Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Islam Non-profit: Ideeen welkom

bekeerling26
19-11-2008, 18:14

As salaam aleikum broeders en zusters, Ik wil samen met broeders (en eventueel ook zusters) een non-profit organisatie (stichting) op starten. Om een indruk te krijgen waar echte behoefte aan is heb ik hier deze topic geopend. Laat maar spuien waar jullie denken dat het grootste gebrek aan is, al zijn het bijvoorbeeld schoolspullen of krukken om op te lopen. (in marokko bijvoorbeeld) Logistiek moet het in orde komen insha Allah. Dit is een breed onderwerp, dus je kan vele kanten op, schroom niet om ideeen achter te laten of PM me voor samenwerking. Alvast bedankt, Was salaam aleikum wa rahamtoe Allahi wa barakatoe,

ismail555
19-11-2008, 19:05
up MashAllah Akhie! :goedzo:

bekeerling26
19-11-2008, 19:27
djazak allahoe khrian ismael!

salimpy
19-11-2008, 19:34
djazak allahoe khrian ismael! goed initiatief, maar wil je je niet alleen beperken tot nederland? ik zie dat je praat over marokko? :o

bekeerling26
19-11-2008, 19:44

salimpy, k wil me eingelijk helemaal niet beperken tot iets, van mijn part gaan er goederen (of service) naar marokko, of niet, kan ook kosovo, maar wordt meoilijker dat wel. ik houd het breed, dus commentaar kan altjid!

OemHoudaifha
22-11-2008, 15:09
Ontzettend goed idee! Had t er nog gister over met mijn man dat er veeeel vraag is naar kleding, schoeisel, etc in Marokko. Hier hebben we alhamdoelillaah genoeg en teveel, probleem zit hem alleen in het vervoer. Misschien kan er een centraal punt worden opgericht (of zelfs meerderen), waarin mensen kleding, ed kunnen doneren. Dan kunnen een groep vrijwilligers kleding gaan sorteren, inpakken, etc en dan rest alleen het vervoer nog.

A_A
22-11-2008, 16:10
Ontzettend goed idee! Had t er nog gister over met mijn man dat er veeeel vraag is naar kleding, schoeisel, etc in Marokko. Hier hebben we alhamdoelillaah genoeg en teveel, probleem zit hem alleen in het vervoer. Misschien kan er een centraal punt worden opgericht (of zelfs meerderen), waarin mensen kleding, ed kunnen doneren. Dan kunnen een groep vrijwilligers kleding gaan sorteren, inpakken, etc en dan rest alleen het vervoer nog. Ooit gesproken met iemand die structureel kleren bracht naar Marokko. Er worden nu bijna 30 jaar kleren gebracht naar Marokko. En daar is weinig van te zien. Dat komt omdat veel van die kleren (die via formele stichting wegen gedoneerd worden) meestal in handen komen van overheidshandelaren. En die weten dat in deze kleren veel geld zitten. Dus ipv aan hun eigen mensen in nood in Marokko te geven, wordt het doorverkocht aan andere landen. Dus, wil je echt wat doen met kleren, dan moet je je mensen daar hebben en een netwerk hebben die het echt aan de mensen geeft.

bekeerling26
22-11-2008, 17:12
Ooit gesproken met iemand die structureel kleren bracht naar Marokko. Er worden nu bijna 30 jaar kleren gebracht naar Marokko. En daar is weinig van te zien. Dat komt omdat veel van die kleren (die via formele stichting wegen gedoneerd worden) meestal in handen komen van overheidshandelaren. En die weten dat in deze kleren veel geld zitten. Dus ipv aan hun eigen mensen in nood in Marokko te geven, wordt het doorverkocht aan andere landen. Dus, wil je echt wat doen met kleren, dan moet je je mensen daar hebben en een netwerk hebben die het echt aan de mensen geeft. OemHoudaifa en AA, dank voor de reacties, Logistiek valt het wel op te lossen, maar het gaat niet over een nacht ijs. Meestal gaan er broeders in de zomer naar marokko met de auto. AA, ik was al bang dat ik dit nieuws zou horen. Weet je hoe de overheidshandelaren deze kleren in bezit kregen? Ik bedoel hoe kan voorkomen worden dat deze mensen misbruik maken van behoeftigen?? Weet je welke formele stichting dit is? Zou je me dat anders kunnen PMén?

