Bekijk originele versie : Het lagerhuis in marokkaans bloed
andalusieGUY
30-01-2004, 04:32
Bij nova, netwerk e.d. zegt men dat marokkanen geen bemiddelings, communicatiefe en sociale vaardigheden hebben en meestal alleen met geweld hun problemen/conflicten kunnen oplossen. Ik heb gemerkt dat wij marokkanen juist alleen maar discussies willen houden. Marokkanen kunnen alleen niet tegen zelfkritiek. Dit gaat ten koste van andere vaardigeheden. Men is altijd voorbereid met een lading argumenten. Alleen argumenten moeten gebasseerd zijn op feiten, wat vaak niet het geval is. Plus je hebt niet recht van spreken als de tegen argumenten altijd onze overtreffen
Marokkanen (ik dus ook) moeten niet gaan discussieren met NL over Israel bijvoorbeeld. Wij moeten leren, de nodige kennis opdoen. En als we het hier niet goed vinden gaan we met onze kennis naar Marokko (niet terug) en daar proberen een welvarend land op te bouwen? Dus het is beter te stoppen met praten (vechten) en gewoon je ding doen dan komt alles goed.
maroc_rose
31-01-2004, 18:20
daar ben ik het absoluut niet mee eens jah!!!! iedereen is gelijk en mag sijn eigen mening uiten jah wie ben jij om te komen seggen dat we onze mond moeten houden en gewoon door moeten gaan met waar we mee besig waren/zijn! dat jij over je heen laat lopen wil nie zeggen dat iedereen dat moet gaan doen :o
vooral wij de marokanen worden egt te vaak onterecht behandeld in dit land en ik vind dat er verandering in moet komen en dat doe je niet door je mond dicht e snoeren maar door in discussie te gaan met de tegenpartij!
je moet vechten voor je rechten :kwaad:
:zwaai:
SAMMYGIRL
31-01-2004, 18:23
"Wij"?Ik begrijp dat dus echt niet..spreek voor jezelf, en nooit voor anderen man!
Ik vind dat je, ongeacht de mening of praatjes van anderen, altijd je eigen mening moet geven en opkomen voor jezelf en voor je landgenoten als dat nodig is.
Wij Marokkanen beschikken juist over de communicatieve en sociale vaardigheden die nodig zijn voor het voeren van een gesprek. Ik ken genoeg Marokkanen die hun woordje klaar hebben en hun verhaal inhoudelijk kunnen beargumenteren.
Het probleem alleen is dat deze mensen niet of nauwelijks uitgenodigd worden op tv bijvoorveeld om zich te kunnen profileren. Neem nou bijvoorbeeld het programma Rondom Tien, dat gaat best vaak over allochtonen en over de problematiek die er rondom deze groep is. Maar altijd als ik kijk zijn er alleen maar debielen aan het woord, die niet weten waar ze het over hebben en niet eens fatsoenlijk Nederlands spreken. Of je ziet allochtonen die ze3ma goed geintegreerd zijn en dus gewoon leven als Nederlanders, het lijkt wel of die gasten daarop geselecteerd worden.....
SAMMYGIRL
31-01-2004, 18:39
Origineel gepost door lief marokkaantje
het lijkt wel of die gasten daarop geselecteerd worden.....
Hehe, wat dacht jij dan? :)
Ja meid, zo is het en zo zal het altijd zijn......
maroc_rose
31-01-2004, 18:42
jah das sekerss so marokaanen hebben in het algemeen altijd wel hun woorden klaar liggen met bepaalde zaken!
maar soals lief marokaantjuh al sei se geven ons niet een sde gelegenheid om ons zelf goed mogelijk te verdedigen! maar jah als we maar weten dat we gelijk hebben maar dat wil niet gelijk seggen dat we onse monden moeten houden als we eenmaal onsself kunne verdedigen!
Nl is een democratie en we hebben het recht om onze mening te geven. Trouwens als we praten, kunnen we een hoop vooroordelen uit de weg ruimen.
