Bekijk originele versie : Uithuwelijken
Hallo Allemaal,
Ik ben momenteel bezig met een werkstuk over uithuwelijken en ben erg benieuwd naar de verschillende standpunten/ meningen van de verschillende partijen die bij de uithuwelijking betrokken zijn zoals de dochter, de man waarmee ze moet trouwen en de ouders van het meisje. Hopelijk kunnen de lezers van dit bericht mij hierbij een beetje helpen.
Alvast bedankt.
Jawairia
04-10-2002, 12:01
:zwaai:
Hhhmmm....uithuwelijken :confused: Bestaat dat nog :confused:
Uithuwelijken mag niet volgens de Islam. Uithuwelijken was (is) iets cultureels. Weet wel dat het in mijn omgeving niet meer voorkomt, maar ergens anders :confused: dont know...
Mail me eens, wie weet dat ik nog meer erover te weten kan komen
Veel succes
Uithuwelijken...dus jij dacht meteen aan marokko.nl :o ;)
Het komt inderdaad steeds minder voor (in NL). Er is niet echt een standaard uithuwelijk-procedure, in elke cultuur kan die anders zijn. En dan heb je ook nog meiden die zelf kiezen voor een gearrangeerd huwelijk. Hier wat voorbeelden van verschillende standpunten:
http://www.aulazero.nl/pro3nlk9.htm
http://www.kleurintwerk.nl/discussiegroepen/familieeer/FAMILIE.htm
http://www.asro.kuleuven.ac.be/vrouw/bib/knipsels/migrant.htm
miss__1984
04-10-2002, 16:47
neeeeeeeeeeeeee geen uithuwelijken...dat is verboden in de islaam
suc6 met je werkstuk
groetjes
uithuwelijking is inderdaad in strijd met de islam. Een huwelijking die op basis van uithuwelijking plaatsvind is geen toegestane huwelijk.
Dit komt inderdaad vaak voor in culturen, de reden hiervan is voornamelijk het materialisme.
almomina
05-10-2002, 23:46
Origineel gepost door umair
uithuwelijking is inderdaad in strijd met de islam. Een huwelijking die op basis van uithuwelijking plaatsvind is geen toegestane huwelijk.
Dit komt inderdaad vaak voor in culturen, de reden hiervan is voornamelijk het materialisme.
juist maak onderscheid tussen cultuur en geloof, en houd ze niet bijelkaar. dan loop je de mist in en heb je een slechte beeld over de islam.. bv besnijdenis in sumalia is cultuur en heeft niets met de islam te maken geloof me
DESPERADA
05-10-2002, 23:46
Hoi Stephanie....
Uithuwelijking is ZekeRs Niet toegestaan In de Islam als je daT Maar even Dik eN Groot in je verSlag verMeld EN beNadRukt..... Er is daar heel veel verwarring oveR :)
De Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Een al eerder getrouwde mag niet getrouwd worden zonder overleg met haar, en een maagd mag niet getrouwd worden zonder haar toestemming". Zij zeiden: "O Boodschapper van Allah, hoe geeft ze haar toestemming (omdat een maagd vaak erg verlegen is)?" Hij zei: "Door haar zwijgen." (Overgeleverd door al-Boekhari, 6455).
‘Aaishah (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft verteld dat een meisje naar haar toe kwam, en zei: "Mijn vader heeft me uitgehuwelijkt aan de zoon van zijn broer, om zo zijn sociale rang te verhogen, en ik wilde dit huwelijk niet (ik werd gedwongen)." ‘Aaishah zei: "Zit (wacht) hier tot de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) komt." De Boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) kwam en ze vertelde hem over het meisje. De Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) liet iemand haar vader halen, en daarop gaf hij het meisje de keus wat ze wilde doen. Ze zei: "O Boodschapper van Allah, ik accepteer wat mijn vader heeft gedaan, maar ik wilde wat bewijzen aan andere vrouwen." (Overgeleverd door al-Nisaa’i, 3217)
Uithuwelijken is een cultuur iets zoals al eerder is vermeld, en Hoop Inschallah dat het niet meer voorkomt......
laboudanda
06-10-2002, 01:09
Boehoehoehoe!!!..ik ben uitgehuwelijkd met een BERGGEIT....
