Bekijk originele versie : Vervolg Anja Joos en haar moordenaars.
Nou, je schopt een weerloze vrouw dood en dan zeg je dat je baas niet goed op je gepast heeft. Je verliest je zelfcontrole en geeft een ander de schuld. Het recht in eigen hand nemen heet nu "gewoon je werk doen". Nederland 2004, rijp voor een overstroming ....
Scottie.
Zaak Anja Joos 'een beetje uit de hand gelopen'
Uitgegeven: 28 februari 2004 09:35
AMSTERDAM (ANP) - Twee van de zeven verdachten in de zaak Joos hebben vrijdag in het tv-programma Nova gezegd dat het de avond dat Anja Joos werd doodgeschopt, "een beetje uit de hand is gelopen''. De twee verdachten Joshua en Said zeggen dat Joos waarschijnlijk nog had geleefd als zij alleen waren geweest.
Anja Joos (43) werd 6 oktober doodgeschopt, omdat zij een blikje bier zou hebben gestolen in een supermarkt aan het Marie Heinekenplein in Amsterdam. Later bleek dat Joos het blikje gewoon had afgerekend.
Joshua vertelde dat de supermarkt van Dirk van den Broek mensen de toegang ontzegde, als zij drie keer iets hadden gestolen. Hij zei dat Said en hij achter Joos aangingen, omdat zij dachten dat de vrouw een winkelverbod had en dat ze wat had gestolen. "Ze ging harder lopen toen we achter haar aangingen. Toen ze stopte hebben we om haar kassabon gevraagd. Ze deed moeilijk, maar we mochten wel in haar tas kijken.''
De jongens zeiden dat ze geschreeuw achter zich hoorden, toen ze wegliepen. Zeven jongens kwamen aanlopen en Joos begon te schelden. Er werd een stoel naar haar gegooid. "Wij liepen verder en zagen dat Joos met de stoel naar de groep jongens liep. Ze bleven schelden en we hebben gezien dat ze werd geschopt,'' zegt Said. Joshua en Said deden niets, toen ze zagen dat een jongen de vrouw in haar buik schopte. "Ik dacht: ik ken die jongens niet. Vrienden staan eromheen, die moeten er maar iets van zeggen. Ik ben doorgelopen in de richting van de Dirk van den Broek.''
Joos viel op de grond, krabbelde overeind en ademde moeilijk. Een ambulance bracht haar naar het ziekenhuis, waar zij stierf. De volgende dag hoorde Joshua dat ze was overleden. "Ik hoorde op de radio dat medewerkers van een Dirk van den Broek een winkeldief hadden doodgeschopt.'' Joshua schrok, toen hij besefte dat het om de supermarkt ging waar hij werkte. Said zei het achteraf een laffe daad van de jongens te vinden.
De jongens zeiden dat ze zich in het begin schuldig voelden, maar later meenden dat ze gewoon hun werk hadden gedaan. Ook voelen zij zich onvoldoende door de supermarkt gesteund. Als de twee worden veroordeeld, willen zij een aanklacht tegen Dirk van den Broek indienen.
Dus als ik het goed begrijp, hebben de werknemers zelf geen geweld gebruikt. Hoezo zouden ze dan vervolgd kunnen worden?
:confused:
Scottie, je zou me een groot plezier doen als je dergelijke deprimerende berichten in de digitale prullenbak deponeert.
wees niet getruurd als ze een boete krijgen betaald de prins wel
Verdachten zaak-Joos voor de rechter
Uitgegeven: 11 maart 2004 11:36
Laatst gewijzigd: 11 maart 2004 13:09
AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam is donderdag begonnen aan de zaak-Joos. Acht verdachten staan terecht voor het doodschoppen danwel doodslaan van de 43-jarige Anja Joos in oktober bij een Dirk van den Broeksupermarkt in de Amsterdamse Pijp.
De zaak, waarvoor twee dagen is uitgetrokken, begon donderdag ruim een uur later dan gepland. Een van de verdachten kwam niet opdagen. De rechtbank wil dat deze 20-jarige man alsnog verschijnt en heeft het Openbaar Ministerie opdracht gegeven de man op te sporen.
