Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : wat is INTEGREREN voor jou .....????

Pagina's : [1] 2 3 4

WomenInBlack
04-02-2004, 17:22

heb vraagje ..... tegenwoordig is het precies IN om het woord Integreren te gebruiken, in de politiek hoor je bijna niets anders alsof dat de oorzaak is van alle problemen is in de wereld... Mensen die zich niet willen aanpassen aan elkaars godsdienst , cultuur ...... Bij ons (belgie) kan het vlaams blok nie spreken zonder te zeggen ofwel aanpassen of oprotte!! dan denk ik van hey moet ik ook oprotten omdat ik met hoofdoek loop of omdat ik THUIS andere taal spreek.... nu vraag ik aan jullie wat is integreren voor jullie en hoe ver vind je dat dit kan gaan ???? is verbieden van hoofddoek ook integreren ...???

sneakynawal
04-02-2004, 17:49
Integreren, is als je volledig bent aangepast aan de Nederlandse samenleving. Het Marokkaans-zijn, doe je maar thuis of in Marokko. Het Marokkaans praten doe je maar lekker thuis ipv op school...ik heb er een hekel aan als Turken in het Turks praten, in mij bijzijn...zo zullen dat Nederlanders ook van ons gaan ervaren als we in het Marokkaans praten.

Bidawi_Mazlot
04-02-2004, 18:14
Salamou 3alaykom WomenInBlack, Daar vraag je me wat, poe hé......Zelfs autochtone Nederlanders vinden deze vraag erg lastig om te beantwoorden maar naarmate je hun vertrouwen wint en rustig doorvraagt kom je 7 van de 10 keer uit op assimilatie. Dat is wat het gros van Nederland verwacht.....Zorgelijk?. Het is opvallend, maar ook ergerlijk, om te zien hoe weinig aandacht door de media en politici wordt geschonken aan de mentale gesteldheid van en stemming binnen met name de islamitische migrantengemeenschappen in Nederland..... Die is er een van bezorgdheid en onzekerheid over de toekomst, maar soms ook ronduit een van angst..... Hoe kan het ook anders na de gebeurtenissen van 11 september die waarschijnlijk een hele generatie jonge Nederlandse moslims hebben opgezadeld met blijvende wantrouwen ten aanzien van 'wit' Nederland...... De Islam, een religie die ook in het leven van niet-belijdende allochtonen met een islamitische achtergrond een voorname rol speelt, werd en wordt immers bespot, beledigd en gekarikaturiseerd...... De islam werd na 11 september tot een synoniem getransformeerd voor irrationeel radicalisme, achterlijkheid en barbarij...... Daarmee werd deze wereldgodsdienst en zijn aanhangers groot onrecht aangedaan.....Dé islam bestaat niet, het is een pluriforme en boeiende religie die net zo vredelievend en 'modern', maar ook net zo oorlogszuchtig en 'traditioneel' is als het christendom en jodendom....... De eigenlijke discussie die naar aanleiding van de aanslagen in de Verenigde Staten gevoerd had moeten worden was over de vraag waarom fundamentalistische, barbaarse interpretaties van de Islam wereldwijd zo aan kracht hebben gewonnen in de afgelopen twee decennia....... De moderne kruistocht tegen de Islam werd in Nederland geleid door Pim Fortuyn en zijn lijst, die een klinkende overwinning behaalde bij de verkiezingen...... Maar niet alleen de LPF, ook CDA-leider Balkenende met zijn verklaring tegen de multiculturele samenleving en allerlei opgeklopte BVD-rapporten over het islamitische gevaar die vervolgens buitensporig veel aandacht kregen van de media hebben een klimaat geschapen waarin moslims, belijdend of niet, zich weinig anders dan bezorgd kunnen voelen over hun toekomst in dit land....... Juist in dit klimaat kan een harder integratiebeleid(lees; assimilatiebeleid), totstandgekomen zonder daadwerkelijke inspraak van het allochtone bevolkingsdeel en met een sterk verplichtend aspect, averechtse effecten hebben......'Integratie'beleid heeft pas werkelijk slagingskans wanneer allochtonen de noodzaak tot en het belang van integratie zelf inzien en er vertrouwen onder (islamitische) allochtonen bestaat, gevoed door een open en tolerante houding van autochtoon Nederland....... Dit betekent uiteraard niet dat de ontvangende samenleving niet duidelijk mag zijn over haar waarden, normen en gedragsregels. Het 'integratie'beleid dat nu vorm begint te krijgen wordt echter over de hoofden van allochtonen heen ontworpen en heeft veel weg van het achttiende- en negentiende-eeuwse beschavingsoffensief en natievormingsideaal.......Zoals indertijd centraliseringtendensen in politieke, economische, sociale en linguistische zin allerlei vormen van weerstand veroorzaakten, bestaat er een reele kans dat een harde integratiepolitiek contraproductief zal uitpakken........ In het Nederland van na 11 september en het fenomeen Pim Fortuyn, waarin wantrouwen en ongerustheid onder moslims duidelijk zijn toegenomen, zijn dwang en een hardere opstelling geen methoden om integratie te bevorderen, maar juist de dialoog...... Als deze niet op gang komt, is het ongewenste scenario van een moslimgemeenschap die zich nog meer naar binnen keert en zich verder afzondert geen ondenkbare sociale reactie op een aangescherpt 'integratie'beleid. Contraproductief wa lilah el 7amd(Allah zijt geprezen).......

