Bekijk originele versie : Stichting opzetten
Gypsymeid
18-08-2008, 13:36
Ik heb plots het idee om een stichting op te zetten, waarbij ik speelgoed inzamel voor kinderen die niets hebben. Kinderen in weeshuizen, in vluchtelingenkampen getroffen door oorlog of gewoon pech. Speelgoed is in mijn ogen minstens zo belangrijk voor een kind als eten en kleding. Ze kunnen hun pijn en verdreit eventjes vergeten, misschien. Hoop ik...
Ik wil dit puur in mijn vrije tijd doen, naast mijn eigen werk en eigen bedrijf en wil er ook absoluut niets op verdienen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik neem aan dat ik mezelf als stichting bij KvK moet inschrijven? Kost een stichting naast de jaarlijkse KvK bijdrage nog veel, nee toch? Opslag ruimte heb ik zelf, desnoods regel ik meer. Zou iemand me hiermee willen helpen. Zelf zit ik in Brabant, het zou leuk zijn als iemand vanuit de randstad mee zou willen verzamelen en samen zoeken we dan mooie plekjes om het naar te doneren?
Gypsymeid
18-08-2008, 14:33
Mensen hier denken alleen maar aan geld en hun eigen kop, jammer.
ringetje2
18-08-2008, 16:04
Echt mooie gedachte is t! Inchallah vind je snel iemand :)
Gypsymeid
18-08-2008, 17:44
Ja ik hoop het, of in elk geval iemand die me online op weg kan helpen en dingen kan uitleggen.
jijmensikmens
18-08-2008, 18:10
Ik wil wel mee doen. Ik hoop wel dat je dan conrete ideeën hebt, ik kan heb wel wat ideetjes.
Gypsymeid
18-08-2008, 18:17
Ik wil wel mee doen. Ik hoop wel dat je dan conrete ideeën hebt, ik kan heb wel wat ideetjes.
Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik het nog goed moet uitwerken. Heb dit idee pas sinds vandaag, maar wil het echt doorzetten. Ik wil er niet op verdienen, maar het moet me ook niet al te veel gaat gaan kosten natuurlijk. Denk aan transportkosten. Nu denk ik zelf dat het beste is om het eerst binnen Nederland te houden, zodat we zelf de spullen kunnen brengen en zien waar het terecht komt. En daarnaast afgeven bij organisaties die het zelf dan naar het buitenland vervoeren. Hier bij mij in de buurt heb je bijvoorbeeld een Poolse vrouw die 2x per jaar kleding en andere spullen naar Polen vervoerd. Ik moet nu gaan, maar ik pm je nog wel
Business
18-08-2008, 18:34
Dit heb ik ff van KVK gehaald:
De stichting
Een stichting wordt opgericht om een bepaald doel te realiseren, met behulp van een vermogen. Een stichting heeft geen leden. Het doel staat beschreven in de statuten. Een stichting mag winst maken, maar de uitkering ervan moet een ideëel of sociaal doel hebben. De stichting is daarom geen geschikte vorm om een onderneming te starten.
Oprichting
Een stichting wordt opgericht bij notariële akte of testament. Een stichting kan door één of meer personen worden opgericht. Dit kunnen zowel natuurlijke personen als rechtspersonen (bijvoorbeeld een BV) zijn. De notariële akte bevat een verklaring van de oprichters dat de stichting in het leven wordt geroepen, en de statuten van de stichting. In de statuten staat:
de naam van de stichting, met het woord 'stichting' als deel van de naam;
het doel van de stichting;
de wijze van benoeming en ontslag van bestuurders;
de gemeente in Nederland waar de stichting is gezeteld;
de bestemming van het overschot na vereffening van de stichting in geval van ontbinding;
Gebruikelijk is dat de statuten ook regels bevatten over de organisatie en inrichting van de stichting. Voor wijziging van de statuten is een notariële akte vereist. De stichting moet worden ingeschreven in het handelsregister. Zolang dit niet is gebeurd, is iedere bestuurder privé aansprakelijk. Omdat een stichting winst mag maken, kan zij dus wel degelijk een onderneming zijn.
