Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : 'Weg met de sluier' (en hoofddoek)

Pagina's : [1] 2 3

LZN
06-02-2004, 23:57

Onderwerp: 'Weg met de sluier' Presentatie: Sven Kockelmann (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=biografie&r=netwerk&a=1668) - KRO Uitzenddatum: Vrij. 6 februari 2004, 20.30u Reageer: Reactie naar de makers (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=mailformulier&r=netwerk&k=311&a=90935) http://www.netwerk.tv/images/71535 ‘Sluiers en hoofddoeken zijn stigmata van discriminatie. De sluier is de jodenster van de vrouw’. Dat zegt de in Frankrijk wonende Iraanse schrijfster Chahdortt Djavann. Ze schreef een boek over de hoofddoek: ‘Weg met de sluier’. Netwerk spreekt met haar. Strijdig met de wet Eind 2003 werden in Frankrijk twee meisjes van school gestuurd omdat ze weigerden om hun hoofddoek af te leggen. Het dragen van een hoofddoek is in Frankrijk strijdig met de wet – op grond van de scheiding tussen kerk en staat. Seks-object Chahdortt Djavann ontvluchtte Iran toen ze drieëntwintig was. ‘De sluier maakt de vrouw juist tot een seks-object,’ betoogde ze onlangs in NRC Handelsblad. ‘Haar lichaam wordt gereduceerd tot oorzaak van zondig verlangen.’ Jonge meisjes Djavann schreef haar boekje toen ze twee jonge meisjes gesluierd zag lopen. Ze geeft aan dat de tweede en derde generatie jonge vrouwen, die in Europa een hoofddoek wil dragen, geen weet heeft van ‘het soort landen dat hun grootouders ontvlucht zijn’. ‘Weg met de sluier’ ligt de komende week in de Nederlandse boekhandels. Links: Iraanse schrijfster in het verweer (http://www.divazine.be/index.asp?module=varia&id=381&van=archief) Rapport van de Franse commissie ‘Stasi’ (NRC Handelsblad) (http://www.nrc.nl/opinie/artikel/1071210570036.html) Het volledige rapport Stasi (franstalig) (http://www.elysee.fr/magazine/actualite/sommaire.php?doc=/magazine/actualite/2003/12/11/88084_page_5.htm) Forum: Praat mee over de stelling: In hoeverre moet het onderwijs meegaan in de wens van (steeds meer) jonge moslims om hun geloof te belijden – ook op openbare plaatsen als een hogeschool of universiteit? Niet iedere school is hier immers even gelukkig mee. En moet de overheid hiervoor regels verschaffen of is dit een zaak van de scholen onderling? Dit forum is tijdelijk heropend. http://www.netwerk.tv/media/buttons/forum.gif (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=forums&r=netwerk&c=69041&a=90935).

Bent_Fes
07-02-2004, 00:25
:rolleyes: We begrijpen je boodschap inmiddels wel....opsouten nou! Je valt in herhaling.... *gaap* :nerd:

Bent_Fes
07-02-2004, 00:31
Origineel gepost door Akay Wat is je probleem...??? We hebben in Nederland een grondwet die de vrijheid van meningsuiting omschrijft..., ik heb dus net zoveel recht als jij om mijn mening te uiten... Welterusten... Heb nergens problemen mee, en u? Je mag je mening geven, heb ik ook niet ergens vermeld dat dat niet mocht....je valt alleen telkens in herhaling, heb inmiddels al vaak genoeg gelezen dat jij niet geloofd, en dat de Islam achterlijk is en bla bla..word een beetje moe van jouw negatieve uitingen. Een andere koers misschien? :zwaai:

doc25
07-02-2004, 00:47
Locatie: Uit mijn moeder... vader onbekend dus. Dat verklaart een hoop van je frustratie. We leven met je mee dat je je vader nooit gekend hebt.

doc25
07-02-2004, 00:53

wat raar. Net had je het over vrijheid van meningsuiting, en nu zeg je dat ze niet over hun hoofddoek mogen praten ? hmmmm gelukkig bepaal jij niet wat de anderen wel of niet belangrijk mogen/moeten vinden ;)

ChOcOtOfFfF
07-02-2004, 02:11
waar heb jij eigenlijk last van? het interesseert me geen hout als iemand met een keppeltje of een kruisje of een hanenkam loopt zolang we maar goed met elkaar kunnen samenleven in 1 land :zwaai:

