Bekijk volle/desktop versie : Moslimvoorman DRISS EL BOUJOUFI kent geen enkel excuus voor gedrag Marokkaans tuig



Pagina's : [1] 2 3 4

26-10-2008, 09:03
Moslimvoorman DRISS EL BOUJOUFI kent geen enkel excuus voor gedrag Marokkaans tuig

--------------------------------------------------------------------------------

Ze zijn al wekenlang, eigenlijk al maandenlang, het meest besproken deel van de Nederlandse bevolking: de Marokkaanse jongeren. Met hen gaan ook hun ouders, de islam, Ahmed Aboutaleb, de Marokkaanse spionnen en iedereen die een Noord-Afrikaan is of lijkt, over de tong. Dat is wel begrijpelijk, vindt Ahmed Driss el Boujoufi (63), „zeg maar Dries”. De voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) en bestuurslid van de Unie van Marokkaanse Moskeeën en Organisaties is zonneklaar: „We hebben een probleem met een deel van onze jeugd!” Hij schaart zich achter de plannen die het kabinet afgelopen week naar buiten bracht, om Marokkaanse probleemgezinnen stevig aan te pakken. „Maar laat één ding duidelijk zijn: terug naar Marokko is geen optie. We moeten dit samen oplossen.”

Moslimvoorman DRISS EL BOUJOUFI kent geen enkel excuus voor gedrag Marokkaans tuig

’PAK OUDERS AAN!’

ontneem ze desnoods het gezag’

door JOUKE SCHAAFSMA


UTRECHT, zondag
„De Marokkaanse jeugd trekt zelf de aandacht. Zij zijn het die in veel grotere mate afwijkend gedrag vertonen. We weten het, we hebben er allemaal last van en het is hoog tijd dat we de criminelen en het overlastgevende tuig onder de jongeren keihard aanpakken.”
Driss el Boujoufi, het prototype van een gastarbeider die Nederlander werd, zit regelmatig om de tafel met vertegenwoordigers van het kabinet. Als voorzitter van CMO, de officiële gesprekspartner van moslims met de overheid, wordt in overheidskringen zijn mening gevraagd.
Maar zoveel mensen, zoveel meningen en kan El Boujoufi de mening van het gros van de moslims in Nederland wel vertolken? Weet hij ook uit eigen ervaring waarover hij spreekt? „Kijk om je heen. Ik woon hier in de Utrechtse wijk Zuilen. Niet bepaald een vooraanstaande wijk. Ik spreek regelmatig mensen in de moskeeën en in de buurt. En reken maar dat ze mij aanspreken als ik iets heb gezegd dat ze niet of wel aanstaat.”
Zijn appartementje op éénhoog in een typische jaren ’60-etageflat in Zuilen, de wijk die onlangs weer in het nieuws was vanwege Marokkaanse jongeren die er straatcoaches bedreigen, maakt van buitenaf een vervallen indruk. Schotelantennes, grauwe afbladderende verf.

’Naar oorzaken is al jaren voor miljoenen euro’s onderzoek gedaan. Wat heeft dat opgeleverd? Helemaal niets!’

Wie bij hem binnenkomt, belandt echter in een keurige flat met typisch Arabische meubels, voorzien van kleurrijke motieven en kwastjes aan de randen van de kussens. Zijn vrouw Naima voorziet ons van koffie, thee en koekjes. Voor het gezin El Boujoufi, met vier kinderen, is het hun thuis sinds 1989.

Waar komt u vandaan en hoe bent u in Nederland beland?

„Ik ben als 20-jarige jongen uit de Marokkaanse provincie Nador, het stadje Beni Said, vertrokken op zoek naar werk in Europa. Via Perpignan en Parijs kwam ik uiteindelijk in Lille, waar ik anderhalf jaar in de mijnen heb gewerkt. Uiteindelijk trok ik, aangestoken door mijn oude dorpsgenoten, verder naar Nederland.”

Hoe waren de eerste jaren in Nederland?

„Voordat ik aan het werk wilde, moest ik met mijn paspoort naar de lokale politie en daar 500 gulden betalen. Zeg maar een borgsom en dat hadden ze slim bedacht. Een soort verwijderingsbijdrage die je nu ook voor de wasmachine en tv betaalt, zodat de overheid je van dat geld weer naar huis kon sturen als het niets werd met je. Ik kreeg werk in een tassenfabriek.”

