Bekijk originele versie : 'Weg met de sluier'
BanderasH
07-02-2004, 15:43
Sluiers en hoofddoeken zijn stigmata van discriminatie. De sluier is de jodenster van de vrouw’. Dat zegt de in Frankrijk wonende Iraanse schrijfster Chahdortt Djavann. Ze schreef een boek over de hoofddoek: ‘Weg met de sluier’. Netwerk spreekt met haar
Strijdig met de wet
Eind 2003 werden in Frankrijk twee meisjes van school gestuurd omdat ze weigerden om hun hoofddoek af te leggen. Het dragen van een hoofddoek is in Frankrijk strijdig met de wet – op grond van de scheiding tussen kerk en staat
Seks-object
Chahdortt Djavann ontvluchtte Iran toen ze drieëntwintig was. ‘De sluier maakt de vrouw juist tot een seks-object,’ betoogde ze onlangs in NRC Handelsblad. ‘Haar lichaam wordt gereduceerd tot oorzaak van zondig verlangen.’
Tempelier
07-02-2004, 15:50
De sluier is inderdaad een symbool voor onderdrukking, de vrouw moet zich aanpassen aan de man, ze moet zichzelf verbergen voor mannen.
Dat is een teken van onderdanigheid, en minderwaardigheid.
Ik ben ook helemaal geen voorstander van sluiers en hoofddoeken, maar als een vrouw vindt dat ze er een moet dragen, dan vind ik dat prima. Zolang ze het maar wel doet uit eigen overweging.
Man.. praat toch geen poep over onderdrukking en whatever. Die periode is voorbij het is nu tijd om de waarheid te zien.
DE ISLAM.
Tempelier
07-02-2004, 16:00
Vrouwen die vrijwillig een sluier dragen snappen de essentie niet van wat dat betekend.
In Frankrijk waar deze mevrouw vandaan komt moeten moslimmeisjes een sluier dragen omdat ze anders het risico lopen verkracht te worden. Meisjes zonder sluier worden door sommige personen daar beschouwd als ****.en, ik hoop dat dat hier niet gaat gebeuren.
Origineel gepost door Tempelier
Vrouwen die vrijwillig een sluier dragen snappen de essentie niet van wat dat betekend.
In Frankrijk waar deze mevrouw vandaan komt moeten moslimmeisjes een sluier dragen omdat ze anders het risico lopen verkracht te worden. Meisjes zonder sluier worden door sommige personen daar beschouwd als ****.en, ik hoop dat dat hier niet gaat gebeuren.
Dat vind ik inderdaad ook een risico van de sluier: dat sommigen er een 2-deling in zien. Met sluier=fatsoenlijke, nette vrouw. Zonder sluier=slettebak. Wat onzin is natuurlijk.
Tempelier
07-02-2004, 16:15
Ik denk dat die gedachte nu al in de hoofden zit van veel gasten, respect hebben voor meisjes met hoofddoek de rest is minderwaardig. Laat staan als je een kort rokje aan hebt.
Ik vind die maatregel in Frankrijk zo gek nog niet.
en als je nou die hoofddoek sluier uit vrijewil draagt is dat nog steeds onder druking.wordt toch is wake niet ieder vrouw draagt de hoofddoek omdat t moet.
Mister_Ferrari
07-02-2004, 17:22
De sluier is inderdaad een symbool voor onderdrukking, de vrouw moet zich aanpassen aan de man, ze moet zichzelf verbergen voor mannen.
Heb jij een enquete gehouden onder de hoefddoekdragende vrouwen?. In jouw stukje hierboven lijkt het alsof jij namens deze vrouwen spreekt.
Nee, het is geen onderdrukking, en een vrouw hoeft zich niet aan te passen aan haar man of aan andere mannen. Het is dus ook geen teken van onderdanigheid of minderwaardigheid
Een regelrechte belediging voor al die vrouwen die bewust een hoofddoek wensen te dragen. Velen van deze vrouwen zijn juristen, artsen en hebben een studie gehad, denk je nu echt dat deze vrouwen zich laten onderdrukken?
En dan de vele van nederlandse, dus autochtone moslima's, ook dom?
Probeer voor jezelf te denken, dat is al moeilijk genoeg schijnt het.. :rolleyes:
Een regelrechte belediging voor MIJ. Denk je nu echt dat ik je lastigval, omdat ik je haar zie? Nou, lekker verwachtingspatroon van mannen in het algemeen heeft de moslima die zo aan starende blikken van mannen tracht te ontkomen.:rolleyes:
Er zijn scholen met islamitische kinderen die van de ouders naar school gestuurd worden met hoofddoek om, en dan al vanaf hun 5e jaar.
En als kinderen van jongs af met die doek op opgroeien, dan wordt het een morele dwang, en wordt het voor de opgroeiende vrouw weer heel erg moeilijk hem dan weer af te doen.
Ik blijf voor een verbod op hoofddoeken in bepaalde publieke functies, en het staat bedrijven vrij om een dress code te hanteren.
Origineel gepost door Erwin
Een regelrechte belediging voor MIJ. Denk je nu echt dat ik je lastigval, omdat ik je haar zie? Nou, lekker verwachtingspatroon van mannen in het algemeen heeft de moslima die zo aan starende blikken van mannen tracht te ontkomen.:rolleyes:
Zo, dus het is een belediging voor jou.. :rolleyes:
Dit wordt een regelrechte ramp, dit hele hoofddoeken discussie, was het 20 jaar geleden ook een belediging toen men ook al een hoofddoek droeg? Nee toch?
Waarom nu wel? Waarom is de hoofddoek toch zo'n bedreiging voor jullie, ik begrijp er geen snars meer van.
Laten we wel duidelijk zijn, voor mij is een vrouw zonder hoofddoek echt geen slechte vrouw, dus ook geen ****.
Het gaat helemaal niet meer om de hoofddoek, het gaat om de Islam in zijn totaliteit, het liefst ziet men in nederland de Islam helemaal verdwijnen, zowel van het straatbeeld als in prive-sfeer. Ik geloof er helemaal niets meer van dat 'we' zelf mogen weten wat we thuis doen, want wat 'we' thuis doen, valt ook niet meer in goede aarde. Geen opvoeding, onderdrukking en dwang, dat is wat men vind van moslims in het algemeen.
Zo langzamerhand gaan we richting religie oorlog, en dat baart me echt heel veel zorgen. De nederlander is niet meer tolerant, hoe kan het ook als de politiek ze een handje mee helpt? Straks staan ze je op te wachten bij de grens: moslims niet welkom.
Leila1982
07-02-2004, 17:50
Kijk, voor zulke mensen heeft Allah(swt) een heel mooi plaatsje gereserveerd in het hiernamaals. Een plaatsje waar ze thuishoren: de hel.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.