Bekijk originele versie : God's wil slecht georganiseerd.
Nou, misselijk van het blinde geloof in "de wil van God" als mensen fouten hebben gemaak die ze ook hadden kunnen voorkomen, hier de feiten ronde 244 doden bij pelgrimage.
Hier zijn fanatici die beweren God's wil te kennen. Die wil herkennen zij in gebeurtenissen. Vaak gaat het om gebeurtenissen die mensen ook hadden kunnen voorkomen.
Kenden wij vroeger profeten, vogelwichelaars en ingewandenlezers om de wil van de goden te kennen, nu kent de meest eenvoudig moslim God zijn wil als hij zelf geen verklaring kan bedenken voor een gebeurtenis.
"Ik zeg "kunnen" om aan te geven dat het om een keuze gaat. Mensen maken om verschillende redenen vaak een verkeerde keuze.
Als de huizen in Bam beter en veiliger waren gebouwd, dan waren daar minder slachtoffers gevallen. Was de pelgrimage richting de duivel zijn zuil beter georganiseerd dan hadden die 244 mannen nu al weer thuis bij hun gezin of vriend gezeten.
Eigen onmacht en eigen onwil of, en dat is erger, eigen onkunde uitleggen als de wil van God is bijna godslasterlijk. Het laat ook de onmacht zien om zelfs een religieus festival in beetje goede banen te leiden. Want eigen domheid uitleggen als God zijn wil, dat is pas dom.
Scottie.
Pelgrims vertrapt bij 'stenigen duivel'
2004-02-02 - lezersreacties op dit artikel (8)
AMSTERDAM - Bij de rituele 'steniging van de duivel' tijdens de hadj, de jaarlijkse islamitische bedevaart naar Mekka, zijn gisteren honderden pelgrims onder de voet gelopen. Zeker 244 mensen kwamen om, minstens evenveel raakten gewond.
Ongeveer twee miljoen mensen doen momenteel mee aan de hadj in Saoedi-Arabië, de meesten via een georganiseerde reis op basis van een quota-regeling voor de verschillende islamitische landen. Daarnaast gaan er ook nog mensen zelfstandig op bedevaart, onder wie nogal wat Saoediërs. Deze 'illegale' pelgrims hebben hun persoonlijke bezittingen meestal bij zich, zetten hun eigen tenten op of slapen gewoon op de grond.
Zij zouden gisteren de grote stroom moslims hebben gehinderd, waardoor gedrang ontstond toen zij samendromden op de plek waar volgens de Koran en de Bijbel Abraham de duivel zou hebben gestenigd toen die hem ervan wilde weerhouden zijn zoon te offeren, zoals hem door God was opgedragen. Bij de brug Djamarat in Mena gooien de pelgrims nu zeven stenen naar een stenen pilaar die de duivel symboliseert. Kort daarna gedenken ze Abrahams offer door een schaap te slachten, waarmee het offerfeest begint.
De rampplek is een berucht onderdeel op de route naar de berg Arafat. In 1994, 1998 en 2001 waren er soortgelijke incidenten, met achtereenvolgens 270, 180 en 35 doden. Onder de slachtoffers waren deze keer vooral Aziaten uit Indonesië, Bangladesj en Pakistan. In 1990 had het bloedigste ongeluk plaats, toen 1426 pelgrims in een tunnel werden doodgedrukt.
De minister van Pelgrimzaken, Ijad bin Amin Madani, benadrukte dat aanvankelijk urenlang alles soepel verliep. ,,Ik verzeker u dat alle voorzorgen zijn genomen, maar we weten niet altijd Gods plannen'', zei hij. Moslims geloven dat wie sterft tijdens de hadj, rechtstreeks naar het paradijs gaat. Zeker 272 pelgrims zijn de afgelopen dagen onderweg een natuurlijke dood gestorven.
Deze hadj verliep onder scherpe veiligheidsmaatregelen, omdat de Saoediërs bang zijn voor aanslagen van radicale moslims van het Al-Kaida-netwerk. Vorige week werden in verband daarmee zeven verdachten opgepakt
Lezersreacties Geef uw reactie
´....maar we weten niet altijd Gods plannen´, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de opvattingen van Islam menselijk, al te menslijk zijn Nietzsche. Die mesen zoeken toch zeker zef die drukte op?? Alles wat krom is wordt recht geredeneerd. Simpeler kan het niet.
Tobith (02-02-2004, 08:22:17 uur)
"Abraham de duivel zou hebben gestenigd.."
Waar staat dat in de bijbel??
Genesis 22 vermeld wel dat Abraham bereid was zijn zoon Izak te offeren echter duivels stenigen lijkt me geen bijbelse praktijk.
harry (02-02-2004, 08:45:56 uur)
AlHoceima_Leila
02-02-2004, 12:30
hee wat wil je hier nou mee bereiken ?