chicamaroquia
04-02-2004, 18:25
Optimaal kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving met behoud van eigen cultuur en religie. Tegenwoordig wordt er van je verwacht dat jij je assimileert... :jammer:

Ole_Guapa
04-02-2004, 23:24

Ik vind het woord "integratie" het meest misbruikte woord van de laatste jaren. Ik vind dat iedereen, autochtoon en allochtoon (de op één na en op twee na meest misbruikte woorden, trouwens) moet proberen om zijn eigen plaats te vinden in de maatschappij. Dat betekent: Redzaamheid, Verantwoordelijk- heid en Socaal gedrag. Dat betekent niet voor iedereen precies het zelfde. Voor jongeren betekent het bijvoorbeeld: Leer redelijk Nederlands. En met redelijk bedoel ik: ongeveer zo als Nederlanders, hoeft dus niet perfect, maar wel gewoon goed. Maar voor ouderen betekent het: Leer genoeg Nederlands om u te kunnen redden, en als u het leuk vindt misschien wat meer. Ik zou het toch totale onzin vinden om bejaarde mensen VERPLICHT naar school te sturen. Dat vind ik respectloos. Ik vind wel dat ze de mogelijkheid moeten krijgen als ze willen. Een ander voorbeeld: Kleding. Kleed je aan zoals je wilt maar hou rekening met de omgeving. Nou ja, daar zijn Marokkanen trouwens keien in. In Marokko heb ik gemerkt dat veel mensen zich bijna onbewust aanpassen aan de situatie en de plaats waar zij zich bevinden. Bijvoorbeeld: "Thuis" (nabij Agadir) droegen de oudere vrouwen in het gezin een "Lhef" (kweenie hoe je dat schrijft) maar als ze naar Rabat gingen droegen ze een djellebah en hoofddoek. Nou ja, ik heb op mijn werk nog nooit een slonzige marokkaan gezien (juist meer Nederlanders, dus pas je hier alsjeblieft niet al te veel aan aan :-) ) En ik vind dat een hoofddoek gewoon (vrijwel) overal moet kunnen. Maar ga nou weer niet zo overdreven doen en ineens rondlopen alsof het hier Saoedi Arabië is ofzo. Dan wil je alleen maar opvallen en dat is m.i. nou juist niet de bedoeling van zo'n kledingstuk. Trouwens, ik ben tegen een verbod op dit soort kleding, maar ik vind dat je je persoonlijke verantwoordelijkheid moet nemen en zelf inschatten waar het wel en waar het niet gedragen kan worden. Maar hoofddoeken zijn gewoon netjes en kunnen gewoon gecombineerd worden met gewone kleding of bedrijfs- kleding of whatever. Nix mis mee. En in alle gevallen vind ik: Wat je thuis doet moet je zelf weten. (nou ja zolang je er niemand kwaad mee doet dan.) Dus klets er op los in Berber, Arabisch, Fries of wat dan ook. En vier alle religieuze feestdagen die je wilt. En eet elke dag kip met pruimen of juist spruitjes. Maakt mij niet uit. Maar één ding: Als je kinderen hebt; bereid ze dan voor op een leven in de Nederlandse samenleving, waar veel wordt verwacht van je eigen verantwoordelijkheid. En natuurlijk: Hou je aan de Nederlandse wet. Al deze dingen gelden voor Inboorlingen èn allochtonen. Dat is voor mij integratie; gewoon je plekje vinden in de maatschappij. En proberen een gelukkig leven te leiden met degenen die je lief zijn. Da's alles.

