Bekijk volle/desktop versie : Bidden......inhalen of niet?



11-10-2002, 23:26
Beste broeders en zusters,

Een paar weken geleden vroeg een dertigjarige vrouw aan een imam of ze al die jaren dat ze niet had gebeden moest inhalen. Waarop de imam met "ja" antwoorde, ze moest proberen om dubbel te bidden, dus dubbel sbah,dubbel dhor enz.
Ik vroeg aan mijn vader die Tbarkelah de 60 Hisb beheerst, of deze imam het bij het rechte eind had, en ja hoor het was de waarheid.
Gezien het feit dat ik ongeveer 2 jaar echt serieus bidt, moet ik ongeveer 11 jaar inhalen
Ik heb het 3 weken volgehouden
Ik ben benieuwd wat jullie reacties hierop zijn!

Gegroet

11-10-2002, 23:37


He salam! ooh dat wist ik ook niet eigenlijk! ik zal het zeker ook even navragen bij onze Imam hier in Enschede. je hoort het nog wel.ok ma3asalama. Groetjes Hassan

11-10-2002, 23:45
Ja. Als je zeker kunt herinneren wat je kwijt bent geweest, moet je afhankelijk van je kunnen zoveel mogelijk inhalen en hopen dat Allah swt het je vergeeft.

Je = slaat op iedereen , incluis Moi.

Daarom beste broedertjes zustertjes, laten we elkaar steunen en van juiste info voorzien, om zoveel mogelijk uit ons leven te halen.

Grtjes Meusli

12-10-2002, 10:27
Moeten gemiste gebeden ingehaald worden of niet?



Vraag: Mijn vraag is als je als man zijnde een paar dagen niet hebt gebeden, moet je het dan inhalen en zo JA hoe?????? Ik heb gehoord bij het terug bidden moet je eerst met het Isha-gebed beginnen en zo naar boven of hoe??? ik hoop dat u mij daar een duidelijke antwoord op kan geven aub.

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Het achterwege laten van het gebed is een grote zonde, Allah zegt:"Maar na hen volgden andere generaties, die de salat achterwege lieten en de begeerten volgden. Daarom zullen zij verlies tegemoet zien Behalve wie berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Zij zijn het die het Paradijs zullen binnentreden en hun zal geen enkel onrecht aangedaan worden." (Soerat Maryam aya 59,60).

Allah zegt over de zondaren: "...behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede dagen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Al Foerqaan aya 70).

Er is geen enkel overlevering die aanduid dat degene die het gebed achterwege laat het gebed moet inhalen. Desbetreffende persoon moet berouw tonen en een belofte doen met zichzelf om niet terug te keren in deze zonde. Inhalen van het gebed is verplicht voor degene die niet met omzet verslaapt tijdens het gebed, zoals de boodschapper van Allah heeft gezegd in een hadith die overgeleverd is door Ibn Mas'ood (moge Allah's tevredenheid hem zijn):"Degene die zich verslaapt en een gebed niet verricht, of door vergeetachtigheid een gebed nalaat, dient het te verrichten als hij het herinnert..."(Moesliem, tiermidie en anderen). En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

12-10-2002, 12:07



Citaat:
Origineel gepost door AbuHafs
Djazakie Allah oe geiren voor deze duidelijek fatwa, ik snap niet hoe sommigen zogenaamde imaams aan deze fatwas komen.

Salam oe aleikoem wr wb,

Abu Hafs
As Salaam Aleikoem Wr Wb Wm, Abu Hafs

AL HAMDOELILLAH

Er treed langzaam maar zeker veel vervuiling op binnen de Islaam. Ook een Imaam heeft zijn beperkingen, handeld hij naar zijn kennis tenzij andere hem het tegenovergestelde met behulp van betrouwbare Hadith of Soera's de bewijzen leverd.
Het is onze taak als Moslim om te leren, een éénheid te vormen, met kennis bereik je macht.
Grote Imaans hebben gezegd "ik kan vandaag jou dit vertellen en morgen het tegenovergestelde beweren" Morgen is opnieuw een nieuwe dag waarop je kennis dient te vergaren, Inscha Allah.

Als je merkt dat een Imaam fouten maakt, is het de plicht van andere Moslims om hem terecht te wijzen, juist uit respect voor hem. Je mond houden is een belediging ten opzichte van hem.
Vele nemen zomaar iets aan volgen ieder woord zonder ook maar enig besef te hebben WAT ze doen of naar luisteren.

Al Hamdoelillah zijn er mensen zoals Jij, Omar, FarD, Umair die mensen helpen het goede te doen en met duidelijke bewijzen komen over hetgeen er gevraagd of gezegd wordt.
Ik heb GROTE bewondering voor iedereen die ook maar enigzins de moeite heeft genomen mensen op het juiste pd te zetten, Inscha Allah zullen vele jullie goede voorbeeld volgen en DE ISLAM WEER EEN EENHEID MAKEN die het behoord te zijn zonder Innovaties maar puur zoals het geschreven is, zoals WIJ het horen te volgen.