Aansprakelijkheid
De stichting is een rechtspersoon en dus een zelfstandig drager van rechten en plichten, net als bij een natuurlijk persoon. De bestuurders van een stichting zijn niet aansprakelijk voor schulden van de stichting. Als de stichting onder de heffing van de vennootschapsbelasting valt, zijn wel de anti-misbruikwetten van toepassing en kunnen bestuurders onder omstandigheden aansprakelijk worden gehouden (zie bij BV).
Belastingen
Als een stichting een onderneming drijft, dan is er vennootschapsbelasting verschuldigd. Er is sprake van een onderneming als er een min of meer duurzame organisatie is van kapitaal en arbeid, die door deelname aan het economisch verkeer winst beoogt te behalen. Zeer complex is de vraag of een stichting BTW moet afdragen. Raadpleeg hiervoor een belastingdeskundige of de belastingdienst.
Als een stichting in de doelstelling heeft bepaald dat de uitkering ten goede komt aan een specifiek doel, bijvoorbeeld het opzetten van sportactiviteiten in achterstandswijken, dan is er geen schenkingsrecht verschuldigd aan de Belastingdienst.
Sociale zekerheid
De bestuurders van een stichting zijn in principe niet in loondienst van de stichting en vallen daarom niet onder de werknemersverzekeringen, hoewel honorering van het werk van bestuurders niet verboden is. Verder kunnen stichtingen wel werknemers in dienst hebben.
Continuïteit
Stichtingen kunnen onder meer in de volgende gevallen worden ontbonden:
op de wijze waarop de ontbinding in de statuten is geregeld ;
vanwege een faillissement;
door de rechter.
Vind het een goed idee van je!
Business
18-08-2008, 18:38
Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik het nog goed moet uitwerken. Heb dit idee pas sinds vandaag, maar wil het echt doorzetten. Ik wil er niet op verdienen, maar het moet me ook niet al te veel gaat gaan kosten natuurlijk. Denk aan transportkosten. Nu denk ik zelf dat het beste is om het eerst binnen Nederland te houden, zodat we zelf de spullen kunnen brengen en zien waar het terecht komt. En daarnaast afgeven bij organisaties die het zelf dan naar het buitenland vervoeren. Hier bij mij in de buurt heb je bijvoorbeeld een Poolse vrouw die 2x per jaar kleding en andere spullen naar Polen vervoerd. Ik moet nu gaan, maar ik pm je nog wel
No worries, gewoon netwerken!! Had een collega die spullen aan de armen in haar vaderland (Ghana) wilde doneren en die heeft echt aan alle kanten alles GRATIS gekregen. Zelfs het transport heeft ze gratis kunnen regelen, 1 container op een vrachtschip had ze ter beschikking gekregen.
Op het werk vroeg ze iedereen een donatie te leveren (ze had iets van € 1000,- opgehaald) en om oude mobieltjes in te leveren. Vanuit allerlei ziekenhuizen kreeg ze oude rollators en rolstoelen mee..
Stel een goed plan op; wat voor spullen wil je hebben en wat heb je nodig om alles in goede banen te leiden. Als tip kan ik je meegeven om kinderdagverblijven te gaan bezoeken en hen om (oud) speelgoed vragen. Veel bedrijven werken daar maar al te graag aan mee! Succes meis :goedzo:
Gypsymeid
18-08-2008, 20:05
Ik wou net zeggen. Ga eens op google zoeken naar stichting opzetten. Je zal meer informatie vinden dan hier.
Je kan ook zoeken naar een stichting die ook zo'n werkzaamheden heeft. Aan hun kun je vragen hoe ze dat hebben gedaan.
Meid. Om hier mensen te beschuldigen van dat ze alleen aan geld en hun kop denken is niet correct! Jij bent ook bijna nooit te vinden als men vragen heeft over het starten van een eigen onderneming. Moet ik nou zeggen dat jij ook alleen aan je eigen bedrijf en geld denkt?
Ik las twee maanden geleden een topic over iemand die hetzelfde wilde beginnen als wat jij bent begonnen of wou beginnen. Ik dacht dat je hem even kwam helpen. Maar nee hoor...
