Bekijk originele versie : B & W gisteravond
lailaelmou
11-02-2004, 09:41
Wie heeft dit ook gezien?
Dinsdag 10 februari
Het Franse parlement stemt vandaag zeer waarschijnlijk in met de wet die het dragen van hoofddoekjes op openbare scholen verbiedt. Een omstreden wet, waar ook in Nederland tegen gedemonstreerd is. Maar toch gaan ook hier stemmen op om het Franse voorbeeld te volgen. In B&W een discussie tussen de Franse columnist Sylvain Ephimenco, Ronald Sörensen (Leefbaar Rotterdam), ethicus Alexander von Schmidt en moslima's. Presentatie: Inge Diepman
ewa ja...wat moet je doen....een echte moslima gaat dan terug naar haar eigen land...als ze een hart heeft ...de overige dames vinden het alleen maar beter...dat weet je laila el mou...
maga salaam
lailaelmou
11-02-2004, 10:00
Ben wel benieuwd naar de meiden die een hoofddoek dragen, wat zij zullen doen als je geen hoofddoek meer mag dragen.... Dan heb ik het hierover als je b.v op school werkt enz?
inderdaad dame...gaan ze voor hun geloof...of voor hun toekomst?......ik denk dat de meeste toch de pad van de duivel zullen kiezen...
maga salaam zus
lailaelmou
11-02-2004, 10:08
Origineel gepost door minga
inderdaad dame...gaan ze voor hun geloof...of voor hun toekomst?......ik denk dat de meeste toch de pad van de duivel zullen kiezen...
maga salaam zus
Ik hoop dat ze inscha Allah voor hun geloof gaan..... Dan maar ergens anders werken, waar het wel kan.
maar ik denk dat je nog achter loopt...wat als er helemaal GEEN hoofddoek in het hele land meer mag gedragen worden...ik heb het gevoel dat mijn kinderen die ik ooit zal krijgen daar last van zullen krijgen...en dan moet je die beslissing maken...
Tsja. Ik heb het gezien, het ging er nogal fel aan toe en ik vond die meneer van leefbaar Rotterdam een enorm domme e*kel (excusez-le-mot). Maar het was wel goed dat er over gediscussieerd werd. Het viel me alleen op dat de discussie vervuild werd met vooroordelen en generalisaties (what's new).
Het is nog niet zo'n eenvoudig onderwerp als het wel lijkt. Openbare scholen zijn openbaar omdat ze niet op religieuze of maatschappelijke grondslag zijn. Het uitdragen van religieuze symbolen en denkbeelden is dus in principe in strijd met de beginselen van een openbare school en kan dus worden verboden. Ik kan me dus voorstellen dat je verbiedt dat leraren actief hun religie uitdragen in die school. Maar betekent dat ook dat je niet mag zien dat iemand Moslim is? Volgens mij niet! Dat is toch raar?
Daarbij komt dat de hele discussie vervuild wordt met opmerkingen als "hoofddoekjes staan voor moslim extremisme" en "alle moslima's moeten altijd een hoofddoek dragen, dat is hun religieuze plicht". Er zijn tenslotte ook moslima's die geen hoofddoek dragen en als je al te sterk hangt aan je religie als bepalende factor in je dagelijkse handelen dan is een openbare school misschien wel niet de juiste plek voor je.
arabchrstn
11-02-2004, 10:28
Persoonlijk vind ik de niqaab en andere hoofddoekvormen uitingen van een cultuur waar ik absoluut niet (meer) bij wil horen. Daarbij gaat het niet om iets vaags als 'onderdrukking', maar meer om de filosofie die erachter schuilt. Die filosofie vind ik in essentie godslasterlijk. Onder andere reduceert deze filosofie de man tot een botergei'l wezen, en voor wie de hoofddoek dus 'noodzaak' is om niet aan zijn verleidingen blootgesteld te worden. Daarnaast is er, betreffende de hoofddoek, ook binnen de moslimgemeenschap (voor zover bestaand) grote onenigheid, wat te vaak leidt tot dubieuze discussie als 'mag er wel of niet een plukje haar te zien zijn'. In sommige delen van Pakistan leven discussies, of de handen van de vrouw wel of niet zichtbaar mogen zijn. En ik weet dat in Iran de meeste zwaar gesluierde vrouwen, zodra ze in het buitenland aankwamen linea recta naar de toilet gingen, om naar buiten te komen als Westerse mondain geklede dames. En gek genoeg zijn het juist landen als Pakistan, de plekken waar mannen ontzettend ranzig zijn. Ze kunnen daar echt maar aan een ding denken (excuus voor de generalisatie).
DAT Allah de vrouw vraagt haar lichaam te bedenken, is voor mij geen probleem. WAAROM Allah dat vraagt, dat is het probleem.