a3ir
04-02-2004, 23:29
ole, hellemaal mee eens.

Tempelier
04-02-2004, 23:45
Integratie? Je kinderen Nederlands opvoeden, je kids leren hoe zich zich moeten opstellen in de Nederlandse samenleving. niet aggresief, respect hebben voor alle meisjes ook al hebben ze een korte rok, respect hebben voor leraren ook al zijn ze vrouw, respect hebben voor joden, de politie en de rest. Kijk een naar de Chinezen, zijn zij geassimileerd? Nee de eerste generatie spreekt meestal Chinees. Maar de tweede generatie spreekt perfect nederlands, is niet crimineel, doet het goed op school, en heeft respect voor de Nederlandse samenleving. Dat is alles wat er verwacht word, a little respect, just a little bit ;) Het heeft niets met de islam te maken maar met de marokkaanse plattelandscultuur, die ervoor zorgt dat marokkaanse kids dat respect voor Nederland missen. De islam past perfect in onze samenleving, de Marokkaanse plattelandscultuur niet.

Ole_Guapa
05-02-2004, 00:06
Origineel gepost door Bidawi_Mazlot Salamou 3alaykom WomenInBlack, Daar vraag je me wat, poe hé......Zelfs autochtone Nederlanders vinden deze vraag erg lastig om te beantwoorden maar naarmate je hun vertrouwen wint en rustig doorvraagt kom je 7 van de 10 keer uit op assimilatie. Dat is wat het gros van Nederland verwacht.....Zorgelijk?. Het is opvallend, maar ook ergerlijk, om te zien hoe weinig aandacht door de media en politici wordt geschonken aan de mentale gesteldheid van en stemming binnen met name de islamitische migrantengemeenschappen in Nederland..... Die is er een van bezorgdheid en onzekerheid over de toekomst, maar soms ook ronduit een van angst..... Hoe kan het ook anders na de gebeurtenissen van 11 september die waarschijnlijk een hele generatie jonge Nederlandse moslims hebben opgezadeld met blijvende wantrouwen ten aanzien van 'wit' Nederland...... De Islam, een religie die ook in het leven van niet-belijdende allochtonen met een islamitische achtergrond een voorname rol speelt, werd en wordt immers bespot, beledigd en gekarikaturiseerd...... De islam werd na 11 september tot een synoniem getransformeerd voor irrationeel radicalisme, achterlijkheid en barbarij...... Daarmee werd deze wereldgodsdienst en zijn aanhangers groot onrecht aangedaan.....Dé islam bestaat niet, het is een pluriforme en boeiende religie die net zo vredelievend en 'modern', maar ook net zo oorlogszuchtig en 'traditioneel' is als het christendom en jodendom....... De eigenlijke discussie die naar aanleiding van de aanslagen in de Verenigde Staten gevoerd had moeten worden was over de vraag waarom fundamentalistische, barbaarse interpretaties van de Islam wereldwijd zo aan kracht hebben gewonnen in de afgelopen twee decennia....... De moderne kruistocht tegen de Islam werd in Nederland geleid door Pim Fortuyn en zijn lijst, die een klinkende overwinning behaalde bij de verkiezingen...... Maar niet alleen de LPF, ook CDA-leider Balkenende met zijn verklaring tegen de multiculturele samenleving en