Bekijk originele versie : Kort beleggen ... Haram??
probleem
02-10-2008, 15:17
Hoi iedereen,
Zoals men al weet is beleggen halal.
Wat ik me nu afvraag is of het kopen van aandelen en weer verkopen van de aandelen in een hele korte termijn halal of haram is?
voorbeeld: Ik koop aandeel van bedrijf X en verkoop die binnen 2 dagen weer.
halal/haram?
Ik dank jullie alvast voor jullie hulp
groeten
mr. Probleem
Waarom zou dat haram moeten zijn dan?
Of je nou voor de lange of de korte termijn gaat, blijft hetzelfde.
probleem
02-10-2008, 15:43
Ik weet het niet zeker. Maar ik zie het zo;
Je leent een vriend die bijv. een slagerij wilt beginnen geld.
Vervolgens vraag je het ineens terug terwijl hij met dat geld aan het werk is.
Dan benadeel je hem toch?
hoop dat ik een beetje duidelijk overkom.. wat ik bedoel.
Ik weet het niet zeker. Maar ik zie het zo;
Je leent een vriend die bijv. een slagerij wilt beginnen geld.
Vervolgens vraag je het ineens terug terwijl hij met dat geld aan het werk is.
Dan benadeel je hem toch?
hoop dat ik een beetje duidelijk overkom.. wat ik bedoel.
Beleggen is niet hetzelfde als een vriend geld lenen.
Je gaat me toch niet vertellen dat je aandelen TNT ofzo aanschaft omdat het je vrienden zijn. Jij wilt gewoon een winst maken, of hun daarmee benadeeld worden of niet doet er toch niet aan toe?
Je handelt voor je eigen belangen en daar is opzich niets mis mee. Je moet het maar zo zien, een ander wilt graag betalen voor dat aandeel dat jij hebt, en die doe je daar een plezier mee. Ongeacht de prijs of wat dan ook.
jij hebt het over call en put opties ??
ik twijfel daar ook aan omdat je toch gokt of hoopt dat een aandeel lager of hoger uitvalt ?
en als je het over geleende aandelen gaat zelfde als hierboven
Beleggen is niet hetzelfde als een vriend geld lenen.
Je gaat me toch niet vertellen dat je aandelen TNT ofzo aanschaft omdat het je vrienden zijn. Jij wilt gewoon een winst maken, of hun daarmee benadeeld worden of niet doet er toch niet aan toe?
Je handelt voor je eigen belangen en daar is opzich niets mis mee. Je moet het maar zo zien, een ander wilt graag betalen voor dat aandeel dat jij hebt, en die doe je daar een plezier mee. Ongeacht de prijs of wat dan ook.
er zijn toch echt mogelijkheden om aandelen kort te lenen tegen een afgesproken prijs die je later betaalt, maar je speculeert dan dat de aandelen gaan verschuiven
of dat halal of haram is allah ou 3alem
er zijn toch echt mogelijkheden om aandelen kort te lenen tegen een afgesproken prijs die je later betaalt, maar je speculeert dan dat de aandelen gaan verschuiven
of dat halal of haram is allah ou 3alem
Komt opzich ook op hetzelfde neer lijkt me. Alhoewel..
Van investeren is dan geen sprake meer, alleen handel. Tsja nu weet ik t ook niet meer..
probleem
02-10-2008, 17:40
difficult... thanks voor jullie inspanningen.
difficult... thanks voor jullie inspanningen.
Oh trouwens.. welke aandelen heb je op het oog??
Misschien stappen wij ook in, stijgt de koers weer nbeetje.. :p
Nordine20
02-10-2008, 18:06
IK zou niet weten waarom het haram zou zijn. Je koopt ze en verkoopt ze zonder rente. Dat is gewoon handel alleen je hebt als het ware geen tastbare goed. Maar zwevende goederen, de aandelen koop je en als er veel vraag naar is en de waarde stijgt verkoop je ze weer. Maar allaho a3lam.
Ik zat zelf te denken aan fortis, die zakt de laatste wel erg. Maar hij moet wel ooit gaan stijgen. Dus nu kopen en even wachten zou een mooie handel zijn.:hihi:
je bent al te laat aandeel is alweer aan het stijgen!
maarre wie zegt dat beleggen haram is.......... even bron ofzo aub
IK zou niet weten waarom het haram zou zijn. Je koopt ze en verkoopt ze zonder rente. Dat is gewoon handel alleen je hebt als het ware geen tastbare goed. Maar zwevende goederen, de aandelen koop je en als er veel vraag naar is en de waarde stijgt verkoop je ze weer. Maar allaho a3lam.
Ik zat zelf te denken aan fortis, die zakt de laatste wel erg. Maar hij moet wel ooit gaan stijgen. Dus nu kopen en even wachten zou een mooie handel zijn.:hihi:
Voor Fortis is het al te laat. De laatste 3 dagen met 35%+ gestegen ... nu gaan ze status quo blijven en dan terug naar beneden.
Voor wat de overige aandelen betreft, er is nog steeds overal slecht nieuws ! Dus het wordt zakken ! De AEX zal wel richting de 250 gaan tegen einde van het jaar ... Korte oplevingen zoals de afgelopen dagen zijn kortstondig, maar zijn lucratief als je het risico wil nemen !
_atlasi_
02-10-2008, 19:18
zolang je maar niet van de verkeerde bedrijven aandelen koopt is het prima !
shoot_bank
03-10-2008, 14:15
is niet haram tijara eh mattie winst als jij een telefoontje nu koopt hoef je tog niet te wagte tot volgende week je ken em gelijk doorstoten tijara
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.