Ruwayda
22-11-2008, 19:22
Vind het ook een superinitiatief! Zelf zat ik te denken aan een opvangtehuis voor moslimmeisjes die in handen van 'loverboys' zijn gevallen, en vaak niet terug kunnen keren naar hun familie uit angst voor wraak. Misschien dat zo'n organisatie als intermediair kan treden tussen ouder en kind? Of denk ik nu te ver....? Wat me ook echt super lijkt, is een organisatie waar mensen zich kunnen aanmelden om hun diensten vrijwillig aan te bieden. Denk bv. aan loodgieters, schilders, elektriciens, etc. die hun diensten vrijwillig willen aanbieden indien de moslims (met een laag inkomen) hier in NL daar behoefte aan hebben. Vooral moskeeen die geen subsidies van de gemeente krijgen, kunnen hier goed gebruik van maken als ze bezig zijn met verbouwingen etc. Als me meer te binnen schiet, drop ik het meteen!

bekeerling26
22-11-2008, 20:26
:goedzo: Vind het ook een superinitiatief! Zelf zat ik te denken aan een opvangtehuis voor moslimmeisjes die in handen van 'loverboys' zijn gevallen, en vaak niet terug kunnen keren naar hun familie uit angst voor wraak. Misschien dat zo'n organisatie als intermediair kan treden tussen ouder en kind? Of denk ik nu te ver....? Wat me ook echt super lijkt, is een organisatie waar mensen zich kunnen aanmelden om hun diensten vrijwillig aan te bieden. Denk bv. aan loodgieters, schilders, elektriciens, etc. die hun diensten vrijwillig willen aanbieden indien de moslims (met een laag inkomen) hier in NL daar behoefte aan hebben. Vooral moskeeen die geen subsidies van de gemeente krijgen, kunnen hier goed gebruik van maken als ze bezig zijn met verbouwingen etc. Als me meer te binnen schiet, drop ik het meteen! Ruwayda, deze had ik nog niet gehoord! Alhadmouilah, met zó'n organsatie, die veel discreetheid vereist, kan je ook nog juridische bijstand verlenen om de daders te berechten , zodat ze het niet weer doen! Een orgainstaie zou dat wel voor elkaar kunnen krijgen om te proberen. Deze groep slachtoffers echter is niet makkelijk benaderbaar en het zou verstandiger voor de meisjes zijn en een vertrouwder gevoel geven als het werd georganaisserd door vrouwen. Doet me denken aan de blijf-van-mijn-lijf huizen, maar zag oook eens een fillmpje op TV hierover van een moslima die iets dergerlijks had......insha Allah vind ik de uitzending.....en geef het dan door. Vrijwiliggersorganisaties is ook een prima idee!:) Wanneer eenmaal de oemmha een postiever beelde kan uitzenden over zich, dan zullen niet gelovige een bijdrage kunnen leveren, maar tot die tijd er niet is, zullen de broeders en zusters hun diensten aanbieden. IN de Bilal moskee Alkmaar hebben niet gelovigen gratis gehoplen met het leggen van de tapijt, alhadmoulilah. En dat was een klus. IK ga dit ook aankaarten in de moskee Hoorn.! Kom nog eens terug, insha Allah! :goedzo:

bekeerling26
22-11-2008, 20:37
Deze topic staat ook in een andere folder, van studie & wetenschap. http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2294771 (copy & Paste) Daar kunnen jullie vanaf nu ook terecht- die is ff verder uitgebreid door andere zusters en broeders. tot daar, insha Allah.