Dat heb ik niet gezien, ik moet zeggen dat ik meestal op andere forumgedeeltes zit dan hier. Maargoed ik had zoiets niet moeten zeggen, maar de laatste heb ik het idee dat mensen alleen maar aan hun zelf denken. Wat wilde degene dan beginnen, want ik heb nooit openlijk bekend gemaakt wat mijn bedrijf is.
En een stichting benaderen is niet nodig, ik moet alleen even de juiste contacten krijgen idd dmv netwerken.
salaaam
het klinkt misschien belachelijk omdat ik een jongen ben, maar wallah ik wil echt meehelpen, maar ik ben van antwerpen enzo snap je :s ik ken niemand van uw streek enzo.., maar tog ga ik men best doen wat info te zoeken, klaat je wat weten
maha salaam
Ik vindt dit een goed initiatief, het brengt welliswaar geen geld in het laatje maar voor de ogen van Allah zal je veel gebeden ontvangen van al die kinderen insha allah.. Ik heb meteen een tip: probeer een website op te zetten en vrijwilligers te vinden... Een stichting moet wel onder notariele akte, de kosten hiervan varieren tussen de 250 en de 350 euro. Verder moet deze ingeschreven staan bij kvk. Je kunt op den duur bij de belastingdienst aantonen dat je een algemeen nut beogende organisatie bent. Dan kunnen de mensen die iets willen doneren alles aftrekken van de belasting. Als je zo een verklaring krijgt zal je stichting waarschijnlijk snel groeien.
Ik heb plots het idee om een stichting op te zetten, waarbij ik speelgoed inzamel voor kinderen die niets hebben. Kinderen in weeshuizen, in vluchtelingenkampen getroffen door oorlog of gewoon pech. Speelgoed is in mijn ogen minstens zo belangrijk voor een kind als eten en kleding. Ze kunnen hun pijn en verdreit eventjes vergeten, misschien. Hoop ik...
Ik wil dit puur in mijn vrije tijd doen, naast mijn eigen werk en eigen bedrijf en wil er ook absoluut niets op verdienen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik neem aan dat ik mezelf als stichting bij KvK moet inschrijven? Kost een stichting naast de jaarlijkse KvK bijdrage nog veel, nee toch? Opslag ruimte heb ik zelf, desnoods regel ik meer. Zou iemand me hiermee willen helpen. Zelf zit ik in Brabant, het zou leuk zijn als iemand vanuit de randstad mee zou willen verzamelen en samen zoeken we dan mooie plekjes om het naar te doneren?
Naast dat je bij de kamer van koophandel bent ingeschreven, moet je bij de notaris zijn voor de statuten. De statuten zijn de documenten waarin de bepalingen van de rechtspersonen staan van de stichting, wat voor doel heeft de stichting en je kan er enkele grondregels van de stichting in zetten. zeer belangrijk!
Voordat je hiermee aan de gang gaat, zou ik zelf een plan van aanpak schrijven. Wat wil IK? Hoe wil ik dat? enz..
Daarna kan je met andere mensen die geintresseerd zijn een orientatie-gesprek voeren. mischien hebben hun goede ideeen. Samen proberen jullie het doel van de stichting te formuleren. probeer het doel van de stichting zo breed mogelijk te houden ivm uitbreiding (meerdere activiteiten) in de toekomst.
Bijv. In plaats van : speelgoed verzamelen voor kinderen, zeg je ondersteuning bieden voor Kinderen
Indien ik iets voor jullie kan betekenen hoor ik het wel.
Desolate
19-08-2008, 09:05
Hier wat meer informatie:
http://caminada-not.nl/page.asp?id=10738&menu=9
nadortje
19-08-2008, 09:29
meid je hebt ook iets bij de belastingdienst dat mensen je giften kunnen geven en dat je daar geen belast9ing over hoeft te betalen. maar je moet je wel inschrijven bij de belastingdienst en dan kan je aanmelden voor de anbi dus dat mensen je financiel kunnen helpen en dat je er geen belasting voor hoeft te betalen
AKER3IE_TJE
19-08-2008, 11:19
als je naar marktplaats gaat. en typ je in gratis... dan krijg je tienmiljoen pagina's met dingen die mensen gratis aanbieden.. ik zie altijd heel veel kleding en speelgoed tussen...
dus dat is al een begin :banana:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.