Bekijk volle/desktop versie : Wiskundig raadsel..Kabouterdorp!



01-03-2004, 15:16

Citaat door Salahadin:
Hier is een raadsel...Kijken wie hem kan oplossen. Voor de wiskundige onder ons...Kan worden opgelost met volledige inductie...voor de niet wiskundige gebruik je logisch verstand.


Lang, heel lang geleden woonde in een groot bos een vrolijk kaboutervolkje. Er waren daar twee dwingende sociale wetten, waar iedereen zich aan hield. De eerste was dat alle kabouters iedere namiddag ‘happy hour’ hielden van 5 tot 6 in de lokale taveerne alwaar zij vrolijk koutend bosbessenlikeur slempten.
De tweede was het taboe op de puntmutsen. De kabouters droegen of een witte muts of een rode, en die deden ze nooit af, zelfs niet als ze gingen slapen. Het taboe was dat je niet over de kleur van de muts praatte met anderen. Dus geen kabouter zou tegen een ander zeggen wat voor kleur muts die droeg. En er was ook geen andere direkte manier om te weten te komen wat voor kleur muts ze droegen: er waren geen spiegels in het dorp, en zelfs het water spiegelde niet. Wel was bekend dat er minstens één kabouter was met een witte muts op. De kabouters leefden in vrede en vreugde met elkaar want ze waren allemaal even slim.

Op zekere dag werd een boodschap voorgelezen van de kabouterkoning die woonde aan de andere kant van de heuvels. De boodschap hield in dat alle kabouters met een witte muts op direkt (dat wil zeggen zo gauw als ze uitgevonden hadden dat ze een witte muts droegen) bij de koning op audientie moesten verschijnen. De enige mogelijkheid om naar de koning te gaan was met de bus die iedere morgen om 9 uur uit het dorp vertrok.

En wat gebeurde er? Een aantal dagen lang bleven alle kabouters verschijnen op het happy hour. Maar plotseling, op een dag, waren alle kabouters met witte mutsen die ochtend vertrokken. Hoe kan dat?

Hint: stel je eerst eens voor dat er maar één kabouter was met een witte muts, en vind uit hoe die ene kabouter uitvindt dat hij een witte muts op heeft. Stel je vervolgens voor dat er twee kabouters zijn met een witte muts, etc.
.

01-03-2004, 19:51


euhmm..volgens my schrokken de andere kaboutertjes toen ze zagen dat die ene kabouter een witte muts ophad.En daardoor kwam hy dus te weten dat hy een witmuts-kaboutertje was
Toen wandelde de witmuts-kabouter verder en hy zag tot zyn grote schrik dat er nog een andere kabouter was met een witte muts!Hy riep getver!
De andere kabouter merkte het op en vanaf toen wist hy ook dat z'n muts wit was.
en zo gaat het verder met alle witmuts kaboutertjes :melig:

heb ik het geraden?? tell me tell me!!

01-03-2004, 20:55
UHHHHHHHHHHHh

ze helpen elkaar
Ik wil t antwoord wel horen.

02-03-2004, 18:49
hmm...ik ben niet wiskundig ingesteld dus moest ik het maar doen met mn "logisch verstand".voorzover dat logisch is..

Elke ochtend om 9 uur gaat de bus naar de koning toe: als iedere kabouter nou in de ochtend naar die bus gaat..een bus heeft zijspiegels..
dus kan je in de spiegel zien welke muts je hebt.......


en nu graag de oplossing..

03-03-2004, 14:53


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh



Hoorde je me schreeuwen ?

Mag ik nu het antwoord?

03-03-2004, 15:09

Citaat:
Origineel gepost door Salahadin
sorry mevrouw die bus heeft geen zijspiegels...

ik weet kan bijna niet een wereld zonder spiegels (zou een hel zijn voor vrouwen ) ... maar is niet goed...

als je antwoord wil... hoef je alleen te schreeuwen.
hmm schreeuwen.....



[/IMG]

zo hard genoeg.

07-03-2004, 01:03



Ik weet het.... ik weet het....

kabouters bestaan niet

07-03-2004, 01:10



Ik weet het.... ik weet het....

kabouters bestaan niet

07-03-2004, 01:11
Auch ik heb hersenpijn!

07-03-2004, 13:26


Ik had als kabouter de bosbessenlikeur over de andere kabouters omgekieperd.
(hierbij ga ik ervan uit dat bosbessenlikeur rood is)
En dan zou je kunnen vertellen of iemands muts veranderd was van kleur of dat de muts niet van kleur was veranderd omdat ie al rood was.
Hierdoor weten we allemaal wiens muts wit is of wiens muts rood is.

