Bekijk originele versie : trouwen tijdens ramadan
Salaam aleikum wa rahmatullah
is trouwen tijdens ramadan toegestaan?
weet iemand wat de koran of de sunnah hierover zegt?
ma'a salaama
Noor.
Ik kan er niks van vinden, maar het lijkt me van niet. Het is toch een feestelijke aangelegenheid...
En wil dit dan zeggen dat het niet toegestaan is om te trouwen omdat het een feestelijke aangelegenheid is?
Ik heb er zelf ook nog niets over gevonden.
En wat als er een kindje geboren wordt tijdens ramadan. Mag er dan een feest gehouden worden?
almomina
05-10-2002, 15:13
Origineel gepost door Noor22
En wil dit dan zeggen dat het niet toegestaan is om te trouwen omdat het een feestelijke aangelegenheid is?
Ik heb er zelf ook nog niets over gevonden.
En wat als er een kindje geboren wordt tijdens ramadan. Mag er dan een feest gehouden worden?
zuster ik denk het ook niet allahu3allem maar de meeste mensen trouwen voor het ramadan is want normaal als t geen ramadan is en je bent toch aan het vasten toevallig ben je uitgenodigd dan moet je je vasten breken.... allhueallm ik hoop dat je snel antwoord krijgt
IK heb nergens gelezen dat het haram is. Maar het lijkt mij beter om het niet tijdens de ramadan te doen. Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand een bruiloft geeft tijdens de ramadan. Volgens mij zullen er dan niet zoveel mensen komen.
Vreemdeling1977
06-10-2002, 17:56
Assalamou alaikoum wa rahmatou laah wa barakatouh,
er is geen bewijs hierop en zoals ik altijd roep en dit blijf doen vermijd eigen interpretatie en leg je neer bij het bewijs als dat er is en gebruik de volgende Fiqh-vuistregel "Alles is toegestaan behalve hetgeen verboden/afgekeurd is verklaard door een bewijs uit de koran of soenna" dit wat het trouwen tijdens de ramadan betreft.
wat ik hier merk is dat men het over een feestelijke aangelegenheid heeft en dan vraag ik mij af? wat versta je daaonder? bedoel je daarmee een bende en al die troep eromheen dan is het inderdaad VERBODEN of het nou in de ramdan is of niet nog effe spellen V E R B O D E N (het is maar dat ik het niet kan tekenen anders had ik het gedaan :D ) , Allah swt die aanwezig is in de ramdan is ook aanwezig tijdens andere maanden ik begrijp daarom niet dat sommige mensen ineens schijnheilig gaan doen tijdens de ramdan!!! zijn wij nou aanbidders van Allah swt of van de ramadan? Maar als je bedoelt een paar uurtjes bij elkaar zitten op z'n islamitisch en wat nuttigen en evt een sheikh die het woord houdt dan is daar niks mis mee.....
verder nog iets, het is juist SOENNA om na de ramdan te trouwen en wel in de maand Shawal....dus mocht je de soenna ook hier willen praktiseren dan weet je wat je te doen staat...na een Inshallah gezegende ramdan achter de rug te hebben treed je in de maand shawal in huwelijk.
En Allah is De Alwetende, aangezien ik me daarbij neerleg zijn correcties altijd van harte welkom...
Wa salam,
almomina
06-10-2002, 17:58
mashhalaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh broeder djazaak allah o geirin mashallaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah echt een mashallah van een stuk ;)
Salaam aleikum wa rahmatullah wa barakatuh
ik wil eerst iedereen bedanken die een antwoord gegeven heeft op mijn topic.
mijn verloofde en ik zouden graag nog voor het einde van dit jaar trouwen en vermits ramadan nadert, vroeg ik me af of het toegestaan is om te trouwen tijdens ramadan.
ik ben het ermee eens dat 'alles is toegestaan behalve hetgeen verboden/afgekeurd is verklaard door een bewijs uit de koran of soenna'.
