Bekijk originele versie : Fadesa bijna failliet?
Spaanse reus uit vastgoed is bijna failliet
Van onze verslaggever Wouter Keuning
gepubliceerd op 16 juli 2008 03:01, bijgewerkt op 16 juli 2008 08:05
Amsterdam - De Spaanse vastgoedmarkt maakt barre tijden door. Na zware koersverliezen van meerdere vastgoedfondsen en de sluiting van bijna veertigduizend makelaarskantoren in het afgelopen jaar, maakte Martinsa-Fadesa, het grootste vastgoedbedrijf van Spanje, dinsdag bekend dat het zijn schuld van ruim 5 miljard euro niet meer kan aflossen. Het bedrijf zag zich genoodzaakt uitstel van betaling aan te vragen.
Of de gevolgen van een eventueel faillissement beperkt zullen blijven tot de Spaanse markt, valt nog te bezien. Het bedrijf, dat onder meer vakantieparken, villa’s en nieuwbouwwijken bouwt, is ook actief in het oosten van Europa en in landen als Mexico en Marokko. Om een deel van zijn schulden toch af te kunnen betalen wil het bedrijf nu een deel van de bijna 180 duizend woningen die het in bezit heeft, verkopen. Ook de 29 miljoen vierkante meter bouwgrond van het bedrijf, gaat alvast onder de hamer.
Analisten en andere kenners van de Spaanse woningmarkt wijzen al lange tijd op een op handen zijnde crisis. Het nakende eind van Martinsa-Fadesa is volgens hen dan ook pas het begin van meer problemen.
De afgelopen decennia werden in Spanje veel meer huizen gebouwd dan waar vraag naar was. In 2006 en 2007 kwamen er meer dan 1,5 miljoen nieuwe huizen op de markt. Ter vergelijking: dat is meer dan Engeland, Duitsland en Frankrijk bij elkaar aan hun totale woningaanbod toevoegden in diezelfde periode.
De schulden die bouwbedrijven opbouwden door zoveel te bouwen konden in goede tijden worden gedekt met de inkomsten uit de verkoop van woningen die tot vorig jaar nog altijd fors in prijs bleven stijgen. Inmiddels zijn de huizenverkopen ook in Spanje bijna geheel tot stilstand gekomen.
Analisten wijzen erop dat de kredietcrisis weliswaar heeft bijgedragen aan het ontstaan van de huidige situatie, maar dat het deels ook een specifiek Spaans probleem betreft. Een deel van de prijsstijgingen in de afgelopen jaren is het gevolg van speculatie, maar ook het toelaten van 5 miljoen immigranten sinds 2000 zou hebben bijgedragen aan het ontstaan van het probleem nu.
http://www.volkskrant.nl/economie/article1043551.ece/Spaanse_reus_uit_vastgoed_is_bijna_failliet
Aangezien Fadesa volop bezig is in o.a. omgeving Saaidia vraag ik me af wat voor gevolgen dit zal hebben :confused:
Iemand die er meer vanaf weet?
Don_Zakaria
05-08-2008, 13:37
als dit waar is, dan gaan de grond- en huizenprijzen in saidia en wijde omgeving (oujda) omlaag, ook de prijzen voor bouwmaterialen die fadesa in grote hoeveelheden afnam zullen zakken omdat die bedrijven die hoeveelheden niet meer kwijt kunnen...ik ben benieuwd! ik zou het in ieder geval een goede ontwikkeling vinden omdat de prijzen nu eindelijk 's wat normaler worden na de enorme stijging van het afgelopen 1,5 jaar! (die we voornamelijk aan fadesa te danken hadden...)