Waar blijft trouwens de genuanceerdheid? Ik snap best dat je opkomt voor je 'recht' (voorzover geldend). Maar waarom wil je dan geen afspraak maken over de reikwijdte van dit recht. Wat wil men nu wel, en wat wil men nu niet.
Persoonlijk heb ik niks tegen het normale hoofddoekje, maar moeten lichaamsbeperkende attributen als burqa's direct verboden worden. Wat wil men nu precies.
Hoewel ik tegen de filosofie achter de hoofddoek ben, ben ik er niet op tegen. Net zoals ik het niet eens ben met de filosofie achter het miniscule naveltruitje. Ik wil en mag dat niet verbieden.
Overigens vind ik de angst van de Franse regering voor de uiting van 'religieuze symbolen', een totaal onzinnig argument. Hierbij wiegert men zich in te leven met de filosofie achter de hoofdoek, maar is men ik-gericht bezig.
"Persoonlijk vind ik de niqaab en andere hoofddoekvormen uitingen van een cultuur waar ik absoluut niet (meer) bij wil horen. Daarbij gaat het niet om iets vaags als 'onderdrukking', maar meer om de filosofie die erachter schuilt. Die filosofie vind ik in essentie godslasterlijk. Onder andere reduceert deze filosofie de man tot een botergei'l wezen, en voor wie de hoofddoek dus 'noodzaak' is om niet aan zijn verleidingen blootgesteld te worden"
jij hebt het helemaal mis meneertje....ten eerste gijaab is het mooiste geschenk dat allah oe soebganahoe watagala gegeven heeft aan de vrouw de reden waarom hij dat doet is om de dames in hun eigen waarde te laten en niet zoals hier in het westen om hun als een LUSTOBJECT te zien wat daar draait het toch om ??
" zegt sjors tegen kees die FATIMA heeft toch een lkkre **** god het is maar goed dat ze geen HOOFDDOEK draagt.!
dus kom niet praten met je el hadra gawja allah zal je nog straffen voor de woorden die je hier uitbrengt op deze topic....
maga salaam
arabchrstn
11-02-2004, 11:12
Origineel gepost door minga
[B]
jij hebt het helemaal mis meneertje....ten eerste gijaab is het mooiste geschenk dat allah oe soebganahoe watagala gegeven heeft aan de vrouw de reden waarom hij dat doet is om de dames in hun eigen waarde te laten en niet zoals hier in het westen om hun als een LUSTOBJECT te zien wat daar draait het toch om ??
Dat is jouw persoonlijke mening. Wie ben ik om die te veranderen. En inderdaad: de reden die jij aangeeft, daar ben ik zwaar op tegen. Of iets lustobject is schuilt niet in een hoofddoek. Want dat zou betekenen dat gehoofddoekte vrouwen minder lustopwekkend zouden zijn. Dat is echter absoluut niet het geval. Ik ben in aardig wat streng-islamitische landen geweest, maar daar lopen mannen absoluut veel meer achter hun 'lu.l' aan, dan hier het geval is. Het dragen van een hoofddoek vormt daarin dus GEEN ENKEL beletsel.
Vraag:
Het gevaar dat de vrouw als lustobeject gezien wordt. Aan wie ligt dat ten diepste. Aan de vrouw of de man?
Wie wordt er, in jouw filosofie, opgewonden van, als een vrouw GEEN hoofddoek draagt.
JUIST. DE MAN.
Dus wat of wie moet veranderd worden? DE MAN.
Die mannelijke lustobjecten verdwijnen echt niet als een vrouw een hoofddoek om heeft. Sterker nog. In veel landen, en ook op dit forum hoor ik geluiden als 'dat een vrouw veel begeerlijker is als ze een hoofddoek om heeft'.
Het schiet dan helemaal zijn doel voorbij.
Begrijp mij goed. Ik kan volledig begrijpen als je een hoofddoek wil dragen, het ziet als een religieuze plicht. Zelfs ik ben van mening als je echt moslim wil zijn, dat je een hoofddoek dient te dragen, immers Allah vraagt het.
Veel Hollanders zeggen: Ik heb geen probleem met de islam, maar een probleem met moslims.
Ik zeg: Ik heb geen probleem met moslims, maar met 'de islam'.
Ik hoop dat je mijn mening enigzins begrijpt.
oke de MAN wij dus moeten veranderen helemaal mee eens met die punt..maar :
"Ik ben in aardig wat streng-islamitische landen geweest, maar daar lopen mannen absoluut veel meer achter hun 'lu.l' aan, dan hier het geval is. "
wat als ze daar dan dames zien zoals ze er hier bij lopen?! nouw dan lopen ze hun l..ul niet achteraan maar dan bespringen ze die dame gelijk!!!
conclusie : geen koeien met muggen vergelijken aub..
maga salaam
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.