Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : straks in netwerk hoofddoek of de dood.

Pagina's : [1] 2 3

LZN
06-02-2004, 20:34

Weer iets over de achterlijke islamitische cultuur..

sahira
06-02-2004, 20:35
Origineel gepost door Aflalo74 Weer iets over de achterlijke islamitische cultuur. Je begeeft je op glad ijs dame... :rolleyes: Maar ik ga zeker kijken.

mafiagirl
06-02-2004, 20:55
salam om hoelaat en welke kanaal?thanks

sahira
06-02-2004, 20:57
Origineel gepost door mafiagirl salam om hoelaat en welke kanaal?thanks Het was op ned.1 Netwerk, maar vannacht heb je de herhaling.

Heiba
06-02-2004, 21:03

Origineel gepost door Aflalo74 Weer iets over de achterlijke islamitische cultuur. Deze zinsnede zegt meer over jouw papegaaiige achterlijkheid dan over de Islam. Laat mij jou er op wijzen dat de Islam een geloof is en dus nooit een cultuur kan zijn, en al zeker geen "achterlijke cultuur". Dom wicht. ;)

Ole_Guapa
06-02-2004, 21:05
Origineel gepost door Heiba Deze zinsnede zegt meer over jouw papagaaiige achterlijkheid dan over de Islam. Laat mij jou er op wijzen dat de Islam een geloof is en dus nooit een cultuur kan zijn, en al zeker geen "achterlijke cultuur". Dom wicht. ;) "hoofddoek of de dood", hoort dat bij het islamitische geloof? :confused: Lijkt mij eerder iets van de islamitische cultuur.

sahira
06-02-2004, 21:06
Origineel gepost door Heiba Dom wicht. ;) Ik zei toch dat jij je op glad ijs begeeft, Aflalo74...:D

Heiba
06-02-2004, 21:11
Origineel gepost door Ole_Guapa "hoofddoek of de dood", hoort dat bij het islamitische geloof? :confused: Lijkt mij eerder iets van de islamitische cultuur. Islamitisch is het zeer zeker niet. Islamitische cultuur bestaat niet. Ik weet niet over welk land het gaat maar ik zal dit toeschrijven aan de cultuur van het desbetreffende land.

redouan19
06-02-2004, 21:11
Inhoudelijk erg teleurstellend. Ze was vol emotioneel geinspireerde generalisaties, nauwelijks overdacht te noemen haar punten. Zo beweerde zij even schaamteloos dat alle vrouwen die een hoofddoek dragen daartoe gedwongen zijn. Alleen op het punt van ongeloofwaardigheid doet zij mee..

an3sdej
06-02-2004, 21:12
Een religie kan wel degelijk een bepaalde cultuur voortbrengen. Het is onzin om te zeggen dat de islam nooit een cultuur kan hebben of zijn is volgens mij grote onzin. Elke religie creëert bij elk volk dat die religie belijdt een cultuur.

Heiba
06-02-2004, 21:13
Origineel gepost door redouan19 Inhoudelijk erg teleurstellend. Ze was vol emotioneel geinspireerde generalisaties, nauwelijks overdacht te noemen haar punten. Zo beweerde zij even schaamteloos dat alle vrouwen die een hoofddoek dragen daartoe gedwongen zijn. Alleen op het punt van ongeloofwaardigheid doet zij mee.. Probeer het maar te vergoelijken... Het was net of ik een citaat van La Hirsi Ali gepresenteerd kreeg.

