Bekijk originele versie : Huis Kopen.
Salaam aleikoum,
Is het toegestaan in de Islam om een huis te kopen? Ik hoor er verschillende verhalen over. De één zegt: je krijgt er rente, dus het is niet toegestaan en de ander zegt weer van wel.
Wie heeft er ervaring op dit gebied? Kan iemand me daarbij helpen, of het toegestaan is of juist niet en wat de Islam daarover zegt over rente a.u.b?
Wa salaam,
als ik het goed heb is rente haram
dat is wat ik weet.
mysterious4
05-11-2008, 23:12
Je leent geld van de bank, daar betaal je rente over en dat is haraam
Een Huis Kopen Op Zich Is Niet Haraam Maar Waar Je Het Geld Vandaan Haalt Met Rente Is Wel Haraam
Volgens mij is 't niet haram, ook al betaal je rente.
Er staat in dat je geen overdreven rente mag vragen als je geld leent, vb als je geld leent aan een familielid of vriend of kennis ofzo en je vraagt op dat bedrag een soort rente!
Is iets heel anders als gewoon geld lenen v een bank en daar rente op betalen, dat is volgens mij gewoon een soort handel!
Groetjes
Berber4life
07-11-2008, 16:05
is haram en als ik jou was zou ik er niet aan beginnen. mensen gaan een hypotheek aan omdat ze horen ze3ma dat het mag of kan of zo. het is gewoon haram. het heeft met rente te maken levensverzekering belegingen (in weet ik veel wat) etc. en het leuke na 30 jaar betalen ben je nog niet af van je schuld.
shab-arriff
07-11-2008, 16:06
sellaam wa3aikom warahmatoe lah wabarakatoehoe,
Een huis kopen met geleend geld(hypothecaire lening) is haram vanwege het rente(riba), Alle soorten van rente(riba) is haram. Of het nou over huis gaat, auto of wat dan ook.
Een huis kopen met Hypothecaire lening en Rente(riba) is Halal op 1 voorwaarde en dat is: Als je dreigt op straat te belanden jij en jou gezin en je kan helemaal geen huis vinden om te huren..
Islam stelt meer dingen Halal die haram zijn maar ingeval van nood en als het op GEEN ENE andere manier kan!!
Conclussie zolang jij een huis kan huren is het in de islam niet toegestaan om een huis te kopen BEHALVE als jij over halal geld bezit om het huis in 1 keer te betalen.
meer vragen?? vraag het!!
sellaam wa3aikom warahmatoe lah wabarakatoehoe,
Een huis kopen met geleend geld(hypothecaire lening) is haram vanwege het rente(riba), Alle soorten van rente(riba) is haram. Of het nou over huis gaat, auto of wat dan ook.
Een huis kopen met Hypothecaire lening en Rente(riba) is Halal op 1 voorwaarde en dat is: Als je dreigt op straat te belanden jij en jou gezin en je kan helemaal geen huis vinden om te huren..
Islam stelt meer dingen Halal die haram zijn maar ingeval van nood en als het op GEEN ENE andere manier kan!!
Conclussie zolang jij een huis kan huren is het in de islam niet toegestaan om een huis te kopen BEHALVE als jij over halal geld bezit om het huis in 1 keer te betalen.
meer vragen?? vraag het!!
Je beseft toch dat huren echt veel duurder is als kopen!
En dat de meerwaarde die je betaald bij 't huren v een huis ongeveer overeen komt met 't huren v een huis!
Mijn mama haar beste vriendin haar vader is een bekende imaam in Marokko en ook zij hebben allemaal een huis gekocht met rente hoor! Dus denk dat jullie echt beetje beter moeten beginnen lezen en interpreteren! En dan bedoel ik Koran lezen en geen haddieth ofzo.
shab-arriff
07-11-2008, 16:18
En dat de meerwaarde die je betaald bij 't huren v een huis ongeveer overeen komt met 't huren v een huis!
Mijn mama haar beste vriendin haar vader is een bekende imaam in Marokko en ook zij hebben allemaal een huis gekocht met rente hoor! Dus denk dat jullie echt beetje beter moeten beginnen lezen en interpreteren! En dan bedoel ik Koran lezen en geen haddieth ofzo.
mevrouw jazmine!! mijn antwoord is gebasseerd op de woorden van allah swt!(koran) er staat duidelijk dat moslims afstand MOETEN nemen van RENTE(riba), Daarnaast Heb ik deze vraag vaker gehoord Bij Iqraa(arabisch islamitisch zender) en zelfs door de Grootste Islam geleerden Drukken ze DUIDELIJK dat Rente(riba) Haram is. Alle soorten van Rente(riba) is niet toegestaan..