Aan het begin van de zitting werd meteen duidelijk dat de rechtbank het moet stellen zonder veel technisch bewijs. Een medewerker van het Nederlands Forensisch Instituut verklaarde dat er weliswaar op de broeken van twee verdachten vezels zijn gevonden afkomstig van Joos, maar dat hij hieruit niets kan concluderen. Om er iets zinnigs over te zeggen zijn tientallen vezels nodig en zoveel zijn niet gevonden.
Anja Joos overleed op 6 oktober 2003. Medewerkers van de Dirk van den Broek meenden dat de vrouw een blikje bier had gestolen en renden achter haar aan. Jongens die bij de supermarkt stonden, renden mee. Voornamelijk uit nieuwsgierigheid, verklaarden zij donderdag voor de rechtbank, ze wilden weten wat er aan de hand was.
Bier
Joos bleek het bier te hebben betaald. Toch ontstond er een scheldpartij en werd er geschopt en geslagen. De confrontatie eindigde fataal voor de Duitse.
7 jaar geeist tegen de hoofdverdachte.
Ben benieuwd wat de rechter er van vindt
IFRIQUIA
11-03-2004, 23:23
dit gedrag is een ''natuurlijk'' gedrag van een mens na woede , berouw en daarna slijmen of ontkennen .......dus scottie bedankt voor uw zinvolle bijdrage.
zodat wij er van kunnen kennis nemen want niets anders dan het menselijke brein is zo onberekenbaar.
soms ook weer niet als je ''eenmaal'' ervaring ermee hebt :eek: :confused:
Nou, ik hoor net de straffen. Een sharia-gedoe kan daar niet tegenop. Persoonlijk vind ik dat die nare etters een hoofddoek moeten krijgen. Een persoonlijk offer van zo'n moslima, die liever weduwe is dan echtgenote. En aan die doek kan die rotetter zich dan ophangen.
"My bodybag is yours"
Je moet toch wat ... ?
Toch?
Kijk 'ns goed naar de titel van je bericht. Moeten we die vrouw ook vervolgen?
Nou, Junkie, heel slim, dat je dat ziet en kunt lezen in de titel. Eigenlijk zou er dan een uitroepteken moeten staan.
Het zijn wel een stelletje psychopaten, die ventjes. Dat beloofd wat voor de toekomst. Ik ben er voor dat mensen die zich zo misdragen zelf moeten betalen voor hun detentie. Een rekening achteraf.
Hier de eisen:
Hoge eisen in zaak-Joos/ Zeven jaar cel voor moord op Amsterdamse vrouw
AMSTERDAM - Het openbaar ministerie eist zeven jaar cel tegen de hoofdverdachte van de moord op Anja Joos. Mohammed G. (18) zou de fatale schoppen hebben uitgedeeld. Joos' milt scheurde, waardoor ze inwendig doodbloedde. Tegen de 17-jarige Said B., die Joos onderuit schopte, eist de officier van justitie drie jaar.
Ook zes jongens die meededen aan de achtervolging gaan niet vrijuit. Tegen hen eist het OM twaalf maanden. ,,Ze hebben zich niet van het geweld gedistantieerd, ook niet toen er heel hard geschopt werd. Door het schreeuwen en joelen komen twee van hen tot een gewelddadige handeling. De groepsdynamiek werkt ontremmend.'' De officier stoort zich vooral aan het gebrek aan berouw. ,,Ook vandaag heb ik dat niet kunnen bespeuren.'' Verdachte Khalid L., een van de achtervolgers, vindt zelfs dat hij geen dader is, maar slachtoffer. ,,Ik heb maanden vastgezeten terwijl ik niks heb gedaan'', zegt hij verbolgen.
Dirk van den Broek-medewerker Joshua D. alarmeert op zes oktober om halfnegen 's avonds een collega. Anja Joos is net uit de slijterij van Dirk gelopen en hij vermoedt dat zij iets gestolen heeft. Waarop hij dat baseert, is niet duidelijk. Ze rennen haar achterna. Een groepje rondhangende vrienden, van wie enkele ook bij Dirk werken, rent mee. Op het Gerard Douplein blijft Joos staan. ,,Jongens, het is maar een biertje'', zou zij volgens een voorbijganger hebben geroepen.
