Bekijk originele versie : Geen liefde en aandacht in Marokkaanse gezinnen.
Nou, het is wel een man van Turkse afkomst die het leed van Marokkanen verklaart en een uitleg geeft aan het anti-sociale gedrag waar Maro-pubers zich aan schuldig maken. Maar beter van een andere allochtoon, want als wij het zeggen, dan mag dat niet. Nederlanders weten immers niets af van Marokkanen ...?
Verder suggereert hij dat Hollanders hun oude uitdrukkingen en spreekwoorden moeten veranderen omdat een allochtoon die uitdrukkingen, die wij al honderden jaren kennen, niet op school hebben onthouden.
Verder draaft hij door over scholen. In Amsterdam zijn heel veel Surinaamse leraren, begeleiders enzovoort. Maar ja, Surinamers hebben het voordeel dat ze goed Nederlands spreken en dat ook heel duidelijk willen en dat ze "Hollanders", hun eigen "boeroes" kennen. En wij hen onze eigen "zwartjes ..."
Lees ook de conclusie van deze wijze en geleerde man.
Kleuren en dikgedrukt zijn van mij.
Scottie, liefdevolle aandacht.
'Migrantenkinderen krijgen minder liefde'
DEN HAAG - Kinderen uit allochtone gezinnen hebben thuis vaak niets om te lezen, zegt de Turkse leraar Mustafa Okçuoglu. 'Geen boek, geen blad, niets.' Ook ziet hij in veel gezinnen te weinig aandacht en liefde.
Hoe komen migrantenkinderen zo moeilijk? Waarom zijn ze vaak niet te hanteren? Het zijn vragen die Mustafa Okçuoglu zich elke dag opnieuw stelt. 'Daar begint alles mee', zegt hij. Zijn antwoord: de verharding van de samenleving, de normvervaging maar ook de achterstand die de kinderen vanaf hun geboorte in een houdgreep heeft.
De migranten - Okçuoglu vermijdt hardnekkig het woord allochtoon - moeten ook de hand in eigen boezem steken. Ze hebben vaak een grote mond, zonder dat ze veel van Nederland weten. Ze weten niet goed hoe de mensen hier met elkaar omgaan. Thuis leren de kinderen het niet. Dus zou hij op scholen het vak Inburgeren willen invoeren. Les in integratie, in omgang met elkaar.
Okçuoglu kwam 25 jaar geleden vanuit Turkije naar Nederland. Inmiddels zit hij alweer twintig jaar in het onderwijs, nu is hij schoolbegeleider en docent aan het Johan de Wittcollege, een vmbo in de Haagse Schilderswijk. '100 Procent zwart.' Hij spreekt op eigen titel, niet namens de school, formeel voert alleen directeur Kars Veling het woord. Maar Okçuoglu heeft te veel te vertellen om te kunnen zwijgen.
Bijvoorbeeld over wat hem ergert. 'Het lerarenbestand op scholen bestaat grotendeels uit Nederlanders. Ook op zwarte scholen, terwijl leraren een voorbeeldfunctie hebben. Dat moet veranderen. Leerkrachten die de taal van de leerling spreken, voelen eerder aan welke problemen spelen. Ze kunnen makkelijker praten met de ouders. Als ik een luidruchtige klas binnenkom, wordt het stil.
'Omdat ik ervaring heb, maar ook omdat ik zelf migrant ben. Nederlandse collega's kunnen vaak niet thuisbrengen waarom een jongen agressief reageert. Hij kent niet het gevoel dat je, als je een winkel binnenkomt, meteen iemand achter je aan krijgt om je in de gaten te houden. Raar en beledigend. Het verscherpt de tegenstellingen. Zij zijn zij en wij zijn wij.'
Vaak heeft hij gezien hoe Nederlandse collega's zich de woede van leerlingen op de hals haalden. Onbewust en ongewild. Okçuoglu, volbeschreven velletjes papier voor zich op tafel, denkt even na over het voorbeeld. 'Nederlanders zeggen in een discussie makkelijk: maak dat je moeder wijs. Dat kan niet. Moeders van migrantenkinderen zijn heilig, je mag er niet op die manier over praten. Zo'n opmerking begrijpen kinderen totaal verkeerd.'
Allochtone leerkrachten, hulpverleners, beleidsmedewerkers, ze staan te trappelen, maar ze komen niet aan de bak, zegt Okçuoglu. 'Nederlanders staan daar gewoon niet bij stil. De GGD in Den Haag gaat een coordinatiepunt opzetten voor huiselijk geweld en seksuele mishandeling. Om wie gaat het dan, denk je? Migranten, maar er zit geen één migrant bij. Zo zitten er ook bijna geen migranten in ouderraden, als er al ouderraden zijn.