In dit geval gaat het niet om wat jij vind of wat ik vind..maar het gaat erom wat allah swt ons heeft verteld en zoals jij weet iets wat in de koran staat is geen discussie over MOGELIJK.
Hier is wat Heilige Koran verteld over Rente(riba)
"Zij die de woeker verteren zullen alleen maar opstaan zoals hij opstaat die de door de aanraking van de satan in elkaar geslagen wordt. Dat komt omdat zij zeiden; handel is gelijk aan woeker. Maar Allah heeft de handel toegestaan en de woeker verboden. En hij tot wie een aansporing van zijn Heer komt en er dan mee ophoud, mag houden wat hij al heeft verworven. Zijn zaak wordt naar Allah verwezen. Maar wie het weer doen, zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven." (zie vertaling v.d. betekenis van soerat Al-Bakara: 275)
"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert" (overgeleverd door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu davoed, Tirmizie)
Van Abdullah ibnu Mesoed: de Profeet (sav) heeft gezegd "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder" (overgeleverd door El-Hakim)
Van Abdullahi ibnu Handhala: de boodschapper van Allah heeft gezegd "iemand die van één Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van zesendertig keer overspel" (Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel Et-tabarani)
Berber4life
07-11-2008, 16:20
Volgens mij is 't niet haram, ook al betaal je rente.
Er staat in dat je geen overdreven rente mag vragen als je geld leent, vb als je geld leent aan een familielid of vriend of kennis ofzo en je vraagt op dat bedrag een soort rente!
Is iets heel anders als gewoon geld lenen v een bank en daar rente op betalen, dat is volgens mij gewoon een soort handel!
Groetjes
alle vormen van rente is haram. je speelt met geleend geld dus is haram. als ik een familie of kennis geld leen is om deze persoon te helpen niet om hem of haar uit te buiten ook is het niet veel. handel is kopen verkopen
shab-arriff
07-11-2008, 16:25
Laat mij jou nog wat duidelijk maken Jazmine. Ik heb geen idee om je een moslima bent maar in dat geval, Als je over de islam praat dan praat je met bewijzen(daliel). dat betekent geen voorbeelden of mijn buurman,buurvrouw maar we praten met bewijzen.
Alles wat jij wilt weten over de islam kan je vinden in de heilige koran..en als je iets niet weet zegt een moslim/moslima allahoe a3lam(allah is alwetende)
Berber4life
07-11-2008, 16:36
het lijkt allene zo omdat shitan dat voor jou laat blijken. mensen denken aan winst niet aan wat mag en niet mag.
voorbeeld berekening(algemeen genomen). ik kan me vergissen in de bedragen ben ook maar een mens.
je betaalt ana huur per maand 600 euro voro gezinswoning. na 30 jaar is dat ongeveer 216.000 plus een beetje. als je een huis koopt twv. zeg maar 250.000 euro voor 30 jaar waarvan de eerste tien jaar 4 procent rente vast is per jaar. dat bedrag wordt na eerste tien jaar al 370.061. als je van uit gaat dat de rente gelijk blijft dan nog 20 jaar bij doen. dat maakt ongeveer 710.000 dat ji jbetaalt na die 30 jaar. je krijgt van de belatingdienst nog wat geld terug dacht iets van 300 of zo pm dat wordt iets van 108.000 in die 30 jaar. er blijft over 602.000. na die 30 jaar betaalt de verzekering een deel van je hypotheek. er blijft iets van 80.000 aan schuld na de rit van die 30 jaar. dus je betaalt 350.000 teveel aan de bank en nog eens die 80.000 die over is .een verspiling van 430.000. nou als je huis verkoopt en hopen dat hij in waarde is gestegen hou je misschien een beetje over van de verkoop want je hebt nog 80.000 schuld en de daarbij komende kosten nog. terwijl als je 200 pm spaart (800-600) voor 30 jaar dan heb je 72.000 halal gespaart. de mensne die een huis kopen en de bank hopen te veel op prijsstijgingen van de woningen zelf. als dat tegenvalt is het een probleme voor de koper dus jij. als het teveel gebeurt dat bank beslag legt dan worden de woningen nog goedkoper waardoor de schuld nog groter blijft. je kan het een of ander verzekeren maar dat komt aleen nog boven op de prijs die jij per maand betaalt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.