Jihad_Al_Nafs
07-02-2004, 15:59
Origineel gepost door Akay Het gaat ook niet om het hoofddoekje zelf, maar de symboliek die er achter zit... Dat is namelijk een dominante religie die zijn aanhangers aanzet om ongelovigen als minderen te beschouwen (discriminatie), en die vrouwen onderdrukt door ze niet de vrijheid te geven zich te kleden zoals zij zelf willen... Dat lijkt verdomd veel op de Westerse samenleving ... :rolleyes:

kadidja
07-02-2004, 20:59
RE:'Weg met de sluier' (en hoofddoek) (Bericht #) Onderwerp: 'Weg met de sluier' Presentatie: Sven Kockelmann - KRO Uitzenddatum: Vrij. 6 februari 2004, 20.30u Reactie: Ten eerste wil ik vermelden dat de islam niemand verplicht wat dan ook te dragen dat is een keus die je zelf hoort te maken (zoals elke vorm van ibada valt hidjaab er ook onder) en ten tweede die Iranese trut is zo gefrustreerd misschien door haar ervaring waarin zij verplicht was haar hoofddoek te dragen maar we weten allemaal dat Islam onderwerping aan Allah in vrede betekent en niet onderwerping aan je pa of broer dus wat ik hier lees is dikke BULLSHIT dont act like u can dicide for yourself evrybody is free so get your ass out of here we dont need such absurd discussions

Jihad_Al_Nafs
08-02-2004, 10:56
Origineel gepost door Akay Kunt u uw woorden ook onderbouwen...??? Zomaar iets zeggen kan iedereen namelijk... Wil jij anders beweren? Westerse vrouwen worden gedwongen (lees onderdrukt) door hun cultuur. Ze moeten beter, mooier en buiten hun kunnen presteren om iets te kunnen bereiken. Wil je anders beweren dan adviseer ik jou om toch dieper naar jouw cultuur te kijken.

Jihad_Al_Nafs
08-02-2004, 11:32
Origineel gepost door Akay Ach..., als u de dreiging met het hellevuur voor degene die niet in de pas van de islam lopen als een barmhartig gebaar wilt beschouwen... :rolleyes: God is alleen barmhartig voor degene die barmhartigheid zoeken, je kan iets niet verdienen als je er niet voor hebt gewekt, rules of nature my friend. Origineel gepost door Akay Waarom zou je alleen iets van één of andere god aannemen waar je het bestaan niet eens van weet...??? Waarom zouden wij van jou aannemen dat hij niet bestaat, er is meer bewijs van bestaan dan zijn niet bestaan. Geef ons dan bewijzen dat hij niet bestaat. Origineel gepost door Akay Waarom zou je alleen iets van één of andere god aannemen die mensen discrimineerd, aanzet tot doden uit vergelding (wraak), en vrouwen onderdrukt...??? Waarom zou je alleen iets van één of andere god aannemen die mensen discrimineerd Waaruit blijkt dat God discrimineerd? aanzet tot doden uit vergelding (wraak) Kan je met bewijzen komen, want je bladdert nu. en vrouwen onderdrukt...??? onderdrukt? volgens mij heb je heel weinig kennis van de islam, maar goed Origineel gepost door Akay Mag ik u aanraden eens naar het percentage islamitische vrouwen in de Nederlandse blijf-van-mijn-lijf huizen te kijken... Islamitische vrouwen? misschien turkse en marokkaanse vrouwen maar dat wilt niet zeggen dat deze vrouwen islamitisch zijn. Wij zeggen toch ook niet "kijk hoeveel christelijke alcoholisten we in nederland hebben die geweldsdelicten plegen". Het is lekker makkelijk om "islam" ergens op te plakken maar andersom ...nee dat doen we niet. Dus tot nu toe heb je nog steeds GEEN punt kunnen maken, kom op jongen dit wordt toch wel een beetje saai. Origineel gepost door Akay Ook ik ben vrij in dit land, en heb het volste recht hier mijn mening te geven... (in tegenstelling tot uw religie waar de grote allah het voor het zeggen heeft, en zijn aanhangers uit angst voor het hellevuur voor hem kruipen...) Noemt u dat vrijheid...??? De regels van de Islam heeft ons genoeg vrijheden en deze vrijheden zijn voldoende voor ons, wat jij "vrijheid" noemt noem ik "losbandigheid", vrijheid is niet alles zelfs in een maatschappij waar alles mag en alles kan bestaat er geen echte vrijheid. Vrijheid kan alleen in God gevonden worden en niet in een losbandige samenleving. Origineel gepost door Akay En het westen heeft geen behoefte aan mensen die op een absurde en extreme manier de regels van een dominante religie (die onze grondwet schenden) naleven. Uw religie veroorzaakt al ellende genoeg in de wereld... En jouw cultuur heeft genoeg ellende met zich meegebracht, wat is je punt?