'Schoolbesturen zeggen dat ze de taal niet genoeg spreken. Maar daar slaan ze echt de plank mis, er zijn intussen genoeg ouders die de taal goed spreken.'
Okçuoglu wil niet alleen meer allochtone leerkrachten, minstens zo belangrijk noemt hij het dat hulpverleners hun intrek nemen in probleemscholen. Maatschappelijk werkers, psychologen, jeugdzorg. ' Nu worden leerlingen vaak doorverwezen naar de Riagg of instellingen van de jeugdzorg buiten de school. Maar die drempel is te hoog. Zo'n jongen durft niet, terwijl het hard nodig is om problemen op tijd te tackelen.
'Echt, soms zijn er enorme problemen. Met het onderwijzend personeel, met ouders, er zijn er die met suïcide-plannen lopen. Vaak zijn de onmacht en de doelloosheid heel groot, zitten de jongens met zichzelf in de knoop. Dan is de stap naar criminaliteit zo gezet.'
Opvang op school, gezinscoaches, leesles thuis. 'Gemiddeld heeft een kind na de basisschool een taalschat van 25 duizend woorden. Migrantenkinderen in de Schilderswijk hebben zesduizend woorden. Dat is een enorme achterstand, die je niet meer inhaalt, die tot grote frustraties leidt. Ze hebben thuis niks om te lezen, geen boek, geen blad, helemaal niks.'
Om die reden pleit Okçuoglu voor voorlezen thuis, samen met de ouders. Plotseling zegt hij: 'De kinderen hebben ook achterstand in liefde. Je kind liefhebben, liefde geven, het met je meenemen naar een muziekvoorstelling of het toneel, iets doen met je kinderen als deel van de opvoeding, dat is veel migranten vreemd.'
hoezo beter van een andere allochtoon dan een Nederlander ?
is hij dan een Alibi-Ali voor jou ?
En natuurlijk is hij wijs als hij jou vooroordelen bevestig
vind jij wel leuk he Slettie
Kortom gaat een end spelen Slettie
je hebt 1001 een verschillende mensen met 1001 verschillende achtergronden
AlHoceima_Leila
02-02-2004, 15:26
Origineel gepost door roebla
hoezo beter van een andere allochtoon dan een Nederlander ?
is hij dan een Alibi-Ali voor jou ?
En natuurlijk is hij wijs als hij jou vooroordelen bevestig
vind jij wel leuk he Slettie
Kortom gaat een end spelen Slettie
je hebt 1001 een verschillende mensen met 1001 verschillende achtergronden
Ik vind jou helemaal gelijk hebben!
Scottie , ik snap niet wat je hiermee wil zeggen ............
Je wil de Marokkanen verandren ofso maar dat lukt niet !
Na wat prive gesprekken met Scottie besloot ik toch te lezen
En wat ik al niet dacht Scottie begint over Marokkanen
Maar er staat niks over Marokkanen in het stuk !
Zoals ik al zei Slettie verander je titel
want je maakt jezelf weer belachelijk fascist !
Nou, die auteur kan moeilijk andere gezinnen bedoelen dan onder meer Marokkaanse gezinnen. Hij zegt immers "allochtone" gezinnen. Daar vallen Marokkaanse gezinnen dus ook onder.
Of hebben jullie voorbeelden die de conclusie van die auteur weerleggen?
Jullie voelen je wel heel snel aangevallen. Hoe kan een mens zo leven ...
Scottie, jullie eigen "AEL-lellebel"
AlHoceima_Leila
02-02-2004, 16:35
Origineel gepost door Scottie
Jullie voelen je wel heel snel aangevallen. Hoe kan een mens zo leven ...
Scottie, jullie eigen "AEL-lellebel"
Vind je het gek dat we ons aangevallen voelen als er hier zo vaak topics staan waarin de marokkanen helemaal ten schande worden gebr8.Maar jah naar mate van tijd raak je eraan gewend.
Nou, te schande gezet? Als dat gebeurt dan zijn zij zelf begonnen. Je bedoelt natuurlijk dat sommigen zichzelf te schande maken. Dat bedoel je ...
En heb jij liefde gekregen, en Lego en een Playstation. Las vader je voor toen je de mazelen had?
Scottie, inge-ent.
AlHoceima_Leila
02-02-2004, 16:53
Nou, te schande gezet? Als dat gebeurt dan zijn zij zelf begonnen. Je bedoelt natuurlijk dat sommigen zichzelf te schande maken. Dat bedoel je ...
En heb jij liefde gekregen, en Lego en een Playstation. Las vader je voor toen je de mazelen had?
Scottie, inge-ent.
Jah ik heb liefde gekregen , jij niet ?
