Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Nieuwe familiewet Marokko door parlement

Scottie
24-01-2004, 14:14

Nieuwe familiewet Marokko door parlement RABAT - Marokko heeft met de goedkeuring vrijdag door de senaat een nieuwe familiewet. De wet versterkt de juridische positie van de vrouw in het patriarchaal ingestelde islamitische koninkrijk. De nieuwe wet vervangt oude regelgeving over de rechten van personen waarvan de modernisering lange tijd op politieke onenigheid stuitte. Koning Mohammed VI lanceerde in oktober een geheel nieuwe wet die op 16 januari door het lagerhuis van het Marokkaanse parlement werd goedgekeurd. De familie wordt de gelijke verantwoordelijkheid van beide echtelieden, de huwbare leeftijd wordt voor meisjes verhoogd van 15 naar 18 jaar en het wordt moeilijker voor mannen om te scheiden. Voorts worden verstoting en polygamie strikt beperkt.

Tarkiztia
24-01-2004, 18:46
Hey maar was dat al niet ingevoerd die regels, en is de leeftijd om te trouwen niet om hoog naar 21 of zo had ik ten minste begrepen

Tissar
26-01-2004, 17:12
Salaam oe alykom, en het ergst van al is is dat een meisje zonder haar voogd kan trouwen!!!!!! dus zonder de toestemming van haar vader/broer/oom mag ze in het huwelijk treden!! La hawla wa la qowata illa billahi algadiem, Dat kan toch niet

Selly
29-01-2004, 14:42
Nou allemaal wel mooi maar eerst zien, dan geloven. Even met de eurootjes wapperen en alle regeltjes worden vergeten.

WomenInBlack
31-01-2004, 18:32

ik vind het eigenlijk niet kunnen want de Koran is zogezegd de grondwet dus door extra wetten te maken omzeilen ze wat er in de Koran staat.... volgens de Islam kan een vrouw nog altijd niet trouwen zonder een voogd dus door een wet te maken waardoor dit wel kan omzeilen ze de koran ... dus kunne ze beter zoals Tunesiƫ doen en de Koran als grondwet afschaffen en zelf wat wetten verzinnen ipv aan de Sharia (wetten van de Koran) te prusten al is de wet dat polygamie niet toegestaan is zonder de toestemming van een rechter wel een voordeel voor de vrouwen die in Marokko wonen maar jah volgens de Islam is polygamie toegestaan alleen spijtig dat er veel misbruik van gemaakt word en daardoor heel wat vrouwen zonder echtgenoot zitten met een bende kinderen die ze niet kunnen onderhouden ..... groetjes

missarabia
31-01-2004, 20:06
Ik begrijp niet waarom juist de vrouwen op dit forum negatief zijn. Wees blij dat deze wetten er eindelijk door zijn. Kennen jullie de verhalen niet van de vrouwen die misbruikt zijn omdat deze wetten er niet waren. In een perfecte wereld waarin de mannen het woord van Allah hadden nageleefd waren deze nieuwe wetten misschien niet nodig geweest. Maar helaas! Dus vrouwen, wees blij met deze nieuwe koning!!

2Naughty
06-02-2004, 09:34
Origineel gepost door Tissar Salaam oe alykom, en het ergst van al is is dat een meisje zonder haar voogd kan trouwen!!!!!! dus zonder de toestemming van haar vader/broer/oom mag ze in het huwelijk treden!! La hawla wa la qowata illa billahi algadiem, Dat kan toch niet Een Islamitisch huwelijk is niet geldig zonder toestemming van haar wali, een wali is een voogd. Haar voogden zijn haar vader of ooms. Dus zonder toestemming van haar vader (en als haar vader niet meer leeft een van haar ooms ofzo) kan ze niet trouwen en is het huwelijk niet geldig. http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=Huwelijk%2FFamiliezaken&qa=470 Ik weet niet hoe het precies voor de jongen zit.. Weet iemand dat.. Ik loop namelijk best lang met die vraag rond.. Mag een jongen trouwen met een meisje ook al keuren zijn ouders het niet goed of ook al doet hij het achter hun rug?

2Naughty
06-02-2004, 09:42
http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=Huwelijk%2FFamiliezaken&qa=157 deze link staat het nog wat duidelijker in.. En ik heb hier al het antwoord op mijn vraag...: De ouders van de man, hebben geen invloed op de mening van de man. Als we de principes van de islam volgen, dienen de kinderen hun ouders te eren mits de ouders niet de islam tegenspreken. Wanneer er een misverstand ontstaat tussen kind en ouders betreft een zaak rondom de islam dan dient de islam gevolgd te worden en niet wat de ouders vinden en zeggen. (Geen gehoorzaamheid aan een schepsel die een tegenspraak doet tegen de Schepper). http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=Huwelijk%2FFamiliezaken

mientje007
23-02-2004, 19:52
salaam mensen, wat betrefd die leeftijd van 21 datr ghaat per 1 april in dat heeft te maken met als je vanuit het buitenland wil trouwen. dus als je mvv aanvraag gaat doen en je bent jonger dan 21 dan moet je voor 1 april opsturen doeg xxxxx amina