smileyy
12-02-2004, 20:42
jeetje, waar slaat dit op!! dit is geen discussie maar argumenten om elkaar te overwinnen. ik zal hier mijn mening bij plaatsen. ik vind het goed dat de sluier verboden is, maar niet de hoofddoek. ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ze dragen.en je zegt dat het gaat om de symboliek erachter!??! nou dat volg ik niet helemaal. het gaat erom dat je je kuisheid bedekt enz...en een vrouw word dan niet als een lustobject gezien.maar je verdraait de woorden een beetje, volgens mij is het hoog in je bol geslagen. mazzelll......

zinne_dinne_nr1
12-02-2004, 20:59
Wat ik niet begrijp is dat het altijd de niet-moslims zijn die vinden dat moslim vrouwen onderdrukt worden. Waarom hoor ik nou nooit een moslim vrouw zeggen ik wordt onderdrukt door de Islam? Zelfs als we zeggen dat het onze eigen vrije keus is om een hoofddoek te dragen dan nog geloven jullie het niet. Wat hebben jullie toch?

LadySoLusciouz
13-02-2004, 13:05
Origineel gepost door Jihad_Al_Nafs God is alleen barmhartig voor degene die barmhartigheid zoeken, je kan iets niet verdienen als je er niet voor hebt gewekt, rules of nature my friend. Waarom zouden wij van jou aannemen dat hij niet bestaat, er is meer bewijs van bestaan dan zijn niet bestaan. Geef ons dan bewijzen dat hij niet bestaat. Waarom zou je alleen iets van één of andere god aannemen die mensen discrimineerd Waaruit blijkt dat God discrimineerd? aanzet tot doden uit vergelding (wraak) Kan je met bewijzen komen, want je bladdert nu. en vrouwen onderdrukt...??? onderdrukt? volgens mij heb je heel weinig kennis van de islam, maar goed Islamitische vrouwen? misschien turkse en marokkaanse vrouwen maar dat wilt niet zeggen dat deze vrouwen islamitisch zijn. Wij zeggen toch ook niet "kijk hoeveel christelijke alcoholisten we in nederland hebben die geweldsdelicten plegen". Het is lekker makkelijk om "islam" ergens op te plakken maar andersom ...nee dat doen we niet. Dus tot nu toe heb je nog steeds GEEN punt kunnen maken, kom op jongen dit wordt toch wel een beetje saai. De regels van de Islam heeft ons genoeg vrijheden en deze vrijheden zijn voldoende voor ons, wat jij "vrijheid" noemt noem ik "losbandigheid", vrijheid is niet alles zelfs in een maatschappij waar alles mag en alles kan bestaat er geen echte vrijheid. Vrijheid kan alleen in God gevonden worden en niet in een losbandige samenleving. En jouw cultuur heeft genoeg ellende met zich meegebracht, wat is je punt? :hoera: Goed gezegd. Aan Akay: Als u wilt discussieren over de Islam, ga dan eerst een beetje informatie opdoen en misschien eens een boek openslaan, zodat u uw argumenten kunt baseren op feiten en niet op verwarringen in je eigen hoofd. U weet precies even veel over Islam als die mannen die Islam gebruiken als excuus om hun vrouwen te kunnen mishandelen en verkrachten elke dag. Dus als u nog eens wilt reageren; zorg dan dat u uw mening over Islam kunt argumenteren en bewijzen met Koranverzen en Hadiths en niet met roddels en fantasie. Dank u.

hoofddoekje
13-02-2004, 13:31
ik word hier ziek van altijd is het hoofdoek dit hoofdoek dat. ik vind dat als dit een vrijeland is iedereen recht heeft om zich te uiten zoals die wil. dus als een meisje haar haar in staart zet dan is dat haar zaak maar waarom zuren ze dan altijd over meisje die haar haar wil verbergen. en als je zegt dat de islam de vrouwen onderdrukt ga dan maar eens de bijbel lezen want die is helemaal vrouwen onvriendelijk. we zullen zien wie er gelijk heeft op de dag des oordeels :zwaai: :zwaai: :zwaai:

Sw33tn3ss
15-02-2004, 16:19

oke.. Akay; cultuur en religie zijn twee verschillende dingen!!! men denkt dat vrouwen onderdrukt worden door de islam.. sommige worden wel onderdrukt ja, maar de oorzaak daarvan is niet de islam... maar de cultuur waar in ze leven!! en praat niet over de islam.. als je de inhoud van de islam niet kent. oke? zoals iemand anders al zei.. je moet de feiten kennen..wil je een discussie aangaan. en ik kan je alvast vertellen. de Islam is iets Prachtigs!!.. je kan je niets mooiers bedenken dan de islam. en nog even voor de duidelijkheid:::: '' Het leven is een paradijs voor de ongelovigen, en een gevangenis voor de gelovigen'' dus wij moslims.. worden nog beloond voor alle goede dingen die we doen. in t hiernamaals.. Insha'Allah

Pagina's : [1] 2 3