I' don't wanna!! I' don't wanna!!
I' don't wanna!!
I' don't wanna!!
I' don't wanna!!
I' don't wanna!!
I' don't wanna!!
somisandkomis
06-10-2002, 18:36
hallo stefanie
Uithuwelijken bestaat nog wel maar alleen bij plattelands mensen.
Stads mensen pakken het moderner aan . Ik vind op zich uithuwelijken
geen slecht idee . Vroeger is het ook goed gegaan, met al die huwelijken. Tegenwoordig kiest een meisje zelf een jongen uit, en over een tijdje scheidt ze van hem .Ze begint dan helemaal van voor af aan .
Daarom is uithuwelijken helemaal geen slecht idee. Vooral met die loslopende meiden van tegenwoordig. Veel succes met je werkstuk!!!!!!!
zina_maghrebia
06-10-2002, 18:42
Origineel gepost door DESPERADA
Hoi Stephanie....
Uithuwelijking is ZekeRs Niet toegestaan In de Islam als je daT Maar even Dik eN Groot in je verSlag verMeld EN beNadRukt..... Er is daar heel veel verwarring oveR :)
De Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Een al eerder getrouwde mag niet getrouwd worden zonder overleg met haar, en een maagd mag niet getrouwd worden zonder haar toestemming". Zij zeiden: "O Boodschapper van Allah, hoe geeft ze haar toestemming (omdat een maagd vaak erg verlegen is)?" Hij zei: "Door haar zwijgen." (Overgeleverd door al-Boekhari, 6455).
‘Aaishah (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft verteld dat een meisje naar haar toe kwam, en zei: "Mijn vader heeft me uitgehuwelijkt aan de zoon van zijn broer, om zo zijn sociale rang te verhogen, en ik wilde dit huwelijk niet (ik werd gedwongen)." ‘Aaishah zei: "Zit (wacht) hier tot de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) komt." De Boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) kwam en ze vertelde hem over het meisje. De Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) liet iemand haar vader halen, en daarop gaf hij het meisje de keus wat ze wilde doen. Ze zei: "O Boodschapper van Allah, ik accepteer wat mijn vader heeft gedaan, maar ik wilde wat bewijzen aan andere vrouwen." (Overgeleverd door al-Nisaa’i, 3217)
Uithuwelijken is een cultuur iets zoals al eerder is vermeld, en Hoop Inschallah dat het niet meer voorkomt......
Salaam olaikom
Ik heb geen woorden meer voor jou masha allah
walijkom salaam
Origineel gepost door somisandkomis
hallo stefanie
Uithuwelijken bestaat nog wel maar alleen bij plattelands mensen.
Stads mensen pakken het moderner aan . Ik vind op zich uithuwelijken
geen slecht idee . Vroeger is het ook goed gegaan, met al die huwelijken. Tegenwoordig kiest een meisje zelf een jongen uit, en over een tijdje scheidt ze van hem .Ze begint dan helemaal van voor af aan .
Daarom is uithuwelijken helemaal geen slecht idee. Vooral met die loslopende meiden van tegenwoordig. Veel succes met je werkstuk!!!!!!!
Ze begint van voren af aan ???? uithuwelijken is geen slecht idee???? Zeg hoe lang ben jij al uit die grot van je? Vroeger is het goed gegaan dat komt omdat de vrouwen toen niet veel te vertellen hadden en deden wat manlief zei en dat het nu fout gaat komt omdat ja ja de vrouwen niet op hun mondje zijn gevallen het gaat om het creeeren van evenwicht in je huwelijk. En over de loslopende meiden... die komen als het nodig is zichzelf tegen.
En Stefanie effe jouw vraag uithuwelijken gebeurt alleen bij zoals somis al zei bij loslopende meiden en dat al in veel mindere mate. En ga niet af op wat een aantal mensen hierboven zegt namlijk dat het verboden is in de islam dat is ook zo maar het lijkt net of jij dat vroeg terwijl het volgens mij alleen over het sociaal-culturele begrip uithuwelijken gaat.
veel suc66666
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.