Bekijk originele versie : Naar mijn mening ben je pas echt geïntegreerd als je met de nederlanders meedoet..
alhoceima
21-10-2002, 15:35
Salaam Alaikoem
Hoewel ik alleen maar met nederlanders om me heen werk, blijft het voor mij toch ook echt bij werken en thats it, die zogenaamde "feestjes " oftewel borrels hoeven voor mij echt niet, ik geef maar een voorbeeld, net was er een verjaardagsfeestje van een collega, nou ik zag die hollanders al rennen voor die taart hoor! komt er een collega naar me toe:"kom je niet gezellig taart eten", "nee dank je ik ben op dieet", ben niet op dieet, maar heb gewoon geen behoefte aan die droge moppen enz., ze vinden het ook maar raar dat ik nooit bij die zogenaamde borrels aanwezig ben:"Ik ben een moslima en wij mogen geen alcohol" grappig is het eigenlijk als ze me dan vragen: "maar hoe zit het dan eigenlijk, ….tijdens het uitgaan komen we zat marokkanen tegen in cafeetjes die gewoon drinken enz…..nou leg dat dan maar is uit, maar goed, weliswaar ben ik een buitenbeentje geworden,…omdat ik dus niet aan die onzin wil meedoen…
hoe moet je eigenlijk integreren, maar je tegelijkertijd ook vasthouden aan ons geloof (Alhamdoelilah), er word van ons verwacht dat we ons aanpassen aan nederland en aan de nederlanders, maar dat is onmogelijk…want in mijn ogen word je pas echt geaccepteerd als je op dezelfde golflengte zit, misschien heb ik het mis….maar mij lukt het in ieder geval niet, sterker nog ik wil het niet eens, ik leef voor mijn geloof(althans ik doe mijn best…), maar goed ik ben benieuwd hoe jullie het doen, want vaak heb ik het gevoel dat ik absoluut niet hier thuishoor…..
Salaam alaikoem
nour_el_3oejoen
21-10-2002, 15:54
salaam!! :)
ik vind dat je je wel enigzins moet integreren in de nederlandse samenleving, maar dat moet niet ten koste gaan van je geloof en cultuur. Wat jij dus doet vind ik erg goed. Je hoeft je dan ook geen buitenbeentje te voelen, je geloof is immers belangrijker. ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om toch anders te zijn dan de rest, maar zolang je je daar niet druk om maakt moet het denk ik wel lukken..
xxxnoerel3oejoen
Het belangrijkste is dat je, je geloof behoud.
Maar dat over integreren daar kan je eindeloos over discusseren.
Ik vind jezelf integreren gewoon de Nederlandse taal kunnen spreken lezen en schrijven.
En als een onafhankelijke jezelf kunt redden in Nederland.
Je kunt je wel aanpassen aan de mensen in Nederland, maar in hoeverre kan je dat doen? Dat ze willen dat jij borreltjes met hun gaat drinken en vaker meedoet met wat hun doet dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Niet iedereen wil toch gelijk persoonlijke borreltjes hebben met mensen na het werk of op het werk.Je hoeft toch niet altijd sociaal te zijn met alle mensen.
Volgens mij accepteren ze het eerder als je een niet moslim was die gewoon alleen gelaten wou worden, dan zouden ze je denk ik wel met rust laten.
Maar integreren wilt niet zeggen dingen gaan die je niet wilt, je bent niet integreerd als je ook DRINKT en ROOKt en uitgaat, want zo heb je ook Nederlanders die dat weer niet doen :)
Ik hoop dat ik mezelf een beetje duidelijk gemaakt heb..
Beslamma :)
Je kunt toch ook gewoon een colaatje drinken? Als je je af blijft zonderen van je collegae wordt je inderdaad een buitenbeentje en uiteindelijk een mikpunt van spot. Dan worden er droge, flauwe grapjes over jou gemaakt. Ik zeg niet dat je nu alles op alles moet zetten om PopieJopie te worden, maar het andere uiterste is ook niet goed. Je moet proberen een gulden middenweg te vinden. Succes daarmee.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.