allerlei opgeklopte BVD-rapporten over het islamitische gevaar die vervolgens buitensporig veel aandacht kregen van de media hebben een klimaat geschapen waarin moslims, belijdend of niet, zich weinig anders dan bezorgd kunnen voelen over hun toekomst in dit land....... Juist in dit klimaat kan een harder integratiebeleid(lees; assimilatiebeleid), totstandgekomen zonder daadwerkelijke inspraak van het allochtone bevolkingsdeel en met een sterk verplichtend aspect, averechtse effecten hebben......'Integratie'beleid heeft pas werkelijk slagingskans wanneer allochtonen de noodzaak tot en het belang van integratie zelf inzien en er vertrouwen onder (islamitische) allochtonen bestaat, gevoed door een open en tolerante houding van autochtoon Nederland....... Dit betekent uiteraard niet dat de ontvangende samenleving niet duidelijk mag zijn over haar waarden, normen en gedragsregels. Het 'integratie'beleid dat nu vorm begint te krijgen wordt echter over de hoofden van allochtonen heen ontworpen en heeft veel weg van het achttiende- en negentiende-eeuwse beschavingsoffensief en natievormingsideaal.......Zoals indertijd centraliseringtendensen in politieke, economische, sociale en linguistische zin allerlei vormen van weerstand veroorzaakten, bestaat er een reele kans dat een harde integratiepolitiek contraproductief zal uitpakken........ In het Nederland van na 11 september en het fenomeen Pim Fortuyn, waarin wantrouwen en ongerustheid onder moslims duidelijk zijn toegenomen, zijn dwang en een hardere opstelling geen methoden om integratie te bevorderen, maar juist de dialoog...... Als deze niet op gang komt, is het ongewenste scenario van een moslimgemeenschap die zich nog meer naar binnen keert en zich verder afzondert geen ondenkbare sociale reactie op een aangescherpt 'integratie'beleid. Contraproductief wa lilah el 7amd(Allah zijt geprezen)....... Ik geef je groot gelijk als je zegt dat de beeldvorming over de islam in Nederland voor geen meter klopt. Maar dat ligt niet alléén aan de "inboorlingen". Kijk, je kunt mij absoluut niet betichten van een anti-islam houding. Voor een niet-moslim ben ik zo "pro-islam" als maar kan. Maar ik wordt af en toe helemaal niet goed van uitspraken en gedragingen van veel moslims. Afgezien van radicale groeperingen, zelfmoordcommando's en achterlijke potentaten in het buitenland, zorgen deze gewone mensen in onze eigen omgeving voor de slechte beeldvorming. Ik ga je nu een lijstje geven van mijn grootste moslim-ergernissen. En ik zeg je erbij; ik wil dat dit binnen dit forum blijft want tegen mijn collega's, vrienden en familie neem ik het altijd op voor de islam als er kritiek wordt geuit. (onder het motto: iemand moet het doen, dus doe ik het maar. Er wordt al genoeg gekankerd over moslims) Okee, hier gaat íe dan: (moslims met een hoge bloeddruk dienen hier niet verder te lezen, hier komt mijn top-10 van ergernissen) - Veel moslims letten liever op de zonden van anderen dan op hun eigen leven. Ze zijn er