Jij ziet het verkeerd Scottie. Jij gaat ervan uit dat het "voortijdig" overlijden van iemand iets slecht is dat voorkomen moet worden. Iedereen gaat ooit dood en tijdstip en oorzaak doen dus weinig toe. Als de dood te voorkomen is (definitief dan) dan heb je misschien wel gelijk. En stel dat die arme mensen in Bam nog leefden wat voor extra's had ze dat dan nog opgeleverd? Nog 30 jaar in armoede in een land waarbij je elke stap die je zet en elk woord dat je spreekt goed moet overwegen??
En wie weet wat er met je gebeurd als je doodgaat? Misschien kom je in een heel andere dimensie waarbij je had gewild dat je er veel eerder in was terecht gekomen. Wie zal het zeggen? Dus met het bouwen van stevigere huizen in Bam of betere pelgrimages organiseren zorg je er misschien voor dat mensen langer in de ellende blijven zitten i.p.v. ze te bevrijden.
Wat je nodig hebt is een helikopter-view over leven en dood. Het enige probleem is dat nog niemand zo'n helikopter kan besturen.
AlHoceima_Leila
02-02-2004, 12:46
Oke je wil nog steeds niet reageren .
Dan ga ik het bedenken .
Wil je dat we nu allemaal ons geloof opgaan geven omdat jij vindt dat god's wil slecht georganiseerd is ?
Nou, onzin, als we vinden dat we het aan God moeten overlaten wanneer hij mensen laat sterven, dan kunnen we ook alles stoplichten wel weghalen.
Dat het God zou behagen om mensen te laten sterven dan is dat niet vroegtijdig, maar op tijd. Als mens falen in je taak voor anderen te zorgen, is heel ernstig. Hier op aarde en wellicht voor een god.
Onmacht wordt binnen de islam gezien als de wil van god. Dat standpunt is in het Westen al eeuwen verlaten.
Scottie.
AlHoceima_Leila
02-02-2004, 15:24
Origineel gepost door Scottie
Nou, onzin, als we vinden dat we het aan God moeten overlaten wanneer hij mensen laat sterven, dan kunnen we ook alles stoplichten wel weghalen.
Dat het God zou behagen om mensen te laten sterven dan is dat niet vroegtijdig, maar op tijd. Als mens falen in je taak voor anderen te zorgen, is heel ernstig. Hier op aarde en wellicht voor een god.
Onmacht wordt binnen de islam gezien als de wil van god. Dat standpunt is in het Westen al eeuwen verlaten.
Scottie.
Jah oke ,
Nogmaals wil je dat we nu afstand gaan nemen van ons geloof ?
Je mag zeggen wat je wil maar ik denk niet dat dit invloed kan hebben op ons (moslims).
:zwaai:
Willemien
02-02-2004, 15:58
Scottie.
2 miljoen mensen gaan bewust naar mekka, 1x per jaar.
op jaarbasis: 240 dood.
14 miljoen mensen (heel oud en heel jong blijven thuis) begeven zich dag in dag uit in het verkeer.
op jaarbasis: 1100 dood.
Risico: respectievelijk 0.012 % en 0.00786 %
Naar Mekka: 1 keer in je leven.
Het verkeer in: 60 jaar van je leven.
Risico: respectievelijk 0.012 % en 0.47 %.
Verhouding: 1 staat tot 40 !!!!!!
Ik vind niet echt dat die mekka-gangers zou zoveel dommer zijn dan die hollanders hoor :zwaai:
Nou, ik wel Willemien, in Nederland geven we met elkaar miljarden uit aan veiligheid in huis en op de weg en aan gezondheid.
Als er hier een vliegtuig neerstort, worden er miljoenen uitgegeven aan smartegeld, herstel, opbouw en nazorg eindigend in een Parlementair Onderzoek en vallen er soms koppen. En gaat men proberen het beter te doen.
In Mekka zijn gewoon niet voldoende maatregelen getroffen en zijn de voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen of ontdoken of gewoon niet opgesteld. Want het is niet de eerste keer.
Je eigen fouten verhullen en de gevolgen, 244 doodgetrapte en gestikte mensenen afwentelen op het bordje van God: "Het was zijn wil", dat is heel raar.
Scottie, voorzorg.
Onmacht is juist DE faktor om te gaan geloven. Wat de mens niet begrijpt wijst hij toe aan het bovennatuurlijke (Allah/God).
Als de mens erkent dat hij nog maar weinig begrijpt van de hele natuur en haar ontstaan, en dat dat ook niet hoeft, dan hoeft hij ook niet te duiken in een religie.
Willemien
02-02-2004, 16:45
Nou, ik wel Willemien, in Nederland geven we met elkaar miljarden uit aan veiligheid in huis en op de weg en aan gezondheid.