Maar ik he geen lego en playstation gehad want daar houd ik niet van. En voorlezen heb ik nooit behoefte aan gehad.
sneakynawal
02-02-2004, 16:55
Scottie, inge-ent.
Ja!!! Mijn pa las mij voor. We gingen samen naar de bibliotheek...naar de speeltuin. Hij was het die mij duwde toen ik op de schommel zat. Hij was het die mij knuffelde, bij hem mocht ik 'paardje-rijden' ... hij nam mij overal mee naar toe, hij gaf aandacht aan mij, hij heeft mij veel liefde gegeven!!!!
Mama ook :o
Ik ben blessed met mijn ouders, ik zou niet zonder ze kunnen, ze hebben het beste met mij voor en ik met hun!
Nawal, haar verhaal
AlHoceima_Leila
02-02-2004, 16:59
Origineel gepost door sneakynawal
Ja!!! Mijn pa las mij voor. We gingen samen naar de bibliotheek...naar de speeltuin. Hij was het die mij duwde toen ik op de schommel zat. Hij was het die mij knuffelde, bij hem mocht ik 'paardje-rijden' ... hij nam mij overal mee naar toe, hij gaf aandacht aan mij, hij heeft mij veel liefde gegeven!!!!
Mama ook :o
Ik ben blessed met mijn ouders, ik zou niet zonder ze kunnen, ze hebben het beste met mij voor en ik met hun!
Nawal, haar verhaal
:goedzo: Nawel ,
sommige denken dat onze ouders niks voor ons doen behalve ons op aarde zetten .
Maar wij weten wel beter ! :zwaai:
sneakynawal
02-02-2004, 17:19
Origineel gepost door AlHoceima_Leila
:goedzo: Nawel ,
sommige denken dat onze ouders niks voor ons doen behalve ons op aarde zetten .
Maar wij weten wel beter ! :zwaai:
Inderdaad ;)
:zwaai:
SabroenDjamiel
02-02-2004, 17:27
Scottie, inge-ent.
Ik denk dat jij diegene bent die geen liefde heeft gehad van zn paps en mams aangezien je van de verkeerde kant bent....Want je bent aan je lot overgelaten en zodoende ben je psychisch in de knel geraakt, wat op latere leeftijd zo zn uitwerking heeft gehad; je bent van de verkeerde kant :giechel: ....
Sorry normaal laat ik iedereen in zn waarde maar jij bent echt een grote boerensukkel die het geweldig vindt om allochtonen en dan met name de Marokkanen belachelijk te maken....Ga wat nuttigs doen met je leven randdebiel....
scottie, ik heb 2 kids die klagen dat ze juist te veel liefde krijgen.maar ik doe wat mijn ouders ook deden. voor lezen,naar de dierentuin,legoooo,speelgoed ezo.voor de10000000000000x niet iedereen over eeeeeeeeeen kam scheren. trouwens zijn ze langs alle alochtone gezinen geweest of zo.
Nou, zal ik ze dan nog maar eens meenemen naar Artis, dieren kijken, en patat eten en de reigers voeren?
In de lente, want nu liggen de beren in hun winterslaaphok.
Goed, hoor, 't gaat vast goed met jou/jullie kids.
Scottie.
Origineel gepost door Nawera
Ik denk dat jij diegene bent die geen liefde heeft gehad van zn paps en mams aangezien je van de verkeerde kant bent....Want je bent aan je lot overgelaten en zodoende ben je psychisch in de knel geraakt, wat op latere leeftijd zo zn uitwerking heeft gehad; je bent van de verkeerde kant :giechel: ....
Sorry normaal laat ik iedereen in zn waarde maar jij bent echt een grote boerensukkel die het geweldig vindt om allochtonen en dan met name de Marokkanen belachelijk te maken....Ga wat nuttigs doen met je leven randdebiel....
Nou, wauw, toe maar, fijn, meer, ga door...
"Verkeerde kant", leren jullie dat op school? De meester van 4-B heeft een vriend, hij is van de verkeerde kant? Tegenwoordig ben je toch gewoon 'homo"?
Als ik om me heen kijk, Nawera, zit ik nog zo slecht niet, aan die verkeerde kant. Ik denk veel vaker dat Marokkanen aan de verkeerde kant zitten, de verkeerde kant van de wereld.
Ik maak zichtbaar dat een ander zich belachelijk maakt. Ik maak Maro's niet belachelijk, dat doen sommigen zelf.
Die film, he, Zoef Zoef Namibie, die was zo leuk, Maro's die ons laten lachen. Nou, dat is wel eens anders geweest. Ze lijken wel mensen ...
Ik heb een link voor je, gratis, ook al ben ik Kaas, boeroe en Nederlander:
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1075443141746.html
Scottie.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.