Waren Marokkanen toen al ook voor veel mensen synoniem met problemen?

„Nee, zeker niet. De bevolking behandelde ons altijd goed. Ik kreeg zelfs een relatie met de Nederlandse cheffin van de tassenfabriek en we trouwden. We kregen een dochter. Na dertien jaar huwelijk zijn we uit elkaar gegaan. Gewoon omdat het soms zo gaat tussen twee mensen. We hebben nog steeds contact.”
Geen standaardverhaal van een gastarbeider.
„Het zal je nog verbazen hoeveel kinderen zijn voortgekomen uit die gemengde relaties van toen. Na een jaar of tien kwam ook de gezinshereniging op gang. Moet je je voorstellen. Een deel van de mensen die hier kwamen, waren getrouwde mannen. Ze lieten hun vrouw en kinderen achter. Jaren later komen die ineens bij ze wonen. Ze zijn totaal vervreemd van elkaar en ze moeten dan ineens een gezin vormen in een samenleving die ze zelf niet begrijpen.”

Wat vindt u dan van het fenomeen importbruiden, die soms zelfs gedwongen moeten trouwen?

„Ik ben faliekant tegen uithuwelijken. De jeugd heeft in Nederland genoeg keuze en trouwen moet uit liefde gebeuren. Ik roep de jeugd ook op er werk van te maken als je tegen je wil wordt uitgehuwelijkt. Dat is volgens de islam verboden. Overigens trouwen nu al veel meer jongeren een meisje van hier, omdat zij ook iemand willen die hun leefwijze begrijpt.”

U bent een ’moslimbobo’, een voorman van de moslimgemeenschap, maar hoe word je dat?

„Via mijn buren raakte ik in de jaren zeventig al geïnteresseerd in politiek en de maatschappij. In die tijd ging ik vrijwilligerswerk doen, wat toen uitmondde in de oprichting van de eerste Nederlandse Migranten Raad in Utrecht. Om ons begin jaren negentig gezamenlijk als moslims te kunnen uitspreken tegen de dodenlijst waarop schrijver Salman Rushdie was gezet, werd de Islamitische Raad Nederland opgericht. Na de uitspraken van imam El Moumni (die homoseksualiteit een ziekte noemde, JS), werd het CMO opgericht in 2004, waarna ik werd verkozen tot voorzitter.”

Leg nou eens uit waar jullie de oorzaken zien voor het ontstaan van Marokkaans straattuig?

„Dat is een vraag waar al jarenlang voor miljoenen euro’s onderzoek naar wordt gedaan. En wat heeft dat opgeleverd? Helemaal niets! Want elke keer als we een verklaring uitspreken voor het gedrag van die jongeren, wordt dat door diezelfde jongeren als een rechtvaardiging gezien. Maar er is geen excuus voor. Laten we nu praten over oplossingen.”

Maar dan toch, waarom misdragen Turkse jongeren zich niet in zulke aantallen als Marokkaanse jongeren? Is er een verschil tussen de ouders?

„Of er verschillen zijn, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat een beperkt aantal Marokkaanse ouders niet in staat is hun kinderen op te voeden in deze gecompliceerde samenleving. Het is duidelijk te zien waar de opvoeding niet lukt en dat is bij de ouders van de jongeren die zich op straat misdragen. Bij die ouders moeten we achter de voordeur komen.”

26-10-2008, 09:03


Dat klinkt als een voorstel voor een aanpak. Achter welke radicale oplossingen staan de Marokkanen zelf?

„Allereerst moeten we met z’n allen Dat erkennen en uitspreken dat de Marok- niet kaanse jongeren Nederlanders zijn en auto’s hier blijven. Het heeft geen zin dat po- moet litici blijven oproepen tot het terugsturen van jongeren naar hun eigen land.
Of dat de problemen worden veroorzaakt door de cultuur van hun eigen land. Onzin. Nederland is hun land en ze zoeken elkaar op straat op. Daar hebben ze een nieuwe cultuur ontwikkeld en die kan in criminaliteit en overlast ontaarden.”
Dat is geen oplossing, maar toch weer een verklaring.

Welke maatregelen kunnen er concreet worden genomen? En wat kan de Marokkaanse gemeenschap zelf doen?