Moge Allah onze kennis vergroten en ons aanzetten tot DE WAARHEID

As Salaam Aleikoem

12-10-2002, 13:11

Citaat:
Origineel gepost door Uitgeblust
Moeten gemiste gebeden ingehaald worden of niet?



Vraag: Mijn vraag is als je als man zijnde een paar dagen niet hebt gebeden, moet je het dan inhalen en zo JA hoe?????? Ik heb gehoord bij het terug bidden moet je eerst met het Isha-gebed beginnen en zo naar boven of hoe??? ik hoop dat u mij daar een duidelijke antwoord op kan geven aub.

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Het achterwege laten van het gebed is een grote zonde, Allah zegt:"Maar na hen volgden andere generaties, die de salat achterwege lieten en de begeerten volgden. Daarom zullen zij verlies tegemoet zien Behalve wie berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Zij zijn het die het Paradijs zullen binnentreden en hun zal geen enkel onrecht aangedaan worden." (Soerat Maryam aya 59,60).

Allah zegt over de zondaren: "...behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede dagen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Al Foerqaan aya 70).

Er is geen enkel overlevering die aanduid dat degene die het gebed achterwege laat het gebed moet inhalen. Desbetreffende persoon moet berouw tonen en een belofte doen met zichzelf om niet terug te keren in deze zonde. Inhalen van het gebed is verplicht voor degene die niet met omzet verslaapt tijdens het gebed, zoals de boodschapper van Allah heeft gezegd in een hadith die overgeleverd is door Ibn Mas'ood (moge Allah's tevredenheid hem zijn):"Degene die zich verslaapt en een gebed niet verricht, of door vergeetachtigheid een gebed nalaat, dient het te verrichten als hij het herinnert..."(Moesliem, tiermidie en anderen). En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com
Hier was ik zelf ook al achter gekomen, maar verschillende mensen waaronder imams zeiden me dat je inderdaad die jaren in moet halen als je in die jaren AL MOSLIM WAS... Dit kan ik inderdaad zelf nergens terug vinden.
Ik ken een jongen die bidt op 1 dag weet-ik-hoeveel gebeden om deze reden.
Als je later moslim bent geworden hoefde je niet de 'verloren jaren' in te halen.
Zo zie je maar weer, je word over bepaalde dingen niet goed voorgelicht terwijl je het doorgaans WEL aanneemt van Imams!

Zo zat ik laatst ook met een bladzijde uit de koraan in een leren omhulsel wat ik nota bene van een imam heb gekregen! Velen op deze site zeiden tegen me dat het Shirk is! Maar Shirk is : deelgenoten toekennen aan Allah En dat is het in feite dus ook niet... ????

12-10-2002, 13:59


Ik schrok echt even, dacht dat ik 21 jaar aan gebeden moest inahlen

12-10-2002, 14:02
salaam aleikom wr br,

ik heb heel veel geleerd ben daar heel blij om en wil je darom hartstikke bedanken.

aleikom salaam

12-10-2002, 14:35

Citaat:
Origineel gepost door dulce_lamia
Hier was ik zelf ook al achter gekomen, maar verschillende mensen waaronder imams zeiden me dat je inderdaad die jaren in moet halen als je in die jaren AL MOSLIM WAS... Dit kan ik inderdaad zelf nergens terug vinden.
Ik ken een jongen die bidt op 1 dag weet-ik-hoeveel gebeden om deze reden.
Als je later moslim bent geworden hoefde je niet de 'verloren jaren' in te halen.
Zo zie je maar weer, je word over bepaalde dingen niet goed voorgelicht terwijl je het doorgaans WEL aanneemt van Imams!

Zo zat ik laatst ook met een bladzijde uit de koraan in een leren omhulsel wat ik nota bene van een imam heb gekregen! Velen op deze site zeiden tegen me dat het Shirk is! Maar Shirk is : deelgenoten toekennen aan Allah En dat is het in feite dus ook niet... ????
As Salaam Aleikoem Wr Wb

Misschien is het verstandig om het geheel eens uit te printen en aan je Imaam te geven.
Je onderbouwt hetgeen je dus nu geleerd hebt met betrouwbare Hadiths. Als hij je ondanks dit toch de woorden stellig inneemt, laat hem dan met uitspraken komen die sterker zijn dan deze.
De grootste geleerden leren van hun leerlingen en andersom. Ook jij kunt je Imaam misschien nu iets leren wat van belang is voor de Islamitische leer de gemeenschap.

Imaam Moezani een metgezel van maam Shaafi'i heeft gezegd:
"Metgezellen van de boodschapper van Allah (SWT) verschilden inderdaad van mening, en de een corrigeerde de ander. Sommige onderzochten elkaars mening tot in detail en vonden daar wel eens fouten in. Als hun meningen juist waren geweest, hadden ze dat niet zo gedaan"

Dit soort grote der verleden verschilde van mening en corrigeerde elkaar daar het hun plicht is voor het nageslacht, het is ook jou plicht je Imaam naar het goede te leiden en kan hij zichzelf corrigeren anders pleegt hij innovatie wat verboden is in Islam.

Moge Allah je leiden naar de juiste weg, je de wijsheid en kracht geven te handelen zoals het hoort.

Wa Aleikoem as Salaam