Als er hier een vliegtuig neerstort, worden er miljoenen uitgegeven aan smartegeld, herstel, opbouw en nazorg eindigend in een Parlementair Onderzoek en vallen er soms koppen. En gaat men proberen het beter te doen.
In Mekka zijn gewoon niet voldoende maatregelen getroffen en zijn de voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen of ontdoken of gewoon niet opgesteld. Want het is niet de eerste keer.
Je eigen fouten verhullen en de gevolgen, 244 doodgetrapte en gestikte mensenen afwentelen op het bordje van God: "Het was zijn wil", dat is heel raar.
Scottie, voorzorg.
Er staat toch duidelijk, dat ze verzekeren dat alle voorzorgsmaatregelen genomen zijn om dit soort dingen te voorkomen !! Volgens mij is dat van 'gods wil" in dit geval niet echt bedoeld zoals jij het interpreteert.
guercifia
02-02-2004, 16:58
Scottie, voorzorg.
weer zo iemand die denk te oordelen over dingen waar die geen reet van snapt!!!!
je moet eens een digitale satelliet aanschaffen en het echte live nieuws in mekka volgen,niet het ochtendnieuws van rtl4 bekijken en meteen komen rennen met je oordelen om het hierop te zetten.het waren vooral de zwakkere oudere mensen die overleden zijn door de drukteen de hitte.en zoals willemien al zij 244 op een schaal een paar miljoen,valt reuze mee.en wat betreft veiligheid etc...die is heel goed!we hebben het hier wel over saudie arabie niet amerika.die kunnen zich heus wel fatsoenlijke(?) beveiliging oorloven, en by the mijn lieve vader is daar en hij belt dagelijks het is harstikke goed om daar te zijn en kan niet wachten wanneer ik mag gaan en hier zijn MILJOENEN MOSLIMS het met me eens dus scottie het lukt je echt niet om ons ergens anders van te overtuigen!!!
voorbeeld: hoeveel mensen(vooral jongeren) zijn er wel niet overleden of flauwgevallen tijdens concerten???
ik ga toch ook niet meteen die zanger of band die het concert geeft de schuld geven?????dus scottie bemoei er niet mee wil je!!!
Scottie....kijk...ik heb geen problemen met dat je hier berichten zet op deze sitea...maar je moet niet mensen proberen af te halen van hun geloof wanmt "vriend" dat lukt je niet en trouwens....jij gelooft tog ook in god? ook al ben je katholiek?!
WAAROM LATEN JULLIE JEZUS ZAGMA DAN BLOEDEN EN NOEMEN JULLIE DAT "GOEDE VRIJDAG"??
ZOGENAAM DAN ZEG JIJ OMDAT HIJ BLOED VOOR DE ZONDEN VAN DE WERELD....ZOGENAAMD JULLIE KATHOLKIKEN ZIJN DE LAATSTE GELOOF DAT ONTSTAAN IS...EN OM WELKE REDEN ER IS MAAR 1 REDEN ....DIE DIKKE KERKGANGERS VAN JULLIE UIT DE VORIGE EEUWEN HADDEN GELD NODIG EN FLASHTE DE LOKALE BEVOLKING..IK ZOU ZEGGEN SCOTTIE ...BIJ ONS KUN JE GEEN GELD GEEVEN OF KIPPEN AAN DE IMAMS DIE JE VEVOLGENS BELOVEN...DAT JE IN DE HEMEL KOMT...
maga salaam...en je zult vaker van me horen.....geloof flasherd...
Nou, net een feest achter de rug en zijn die mensen toch chagrijnig.
Ik bedoel alleen maar dat ik het zot vind dat over die 244 slachtoffers wordt gezegd dat het God's wil was" en dat het goed is dat ze doodgetrapt zijn, en gestikt, want:
a: het is mooi om in Mekka te sterven
b: dat ze nu maar lekker in het paradijs zitten, met hun gebroken armen en benen
c: dat niemand aan de slachtoffers heeft gevraagd of ze graag dood wilden worden gestrapt.
Zo'n zinnetje: "weer zo iemand die denk te oordelen over dingen waar die geen reet van snapt!!!!" Maar dat doen sommigen ook die maken voor die doden uit dat het goed is en mooi en fijn.
Hoe weten ze dat nou?
Wat valt er trouwens te snappen aan wat? Waarom moet ik naar Mekka via de schotel kijken als Mekka ook gewoon via de kabel binnenkomt? Ik hoef heus niet naar IJsland te gaan om te weten hoe heet water voelt.
Ik ben niet gek.
Scottie.
guercifia
02-02-2004, 17:16
hahahahaha!!! met jou kun je echt lachen !!!
AlHoceima_Leila
02-02-2004, 17:16
Nou, net een feest achter de rug en zijn die mensen toch chagrijnig.
Scottie.
Uhhhh het duurt 3 dagen :zwaai:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.