Bekijk originele versie : Spanje dringt Marokkaanse Luchteruim in
'Airspace breach' angers Morocco
By Danny Wood
BBC, Madrid
Moroccan officials have demanded an explanation after Spanish fighter jets allegedly violated Moroccan airspace.
The incident is the first serious threat to relations since full diplomatic ties were restored in December, 2003.
Spain's Foreign Minister, Ana Palacio, said she would investigate the claims and deliver an official response.
Tensions between the two countries soared in 2002, amid a dispute over a tiny island claimed by both sides.
The Moroccan authorities want to know why, on the morning of 5 February, Spanish fighter planes were flying at a low altitude over Morocco's north-eastern province of Nador.
Island row
Relations between the two nations are always very delicate.
Full diplomatic contact was only renewed last December following a summit in Marrakesh.
That was 18 months after a crisis over the disputed Parsley island, known as Perejil by Spain.
Moroccan soldiers occupied the rocky outcrop only to be ejected by Spanish marines.
The two nations continually argue over the Western Sahara, a territory occupied by Morocco but where Spain, backed by the United Nations, wants a referendum on independence.
And Rabat says the Spanish North African enclaves of Ceuta and Melilla and Parsley Island are part of Morocco.
There are continual problems over fishing rights and Spain's primary concern, illegal immigration from Morocco.
Mafia boat captains transport tens of thousands of Moroccans seeking a better life in Spain across the narrow Straits of Gibraltar.
Hundreds drown in the attempt.
Nearly every week Spaniards sit down to television news showing bloated bodies on their beaches.
With so many potential arguments, Spain's foreign minister has tried to cool the rising political temperature, referring to the open and friendly contact that exists between the two governments.
But an incident like this could be enough to ruin relations altogether..
eers de zee en nou de luchteruim. volgens mij proberen ze hoever ze kunnen gaan.
hafiberber
08-02-2004, 16:24
spanje is denk ik marokko aan het uit testen,maar tot een confrontatie zal het niet komen.
wel vind ik dat spanje heel hypocriete politiek bedrijft tegenover marokko;het wil gibraltar terug van grootbrittanie maar zelf wil zij de steden melilia en ceuta niet teruggeven aan marokko.
spanje heeft ook duidelijk goede relaties met aartsvijand algerije wat betreft de sahara,maar om alles tot een confrontatie te laten komen kan spanje zich niet veroorloven er staat immers veel op het spel.marokko heeft grote rugdekking van frankrijk en conservatieve arabische landen als saoedi-arabie,egypte,en ver.arabische emiraten.wel moet marokko zich harder opstellen tegen buur en rivaal algerije want daar komt er meer dreiging uit.
Vraagje...
Hoeveel Illegale Marokkanen proberen dagelijks het Spaanse grondgebied binnen te dringen. Dat zijn dan wel geen militairen, maar toch.
Laat je toch niet gek maken door een paar Spaanse straaljagers.
Ze gaan Marokko echt niet binnen vallen hoor. Ze zijn niet gek daar in Spanje.
Jullie kunnen je beter druk maken over al die Marokkaanse mensen die dood aanspoelen op de Spaanse kust omdat de Illegale immigratie-maffia weer foutjes gemaakt heeft.
hafiberber
08-02-2004, 16:38
die mensen die aanspoelen in spanje zijn niet allemaal marokkanen maar meestal zwarte sub-saharanen .en peej ik ben echt niet bang dat spanje ons binnenvalt;immers wij hebben spanje in het verleden verpletterend verslagen en we kennen elkaar sinds het jaar 800,dus we hebben goede kennis van elkaar en beide landen hebben elkaar nodig.
vergeet niet dat beide koningshuizen uitstekende relaties hebben
en ook binnen marokkaanse volk bestaat er veel bewondering voor spanjaarden.
bijv. in het noorden van marokko hebben ze veel sympathie voor de heldhaftige basken en in zuid-marokko voor catalonie enz.
er zijn ook veel culturele en historische banden dus tot een oorlog komt het nooit.ik denk eerder tegen algerije dan spanje.
