Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : wat voor recht heb je als je ontslagen word

zina_hbiba
23-10-2008, 18:11

het zit zo een vriend van mijn man heeft te horen gekregen van zijn werk dat ie ontslagen is de reden die ze hem gegeven hebben is dat er niet genoeg werk meer is op zijn afdeling. nu krijgt ie nog 2maanden uitbetaald en dat was het. ik vind het echt weinig hij werkt al 5jaar in dat bedrijf en heeft al heel lang een vast contract ik vind het persoonlijk niet kunnen maarja hij zou ze ook aanklagen maar weet niet of die daar wat aan heeft ps dit is wel in belgie weet niet of dat het zelfde is als in NL

Student1983
23-10-2008, 21:52
het zit zo een vriend van mijn man heeft te horen gekregen van zijn werk dat ie ontslagen is de reden die ze hem gegeven hebben is dat er niet genoeg werk meer is op zijn afdeling. nu krijgt ie nog 2maanden uitbetaald en dat was het. ik vind het echt weinig hij werkt al 5jaar in dat bedrijf en heeft al heel lang een vast contract ik vind het persoonlijk niet kunnen maarja hij zou ze ook aanklagen maar weet niet of die daar wat aan heeft ps dit is wel in belgie weet niet of dat het zelfde is als in NL Ze mogen hem niet zomaar ontslaan, hij moet naar zijn werk gaan. Ze moeten een ontslagvergunning aanvragen bij het CWI voordat zij hem mogen ontslaan, zij moeten zeg maar toestemming vragen om hem te mogen ontslaan, en dan moeten zij een goede reden hebben bijv. economische redenen. Dit zal het CWI ook gaan onderzoeken. Dus deze meneer moet gewoon gaan werken, als hij dat niet doet, dan kunnen ze hem pakken op het feit dat hij niet op zijn werk is komen opdagen, en dan kunnen zij hem makkeljik ontslaan. Ze kunnen ook met hem overeenkomen dat zij zijn arbeidsovereenkomst beeindigen, maar dat kan alleen met zijn toestemming. Of zij kunnen bij de rechtbank een verzoek indienen, maar dat doen ze alleen als er problemen zijn tussen beide partijen. Zo makkelijk gaat dat niet hoor met ontslaan, er zijn regels waar ook een werkgever zich aan dient te houden. Ik zou een juridische zaak aanspannen, maar laat hem voor de zekerheid naar sociaal raadslieden of juridische loket gaan, en niet zomaar opgeven. Zij kunnen hem verder adviseren wat hij moet doen en mogelijk doorverwijzen naar advocaat. Als je niet achter je rechten aangaat, dan krijg je niets.. ook geen ww uitkering, omdat je verplicht bent om achter je rechten als werknemer aan te gaan. De wet beschermt jou tot op zekere hoogte, als je er zelf een zooitje van maakt niet natuurlijk. En deze meneer heeft zelfs een vaste dienstverband, dan maakt hij het wel heel erg makkelijk om zomaar op te geven. Hoop zo een beetje antwoord te hebben kunnen geven. Gr.

zina_hbiba
23-10-2008, 22:36
Ze mogen hem niet zomaar ontslaan, hij moet naar zijn werk gaan. Ze moeten een ontslagvergunning aanvragen bij het CWI voordat zij hem mogen ontslaan, zij moeten zeg maar toestemming vragen om hem te mogen ontslaan, en dan moeten zij een goede reden hebben bijv. economische redenen. Dit zal het CWI ook gaan onderzoeken. Dus deze meneer moet gewoon gaan werken, als hij dat niet doet, dan kunnen ze hem pakken op het feit dat hij niet op zijn werk is komen opdagen, en dan kunnen zij hem makkeljik ontslaan. Ze kunnen ook met hem overeenkomen dat zij zijn arbeidsovereenkomst beeindigen, maar dat kan alleen met zijn toestemming. Of zij kunnen bij de rechtbank een verzoek indienen, maar dat doen ze alleen als er problemen zijn tussen beide partijen. Zo makkelijk gaat dat niet hoor met ontslaan, er zijn regels waar ook een werkgever zich aan dient te houden. Ik zou een juridische zaak aanspannen, maar laat hem voor de zekerheid naar sociaal raadslieden of juridische loket gaan, en niet zomaar opgeven. Zij kunnen hem verder adviseren wat hij moet doen en mogelijk doorverwijzen naar advocaat. Als je niet achter je rechten aangaat, dan krijg je niets.. ook geen ww uitkering, omdat je verplicht bent om achter je rechten als werknemer aan te gaan. De wet beschermt jou tot op zekere hoogte, als je er zelf een zooitje van maakt niet natuurlijk. En deze meneer heeft zelfs een vaste dienstverband, dan maakt hij het wel heel erg makkelijk om zomaar op te geven. Hoop zo een beetje antwoord te hebben kunnen geven. Gr. Dit is denk ik zo iin NL maar weet jij ook of dit voor belgie gaat? ik vind het namelijk zielig voor hem en het is een marokaan dus ik zei tegen me man dat ie helemaal voor zijn rechten moet gaan; maar nog :goedzo:

Nefertari
23-10-2008, 23:05
In België is hij uiteraard niet beschermd tegen ontslag zoals in NL. Hier in België kan je zo ontslagen worden, mits rekening houdend met de opzegtermijn. Dus geen CWI of kantonrechter.

