar is het? We zullen engelen zien in alle maten en soorten. Alleen van dat idee ga ik al helemaal beven, omdat ze natuurlijk heel anders zijn dan ons. Maar de grootste vraag zal blijven:"Hel of Hemel?" Is het niet zo dat de dingen die jij gelezen hebt allemaal fantasieën zijn? Allemaal verzinsels van hoe mensen hopen, denken of vrezen hoe het zal zijn. Niemand weet wat er gebeurd na de dood. En er is nog nooit een dode geweest die het ons kon navertellen. Dus wat is er waar van de inhoud van die boeken? Er is maar één ding zeker als je dood gaat. Je wordt verbrand, of ze stoppen je in de grond en je wordt opgevreten door de wormen en ander ongedierte.

zuhair
06-03-2004, 12:23
Origineel gepost door MELILLENSE Salaam aleikoem moslimbroeders en -zusters, Gegroet niet-moslimbroeders en -zusters, Je kent ze wel, mensen die plannen maken alsof ze onsterfelijk zijn; ze gaan morgen dit doen, overmorgen dat maken, geld vastleggen om binnen 15 jaar zoveel interesten op te strijken, wanneer hun ouders sterven willen ze met het geërfde geld allerlei zaken realiseren, als ze op pensioen gaan willen ze een wereldreis maken, enz. enz. enz. God zit er blijkbaar voor spek en bonen bij en is voor deze mensen al helemaal geen determinerende factor meer.....totdat God de opdracht geeft aan Zijn engel des doods om een ziel terug te halen uit de tijdelijke en vergankelijke wereld... Gedaan met dromen, gedaan met projecten, nabestaanden die verdwaasd achterblijven en verontwaardigd roepen dat het leven niet eerlijk is....waarom moest het hem of haar nu juist overkomen? Net alsof hij of zij onrecht is aangedaan door te sterven...Onzin natuurlijk, want iedereen moet uiteindelijk sterven, vroeg of laat, jong of oud, ziek of gezond.... Toekomstplannen maakt iedereen....moet ook wel; om vooruit te komen in het leven. Maar, bij elke toekomstige daad die een moslim wil stellen, zegt hij, al dan niet bij zichzelf....inshAllah, als God het wil, want hij is er zich terdege van bewust dat de toekomst enkel in handen van God ligt en het morgen gedaan kan zijn, als God het zo bepaald heeft. InshAllah, als God het wil....de ongelovige lacht meewarig en denkt bij zichzelf, je sterft pas als je oud wordt; net of ie weet wanneer zijn vervaldag eraan komt...hij schijnt een pact te hebben gesloten met de Dood...of was het de duivel die hem influistert dat hij nog lang genoeg te leven heeft en wanneer het dan toch zo ver is, dan is het put in en zand erover of oven in en gasbranders aan... En toch, krijgt iedereen dagdagelijks tekenen te zien die de levenden erop dienen te wijzen dat het snel gedaan kan zijn; doden bij verkeersongevallen, ongeneeslijke ziekten op jonge leeftijd, vroegtijdige sterfte zonder aanleiding, wiegedood,....Gisteren was ie er nog, vandaag niet meer... Denken jullie wel eens aan de dood, ongeacht jullie leeftijd? Hoe zien jullie de dood, als een persoon, een engel, kwaadaardig of zachtaardig, een skeletor met een zeis die je de stuipen op het lijf jaagt of een engel in wit gewaad die je toelacht en je verwelkomt? Zijn jullie bang van de dood? Wat betekent de dood in jouw leven? MELILLENSE :belgie:......Leeft alsof ie nooit zal sterven, maar tegelijkertijd alsof morgen zijn laatste dag is....Alhamdoelillah, God zij Geprezen. We look forward to this time Throughout the week Wanting it to come soon But we can not speak Can it come? Will it come soon? We wake in the sun And sleep in the moon Time goes bye and it goes bye-bye When we do what we do It goes by fast Even the things that we wish would last But what can we do because time keeps on slipping The leaves will fall; the rain will be dripping No one can stop it, we all will try So just drop it, everyone will die. Ascreem.... However long a man lives He lives only to die M. Al- Faytourri

henray
06-03-2004, 13:02
Van de dood merk je zelf niet veel.......dus daar hoef ik niet bang voor te zijn. Maar zoals iemand al zei is er meer de angst dat het leven te kort is (zoals bijvoorbeeld bij Guusje Nederhorst) dat is mijn grootste angst. :nl:

MELILLENSE
06-03-2004, 13:03
Peej, Het is duidelijk dat je van het geloof niets begrijpt...jij koppelt geloof aan tastbare zaken, zo erg zelfs dat wanneer je tastbaar bewijsmateriaal zou aangereikt worden, je nog niet zou geloven. Wat verwacht je eigenlijk buiten de zaken die je dagelijks rond jou ziet gebeuren; dierbaren die sterven, de geboorte van nieuw leven, het feit dat de wereld en het universum perfect in elkaar steken opdat jij zou kunnen leven...één verkeerde atoomstructuur en het ganse universum zou ineen kunnen klappen, of de atmosfeer zou in de ruimte kunnen verdwijnen als het samenspel tussen aarde en maan niet optimaal zou geweest zijn, de aarde die sneller of trager zou draaien, zelfs al is het met een fractie, de gevolgen zouden catastrofaal zijn voor de mensheid..... Hoe komt het dat dit geheel zo feilloos loopt tot het moment dat de film is afgespeeld en alles terug verdwijnt in datgene waar alles is uit ontstaan, maar waar de mens nog steeds geen vat over heeft.... Denk je echt dat jij alleen maar in dit wereldje bestaat en dat daarbuiten niets anders is? De menselijke zintuigen zijn beperkt maar de wetenschap dat dit tastbare wereldje alles zou zijn, is te beperkt op zich....alles heeft een reden; het kan toch niet zijn dat iemand die maximaal profiteert door de wereld en de mensheid om zeep te helpen, dezelfde positieve evaluatie krijgt als iemand die maximaal de wereld vooruit helpt.... Het is duidelijk dat je van het geloof niets begrijpt....het geloof is in geen enkel opzicht beperkend voor de mens. In je simplistische visie, ga je er vanuit dat een gelovige niet van het leven kan en mag genieten....waarop baseer je je? Een gelovige geniet zelfs meer van het leven dan jij ooit zult kunnen bereiken in het leven, zelfs met je grondwetjes die de menselijke uitspattingen in toom dienen te houden. Het komt er gewoon op neer dat je een afkeer koestert voor het geloof en dat je door diezelfde afkeer je tracht te bevrijden van hetgeen jij kwalificeert als last of angst voor een duivel of een god.....en toch, heb je angst voor een te kort leven? Vreemd, als je dan toch gewoon dood bent en niet meer bestaat, wat voor zin heeft de levensduurte dan nog....hoe kun je angst hebben voor een kort leven als je morgen niet meer bestaat en het besef van leven je eveneens ontnomen worden. Angst hebben voor iets dat je niet meer zou vatten, is toch absurd? Je gelooft niet omdat je geen tastbare bewijzen hebt gevonden uit je beperkte zelfonderzoek....maar toch wijt je oorlogen en ellende als tastbare bewijzen dat religie niet deugt? Is dat geen contradictie in terminis, Peej? De mensen bang maken met verhaaltjes over goden, hemel en hel....denk je echt dat geloof daar om draait, mensen bang maken? Deze naïeviteit zou je verwachten van een kind van 6 jaar die in sprookjes gelooft, maar niet van iemand die geacht wordt om stilaan tot de jaren van verstand te zijn gekomen. Geloof is gewoon om je heen, iedere seconde weer....alleen verzet je je ertegen, tot je ooit met je neus tegen de harde feiten wordt gedrukt. Desalniettemin is het jouw keuze en ook jouw verantwoordelijkheid....geniet ervan zolang je nog leeft. MELILLENSE :belgie:

d0c25
06-03-2004, 13:08
even terzijde: het is malAk almawt

MELILLENSE
06-03-2004, 13:13
Origineel gepost door henray Van de dood merk je zelf niet veel.......dus daar hoef ik niet bang voor te zijn. Maar zoals iemand al zei is er meer de angst dat het leven te kort is (zoals bijvoorbeeld bij Guusje Nederhorst) dat is mijn grootste angst. :nl: Ook aan jou, henray....hoe kun je angst hebben voor iets dat niet meer bestaat? Het is absurd. Je weet immers niet hoe lang lang of kort is, tijd is immers een relatief begrip en afhankelijk van het universum waarin je vertoeft... Angst heeft alleen zin als je een maatstaf of kennis hebt van de grootte van je zandloper....zoniet is deze angst op een tekort leven ongegrond. De éne mens heeft een kleine zandloper, de andere een grote....wanneer deze leeggelopen is, is je tijd om...Heb je daarom ook een kort leven geleid? MELILLENSE :belgie:

MELILLENSE
06-03-2004, 13:17
Origineel gepost door d0c25 even terzijde: het is malAk almawt Jazaka'Allah, doc25... De correcte schrijfwijze is natuurlijk alleen in het Arabisch, maar dan zou men mensen uitsluiten wat dan ook weer niet de bedoeling is. MELILLENSE :belgie:

d0c25
06-03-2004, 13:35

Wa iyak

Pagina's : [1] 2 3