Priscilla
13-09-2008, 19:29
Hoi meiden, Voor school (ik volg het vak 'Beeld- en meningsvorming' op Hogeschool Inholland) ben ik bezig met een onderzoek over seksuele voorlichting binnen de Marokkaanse gemeenschap. De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt voor een eventuele campagne om het aantal tienerzwangerschappen binnen de Marokkaanse gemeenschap terug te dringen een een algemeen beeld te krijgen van verschillende onderwerpen die met seksualiteit te maken hebben. Om deze reden zou ik graag een aantal vragen willen stellen, ik hoop dat jullie hier serieus op antwoorden. De antwoorden die jullie geven blijven volstrekt anoniem; het gaat mij alleen om wat er gezegd wordt, niet door wie :) . Alvast bedankt! Groetjes Priscilla De vragen/onderwerpen: o Seksuele voorlichting Krijg je die? Zo ja, waar? Thuis, op school, in de moskee? Wat vind jij een prettige manier van voorlichting? Worden alleen de ‘broodnodige’ dingen verteld (hoe je zwanger wordt), of wordt je uitgebreid voorgelicht (voorbehoedsmiddelen, SOA’s, verschillende vormen van seksualiteit, wat wel mag en wat niet)? Indien je met vragen zit, kun je die thuis dan stellen, of praat je daar met vriendinnen over (privé of via een forum)? Is er verschil met de seksuele voorlichting van nu in vergelijking met die van 5-10 jaar geleden? Zie je in je omgeving dat veel meisjes (en/of jongens) niet voldoende voorgelicht zijn en daardoor onwetend en daardoor eventueel vooroordelen hebben? Heb je er zelf wel eens over gepraat met een vriend(in)? o Loverboys, relaties, chatten & ontmoetingen Is het toegestaan om te daten met jongens? Is het hebben van een relatie toegestaan, ook als er geen seksualiteit aan te pas komt? Is het chatten met een jongen (op een dating/verliefde manier) toegestaan? Wat vinden jullie van ‘loverboys’? Kennen jullie er een, of iemand die hier mee te maken heeft gehad? Wordt daarover gepraat? o Tienerzwangerschappen Komt dit (veel) voor binnen vriendenkring en/of gemeenschap? Heb je er misschien zelf mee te maken gehad? Hoe kijk je hier tegenaan? Hoe denk je dat het aangepakt kan worden? o Cyber- en telefoonseks Zijn deze vormen van seksualiteit toegestaan binnen de Marokkaanse cultuur? Er is namelijk geen sprake van fysiek contact. o Homoseksualiteit Hoe kijk je tegen dit onderwerp aan? Vind je homoseksuelen zonderaars of zie jij het als personen die een andere levensstijl hebben dan jij? Ken jij homoseksuele personen? Zo ja, hoe ga je met hen om? o Bloot/seks in de media Wat vind je van het feit dat er steeds meer bloot in de media te zien is (televisie, videoclips, advertenties, enz)? Is er in de Arabische media ook sprake van (bijvoorbeeld in de clips van Haifa Wehbe of televisieprogramma’s)? o (Seksuele) Positionering van de vrouw Zijn de man en de vrouw gelijk wanneer er wordt gekeken naar seksuele positionering? Mag de vrouw bijvoorbeeld seks weigeren wanneer de man daar wel zin in heeft, of andersom? Gelden er nog bepaalde regels voor mannen en/of vrouwen in dit opzicht?