Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Immigranten I

Pagina's : [1] 2

grendel
03-03-2004, 23:33

Immigranten uit Nederlands-Indië De grootste groep immigranten na de Tweede Wereldoorlog waren Nederlandse repatrianten uit Indië en Indische Nederlanders. Ze verlieten Nederlands-Indië tijdens de politionele acties of na de Indonesische onafhankelijkheid. Nederlandse staatsburgers en ongeveer 3.000 Chinezen moesten toen het land verlaten; Indische Nederlanders (mensen van gemengd Nederlands-Indonesische afkomst) konden eveneens hun biezen pakken, tenzij ze kozen voor het Indonesische staatsburgerschap. Zo’n 31.000 deden dat aanvankelijk, maar 25.000 van hen kregen later spijt en kwamen alsnog: de zogeheten ‘spijtoptanten’. Tussen 1945 en 1963 liep het aantal immigranten uit Indonesië op tot ruim 300.000, onder wie 255.000 Indische Nederlanders. http://www.20eeuwennederland.nl/images/foto245/38_NED53.jpg Op de foto Indische Nederlanders, in 1958 op paleis Het Loo te gast bij prinses Wilhelmina

grendel
03-03-2004, 23:37
Molukkers en Surinamers De dekolonisatie voerde veel Molukkers en Surinamers naar Nederland. Vooral de positie van de Molukkers was gecompliceerd. http://www.20eeuwennederland.nl/images/foto470/38_NED54.jpg In 1951 kwamen Molukkers met hun gezinnen naar Nederland Veel ‘Ambonezen’, zoals ze lange tijd werden genoemd, waren als militair in dienst van het KNIL. In 1949 konden ze overgaan naar het Indonesische leger, maar 3.578 van hen weigerden dat. Zij wilden terug naar de Molukken, om daar een eigen staat te stichten, maar kregen nul op het rekest. In 1951 kwamen ze met hun gezinnen naar Nederland (eerste foto), voorlopig zoals het heette, en werden ondergebracht in woonoorden. Hun aantal is inmiddels aangegroeid tot zo n 40.000. In de jaren die vooraf gingen aan de Surinaamse onafhankelijkheid (1975) kwamen ook zo n 80.000 Surinamers naar Nederland. Het ging aanvankelijk vooral om etnische Hindoestanen en Javanen, die vreesden dat de onafhankelijkheid zou leiden tot conflicten met de creolen. Het aantal mensen van Surinaamse afkomst is intussen opgelopen tot bijna 300.000. Op 25 november 1975 werd de Surinaamse onafhankelijkheid in Den Haag gevierd met het optreden van een creoolse dansgroep. http://www.20eeuwennederland.nl/images/foto470/38NEDF31.jpg Molukse woonoorden. http://www.20eeuwennederland.nl/images/foto470/38_NED56.jpg Op 25 november 1975 werd de Surinaamse onafhankelijkheid in Den Haag gevierd met het optreden van een creoolse dansgroep.

MueZli
03-03-2004, 23:38
Zijn jij en Scottie bezig met inburgeringscursussen? Ken de Vaderlandsche geschiedenis anders tiefte gij op :D?

grendel
03-03-2004, 23:43
Origineel gepost door MüeZli Zijn jij en Scottie bezig met inburgeringscursussen? Ken de Vaderlandsche geschiedenis anders tiefte gij op :D? Het verbaast mij dat de hedendaagse mens zo kort van geheugen is,... zodoende, maar ik ga zo pitten, Muezli :D welterusten :zwaai:

Scottie
03-03-2004, 23:47

Nou, met alle respect voor Grendel; ik doe niet mee en begrijp ook nog niet waar hij heen wil. Wel knap dat hij al die foto's weet mee te sturen. Wel vind ik dat Surinamers een goed voorbeeld zijn van a: een aardiger type Nederlanders en b: van een redelijk geruisloos maar geldverslindend integrerende bevolkingsgroep. Maar ja, moslims hebben de pest aan negers en zijn furieus jaloers op Surinamers. Erger, het Surinaams is toegelaten tot de Nederlandse Taalunie, die al bestond tussen Nederland en Vlaanderen. Voor de Molukse integratie schamen wij, Nederlanders ons nog diep. Niet dat het helpt, maar het staat wel aardig. Hoe dan ook, als een bevolkingsgroep schofterig en dom is behandeld dan zijn het de Molukkers. Maar goed, Molukkers tref je nu overal aan: in de sport, op teevee en ook hier. Dus het gaat relatief goed met die mensen. En als ze nu ook nog gemengd gaan trouwen en niet zo lelijk doen tegen hun Molohomo's, nou, dan horen ze er helemaal bij. Scottie, kaper.