er wordt hierboven ook gezegd dat er niet veel mensen zullen opdagen als het huwelijk tijdens de maand ramadan is, maar is het niet een plicht om een uitnodiging voor een huwelijk te aanvaarden?
ik vind het vanzelfsprekend dat een huwelijk op de islamitische manier moet gebeuren of het nu tijdens ramadan is of daarbuiten. daarbij is de hoofdzaak voor mij dat je een aantal uur samen zit met familie en vrienden en dat je een feestmaal geeft.
heeft er iemand bewijzen dat het sunnah is om in de maand shawal, de maand na ramadan te trouwen?
en wat zou dan het beste zijn? tijdens de maand ramadan trouwen, omdat je zo vlug mogelijk een halaal en gezegend leven met elkaar wil opbouwen? of wachten tot na ramadan?
kent er iemand nog hadiths of soerahs uit de koran die iets zeggen over het tijdstip van het huwelijk of over huwelijk tijdens de maand ramadan?
ma'a salaama
Noor.
Vreemdeling1977
06-10-2002, 19:10
áÍãÏ ááå ÇáÚáí ÇáßÈíÑæ Õá íÇ ÑÈí æ Óáã Úáì ÇáÈÔíÑ ÇáäÐíÑ ãÍãÏ ÇÈä ÚÈÏ Çááå æ Úáì Âáå æ ÕÍÈå æ ãä æÇáÇå, ÇáÓáÇã Úáíßã æ ÑÍãÉ Çááå æ ÈÑßÇÊå
over de maand shawal is het volgende bekend:
"de profeet saw trouwde met Oem Salama in shawal en begon zijn omgang met haar in shawal" overgeleverd door Ibn madjah 1981
"van Aisha (R.A) zij zei: de profeet saw trouwde met mij in shawal en begon zijn omgang met mij in shawal" overgeleverd door Ibn madjah 1980
het bovenstaande is dus Moustahab, als je het doet wordt je er voor beloond en als je het laat word je er niet voor beloond maar dan heb je het betere gelaten!!
wat je vraag betreft of het beter is om tijdens de ramdan te trouwen omdat je een hallal en gezegend leven wilt. Dit is iets persoonlijks en mag je zelf weten of je hier een voorbeeld neemt aan de profeet saw in iets dat moustahab is (persoonlijk raad ik dit aan) of je trouwt zo snel mogelijk omdat je denkt dat dat beter voor je is...in het laatste geval heb je alleen de beloning gemist dus The choice is yours....
Wa salam
Salaam aleikum wa rahmatullah wa barakatuh
zoals iedereen wel weet, is profeet mohammed (vrede zij met hem) met meerdere vrouwen getrouwd in zijn leven.
is het dan mustahab als je trouwt tijdens één van de maanden waarin hij (vzmh) getrouwd is en niet persé alleen in de maand shawal?
uit de hadith hierboven blijkt dat hij (vzmh) met minstens 2 vrouwen trouwde tijdens de maand shawal.
ik heb ook op verschillende sites gelezen dat hij in de maand ramadan met Sawda Bint Zam'a getrouwd is. (op één site stond er echter dat hij haar ten huwelijk gevraagd heeft tijdens de ramadan en pas met haar getrouwd is tijdens de maand shawal.)
ik heb ook gelezen dat hij (vzmh) met zaynab bint khuzaima getrouwd is tijdens de maand ramadan. en dat hij (vzmh) met hafsa bint umar getrouwd is tijdens de maand sha'ban.
ik heb echter nergens duidelijke bewijzen gevonden. er stond nergens een verwijzing naar een hadith.
ma'a salaama
Noor.
dulce_lamia
08-10-2002, 19:19
Tuurlijk mag dat, waar staat dat het verboden is?????? Het is alleen geen voor de hand liggende maand om in te trouwen omdat men dan al met andere zaken bezig is en het is niet erg handig om tydens het vasten alles en nog wat te regelen, maar dat was je vraag niet.
Wil je dan in november gaan trouwen?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.