Umm_Rayaan
05-08-2008, 14:52
als dit waar is, dan gaan de grond- en huizenprijzen in saidia en wijde omgeving (oujda) omlaag, ook de prijzen voor bouwmaterialen die fadesa in grote hoeveelheden afnam zullen zakken omdat die bedrijven die hoeveelheden niet meer kwijt kunnen...ik ben benieuwd! ik zou het in ieder geval een goede ontwikkeling vinden omdat de prijzen nu eindelijk 's wat normaler worden na de enorme stijging van het afgelopen 1,5 jaar! (die we voornamelijk aan fadesa te danken hadden...)
Zou dat het geval zijn..Ik hoop het zeer...!! De prijzen in marokko zijn belachelijk hoog!!
Don_Zakaria
05-08-2008, 15:09
Zou dat het geval zijn..Ik hoop het zeer...!! De prijzen in marokko zijn belachelijk hoog!!
de kenners voorspelden in mei/juni al een prijzendaling in het najaar alleen weet ik niet of ze dit al zagen aankomen of niet...maar het blijven natuurlijk voorspellingen en die kunnen altijd uitkomen...of niet!
de prijzen in marokko zijn belachelijk hoog mede doordat fadesa & Co heel veel grond opkopen waardoor er weinig overblijft voor de simpele burger die een stukje grond wilt om zijn huis op te bouwen, de vraag is dan hoog en het aanbod gering....
Umm_Rayaan
05-08-2008, 15:14
de kenners voorspelden in mei/juni al een prijzendaling in het najaar alleen weet ik niet of ze dit al zagen aankomen of niet...maar het blijven natuurlijk voorspellingen en die kunnen altijd uitkomen...of niet!
de prijzen in marokko zijn belachelijk hoog mede doordat fadesa & Co heel veel grond opkopen waardoor er weinig overblijft voor de simpele burger die een stukje grond wilt om zijn huis op te bouwen, de vraag is dan hoog en het aanbod gering....
Wij gaan in Oktober een huis kopen..ik hoooooop Dat ze dalen...:D
Mister1979
05-08-2008, 15:20
Zal niks veranderen...
Fadesa resort wordt gewoon afgemaakt omdat Addoha er ook in zit en Fadesa Maroc bezit..
Tanger city Center is ook van Fadesa en wordt afgemaakt..
TnawieMocro
05-08-2008, 15:30
Mensen praten maar weten geeneens waarover.
Fadesa is een groot spaans bedrijf. In marokko is haar aandeel niet overheersend. Er zijn in marokko tal van andere bouwconcerns.
Te denken valt aan:
De beheersvennootschap van het investeringsfonds in toeristen- en onroerend vermogen fund Maghreb Siaha (BMCE bank)
CDG ontwikkeling via Med Z vertegenwoordigt,
CGI
Sogatour
Avante Group, gecreëerd door vroegere president van Fadesa
en Servicios Excavaciones (Sedesa)
Palmeraie Développement (groupe Berrada)
Actif Invest
Dat de bouwgrondpercelen en huizen in prijs zijn gestegen omdat Fadesa alles opkoopt slaat dus nergens op. En dat de prijzen nu dus zullen dalen omdat Fadesa failliet gaat slaat ook nergens op.
Don_Zakaria
05-08-2008, 16:07
Mensen praten maar weten geeneens waarover.
Fadesa is een groot spaans bedrijf. In marokko is haar aandeel niet overheersend. Er zijn in marokko tal van andere bouwconcerns.
Te denken valt aan:
De beheersvennootschap van het investeringsfonds in toeristen- en onroerend vermogen fund Maghreb Siaha (BMCE bank)
CDG ontwikkeling via Med Z vertegenwoordigt,
CGI
Sogatour
Avante Group, gecreëerd door vroegere president van Fadesa
en Servicios Excavaciones (Sedesa)
Palmeraie Développement (groupe Berrada)
Actif Invest
Dat de bouwgrondpercelen en huizen in prijs zijn gestegen omdat Fadesa alles opkoopt slaat dus nergens op. En dat de prijzen nu dus zullen dalen omdat Fadesa failliet gaat slaat ook nergens op.
en toch is dat zo (mede veroorzaakt door fadesa) of jij moet het beter weten dan mensen die hier hun hele leven mee bezig zijn en actief zijn in het land zelf! Dat mensen praten en niet eens weten waarover komt overigens heel arrogant en neerbuigend over alsof jij de (google) kennis in pacht hebt!