grendel
03-03-2004, 23:53
Scottie,.......ga je kattebak verschonen en niet zeiken svp :D Nieuwkomers en hun landgenoten Italiaanse immigranten die vóór de oorlog naar Nederland waren gekomen, hadden soms heel wat te stellen met nieuwkomers uit de jaren zestig. Zo hielp ijsbereider Italo de Lorenzo in Utrecht veel landgenoten met het vinden van huisvesting en vertaalde hij Nederlandse documenten. Toen de overheid die taken had overgenomen, bleven de Italianen echter komen, waarbij ze Nederlandse meisjes lastig vielen. In veel Italiaanse ijssalons verschenen dan ook bordjes met ‘Verboden voor Italianen’. Veel van deze eerste gastarbeiders zijn in de jaren zeventig en tachtig teruggekeerd. Een minderheid bleef echter. Sommigen die aanvankelijk een jaarcontract hadden getekend, bleven zelfs jarenlang bij één werkgever.

grendel
03-03-2004, 23:56
http://www.20eeuwennederland.nl/themas/Vreemdelingen Lees het lekker zelf :D ;)

Scottie
04-03-2004, 01:11
Nou, maar wat wil nu zeggen? Wat is je stelling? Waar moeten we over discussieren? Lezen kunnen wel allemaal, maar jij tovert al deze feiten op dit scherm, waarom? Als ik het zo lees snap ik best waarom de immigranten zo graag naar Nederland wilden, zo graag en ze vonden het hier zo fijn dat ze heel graag wilden blijven en hier hun kinderen laten opgroeien tot goede Nederlanders. Waarom moet ik zo'n aardige link op deze pulpsite vinden. Dank, heer Grendel. Scottie.

Scottie
04-03-2004, 01:19
Origineel gepost door grendel Scottie,.......ga je kattebak verschonen en niet zeiken svp :D Nieuwkomers en hun landgenoten Italiaanse immigranten die vóór de oorlog naar Nederland waren gekomen, hadden soms heel wat te stellen met nieuwkomers uit de jaren zestig. Zo hielp ijsbereider Italo de Lorenzo in Utrecht veel landgenoten met het vinden van huisvesting en vertaalde hij Nederlandse documenten. Toen de overheid die taken had overgenomen, bleven de Italianen echter komen, waarbij ze Nederlandse meisjes lastig vielen. In veel Italiaanse ijssalons verschenen dan ook bordjes met ‘Verboden voor Italianen’. Veel van deze eerste gastarbeiders zijn in de jaren zeventig en tachtig teruggekeerd. Een minderheid bleef echter. Sommigen die aanvankelijk een jaarcontract hadden getekend, bleven zelfs jarenlang bij één werkgever. Nou, je hoeft niet grof te worden. Mijn vraag blijft: wat is je punt, waar wil je heen, waar wil je dat we ons over verbazen of verontwaardigd over voelen? "Waarom, waarom ...?" Scottie, oud-gastarbeider.

SalmanKhan
04-03-2004, 10:37
interessante stukken

rnaj
04-03-2004, 11:16
Dit doet me denken aan het eerdere geposte artikel uit het NRC http://forums.marokko.nl/showthread.php?postid=3662158#post3662158

grendel
05-03-2004, 16:03
Origineel gepost door Scottie Nou, je hoeft niet grof te worden. Mijn vraag blijft: wat is je punt, waar wil je heen, waar wil je dat we ons over verbazen of verontwaardigd over voelen? "Waarom, waarom ...?" Scottie, oud-gastarbeider. "grof"......... :D Zeg, Scottie,. ben jij nou een Amsterdammer of niet ;) Mijn punt is: Als vele autochtone Nederlanders hun geschiedenis goed kende zouden ze erachter komen dat ze ook van immigranten afstammen. "Een naturalisatiebesluit uit 1590 spreekt van "een Brabander die uit Brabant (indertijd katholiek) is geweken naar Holland en West-Vrieslandt (indertijd protestants) en aldaar het burgerschap van Holland aanvroeg" Zodoende..

rnaj
05-03-2004, 16:04
Grendel, Vergeet het maar, Scottie is niet meer (voorlopig). Hij heeft om zeer onduidelijke reden een ban aan zijn broek gekregen Rnaj, nog aanwezig

grendel
05-03-2004, 16:09
Origineel gepost door rnaj Grendel, Vergeet het maar, Scottie is niet meer (voorlopig). Hij heeft om zeer onduidelijke reden een ban aan zijn broek gekregen Rnaj, nog aanwezig Oeps, heb ik gemist :D Weet je waarom hij is geband ? Hij was nogal behoorlijk verslaafd aan dit forum :D

rnaj
05-03-2004, 16:11

Origineel gepost door grendel Oeps, heb ik gemist :D Weet je waarom hij is geband ? Hij was nogal behoorlijk verslaafd aan dit forum :D Ruzie met een moderator.... :rolleyes: lkan gebeuren, maar geen van de moderatoren wil tekst en uitleg geven. Dus nu lijkt het dat Scottie slachtoffer is geworden van een persoonlijke vete van de mod... :kwaad: Rnaj, toch een goed humeur :D

Pagina's : [1] 2