„Het is in de allereerste plaats een taak van de overheid en dus de samenleving als geheel om dit probleem op te lossen. Het begint al bij de opvoeding op zeer jonge leeftijd. Als scholen zien dat een kind ontspoort, meld het dan bij de inspectie, meld het waar je kan! Ondersteun die ouders daarna in de opvoeding.”
„Maar daarmee willen we het zeker niet afschuiven en het lost ook de problemen met de huidige relschoppers niet op. Afhankelijk van de mate waarin een kind zich slecht gedraagt en of dat bij herhaling is, moet het van waarschuwen naar beboeten van de ouders gaan. Laat ouders maar opdraaien voor de schade die hun kinderen veroorzaken. En als dat de problemen niet oplost, dan moet je ze in het uiterste geval uit de ouderlijke macht ontzetten. Als hun kinderen zich op straat niet gaan gedragen, dan kunnen zij blijkbaar niet goed opvoeden. Stuur die kinderen dan naar opvoedingsinternaten, in het belang van henzelf én de samenleving.”

Waar blijft dan de rol van de Marokkaanse gemeenschap zelf?

„Het werkt niet als Marokkanen zich gaan bemoeien met de wijze van opvoeden van andere Marokkanen in hun omgeving. Dat accepteer jij toch ook niet van jouw buurman?”

Voor alle duidelijkheid, vindt u dat er een probleem is met de Marokkaanse jeugd?

„Ik heb geen moeite met het erkennen van het probleem, ik heb moeite met de oplossingen die vaak worden aangedragen.”

Dat suggereert dat u betere oplossingen weet. Welke bijvoorbeeld nog meer?

„Zaak is vooral dat de politie ook meer bevoegdheden krijgt om de normen en waarden op straat te handhaven. Onlangs mislukte ook weer een samenscholingsverbod in Utrecht. Dat schiet zo niet op. Zorg ook dat ze niet meer in crimineel verkregen dure auto’s kunnen rondrijden. De jeugd moet zien dat slecht gedrag niet loont.”

Zijn dat in de ogen van uw achterban misschien niet te harde maatregelen allemaal? Willen Marokkanen dit echt zelf ook?

„Moslims en met name MarokkaansNederlandse moslims vinden het verschrikkelijk dat zij als totale bevolkingsgroep worden aangekeken op de daden van een paar honderd raddraaiers. Net zo goed als ze het vervelend vinden dat ze ook altijd worden geassocieerd met de daden van moslims in het buitenland en die van radicalen.”
Genoeg voer weer voor allerlei verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties om bij de overheid projecten gefinancierd te krijgen, toch?
„Laten we alsjeblieft voor altijd ophouden met al die projecten die niet aansluiten op de werkelijkheid. Snoepreisjes, studiereisjes, hoe je het ook noemt, alsof de Marokkaanse jeugd niet zou weten dat ze het in Nederland lang zo slecht niet hebben. Iedereen die het in Nederland wil maken, krijgt daar hier de kans voor. Ga studeren, ga hard werken, zet je in voor de maatschappij en dan zal dat worden beloond.”
Zoals Ahmed Aboutaleb, van wethouder tot staatssecretaris tot burgemeester van Rotterdam?
„Als Marokkaans-Nederlandse gemeenschap zijn we heel erg trots op hem. Hij toont aan dat al die jongeren die roepen dat de maatschappij hen niet wil hebben, daar zélf verantwoordelijk voor zijn. Deze man heeft het op eigen kracht zover geschopt in Nederland. Hij is hét voorbeeld van de mogelijkheden die Nederland biedt. Alleen als je zelf de rug naar de samenleving toekeert, dan keert die samenleving ook jou de rug toe.”




http://www.telegraaf.nl/telegraafi/


Heeft deze man nog een lang leven

26-10-2008, 09:31
ik was 19 seconden eerder


http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2251049

26-10-2008, 09:34
Dat zegt iedereen, elke Maroc wil al jaren dat de zweep erover gaat. Mensen als Vogelaar houden van alles tegen waar Marokkanen weer de schuld van krijgen. Net als het vernederen van die schoffies, allochtonen zeggen ja, Vogelaar zeg mag niet. Ja wat voor signaal geef je ze dan, en de vreselijk fake gemeenschap moet eens echt een gemeenschap worden.

Zet die ouders te kijk, pak ze op die zogenaamde eer, want als het echt was dan zorg je goed voor je kinderen en voel je verantwoordelijk, dat is eer

26-10-2008, 11:02


ik vind hem wel gelijk hebben. gedraag je en je hebt al een stuk minder last.

zijn er nog Nederlanders die constant lopen te wijzen dan moet je maar eens beseffen dat die van het zieligste soort zijn en gewoonweg geen aandacht aan schenken.