Wat betreft dat gedeelte over Israel: misschien als die NL'ers hetvia ons oogpunt bekijken dat ze beter in staat zijn te begrijpen waarom we zulke dingen zeggen en dat ze misschien zelfs van hun mening afzien.
andalusieGUY
31-01-2004, 22:50
Origineel gepost door maroc_rose
daar ben ik het absoluut niet mee eens jah!!!! iedereen is gelijk en mag sijn eigen mening uiten jah wie ben jij om te komen seggen dat we onze mond moeten houden en gewoon door moeten gaan met waar we mee besig waren/zijn! dat jij over je heen laat lopen wil nie zeggen dat iedereen dat moet gaan doen :o
vooral wij de marokanen worden egt te vaak onterecht behandeld in dit land en ik vind dat er verandering in moet komen en dat doe je niet door je mond dicht e snoeren maar door in discussie te gaan met de tegenpartij!
je moet vechten voor je rechten :kwaad:
dat bedoel ik met zelfkretiek.....En ik vind alleen praten geen nut hebben dat zie je toch? Als de overheid bijvoorbeeld geen hoofddoekjes toellaat wat willen moslims dan doen dan kan men niks doen. Pas als marokkanen hogere functies hebben in het bedrijfsleven bijvoorbeeld kan men een verschil maken. De nederlandse overheid ziet Marokkanen als lastpost en als geldpost. Zij willen liever niet dat dat uitbreidt. Als men een discussie aangaat ga je niet als winnaar naar huis....Nederlandse mensen kijk nu eenmaal door een bril(van haat) je wint niet.Zon persoon blijft zo denken over marokkanen. Gelukkig zie ik veel marokkaanse broeders en zusters de weg naar de school vinden. Want inshallah kunnen we wat betekenen voor Marokko en de islamtische landen.
Kennis is macht, loze woorden is niks waard. Je wat belangrijks hebben om je mening te onderbouwen
maroc_rose
31-01-2004, 22:57
lieve schat het heeft niks te maken met het feit dat we geen goede banen hebben in dit maatschapij we kunnen alles seggen maar die mesen sullen altijd haat voor ons hebben je kan se niet ompraten het enige wat je kan doen is laten sien dat je niet klein te krijge bent! hun harten sijn versegeld se hebben een sluier voor hun gesicht se kunne niet sien wat goed of slecht is of wat goed is!!! maar een ding is wel so en dat is dat je nooit moet swijgen! maar sorge dat je je hetgeen waar je recht op hebt krijgt en dat is respect maar jah dat gaat moeilijk met onse goede naam maar soals ik als ei nooit opgeven want wie sijn sij om ons so te behandelen!!
andalusieGUY
31-01-2004, 23:00
Origineel gepost door 11ira
Nl is een democratie en we hebben het recht om onze mening te geven. Trouwens als we praten, kunnen we een hoop vooroordelen uit de weg ruimen.
Wat betreft dat gedeelte over Israel: misschien als die NL'ers hetvia ons oogpunt bekijken dat ze beter in staat zijn te begrijpen waarom we zulke dingen zeggen en dat ze misschien zelfs van hun mening afzien.
zoals ik al zei Je kunt niks veranderen in mening van een Nederlander..(helaas) Wat zij graag zien is een marokkaan die werkt die leert. Ik weet er zijn veel mensen die nuttige dingen doen maar er zijn zeker meer personen die niets doen.
Snap dat we hebben niks te melden, pas als we sterk zijn. Je gaat ook geen oorlog maken als je geen soldaten hebt (samen sterk)???
zodra je dat voor elkaar hebt kun je je mening geven.
andalusieGUY
31-01-2004, 23:28
rose Nederlanders kijke niet naat het invidu, maar naar de groep marokkanen. Daarom zeg ik zorg dat ons achterban goed is.....en dan komt de rest. Respect moet je afdwingen. Afdwingen als het gaat om zelfpresentatie. Moslims blijven w zobiezo wat zij bedoelen met integreren (vieswoord) dat je gaat werken bijvoorbeeld.
Wij moeten eerst sterk worden want we zijn nu te Zwak....
Het is nou eenmaal een feit dat de een overgroot deel van Nederlanders ons nooit volwaardig als Nederlandse burgers zullen beschouwen, dus dat wij ook in hun ogen gelijke rechten en plichten hebben. Ookal discussieer je jezelf helemaal gek, aan het eind van de discussie kom je erachter dat het behoorlijk zinloos is om je energie erin te steken.
Maar dat wil nog niet zeggen dat we ons bij alles moeten neerleggen en niet alsnog onze stem kunnen laten horen. Over de hoofddoek bijvoorbeeld, als ze dat willen verbieden op scholen, dan doe ik thuis wel een LOI cursus, als ze mij niet willen aannemen, dan leef ik maar gedwongen van een uitkering, want de Nederlandse overheid laat me geen keus. De enige keus die ons gegeven wordt op dat moment, is kiezen voor je geloof of voor je maatschappelijke leven.
Die keus is voor mij snel gemaakt!!
andalusieGUY
01-02-2004, 05:10
vechten doe je als je sterk bent
Esma_amani
01-02-2004, 10:33
BLA BLA BLA en nog eens BLA
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.