Don_Zakaria
05-08-2008, 16:08
Wij gaan in Oktober een huis kopen..ik hoooooop Dat ze dalen...:D
ik hoop het voor je :hadj:
TnawieMocro
05-08-2008, 17:25
en toch is dat zo (mede veroorzaakt door fadesa) of jij moet het beter weten dan mensen die hier hun hele leven mee bezig zijn en actief zijn in het land zelf! Dat mensen praten en niet eens weten waarover komt overigens heel arrogant en neerbuigend over alsof jij de (google) kennis in pacht hebt!
prijzen v. huizen zijn gestegen vanwege de stijging van cement/bakstenen en ijzer. Dat weet iedereen. Sonasid, Lafarge Maroc en Ciments du Maroc zijn de grootste in deze constructiematerialen. Deze prijsstijgingen komt door de olie stijging, dat weet iedereen. Dat Fadesa, wat groot is in spanje en klein in marokko (nogmaals bezoek de site voor projecten), voor deze prijsstijging zorgt in de vastgoed is lariekoek.
Don_Zakaria
05-08-2008, 17:52
prijzen v. huizen zijn gestegen vanwege de stijging van cement/bakstenen en ijzer. Dat weet iedereen. Sonasid, Lafarge Maroc en Ciments du Maroc zijn de grootste in deze constructiematerialen. Deze prijsstijgingen komt door de olie stijging, dat weet iedereen. Dat Fadesa, wat groot is in spanje en klein in marokko (nogmaals bezoek de site voor projecten), voor deze prijsstijging zorgt in de vastgoed is lariekoek.
lariekoek is vanuit je pc'tje in nederland zeggen dat de grondstoffen alleen door de stijging van olieprijzen zijn gestegen...maar goed jij bent de econoom en vakmensen in marokko lullen natuurlijk maar wat! wat background info opdoen en je tussen het doodgewone volk in marokko begeven kan geen kwaad.
TnawieMocro
05-08-2008, 17:57
lariekoek is vanuit je pc'tje in nederland zeggen dat de grondstoffen alleen door de stijging van olieprijzen zijn gestegen...maar goed jij bent de econoom en vakmensen in marokko lullen natuurlijk maar wat! wat background info opdoen en je tussen het doodgewone volk in marokko begeven kan geen kwaad.
gappie me vader runt een makelaars kantoor in downtown tanger, sa7at national bij die rechtbank. Heb stage gelopen bij een Civiele ingenieur in tetouan. En heb zelf de nodige kennis om zulke uitspraken te doen.
Don_Zakaria
05-08-2008, 18:07
gappie me vader runt een makelaars kantoor in downtown tanger, sa7at national bij die rechtbank. Heb stage gelopen bij een Civiele ingenieur in tetouan. En heb zelf de nodige kennis om zulke uitspraken te doen.
oeeeh en nu ben ik zeer onder de indruk! snotneuzen van tegenwoordig! :hihi:
TnawieMocro
05-08-2008, 18:08
oeeeh en nu ben ik zeer onder de indruk! snotneuzen van tegenwoordig! :hihi:
je hoeft niet onder de indruk te raken
marinasmir
06-08-2008, 10:19
Dus de bouw gaat gewoon door.................
Ik ben er zelf ook vorige week achter gekomen, heb helemaal in de stres gezeten. heb vorig jaar namelijk iets gekocht in Andalus smir bij fnidaq.
Die ophef heeft voornamelijk te maken voor de situatie in Spanje zelf, Als ik me b3da goed heb laten informeren...
Dus jongens de bouw inMarokko gaat gewoon door..-(_)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.