Dit is alles wat ik ervan kan maken;
Wiskundig ben ik niet, en mijn logische verstand werkt nooit op zondag dusssssssssss


09-03-2004, 21:43
hahahha, ach mijn logica werkt altijd anders dan die van anderen,

Maarre........ het was dus wel SLIM bedacht he
Ik zal je berichtje nu wel moeten uitprinten en plakken op de spiegel ( is goed voor mijn self confidence),

Maar alle gekkigheid op een stokje,
hmmmmmmmm ben wel benieuwd naar het antwoord, kun je die a.u.b geven



Wasalaam Sara

10-03-2004, 11:41

Citaat:
Origineel gepost door Jenever
Ze mogen het niet zeggen!

Schrijven is niet zeggen.

Ze kunnnen het opschrijven.

als dit het antwoord is dan stop ik met nadenken!
ik wou net mijn beste wiskunde naar boven halen...

10-03-2004, 13:41



Citaat:
Origineel gepost door Salahadin
Hier is een raadsel...Kijken wie hem kan oplossen. Voor de wiskundige onder ons...Kan worden opgelost met volledige inductie...voor de niet wiskundige gebruik je logisch verstand.


Lang, heel lang geleden woonde in een groot bos een vrolijk kaboutervolkje. Er waren daar twee dwingende sociale wetten, waar iedereen zich aan hield. De eerste was dat alle kabouters iedere namiddag ‘happy hour’ hielden van 5 tot 6 in de lokale taveerne alwaar zij vrolijk koutend bosbessenlikeur slempten.
De tweede was het taboe op de puntmutsen. De kabouters droegen of een witte muts of een rode, en die deden ze nooit af, zelfs niet als ze gingen slapen. Het taboe was dat je niet over de kleur van de muts praatte met anderen. Dus geen kabouter zou tegen een ander zeggen wat voor kleur muts die droeg. En er was ook geen andere direkte manier om te weten te komen wat voor kleur muts ze droegen: er waren geen spiegels in het dorp, en zelfs het water spiegelde niet. Wel was bekend dat er minstens één kabouter was met een witte muts op. De kabouters leefden in vrede en vreugde met elkaar want ze waren allemaal even slim.

Op zekere dag werd een boodschap voorgelezen van de kabouterkoning die woonde aan de andere kant van de heuvels. De boodschap hield in dat alle kabouters met een witte muts op direkt (dat wil zeggen zo gauw als ze uitgevonden hadden dat ze een witte muts droegen) bij de koning op audientie moesten verschijnen. De enige mogelijkheid om naar de koning te gaan was met de bus die iedere morgen om 9 uur uit het dorp vertrok.

En wat gebeurde er? Een aantal dagen lang bleven alle kabouters verschijnen op het happy hour. Maar plotseling, op een dag, waren alle kabouters met witte mutsen die ochtend vertrokken. Hoe kan dat?

Hint: stel je eerst eens voor dat er maar één kabouter was met een witte muts, en vind uit hoe die ene kabouter uitvindt dat hij een witte muts op heeft. Stel je vervolgens voor dat er twee kabouters zijn met een witte muts, etc.
Ik doe een poging


Stel dat er tussen al die kabouters slechts ééntje zit met een witte muts. Op de eerste dag gaan nu al deze kabouters naar de ‘happy hour’. De witmutser kijkt eens goed om zich heen en ziet alleen maar zwartmutsers.

Omdat hij weet dat er minstens één witmutser moet zijn in het kaboutervolk, moet hij dat dus zijn. En de kabouter verlaat in de loop van de dag het bos en komt de volgende dag niet meer terug.

Stel nu dat er 2 kabouters zijn met een witte muts. Op de eerste dag gaan nu al deze kabouters weer naar de ‘happy hour’. Elk van de witmutsers ziet temidden van een hele groep zwartmutsers één andere witmutser.

Omdat beide witmutsers denken dat de witmutser die ze zien de enige is, vermoeden ze dat hij het bos wel zal verlaten en er de volgende dag niet meer bij zal zijn. De tweede dag komen alle kabouters weer in de ‘happy hour’.

Tot zijn verbazing ziet elk van de witmutsers dat die andere witmutser, die ze een dag eerder hadden gezien weer gewoon van de partij is. Dat kan alleen het geval zijn als die andere witmutser zelf ook dacht dat hij niet weg hoefde. Dit betekent dus dat er 2 witmutsers in de groep zijn en beide witmutsers weten nu dus dat ze het bos moeten verlaten en zullen de volgende dag niet meer terugkomen.

En zo verder ............

Right

10-03-2004, 13:46
Wat een mindf.ucker is dit zeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Moehim is het niet zo dat kabouter nrA met WITTE muts op naar cafe gaat en alleen rode mutsen ziet en dan denkt wegwezen ik heb WITTE muts. Dan komt nrB met WITTE muts en ziet ook alleen maar RODE mutsen en denkt ik heb WIT dus wegwezen en zo gaat het dan steeds verder...... totdat alle kabouters met WITTE mutsen weg zijn.....

Am I close

11-03-2004, 19:24
Nee deze kende ik nog niet.

Wiskunde is mijn goeiste vak ( i.t.t. nederlands ).