an3sdej
06-02-2004, 21:13
'Ik heb tien jaar een sluier gedragen. Het was de sluier of de dood. Ik weet waarover ik spreek.' Zo luidt de eerste zin van het ophefmakende essay Bas les voiles! van de Iraanse schrijfster Chahdortt Djavann die in Frankrijk woont en anthropologie studeerde in Parijs. In dit boekje neemt ze radicaal stelling tegen de hoofddoek. Het is een keihard protest tegen de islamitische voorschriften, de houding van de meeste moslimmannen én van heel wat westerse intellectuelen die voorbijgaan aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Moslims dwingen meisjes om zich op te sluiten in een private gevangenis, vindt Djavann. Op die manier worden meisjes van tien jaar gereduceerd tot een seksobject dat ze moeten beschermen voor hun latere echtgenoot. Ze worden geculpabiliseerd als potentiële zondaars die mannen op slechte ideeën brengen. Volgens de auteur zijn er in de moslimstaten veel gevallen van verkrachting, prostitutie en pedofilie. Geen enkele islamitische wet beschermt immers de kinderen. Hoe dun de sluiers ook zijn, ze zorgen voor een radicale scheiding tussen de wereld van de mannen en die van de vrouwen. Een scheiding die wordt doorgetrokken tot in de scholen, cafés, bibliotheken, werkplaatsen en publieke plaatsen. Vrouwen worden in de moslimwereld niet beschouwd als volwaardige personen omdat de individuele rechten van de mens ondergeschikt zijn aan de collectieve rechten van de cultuur. Hiermee brengt de auteur een belangrijk argument aan tegen het cultuurrelativisme. Primitiviteit Chahdortt Djavann keert zich fel tegen de vrouwen die beweren dat ze met hun sluier uiting geven aan hun identiteit. Die sluier is volgens haar een symbool van primitiviteit. Een zaak uit het verleden, gebruikt in achterlijke beschavingen en vroeger opgelegd door de meeste traditionele kerken in het oude Europa. Ze keert zich tegen de intellectuelen in de moslimwereld. 'We hebben ze niet zien revolteren tegen de arrestaties, de repressie, de moorden, het geweld, de drugs, de armoede, de miserie, de pedofilie en het gebrek aan rechten voor vrouwen en kinderen in hun moslimstaten. We hebben ze niet horen protesteren tegen de ouders die hun meisjes verplichten een sluier te dragen, tegen de gedwongen huwelijken met volwassenen hier in Frankrijk.' Ze keert zich tegen de westerse regeringen die de dictatoriale en theocratische regimes steunen. Ze keert zich tenslotte tegen de moslimstaten zelf waar vrouwen zonder sluier bespuwd, geslagen en aangerand worden. Zelf gezocht De auteur waarschuwt voor een afschuwelijke mentaliteit in heel wat voorsteden waar allochtone moslims wonen. Daar verdedigen verkrachters zich met het argument dat het meisje het zelf gezocht heeft: 'want als ze niet verkracht wou worden, dan had ze zich maar moeten sluieren.' Het betreft hier geen uitzondering zoals blijkt uit het boek Dans l’enfer des tournantes van Samira Bellil die zelf slachtoffer werd van een groepsverkrachting. En uit het boek Ni putes, ni soumises van Fadela Amara, genoemd naar de beweging van 30.000 vrouwen die op 8 maart 2003 in Parijs betoogden tegen hun onderdrukking en voor vrijheid. Dit essay van Chahdortt Djavann is indrukwekkend. Het confronteert je met de vaak dubbelzinnige houding van heel wat moslims en van westerse intellectuelen. Met woorden verdedigen zij de vrijheid en de democratie, maar in de praktijk staan ze toe dat tienduizenden meisjes en vrouwen direct of indirect onderdrukt worden. De sluier is in de ogen van velen maar een detail. Het is de verdienste van de auteur om dit detail uit te vergroten tot een essentieel kernpunt. Net als Ayaan Hirsi Ali verdient Chahdortt Djavann al onze steun in haar strijd tegen het religieus obscurantisme en het cultuurrelativisme dat zoveel vrouwen in de onvrijheid houdt. Dirk Verhofstadt

sahira
06-02-2004, 21:14
Origineel gepost door Ole_Guapa "hoofddoek of de dood", hoort dat bij het islamitische geloof? :confused: Lijkt mij eerder iets van de islamitische cultuur. Ik heb het stuk van netwerk ook gezien. Het is niet goed te keuren dat de hoofddoek een verplichting/dwang wordt die je wordt opgelegd door je vader of broers. En als het niet-dragen ervan gelijk staat aan de dood dan mag ik een boon worden. Nergens in de Koran staat dat wanneer een vrouw de hoofddoek niet draagt, ze de doodstraf krijgt...een land als Iran die de hoofddoek zelfs voor toeristen verplicht begrijp ik dan ook niet. In die zin heeft de schrijfster gelijk. Maar ze gaat te ver, ze zegt dat het een mishandeling is om vrouwen de hoofddoek te verplichten. Er wordt steeds maar weer gepraat over dwang maar hoe zit het met die vrouwen die het uit EIGEN wil willen dragen? Kan je ook mishandeld worden uit eigen vrije wil? De hele hoofddoeken kruistocht begint waanzinnige vormen aan te nemen, als men wil strijden voor meer rechten/bescherming van vrouwen begin dan niet met de hoofddoek maar strijd dan tegen mishandeling en verkrachting van vrouwen over de hele wereld, daar is nog een heleboel te doen. Steek je energie in dat soort zaken zou ik tegen de schrijfster zeggen, want elke 6 min. wordt er een vrouw vermoord of verkracht.

Heiba
06-02-2004, 21:16
Origineel gepost door an3sdej Een religie kan wel degelijk een bepaalde cultuur voortbrengen. Het is onzin om te zeggen dat de islam nooit een cultuur kan hebben of zijn is volgens mij grote onzin. Elke religie creëert bij elk volk dat die religie belijdt een cultuur. Bij de Islam kan dat niet. Net zoals je aan Allah swt geen deelgenoten mag toekennen, kun je ook geen andere gewoonte's en regels het geloof toe schrijven. Simpel zat.

sahira
06-02-2004, 21:18

Origineel gepost door Heiba Probeer het maar te vergoelijken... Het was net of ik een citaat van La Hirsi Ali gepresenteerd kreeg. De vergelijking met Hirsi Ali schoot ook bij mij door het hoofd. Beide vrouwen hebben kennelijk een traumatische ervaring gehad, en dat spijt me heel erg. Maar waar deze dames mee bezig zijn is een publieke strijd tegen datgene wat hen die trauma heeft bestrijd. Stel je nou eens voor een vrouw die verkracht is, als zij publiekelijk de strijd aangaat met ALLE mannen (omdat zij potentiele verkrachters zouden zijn), zou er dan een protest komen onder de mannen?

Pagina's : [1] 2 3