Bekijk originele versie : Op welke basis mogen je ouders je zelf uitgekozen huwelijkspartner weigeren?
Jemal2002
03-10-2002, 19:01
Assalaamu aleikum
Mag een moslim de huwelijkspartner van zijn of haar dochter of zoon (een partner die de dochter of zoon zelf heeft uitgezocht) weigeren alleen op basis dat diegene geen Marokkaan is?
En op welke basis mag je een huwelijkspartner weigeren?
Tweede vraag:
Als iemand je ten huwelijk vraagt mag je dan weigeren. Ik heb gehoord dat je in principe diegene niet mag weigeren. Is dit waar of onwaar?
Salaam
je ouders mogen hem weigeren als het een ''slechte'' jongen is
ik heb ook gehoord dat als je ten huwlijk word gevraagd door een ''goede'' jongen en JIJ studeerd nog, je hem NIET mag weigeren!!!!!!!!!!
je mag dus niet weigeren ALLEEN om je studie!!!!!!!!!!
kickboxgirl
03-10-2002, 19:18
dus als je die persoon niet eens kent mag je hem niet weigeren,ik mag trouwen met wie ik wil en van wie ik hou dat is de enige belangrijke en als iemand me hand komt vragen en ik ken hem niet weeet ie me antwoord is nee.en me vader is imam en iedereen kent hem en hij zegt ik trouw niet jij als jij neee zegt is het nee dat was het beslama
als mijn ouders mijn bruidje niet goed vindt
is dat hun probleem want ze trouwt met mij en niet met mijn familie
toch????????
=emsoem=
mijn vader is daar ook heeeeeel makkelijk is, mijn vader zegt niet eens iets tegen ons als een man ons ten huwlijk is komen vragen hij zegt zelf meteen al NEE. mijn vader vind dat als we willen trouwen we zelf naar hem toe moeten gaan en zeggen pappa ik wil trouwen met die jongen, en dan keurt hij het goed hij vind dat je de jongen zelf moet leren kennen want jij leeft dan met hem onder een dak en niet mijn vader
maar wat ik hier boven heb geschreven is alleen het antwoord op de vraag van jemal
dat heb ik op een lezing in de moskee gehoord
begrijp je het nu
Jemal2002
03-10-2002, 19:31
Origineel gepost door emsoem
als mijn ouders mijn bruidje niet goed vindt
is dat hun probleem want ze trouwt met mij en niet met mijn familie
toch????????
=emsoem=
dus jij zou wel verbanning door je familie wagen voor je bruid?
Mag een moslim de huwelijkspartner van zijn of haar dochter of zoon (een partner die de dochter of zoon zelf heeft uitgezocht) weigeren alleen op basis dat diegene geen Marokkaan is?
Volgens het geloof niet. De ouders kunnen dit wel doen en cultuur (oftewel eigen normen en waarden) boven geloof kiezen. Komt dus wel voor, maar mag absoluut niet.
En op welke basis mag je een huwelijkspartner weigeren?
Volgens het geloof mag je een huwelijkspartner weigeren als die persoon niet hezelfde geloof belijdt. Verdere redenen ken ik niet zo goed noemen. Tjah als de huwelijkspartner financieel misschien niet voor zijn toekomstige vrouw kan zorgen en geen dak boven zijn hoofd heeft (denk ik?).
Als iemand je ten huwelijk vraagt mag je dan weigeren. Ik heb gehoord dat je in principe diegene niet mag weigeren. Is dit waar of onwaar?
Je MAG weigeren, niks moet onder dwang gedaan worden.
Mijn mening:
Ik vind dat ouders je huwelijkspartner sowieso niet mogen weigeren. Ze mogen misschien het niet mee eens zijn, maar absoluut niet weigeren en dwingen om met iemand anders te trouwen.
Waarom mag een man een echtgenote nemen die niet hetzelfde geloof heeft en een vrouw niet? Dit vind ik ook niet kunnen en vind dat het voor beide moet gelden.
