Bekijk originele versie : CDA, VVD en LPF boos over gratis tickets
Redactie
02-03-2004, 02:13
De Tweede Kamerfracties van CDA, VVD en LPF zijn niet te spreken over de gratis vliegtickets die armlastige Nederlandse Marokkanen van de gemeenten Rotterdam en Den Haag krijgen aangeboden om naar het rampgebied in Marokko te vliegen. De gemeenten betalen de tickets uit de pot bijzondere bijstand, maar volgens CDA, VVD en LPF is die bedoeld voor bijzondere noodgevallen in het dagelijks leven, zoals de aanschaf van een nieuwe wasmachine of de reparatie van een kapotte koelkast.
De fracties, samen goed voor een Kamermeerderheid, zullen de regering om opheldering vragen. CDA, VVD en de LPF vinden ook dat er sprake is van willekeur, omdat andere gemeenten de tickets niet betalen. In Gouda krijgen Marokkanen bijvoorbeeld niets, in Amsterdam kunnen ze een lening afsluiten voor een vliegticket.
De Nederlands Marokkaanse bijstandtrekkers mogen van de gemeenten ook extra vakantie opnemen om hun familie te bezoeken. Daar heeft de politiek verder niet op gereageerd.
Bron: © NOS
Nou, het gaat er ook om dat vele Marokkaanse Nederlanders ieder jaar naar Marokko gaan; zij hebben het geld of zij sparen er voor en dat is heel respectabel. Dus waarom spreken zij dan niet hun gespaarde geld aan om nu naar Marokko te gaan?
Waarom plaatst die gemeenschap zich in de schijnwerper als arm en vooral als hulpeloos? Terwijl zij zich steeds beroept op haar saamhorigheid, haar onderlinge betrokkenheid? Twee huizen en geen geld om je buurman of je neef geld te geven zodat zij hun familie kunnen zien, hun overledenen begraven?
Het beeld dat ontstaat laat een onmachtige gemeenschap zien. Veertig jaar rijk gesubsidieerd kan men geen hulp organiseren, heerst er nog steeds onderlinge verdeeldheid en stelt zij zich afhankelijk op van een overheid waar men vaak zonder enige reden tegen aanschopt. Er komt een tijd dat het oude spreekwoord: "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" weer in de mode komt.
Dat door die aarbeving de verscheurdheid en de armoede opnieuw duidelijk is geworden heeft een tragisch bij-effekt: het laat ook de verdeeldheid van de Marokkanen in Nederland zien en hun welvaart. Zoveel geld opgebracht en zoveel goederen. Dat verdient respect. Maar gelijk kunnen we ons de vraag stellen: als die gemeenschap zoveel geld kan genereren, waarom moeten sommigen dan van gemeenschapsgeld een vliegbiljet krijgen? Waar is nu die beroemde solidariteit? Had de Marokkaanse overheid, die de Marokkanen zo graag tot burger houdt, hen die paar duizend euro's niet kunnen schenken?
Niet alleen laat de Marokkaanse overheid haar eigen burgers in de steek, maar hun stiefkinderen hier gunnen ze ook geen vliereis. De Marokkaanse overheid wil wel de lusten van hun gemigreerde landgenoten, maar niet de lasten. Die zijn voor de belastingbetaler hier.
Scottie.
Khanoussi
02-03-2004, 15:49
Ik ben eigenlijk wel eens met CDA,VVD en LPF , het geld is daarvoor simpelweg niet voor bedoeld, klinkt hard , maar als je eenmaal een uitzondering gaat maken , dan weet je meestal wel hoe laat het is.
Origineel gepost door Berkania84
Salam,
dan hebben jullie cker Prem Time cker nie gezien. Willie ik kreeg echt kippevel helemaal toen ik de site bekeek van Jong Rechts.
Ik zou zeggen neem daar ff een kijkkie op www.jongrechts.nl
Het is nie normaal de buitenlanders worden gehaat.
Groetjes,
Lady mouna
Ik heb me uiterst vermaakt met die jonge nieuwe lichting van Jong Rechts,........
zelden zo een clubje van super-sukkeltjes gezien die niet eens uit hun woorden kwamen :D
Misschien een idee om ze te laten inburgeren :D :D ;)
ik ben t met vvd,lpf en cda eens.een ticket alhoceima kost maar199. met alles der op en er aan.
Het loopt storm voor boekingen Marokko
door Tuncay Çinibulak
DEN HAAG | Het loopt storm bij de Marokkaanse reisbureaus in Den Haag, omdat Royal Air Maroc de prijs van vliegtickets naar Al Hoceima fors heeft verlaagd.
Een vliegticket naar Marokko kost normaal 350 euro. Sinds vrijdag rekent Air Maroc, de enige luchtvaartmaatschappij die op Al Hoceima vliegt, slechts 159 euro voor een retourtje.
Het aantal vluchten is sinds de aardbeving toegenomen van één vlucht per week tot zeven. Tot de aardbeving was het slechts op vrijdagen mogelijk naar Al Hoceima te vliegen. "Met de prijsverlaging willen we het onze landgenoten mogelijk maken hun getroffen familieleden in Marokko te gaan begraven of hun nabestaanden bij te staan", zegt een woordvoerder van Royal Air Maroc. "Zij moeten grote kosten maken om erheen te gaan en moeten daar financieel bijspringen. Sommige families hebben al hun bezittingen verloren. Met de lagere vliegtarieven helpen wij onze landgenoten in Nederland een handje, zodat ze meer kunnen besteden aan het onderhoud van hun familieleden daar. Dat is dan onze bijdrage aan deze humanitaire hulp." De nationale luchtvaartmaatschappij vervoert ook gratis goederen richting Al Hoceima.
Bij reisbureau Royal Tours aan de Hoefkade in Den Haag staan Marokkanen in de rij om een ticket te bemachtigen of te informeren naar de vertrektijden van de vluchten. "Sinds de aardbeving is het aantal verkochte vliegtickets naar Al Hoceima verviervoudigd", zegt Jaoued Naimi van Royal Tours. "Vroeger verkochten we vijf à zes tickets per dag. Nu is dat aantal opgelopen tot minstens twintig tickets."
Naimi verwacht dat de grote drukte nog zeker een maand zal gaan duren. "De vluchten naar Al Hoceima zijn tot vrijdag al volgeboekt."
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.