Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Houdbaarheid huwelijk te voorspellen met formule

Pagina's : [1] 2

grendel
13-02-2004, 21:27

Houdbaarheid huwelijk te voorspellen met formule AMSTERDAM - Aan de manier waarop een man en een vrouw op elkaar reageren valt te voorspellen of hun huwelijk zal standhouden, zegt een Amerikaanse onderzoeker die meer dan 600 echtparen twintig jaar lang heeft gevolgd en zijn observaties heeft vervat in een wiskundige formule. In een verslag voor het congres van het Amerikaanse Genootschap tot Bevordering van de Wetenschap zegt John Gottman dat zijn Instituut voor Relatieonderzoek in Seattle en de universiteit van Washington bij hun onderzoek hebben ontdekt dat de manier waarop echtparen met meningsverschillen omgaan veel zegt over de houdbaarheid van hun huwelijk. Zoveel zelfs dat aan de hand van observaties van therapeuten kan worden uitgerekend of het paar bij elkaar zal blijven of niet. Type 1: Gottman zegt dat zijn team is gekomen tot drie basistypes van een stabiel huwelijk. Het eerste is de combinatie van een man en een vrouw die beiden geneigd zijn conflicten te vermijden. Als er een meningsverschil opduikt zoeken ze geen ruzie, zegt Gottman. Ze luisteren naar elkaar, maar proberen niet de ander te overtuigen. Huwelijken tussen zulke ontwijkers, zoals Gottman ze noemt, kunnen afstandelijk en kil zijn, maar houden wel stand. Type 2: Het tweede type is een relatie als van twee advocaten in een rechtszaal, zegt Gottman. Deze mensen kunnen elkaar elk ogenblik in de haren vliegen. Maar ondanks hun veelvuldige en heftige botsingen plegen zij wel bij elkaar te blijven. Type 3: Het derde type stabiel huwelijk noemt Gottman het bevestigende. Deze mensen luisteren naar elkaar, respecteren de mening van de ander en maken slechts nu en dan ruzie. Ze kiezen waar ze ruzie over willen maken, zegt Gottman. Problemen in het huwelijk ontstaan als de partners op conflictgebied tot verschillende types behoren. Is de man bijvoorbeeld iemand van het opvliegende type, maar de vrouw een ontwijker, dan liggen huwelijksproblemen op de loer. Zulke echtparen stevenen meestal op een scheiding af, zegt Gottman. De therapeuten die de interactie tussen de paren in een wiskudige formule moeten omzetten, letten niet alleen op wat er wordt gezegd, maar ook hoe het gezegd wordt en met welke lichaamstaal en gezichtsuitdrukking dat gepaard gaat. Emoties als woede, hardheid en vijandigheid krijgen een negatieve waardering; humor en de neiging om liefdevol over de partner te praten worden positief gehonoreerd. Als alle waarden in kaart zijn gebracht ontstaat er een lijn die boven of onder een nulpunt komt te liggen. Vervolgonderzoek heeft volgens Gottman aangetoond dat het systeem werkt. Bij een negatieve lijn die scherp omlaag loopt zal het echtpaar binnen 5,6 jaar uit elkaar gaan. Een minder scherp negatief verloop voorspelt een scheiding binnen 16,2 jaar. Lijnen die boven het nulpunt uitkomen wijzen op een stabiel huwelijk. De formule kan worden gebruikt om huwelijken te redden, zegt Gottman. Een huwelijk tussen een ontwijker en een ruziemaker heeft weinig kans van slagen, maar als de ontwijker kan leren de aanvallen van de ander te pareren en de ruziemaker om zich een beetje in te tomen, kunnen ze misschien een veilig midden vinden. Onderzoek hiernaar verkeert nog in een beginstadium, maar gebleken is dat probleemparen die dergelijke therapie ondergaan in 65 procent van de gevallen in elk geval een jaar bij elkaar blijven. -------------------------------------------------------------------------------- Voor de thans gehuwden onder ons; klopt het een beetje ? :D :D :D

Salaama
13-02-2004, 21:49
HMmmmm, het zal wel!!!.. Wat ik wel weet is dat ik type 2 ben, en ik moet iemand hebben met dezelfde 'aanval neigingen' als ik heb,..Ik bedoel maar, als ik ergens boos om ben, wil ik het eruit gooien, en ik moet respons horen, anders word ik gekk..

grendel
13-02-2004, 21:52
Origineel gepost door Salaama HMmmmm, het zal wel!!!.. Wat ik wel weet is dat ik type 2 ben, en ik moet iemand hebben met dezelfde 'aanval neigingen' als ik heb,..Ik bedoel maar, als ik ergens boos om ben, wil ik het eruit gooien, en ik moet respons horen, anders word ik gekk.. Dus een mannetje die tegen je zegt: "raas jij maar lekker uit, ik ga een stukje wandelen", is niks voor jou :D

sneakynawal
13-02-2004, 22:24
hmmZzz ik ben benieuwd.... Ik weet van mijzelf dat ik op den duur heel erg vervelend kan zijn...ik hoop dat hij daar tegen kan :rolleyes:

grendel
13-02-2004, 22:28

Origineel gepost door sneakynawal hmmZzz ik ben benieuwd.... Ik weet van mijzelf dat ik op den duur heel erg vervelend kan zijn...ik hoop dat hij daar tegen kan :rolleyes: HIJ zal ongetwijfeld ook wel zijn "zwakke en mindere" kantjes hebben :D

sneakynawal
13-02-2004, 22:36
Origineel gepost door grendel HIJ zal ongetwijfeld ook wel zijn "zwakke en mindere" kantjes hebben :D Dat weet ik! Zou toch erg zijn als ik me aan hem zou irriteren...ik heb het nu weleens dat ik me aan mensen irriteer dan wil ik ze echt niet meer in mijn buurt hebben, stel nou als dat gaat gebeuren? Insha Allah gaat dat niet gebeuren maar juist het omgekeerde. Dat ik zeker weet van mijzelf dat ik over 50 jaar nog gelukkig en verliefd naast hem (in bed) wakker ga worden. Cool ik kan niet wachten :D

Salaama
13-02-2004, 22:44
Origineel gepost door grendel Dus een mannetje die tegen je zegt: "raas jij maar lekker uit, ik ga een stukje wandelen", is niks voor jou :D Nou dan krijgt hij zeker een bloempot tegen zijn hoofd aan, en dan zou ik zeggen;'Blijf maar lekker uit, ené als je uitgewandeld bent, zullen je koffers wel klaar liggen, en maak je geen zorgen over de scheidingspapieren, ik regel het wel, je hoeft alleen te tekenen... :D hihi overdrijven is ook een vakk..maarre over bloempot dat is geen grap..

sneakynawal
13-02-2004, 22:48
Origineel gepost door Salaama Nou dan krijgt hij zeker een bloempot tegen zijn hoofd aan, en dan zou ik zeggen;'Blijf maar lekker uit, ené als je uitgewandeld bent, zullen je koffers wel klaar liggen, en maak je geen zorgen over de scheidingspapieren, ik regel het wel, je hoeft alleen te tekenen... :D hihi overdrijven is ook een vakk..maarre over bloempot dat is geen grap.. Geweld lost niets op, het maakt het juist alleen maar erger. Diep adem halen, en praten that's the way you solve problems :o

Salaama
13-02-2004, 22:59
Origineel gepost door sneakynawal Geweld lost niets op, het maakt het juist alleen maar erger. Diep adem halen, en praten that's the way you solve problems :o Geweld op z''n tijd lieverd... Ik ben haast nooit boos, maar als ik ergens heel pissig om ben, en iemand wil niet naar me luisten..Ja, dan kan ik heel agressief worden, en dan mag diegene 2meter lang zijn en super breed, kan me niet schelen...Ik ben een uitprater...Iemand die voor zijn problemen weg loop, en met wie ik niet kan praten (over alles), is Niks voor mij..

grendel
13-02-2004, 23:11
Origineel gepost door sneakynawal Dat weet ik! Zou toch erg zijn als ik me aan hem zou irriteren...ik heb het nu weleens dat ik me aan mensen irriteer dan wil ik ze echt niet meer in mijn buurt hebben, stel nou als dat gaat gebeuren? Insha Allah gaat dat niet gebeuren maar juist het omgekeerde. Dat ik zeker weet van mijzelf dat ik over 50 jaar nog gelukkig en verliefd naast hem (in bed) wakker ga worden. Cool ik kan niet wachten :D Hahaha, je hebt er zin in, meid. Ik hoop dat je wensen uitkomen ;)

grendel
13-02-2004, 23:13
Origineel gepost door Salaama Nou dan krijgt hij zeker een bloempot tegen zijn hoofd aan, en dan zou ik zeggen;'Blijf maar lekker uit, ené als je uitgewandeld bent, zullen je koffers wel klaar liggen, en maak je geen zorgen over de scheidingspapieren, ik regel het wel, je hoeft alleen te tekenen... :D hihi overdrijven is ook een vakk..maarre over bloempot dat is geen grap.. Het grappige is dat wat je vertelt waarschijnlijk ook echt gebeurt is. Ik ken stellen die voor minder gescheiden zijn :D

sneakynawal
13-02-2004, 23:15
Origineel gepost door grendel Hahaha, je hebt er zin in, meid. Ik hoop dat je wensen uitkomen ;) Lief dat je dat voor mij hoopt :D

Salaama
13-02-2004, 23:20
Origineel gepost door grendel Het grappige is dat wat je vertelt waarschijnlijk ook echt gebeurt is. Ik ken stellen die voor minder gescheiden zijn :D hahaha..Nee gelukkig is het niet echt gebeurt..héhé, kom nou..Als ik ga trouwen, trouw ik goed, voor altijd dus...

grendel
13-02-2004, 23:21
Origineel gepost door sneakynawal Lief dat je dat voor mij hoopt :D U=OK :D Wel eerst je studie afmaken voordat je een slokje melk neemt en die dadel in je mondje stopt :D

grendel
13-02-2004, 23:22

Origineel gepost door Salaama hahaha..Nee gelukkig is het niet echt gebeurt..héhé, kom nou..Als ik ga trouwen, trouw ik goed, voor altijd dus... Dat zei ik ook tegen mijn ex-vrouw :D ;)

Pagina's : [1] 2