fatja
23-10-2008, 23:10

Dit is denk ik zo iin NL maar weet jij ook of dit voor belgie gaat? ik vind het namelijk zielig voor hem en het is een marokaan dus ik zei tegen me man dat ie helemaal voor zijn rechten moet gaan; maar nog :goedzo: Als je emand ontslaat wegens dringende redenen, hoef je de opzegtermijn niet te respecteren! maar de werkgever dient die dringende redenen wel gedetailleerd te omschrijven (er bestaat zowel rechtsleer als rechtspraak over: zie vb www.juridat.be (niet betaalde site waar je heel veel juridische info kunt halen) maar niet voldoende werk is zeker geen dringende redenen wat inhoudt dat de werkgever ten eerste een opzegtermijn moet respecteren zodat die persoon ander werk kan gaan zoeken en bovendien ook de opzegvergoeding betalen! maar ik heb volgend artikel gevonden waar ik met hele uitleg naar toewil van hoe te berekenen (formule claeys; handige formule vind ikzelf;-)) en op die manier kun je nagaan of de twee maanden gelijk is het resultaat dat je met deze formule hebt, zoniet zou ik zelf NIET DIRECT NAAR EEN ADVOKAAT GAAN maar GA EERST NAAR DE VAKBOND (waar je aangesloten bent die jouw als werknemer in de plaats ervan moet vertegenwoordigen!!!) http://www.trends.be/nl/archief/2005/01%20December%202005/Ontslag+van+een+++werknemer+welke+opzegtermijn+moe t+u+naleven+-6584-228146.html Jan Roodhooft is een goede advokaat, heb voor mn thesis enorm veel werken van hem geraadpleegd! nou succes alvast aan die persoon asallam ou alikoum

zina_hbiba
23-10-2008, 23:13
In België is hij uiteraard niet beschermd tegen ontslag zoals in NL. Hier in België kan je zo ontslagen worden, mits rekening houdend met de opzegtermijn. Dus geen CWI of kantonrechter. :eek: zo erg joh. wel jammer ik d8 dat die nog ergens recht op had ook omdat die dus een vast contract had. maar nee dus ok wel jammer ja hij heeft geen opzegtermijn gekregen, maar ze zeiden tegen hem dat ie 2maanden uitbetaald krijgt en dat ie daarvoor niet hoevde te werken maar nog bedankt he dan

Nefertari
24-10-2008, 00:28
Als je emand ontslaat wegens dringende redenen, hoef je de opzegtermijn niet te respecteren! maar de werkgever dient die dringende redenen wel gedetailleerd te omschrijven (er bestaat zowel rechtsleer als rechtspraak over: zie vb www.juridat.be (niet betaalde site waar je heel veel juridische info kunt halen) maar niet voldoende werk is zeker geen dringende redenen wat inhoudt dat de werkgever ten eerste een opzegtermijn moet respecteren zodat die persoon ander werk kan gaan zoeken en bovendien ook de opzegvergoeding betalen! maar ik heb volgend artikel gevonden waar ik met hele uitleg naar toewil van hoe te berekenen (formule claeys; handige formule vind ikzelf;-)) en op die manier kun je nagaan of de twee maanden gelijk is het resultaat dat je met deze formule hebt, zoniet zou ik zelf NIET DIRECT NAAR EEN ADVOKAAT GAAN maar GA EERST NAAR DE VAKBOND (waar je aangesloten bent die jouw als werknemer in de plaats ervan moet vertegenwoordigen!!!) http://www.trends.be/nl/archief/2005/01%20December%202005/Ontslag+van+een+++werknemer+welke+opzegtermijn+moe t+u+naleven+-6584-228146.html Jan Roodhooft is een goede advokaat, heb voor mn thesis enorm veel werken van hem geraadpleegd! nou succes alvast aan die persoon asallam ou alikoum Ik dacht dat de formule Claeys enkel geldt bij bedienden? Ik ga ervan uit dat de topicstarter het heeft over een arbeider.

Nefertari
24-10-2008, 00:29
:eek: zo erg joh. wel jammer ik d8 dat die nog ergens recht op had ook omdat die dus een vast contract had. maar nee dus ok wel jammer ja hij heeft geen opzegtermijn gekregen, maar ze zeiden tegen hem dat ie 2maanden uitbetaald krijgt en dat ie daarvoor niet hoevde te werken maar nog bedankt he dan Spijtig eigenlijk...in België ben je vandaag aan 't werken en over een maand kan je op straat staan...:jammer:

zina_hbiba
24-10-2008, 10:43
Spijtig eigenlijk...in België ben je vandaag aan 't werken en over een maand kan je op straat staan...:jammer: klopt hij is een arbeider, ik vind het echt niet kunnen en al helemaal als je er al 5jaar werkt met een vast contract.:kwaad:

fatja
24-10-2008, 13:12
Ik dacht dat de formule Claeys enkel geldt bij bedienden? Ik ga ervan uit dat de topicstarter het heeft over een arbeider. die geldt ook enkel voor bedienden!! owké dan merci pour l'avis;)

fatja
24-10-2008, 13:19
klopt hij is een arbeider, ik vind het echt niet kunnen en al helemaal als je er al 5jaar werkt met een vast contract.:kwaad: ALS ie aangesloten is bij een vakbond,dient hij naar hen toe te gaan!!! Hij betaalt anders voor niets elke maand zijn bijdrage in ruil daarvoor gaan ze em helpen met zn rechten en plichten in geval van een evt. geschil!!! Ik raad je wel aan em te zeggen dat ie zn contract alvast moet meenemen en zijn aangetekend schrijven waarin staat dat ie ontslagen wordt!( heeft hij dat niet gekregen, staat hij een stapje vooruit in de goede richting!) ;)