vaak als de kippen bij om over anderen te oordelen alsof ze de schepper zelf zijn. - Veel moslims gedragen zich oneerlijk als het op seks aankomt. Zij stellen vrouwen verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt. Vrouwen moeten dus zorgen dat mannen niet in "verleiding" worden gebracht. Maar veel mannen leggen het zo uit: We zijn nu eenmaal snel in de verleiding dus we doen precies waar we zin in hebben en we kunnen vrouwen lekker overal de schuld van geven. (En ik heb in mijn eigen omgeving vreselijke voorbeelden gezien, ziek gewoon) Volgens mij was dat niet de oorspronkelijke bedoeling van de Islam, maar ja, woorden kun je op veel manieren interpreteren, dus lekker rechtpraten wat krom is. - Ik hoor hier op Marokko.nl vaak klagen over vooroordelen tegenover moslims in het algemeen en Marokkanen in het bijzonder. Maar als je hoort wat een verschrikkelijke dingen er hier worden gezegd over resp. Nederlanders, Amerikanen, Joden, Homo's, Zwarten enzovoort dan vraag ik me af of die mensen geen schaamte kennen. Alsof enkel moslims door God geschapen zijn. - Ik hoor heel veel moslims een slachtofferig toontje aanslaan. De hele wereld is tegen ons. Vind ik erg flauw. - Als je een moslim wijst op misstanden binnen de Islamitische wereld is het antwoord vaak: "Ja maar dat zijn geen èchte moslims" of "Ja maar dat zijn geen goede moslims". Maar als er iets aan de hand is, een conflict, een misdaad, een oorlog of wat dan ook, kiest men zonder aarzelen de kant van zijn/haar moslim-broeder of - zusters, zonder op de zaak zelf in te gaan. Kijk, ik wil, als Christen en westerling ook niet de schuld op me nemen van bijvoorbeeld de kruistochten in de middeleeuwen of de inval in Irak. Maar ik ga dan ook niet al mijn "Christen-broeders" steunen, alleen omdat ik er ook één ben. Dat slaat toch nergens op. Probeer gewoon je gezonde verstand te gebruiken. Dat heeft de schepper je toch niet voor niets gegeven? - Ik heb gemerkt dat veel jongetjes (op de school waar ik werkte) echt worden opgevoed met een dubbele moraal. Ze leren van hun grote broers en vriendjes op straat de verschrikkelijkste schuttingtaal en zodra pa en ma niet in de buurt zijn misdragen ze zich als beesten. Als je de ouders er op aanspreekt is het antwoord: Ja maar thuis straf ik hem, op school moet iemand anders het maar doen. Opvoeden is méér dan straffen en belonen. Kinderen zijn géén honden. En maak van seksualiteit geen taboe, want ik heb jongetjes van acht jaar de vreselijkste dingen over vrouwen horen zeggen. Maar over dat soort dingen werd thuis niet gepraat want dat was haram. Ik werd daar heel boos over en ik dacht bij mezelf.: Dit zijn over een paar jaar dus die ...marokkanen die het zwembad niet meer inmogen omdat ze geen vrouw met rust kunnen laten. Mooie opvoeding is dat. Al deze dingen horen volgens mij (maar ja, wie ben ik) niet in de Islam. Maar ze ZIJN er wel. En dat zien anderen ook. Dit zijn dingen die heel slecht zijn voor de beeldvorming over de islam. Olé