Toufik19
03-10-2002, 22:16
Iedereen denkt blijkbaar dat als je niet naar je ouders luistert dat je ze niet respecteert,maar dat klopt niet helemaal.Als je ouders je geliefde weigeren om een totaal onbelangrijke reden zoals "die en die zeggen dat dat meisje slecht is",dan is het NIET haram om toch met dat meisje te trouwen.Immers,door dat te doen,toon je respect voor hun,en behoed je dat ze een fout maken,waardoor ze gestraft zullen worden.Door met je geliefde te trouwen,draaien de ouders meestal bij en als ze zien dat ze gelukkig zijn,beseffen ze dat ze fout waren en werd hun een straf bespaard.Je moet het ook eens vanuit verschillende punten bekijken,en niet alles direct opnemen zoals het is.Door naar de ouders te luisteren,en niet met je geliefde te trouwen,doe je mee aan die discriminatie en zul je ervoor worden gestraft.en wie wil dat?
Shakkira
04-10-2002, 03:50
Ik zou graag willen reageren. Ik heb een nederlandse moslim vriend, waar ik heel graag mee zou willen trouwen. Deze jongen was al moslim voordat ik hem leerde kennen.
Het probleem: mijn ouders zijn er strikt op tegen. Waarom? Omdat hij nederlander is. Ze geloven ook niet dat hij echt moslim is.
Mijn vader heeft gezworen mij nooit meer een blik waardig te keuren als ik met deze jongen trouw. Met andere woorden: ik word verstoten!
Ik kan me niet voorstellen dat Allah (swt) dat goed vindt. Je eigen dochter van vlees en bloed verstoten omdat ze met een nederlandse moslim wil trouwen.
Ik wil graag in contact komen met meiden die dit ook hebben moeten doorstaan (of er ook midden in zitten) en wat voor tips zij hebben.
Groetjes Shakkira.
Origineel gepost door Shakkira
Ik zou graag willen reageren. Ik heb een nederlandse moslim vriend, waar ik heel graag mee zou willen trouwen. Deze jongen was al moslim voordat ik hem leerde kennen.
Het probleem: mijn ouders zijn er strikt op tegen. Waarom? Omdat hij nederlander is. Ze geloven ook niet dat hij echt moslim is.
Mijn vader heeft gezworen mij nooit meer een blik waardig te keuren als ik met deze jongen trouw. Met andere woorden: ik word verstoten!
Ik kan me niet voorstellen dat Allah (swt) dat goed vindt. Je eigen dochter van vlees en bloed verstoten omdat ze met een nederlandse moslim wil trouwen.
Ik wil graag in contact komen met meiden die dit ook hebben moeten doorstaan (of er ook midden in zitten) en wat voor tips zij hebben.
Groetjes Shakkira.
Ik zit niet met hetzelfde probleem maar wilde toch even reageren op je berichtje. Ik vind het namelijk belachelijk dat je ouders je willen verstoten. Je verstoten omdat je met een moslim wil trouwen die geen Marokkaan is... dat is natuurlijk pure discriminatie en heel erg bekrompen.
Heb je geprobeerd via een imam ze over te halen? Ik neem aan dat de imam je hierbij wel kan helpen en misschien dat je ouders tot bezinning komen. Je kunt het in iedergeval proberen.
Ik wens je veel succes toe en hoop nogmaals dat je ouders tot bezinning komen.
bentannes
04-10-2002, 15:03
selam waar jullie het nou over hebben kan ik zeggen dat je ouders mogen weigeren als ze weten dat hij slecht is als ze niets weten moeten ze het eerst navragen bij andere mensen bij mijn ouders tenminste denk ik wel ik ben pas 17 dus das nog ver maar inschallah komt het wel goed
Origineel gepost door Jemal2002
ja
klinkt hard maar zit ik nou eenmaal in elkaar.........
=emsoem=
Origineel gepost door Jemal2002
alleen bij jou familie gebeurt dat...ik weet nu al dat ze haar tog niet zouden weigeren...zo zitten mn ouders niet in elkaar...en ik sluit me ook bij emsoem aan...is lekker hun probleem als ze het niet leuk vinden...
Obiwan_kenobi
05-10-2002, 16:05
NIET! Ze mogen alleen adviseren... of ik er naar luister is een ander verhaal.
Origineel gepost door D@T KrAy-Z MoCrO
alleen bij jou familie gebeurt dat...ik weet nu al dat ze haar tog niet zouden weigeren...zo zitten mn ouders niet in elkaar...en ik sluit me ook bij emsoem aan...is lekker hun probleem als ze het niet leuk vinden...
ja groot gelijk.......ergens weet ik dat mijn ouders mij niet gaan verstoten voor een bruid.......
=emsoem=
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.