Onduidelijk is of vervolgens het kassabonnetje van Joos is gecontroleerd: uit onderzoek is gebleken dat er nooit een bonnetje is gegeven, terwijl de biertjes wel zijn afgerekend.
Joos roept 'kut-Marokkanen'. De jongens schelden terug: '****, junk en trut'. Vier verdachten wijzen Said B. aan als degene die een stoel naar Joos gooit. Hij mist. Joos gooit terug, Said B. schopt haar en ze valt. Joos ligt op handen en voeten als Mohammed G. haar twee keer schopt. Het waren harde trappen, volgens andere jongens.
De groep jongens zou elkaar langer kennen. Joshua D., die alarm sloeg, had bovendien al eerder een aanvaring met Joos. Toen D. enkele maanden eerder een winkeldief betrapte, bemoeide Joos zich ermee. Ze zou hebben staan schelden en tieren tegen supermarktmedewerkers.
Gingen de jongens helemaal geen winkeldief achterna, maar wilden ze Joos een lesje leren? Het OM suggereert dat, maar heeft het niet kunnen bewijzen.
De verdachten spreken elkaar en zichzelf voortdurend tegen, bleek gisteren. Ze hebben wel meegerend, maar zijn als eerste weggegaan of hebben een heel eind verderop gestaan. Ze hebben niks gezien, niks gedaan. ,,Als ik jullie moet geloven, stond Joos alleen op het Gerard Douplein'', schampert de rechter dan ook. Het OM houdt vast aan drie ooggetuigen die zeggen dat de hele groep al die tijd om Joos heen heeft gestaan. De gehele groep is 'in uitgelaten stemming' teruggegaan naar de supermarkt.
Opmerkelijk is dat juist hoofdverdachte Mohammed G. als enige wel van begin af aan zijn aandeel heeft bekend en spijt betuigt. G., zonder strafblad, en in het psychologisch rapport beschreven als rustig en verstandig, heeft geen verklaring voor zijn gedrag. Hij en Said B. zitten als enige nog steeds vast. Van de overige zes verdachten hebben er vier wel een strafblad: twee voor diefstal met geweld, één voor verzet bij arrestatie en de vierde voor poging tot doodslag.
De officier van justitie beschouwt G. als degene die de doodsschop gaf. Dat had hij kunnen weten, Joos was klein en fragiel. G.'s advocaat bestrijdt dit: het kan net zo goed de schop van Said B. zijn die de inwendige bloeding heeft veroorzaakt. Vandaag pleiten de advocaten. De rechter doet over twee weken uitspraak.
AlHoceima_Leila
12-03-2004, 17:28
Origineel gepost door Scottie
Nou, ik hoor net de straffen. Een sharia-gedoe kan daar niet tegenop. Persoonlijk vind ik dat die nare etters een hoofddoek moeten krijgen. Een persoonlijk offer van zo'n moslima, die liever weduwe is dan echtgenote. En aan die doek kan die rotetter zich dan ophangen.
Vind je dat leuk ?
Ik vind het nogal zielig dat je dat hier zegt.
Het was zielig dat die vrouw zo een einde aan haar leven moest maken ookal keur ik haar gedrag niet goed.
Gelukkig zijn er niet zoveel mensen die op jouw goedkeuring zit te wachten.
Gigantisch, Wat een arrogantie
AlHoceima_Leila
14-03-2004, 19:10
Origineel gepost door rnaj
Gelukkig zijn er niet zoveel mensen die op jouw goedkeuring zit te wachten.
Gigantisch, Wat een arrogantie
Tegen wie heb je het ?
Origineel gepost door AlHoceima_Leila
Tegen wie heb je het ?
Wie denk je :o
AlHoceima_Leila
14-03-2004, 19:17
Origineel gepost door rnaj
Wie denk je :o
Vertel
Origineel gepost door AlHoceima_Leila
Vind je dat leuk ?
Ik vind het nogal zielig dat je dat hier zegt.
Het was zielig dat die vrouw zo een einde aan haar leven moest maken ookal keur ik haar gedrag niet goed.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.