sneakynawal
05-02-2004, 00:10
Origineel gepost door Tempelier Integratie? Je kinderen Nederlands opvoeden, je kids leren hoe zich zich moeten opstellen in de Nederlandse samenleving. niet aggresief, respect hebben voor alle meisjes ook al hebben ze een korte rok, respect hebben voor leraren ook al zijn ze vrouw, respect hebben voor joden, de politie en de rest. Kijk een naar de Chinezen, zijn zij geassimileerd? Nee de eerste generatie spreekt meestal Chinees. Maar de tweede generatie spreekt perfect nederlands, is niet crimineel, doet het goed op school, en heeft respect voor de Nederlandse samenleving. Dat is alles wat er verwacht word, a little respect, just a little bit ;) Het heeft niets met de islam te maken maar met de marokkaanse plattelandscultuur, die ervoor zorgt dat marokkaanse kids dat respect voor Nederland missen. De islam past perfect in onze samenleving, de Marokkaanse plattelandscultuur niet. Dat vind ik ook :goedzo:

Ole_Guapa
05-02-2004, 00:10
P.s: Hee het was helemaal geen top 10 van ergernissen. Het waren er maar 6. Nou ja, dat valt dan weer mee. :) :) :)

Tempelier
05-02-2004, 00:11
Origineel gepost door Ole_Guapa Al deze dingen horen volgens mij (maar ja, wie ben ik) niet in de Islam. Maar ze ZIJN er wel. En dat zien anderen ook. Dit zijn dingen die heel slecht zijn voor de beeldvorming over de islam. Olé Precies, islam en Marokkaanse plattelandscultuur word door elkaar gehaalt. De islam als godsdienst past prima in Nederland (met uitzonderingen zoals de sharia wetgeving, en dus de scheiding tussen kerk en staat). De Marokkaanse plattelandscultuur, de cultuur waarin de meeste Marokkaanse jongeren opgroeien pas echter moeilijk in de Nederlandse samenleving. Zolang het hebben van een bepaalde cultuur geen problemen veroorzaakt hoor je niemand klagen, zie de Chinezen. Maar als het leid tot onopgevoede kinderen die vaak crimineel zijn en weinig respect voor Nederland en Nederlanders hebben wordt het een probleem

henray
05-02-2004, 09:20
Origineel gepost door Ole_Guapa P.s: Hee het was helemaal geen top 10 van ergernissen. Het waren er maar 6. Nou ja, dat valt dan weer mee. :) :) :) Ole guapa, como esta? je hebt het mooi verwoord: ge bent een vrouw naar mijn hart :Iluvu:

rnaj
05-02-2004, 09:26
Origineel gepost door chica*******a Optimaal kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving met behoud van eigen cultuur en religie. Tegenwoordig wordt er van je verwacht dat jij je assimileert... :jammer: Dit lijkt me wel wat, laten we het zo maar gaan doen

gaviel
05-02-2004, 09:35
Mooier had ik het niet kunnen zeggen Ole-Guapa. Als we allemaal nu ons best doen om de kids ook die woorden en gewoone dingen van alle dag met respect voor een ieder en iedereen ongeacht afkomst of sexse bij te brengen komen we al een heel eind.

Scottie
05-02-2004, 15:33

Nou Bidawi zet iedereen weer op het verkeerde spoor. Hij gebruikt weer de term 'assimilatie'. Het steeds herhalen van het woord assimilatie werkt erg verwarrend. Bidawi, zoek nu eens op wat dat betekent en wat integratie betekent. Een assimilatiebeleid werd ooit door Nederland gevoerd in met name Indonesie. Gelet op de mislukking daar en de sterk veranderde opvattingen hier is dat streven door talloze regeringen hier al meer dan 60 jaar verlaten. Er is geen sprake van een beleid gericht op assimilatie. Wel op integratie van minderheden. In Nederland zijn talloze en uiteenlopend groepen langzaam opgegaan in de samenleving. Met behoud van hun geloof, denk aan joodse mensen, Franse Hugenoten, calvinisten, Portugese joden Vlamingen en de franssprekende Walen. En Duitsers, want die waren na '45 de grootste minderheid in Nederland. Nederland is bijna voortdurend een immigratieland geweest, vanaf de opkomst van de stedelijke cultuur vanaf de 13- eeuw tot aan nu. Grote groepen Indonesiers, Chinezen en Zo'n 25.000 Surinaamse mensen, wier groep geweldig is gegroeid. Ook met behoud van gewoonten en rituelen. Alleen, in een land als Nederland met een veelheid aan culturen en gewoonten zullen mensen hun specifieke kenmerken gestaag aanpassen aan de wereld om je heen. Zo verlaten immigranten na 2 of 3 generaties de moedertaal van hun grootouders. Integratie = jezelf en je kinderen de waarden en normen bij brengen van het land waarin zij willen wonen. Die moet je wel kennen en dus worden mensen ingeburgerd. Dat is de konsekwentie van de wens hier te willen of te blijven wonen. Neem nu maar gerust aan dat de getalsmatige verhoudingen van doorslaggevende aard zijn: 15.00.000 niet-moslims ten opzichte van 1.000.000 moslism die bovendien ook nog grote verschillen kennen in cultuur en uitleg van de islam. Leg anders maar eens uit hoe jij die integratie dan ziet. Denk jij dat bijvoorbeeld moslims kunnen overleven als zij niet willen opgaan in onze samenleving? enn hoe zit het et hun politiek opvattingen. De islam kent geen democratie, amper nog vrouwenrechten. Moet de islamrechtspraak worden ingevoerd? Scottie.

Pagina's : [1] 2 3 4