26-10-2008, 11:12

Citaat door Lanterfanter006:
Zijn zelfs de Marokkanen Marokkanen-moe geworden,....?

Worden ze moe van zichzelf of weten ze gewoon niet om te gaan met kritiek uit eigen hoek

Toch opmerkelijk dat het beheer van deze site de schuld wél bij deze samenleving legt en alle begrip voor hun gedrag heeft.

nee nee
het is dat we moe worden van de mensen waar jullie ook moe van worden
ik kwam al een jaar of 2 al met zo een voorstel maar nee niemand wou luisteren hier op m.nl
dan nu maar tot het te laat is

26-10-2008, 11:18

Citaat door noona:
ik vind hem wel gelijk hebben. gedraag je en je hebt al een stuk minder last.

zijn er nog Nederlanders die constant lopen te wijzen dan moet je maar eens beseffen dat die van het zieligste soort zijn en gewoonweg geen aandacht aan schenken.

Gewoon accepteren dat het aan jullie zelf ligt, dus niet de media,wilders, de samenleving, de racistische nederlander, het weer etc.
Nee, er zijn teveel kxt marokkanen met hun ouders.

Simpel.

26-10-2008, 11:20

Citaat door TrotseKaaskop:
Hij is VERKAASD


Omdat hij bij zijn voornaam aangesproken wil worden

Driss is gewoon een Marokkaanse naam hoor, dat de verslaggever dat verbasterd naar Dries doet daar niets aan af.

26-10-2008, 11:21
Dit is gewoon een en al BS.
Net of ouders zeggen wat hun kind buiten gaat doen.
Marokkanen leven thuis geheel anders dan buiten.

Ouders korten op geld werkt alleen maar tegen overgesteld.
Jongeren gaan zich schuldig voelen en het geld terug verdienen voor hun ouders -_-''.
Dan lukt het helemaal niet.

Maar wat valt voor hen onder tuig?!

26-10-2008, 11:24

Citaat door Lanterfanter006:
Je bedoelt van linkse pamperende overgesubsidieerde mensen die alles thee slurpend op denken te kunen lossen?

nee
mijn manier was gewoon knuppel pakken en uithalen met op zulke tuig
maarja dan heb je weer de wet die zegt dat het mishandelling is

26-10-2008, 11:42

Citaat door ghalil:
nee
mijn manier was gewoon knuppel pakken en uithalen met op zulke tuig


De Wilders methode!


Citaat door ghalil:
nee
maarja dan heb je weer de wet die zegt dat het mishandelling is


Wilders stemmen

26-10-2008, 11:48

Citaat door Der_Kanzler:
De Wilders methode!



Wilders stemmen

fuck wilders
ik doe het op mijn manier
maar die manier is ook goed voor de wannebe mensen
en zeker voor wilders
misschien dat die wat minder onzin kraamt en meer gaat kramen wat hij ook werkelijk waar kan maken want dit is echt zielig
al de tokki's die op hem stemmen en uiteindelijk helemaal niks

26-10-2008, 11:51



Citaat door Ssmile:
hoe moeten ze de ouders dan aanpakken? er is geen enkel ouder die dit soort gedrag goedkeurd


Helaas heb je wel van die enkelingen die de autochtonen verachten en dus zetten ze hun kinderen aan tot dit soort gedrag.
Moge Allah hun leiden!

26-10-2008, 11:57

Citaat door ghalil:
fuck wilders
ik doe het op mijn manier
maar die manier is ook goed voor de wannebe mensen
en zeker voor wilders
misschien dat die wat minder onzin kraamt en meer gaat kramen wat hij ook werkelijk waar kan maken want dit is echt zielig
al de tokki's die op hem stemmen en uiteindelijk helemaal niks


Je zit anders behoorlijk in de buurt bij zijn ideeen.

26-10-2008, 12:08

Citaat door Der_Kanzler:
Je zit anders behoorlijk in de buurt bij zijn ideeen.

verschil is dat ik weet waar ik het over heb en wilders niet
mij zie je niet heen en weer van alles verzinnen om aandacht te krijgen
en als je geen aandacht krijgt afwachten tot er iets gebeurd om aandacht te vragen

Pagina's : [1] 2 3 4