Helaas moet ik je tegenspreken. Hieronder een zeer droevig (noem het maar gerust dramatisch) nieuwsbericht.
Marokko pakt mensensmokkel aan
Gepubliceerd op dinsdag 11 november 2003
Marokko gaat de illegale emigratie van Noord-Afrikanen naar Europa aanpakken. Dit heeft koning Mohammed VI gisterenavond aangekondigd.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken krijgt er twee afdelingen bij die met name de mensensmokkelaars moeten tegenhouden. Vooral jongens uit het arme Rifgebergte proberen de oversteek naar Spanje te maken en betalen de smokkelaars zo’n vijfhonderd tot duizend euro voor de boottocht.
De koning noemt deze mensenhandel een "fundamentele inbreuk op de menselijke waardigheid en mensenrechten". Dergelijke criminelen profiteren volgens hem van mensen die in Europa een beter leven zoeken.
Verdronken
Spanje heeft Marokko meerdere malen ervan beschuldigd niet of nauwelijks op te treden tegen de stroom illegalen. Volgens het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken proberen elk jaar rond de 25 duizend Marokkanen illegaal Spanje te bereiken. In 2002 verdronken of verdwenen bij het oversteken van de Straat van Gibraltar meer dan vierduizend illegalen. De meeste illegalen die voor de kust van Spanje worden gedropt kunnen niet zwemmen.
Door de strenge controles van de Spaanse marine wijken illegalen en smokkelaars tegenwoordig ook uit naar de Canarische eilanden. Daar stijgen nu de aantallen aangespoelde verdronken illegalen.
Het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse Zaken zal nieuwe bureau’s installeren die in zeven steden in hoofdzakelijk Centraal en Zuid-Marokko smokkelbendes het leven zuur maken. Ook zullen de grenzen beter worden bewaakt.
BRON (http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=417596/sc=8df16a)
Het is toch gewoon schandalig, zoveel doden.
hafiberber
08-02-2004, 16:44
maar jij hebt het nu over een ander onderwerp i.p.v. de werkelijke; namelijk het schenden van luchtruim.
Inderdaad, maar ik dacht dat een aantal verdwaalde straaljagers minder erg is dan 4000 dode illegalen. En ik kwam hierop omdat er in het engelstalige gedeelte van de topicstarter een stukje over die illegalen stond.
Sorry, terug naar de topic dan maar.
Origineel gepost door Sehraoui
Marokko verpletterd spanje in een paar seconden als het egt link gaat worden.
Al die mensen die dood aanspoelen aan de kust van marokko zijn geen marokkanen. De marokkanen daarentegen komen wel goed aan in europa. :D .
wist je dat ze in marokko vervoeren ze mensen voor ongeveer 3000 euro naar europa.
Oh, en vele honderden meters voor de Spaanse kust donderen ze die mensen die niet kunnen zwemmen in de zee. Dat is dus net zo moorddadig als wat de schofterige Israëlisch doen met de Palestijnen.
In het artikel wordt trouwens wel gesproken over 25000 Marokkanen (met name uit het rif gebergte) waarvan er 4000 gevonden zijn op de Spaanse kust.
Fijne Marokkanen zijn dat, die mensenhandelaars.
1_L_1_A_2_2
09-02-2004, 10:03
Shit, het is weer eens zover. Altijd pesterijtjes van Spanje om te laten zien wie nou machtiger is dan de ander.
Ik bedoel laten we eerlijk zijn, wat kan/wil Marokko eraan doen.
Het is inderdaad waar dat er om de havenklap weer een handjevol illegalen de kust van Spanje proberen te bereiken maar dit is echter geen reden om met 2 straaljagers ff het luchtruim van Marokko binnen te dringen en er vervolgens luchtig over te doen.
Een welgemeend excuus lijkt me op z'n plaats.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.