Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : geef jullie eens jullie mening over de Film ShoufShouf Habibi

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

HaagseMoCro
06-02-2004, 22:31

‘Is er geen potje voor allochtonen?', vraagt Ap aan de consulent van het arbeidsbureau. Het is dus niet zo dat hij niet wil werken. Maar als het dan toch moet, wil Ap wél een goeie baan, ‘met een bureau enzo'. Zonder een spier te vertrekken belooft de consulent dat hij Spielberg zal bellen. Maar niet nu, want er is negen uur tijdsverschil met Hollywood. Misschien zit hij nog te ontbijten. De twintigjarige Ap - kort voor Abdullah - is wat Rob Oudkerk waarschijnlijk een kut-Marokkaan zou noemen. Ap ligt in bed of hangt met zijn vrienden in de coffeeshop. Hij woont nog bij zijn ouders (gespeeld door beroemde comedysterren uit Marokko) in Amsterdam-West. Vader Ali is een humeurig man, die zijn vrouw niet ziet staan. Moeder Khadija, die geen woord Nederlands spreekt, heeft er genoeg van als voetveeg behandeld te worden. Aps mooie, opstandige zus Leila (fotomodel Touriya Haoud) weigert zich uit te laten huwelijken aan de Marokkaanse kandidaten van haar vader. Broertje Driss chanteert moslimmeisjes met foto's die hij in het toilet op school maakt van hun opmaaksessies. De oudste zoon Sam (cabaretier Najib Amhali) is het huis al uit. Hij is getrouwd met een Marokkaanse vrouw en werkt bij de politie. Sam is helemaal geïntegreerd - té zeer, naar de zin van Ap, die hem uitscheldt voor troetelturk. Shouf Shouf Habibi! (‘Kijk kijk schatje') is een initiatief van Mimoun Oaïssa, die ook de hoofdrol speelt. Als Oaïssa (1975) - geboren in een gat in Marokko en opgegroeid in Amstelveen - werd gecast, was het voor de rol van verdachte of van voorbeeld-Marokkaan, maar nooit voor een interessante filmrol. Dus besloot de voormalige Toneelgroep Amsterdam-acteur daar zelf voor te zorgen - zoals Sylvester Stallone zelf het scenario schreef voor zijn doorbraak Rocky. Voor de regie vroeg Oaïssa Albert ter Heerdt, met wie hij had gewerkt aan een aflevering van de tv-serie De zeven deugden. Met een bescheiden budget (700 duizend euro) maakten Ter Heerdt en Oaïssa een gevatte komedie, waarin Nederlanders én Marokkanen een spiegel wordt voorgehouden. De toon wordt in de openingsscène gezet, als Ap in voice-over de verschillen uitlegt tussen E.T. en een Marokkaan. E.T. had een eigen fiets, E.T. wilde de taal graag leren, en E.T. ging weer terug. Ap worstelt tussen twee culturen. Hij hijst zich in pak voor een baantje op een onduidelijk kantoor. Hij doet mee aan een bankoverval, en werkt als kippenslachter bij een traditionele Marokkaanse slager. Het is het allemaal niet. Hij droomt van een maagd, maar ze moet wel geil zijn, zoals Katja. Maar omdat zijn vader het wil, haalt hij toch een meisje uit Marokko. Shouf Shouf Habibi!, geselecteerd voor het Panorama van het Berlijnse filmfestival dat volgende week begint, is een behoorlijk geslaagde komedie, met schrandere grappen én vette clichés (‘Ze lijken allemaal op elkaar', zegt de bankemployé bij de line-up na de mislukte bankoverval). In de hoofdrollen wordt goed geacteerd, er zijn leuke bijrollen van Winston Gerschtanowitz (als het ballerige vriendje van Leila) en de cabaretiers Peter Heerschop (als de leraar van Driss) en Ruben van der Meer (arbeidsconsulent). Het tempo van de zedenschets is hoog, met name in het begin. Maar na een uur verandert de film van toon en maakt de humor wat geforceerd plaats voor drama. Ap krijgt het dan te stellen met zijn zus (‘Het is gewoon een vuile teringhoer'), broer Sam worstelt met zijn relatie. Toch is alleen al het initiatief lovenswaardig. Volgens de commissie Blok mag de integratie van veel allochtonen dan geheel of gedeeltelijk geslaagd zijn, in de Nederlandse film is daar weinig van terug te zien. Het Nederlands Fonds voor de Film heeft dan ook geen aparte potjes voor allochtonen.

Zazaro
06-02-2004, 23:31
Ik vind het een kwalitatief slecht film

Heiba
06-02-2004, 23:37
Zeer matig, had er wel wat meer van verwacht.

a3ir
06-02-2004, 23:53
t was t geld voor t kaartje niet eens waard. wat een flut film zech .

mafiagirl
07-02-2004, 00:19

De grappigste stukken zag je in de reclames voor de rest echt alleen onzin en het heeft gewoon geen verhaal. Wat ik heel jammer vind., is dat ze ons geen boodschap mee geven! Ik hoop dat ze film maken waarvan je echt wat leert en niet alleen ons voorschut zetten! thalaw :zwaai:

aliyaah
07-02-2004, 09:28
Sallaam, Ik had eerlijk gezegd meer verwacht van de film. Echter ik was reuze teleurgesteld. Ik had toch wel verwacht dat de film positieve zaken naar voren zou brengen, om de negatieve publiciteit die wij nu genieten een beetje te verdoezelen. Maar het tegenovergestelde is waar, het wordt allemaal nogmaals aangedikt. Ik vind het echt erg dat marokkanen hieraan hebben meegewerkt. Ik was echt blij toen ik hoorde dat er een marokkaanse film in de bioscoop kwam. Jammer, dat hoofdzakelijk negatieve zaken in de film voorkwamen. Bslama, :zwaai:

Heiba
07-02-2004, 09:32
Ze hebben in feite alle vooroordelen over Marokkanen uitgebuit. De Nederlandse actrice's zag je nauwelijks, ze hadden echt een waardeloze flut-rol. Najib Amhali heeft veel kwaliteiten, waar acteren er helaas niet 1 van is. De rol van zijn Marokkaanse vrouw in de film, was vertegenwoordigd door een vrouwtje die haar Roots niet in Marokko maar in India heeft liggen. De grappen zijn zo achterhaald, dat ik meer moeite moest doen om te lachen, dan niet te lachen.

DE_STALKER_LAMM
07-02-2004, 11:53
ik heb de film niet gezien( ben een belg , eh woon toevallig in belgie) , alleen wat prenten op het internet, ..ik heb de najib amhali een keer gezien op nl en het stelde echt niet veel voor, als ik hem vgl met marokkanen die ik aan het werk gezien heb als comedianten.. die prent ssh. kan je vgl met amateur theater die je dagelijk op de marokkaanse zenders ziet. dus overslaan en de moeite niet om een rit naar de cinema te maken... maar niet getreurt er komt van mij een film een echt film ...

bent_tanga
07-02-2004, 12:14
nou ik vond het een echte goeie film ik heb m eecht kapot gelachen ik niet alleen ik maar de hele zaal waaravan er 95% van marokaans afkomst waren .Ik vind je moet niet teveel achter zoeken bij een film en mensen moeten niet denken dat wanneer ze die film hebben gezien dat ze dan weten hoe marokanen in elkaar zitten want als dat zo was ,Wat moeten wij dan niet van FLODDER denken als je die film ziet. Ik vond het echt een goeie film punt uit

Scottie
07-02-2004, 12:46
Nou, een reactie van twee dames: http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=219158 Scottie.

MissyR
07-02-2004, 13:04
Dat hoofdpersoon Ap een leugenaar en een dief is, die zijn zuster neerslaat en een onmondige bruid in Marokko haalt, past goed in de film, maar zegt volgens hen niets over de cultuur. Ja, zegt Khalid, het zegt misschien iets over de Berber-cultuur uit het noorden van Marokko waar deze filmfamilie uit vandaan komt. Karim en hij zijn Arabieren uit het zuiden. En die zijn echt minder ouderwets. ,,Ik maak het in elk geval niet meer mee dat vrienden van mij uit vier dochters kunnen kiezen'', zegt Karim die zelf getrouwd is met een Nederlands meisje. ,,Ik ben serieus geworden'', zegt hij, met een knipoog naar Ap die de hele film roept dat hij serieus wil zijn, maar daar geen moment naar leeft. Wel bij Berbers, zeggen ze weer. ,,Al die Marokkaanse meisjes die achter in de zaal zaten te gillen van het lachen, gaan vanavond dansen in de Escape of de Ritz. Als hun broers ze daar zien, krijgen zij ook klappen.'' nou deze opmerkingen slaan ook echt weer helemaal nergens op, wel bij berberse zeggen ze dan, ik weet niet of ze wel goed hadden opgelet bij het kijken naar de film maar ze speelden nog altijd wel arabieren.

AlHoceima_Leila
07-02-2004, 14:44
Origineel gepost door MissyR Dat hoofdpersoon Ap een leugenaar en een dief is, die zijn zuster neerslaat en een onmondige bruid in Marokko haalt, past goed in de film, maar zegt volgens hen niets over de cultuur. Ja, zegt Khalid, het zegt misschien iets over de Berber-cultuur uit het noorden van Marokko waar deze filmfamilie uit vandaan komt. Karim en hij zijn Arabieren uit het zuiden. En die zijn echt minder ouderwets. ,,Ik maak het in elk geval niet meer mee dat vrienden van mij uit vier dochters kunnen kiezen'', zegt Karim die zelf getrouwd is met een Nederlands meisje. ,,Ik ben serieus geworden'', zegt hij, met een knipoog naar Ap die de hele film roept dat hij serieus wil zijn, maar daar geen moment naar leeft. Wel bij Berbers, zeggen ze weer. ,,Al die Marokkaanse meisjes die achter in de zaal zaten te gillen van het lachen, gaan vanavond dansen in de Escape of de Ritz. Als hun broers ze daar zien, krijgen zij ook klappen.'' nou deze opmerkingen slaan ook echt weer helemaal nergens op, wel bij berberse zeggen ze dan, ik weet niet of ze wel goed hadden opgelet bij het kijken naar de film maar ze speelden nog altijd wel arabieren. Juist :goedzo: , als het echt ging om een berberse familie zou gaan , hadden ze berberse acteurs moeten inschakelen

extremiste_4eva
07-02-2004, 14:48
ik vond t egt stom e film moet zehma de marokkaanse cultuur weergeven..nou ik heb in geen enkel familie gezien dat ze blij zijn als hun vader dood is of gewoon door wille feeste egt sfetah!!!! deze film had veel beter gekund!!!

Mievrouw
07-02-2004, 20:15
is een pure lachfilm..

missnargiss
08-02-2004, 01:35

ahhaha nee ik vond het wel leuk hoor was zeker lachen.. vind het helemaal niet schandalig

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6