Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De Islam vs. 21-hydroxylase Deficientie?

ZiLaaL
03-10-2002, 10:33

naar aanleiding van wat info die ik met van mijn studie heb gehad het volgende: Wat mag/moet je doen als je als hermafrodiet wordt geboren? Wat is dan toegestaan in de islam? Hieronder ff uitleg: Wisten jullie dat... je als foetus in de buik van je mama bij een gebrek aan het enzym 21-hydroxylase en als je een XX-karyotype hebt (dus dat je vrouw bent).. je een XY-fenotype krijgt!! (dus een mannelijk uiterlijk!) Door het gebrek aan 1 kleine mini enzympje, kan je er dus uitwendig als man geboren worden terwijl je inwendig (je hebt een ovarium en een uterus, al die vrouwelijke dingen) en volgens je karyotype eigenlijk vrouw bent!! Deze ziekte heet: 21-hydroxylase deficientie, waarbij je dus door het gemis van 1 enzym, te veel androgenen produceert; androgenen zorgen voor vermannelijking. Deze ziekte is wel zeldzaam maar komt toch voor. Laatst hadden we met college een dame die deze ziekte had. Ze is op vroege leeftijd een operatie om ook uitwendig op een vrouw te lijken. Maar nu de hamvraag: Wat is toegestaan in de islam? Dit mag je toch niet als " een foutje" van Allah (swt) beschouwen? Ben benieuwd.... :confused:

ZiLaaL
03-10-2002, 10:50
Hey Fard, Ik heb er dagen over lopen nadenken en medisch gezien is het beter voor het kind om al vroeg een identiteit te hebben. Het meisje dat bij ons op college kwam vertellen had ten minste een leven... hier op aarde. maar hoe zit het als je de islam erbij betrekt? Hoe moeten wij dit zien? Als je namelijk nix aan het kind verandert zal hij/zij bijvoorbeeld nooit kinderen kunnen krijgen aangezien hij met een penis over ei-cellen beschikt, en geen zaad. Ouf.... ik weet het echt niet... :confused:

inakreb
03-10-2002, 11:16
Origineel gepost door FarD Je mag niet veranderen wat Allah (swt) geschapen heeft, dus denk dat islamitisch gezien een persoon zo moet blijven. Maar dan heb je weer de psychische/medische kant... Als iets medisch een probleem is mag je vaak wel dat doen dat eigenlijk niet mag, maar ik durf hier geen uitspraak over te doen. Bovenstaande is alleen hoe ik er over denk. Fard zegt hier niks verkeerd vind ik. Begeleiding van die persoon in het accepteren van hoe hij/zij is ,is denk ik een must. Voor Allah (swt) is iedereen gelijk en niks vreemds. P.S Knitrya ! heb je je p nou al gehaald ;) M. uit den haag (denk daar maar eens goed overna)

ZiLaaL
03-10-2002, 11:21
Aaaaaaaaaaaaaaaah Inakreb! :D Ja mn p is elhamdoulilah binnen ;) Hoe gaat het met jouw studie? Ik zit nu achter de pc farmacologie toetsen te doen voor mijn tentamen voor morgen.... ouffff 3la stom vak! Hoe heb je dat in hemels naam kunnen kiezen als studie, m? :D Hoe is het verder? ;) ik hoor nog van je :zwaai: k.

inakreb
03-10-2002, 11:50

Origineel gepost door Kenitrya Aaaaaaaaaaaaaaaah Inakreb! :D Ja mn p is elhamdoulilah binnen ;) Hoe gaat het met jouw studie? Ik zit nu achter de pc farmacologie toetsen te doen voor mijn tentamen voor morgen.... ouffff 3la stom vak! Hoe heb je dat in hemels naam kunnen kiezen als studie, m? :D Hoe is het verder? ;) ik hoor nog van je :zwaai: k. hehe farmacologie is andere koek he :) niet voor mietjes ;). Mijn studie? ik ben even ver als vorig jaar....kwacht op de MasterOpleiding. kmoet alleen de scriptie nog doen. groetjes van een eeuwige student. :zwaai:

THE_PIANIST
03-10-2002, 17:31
dat is inderdaad een moeilijk..mensen die in een ander lichaam worden geboren namelijk "hermafrodiet" zoals je zei gebeurd dit zelden (1 op 4500) geboorten, het gebeurd soms zelfs wanneer het mannelijk geslachtsdeel ontwikkeld is ,blijkt soms pas bij de puberteit dat iemand hermafrodiet is,als de borsten beginnen te groeien . naar mijn mening is dit iets waar wel een medische ingreep voor mag gebeuren ,het zou psychisch gezien heel zwaar wegen voor de persoon in kwestie,die geen echte identiteit te kan aannemen ,aangezien hij/zij zich wel man/vrouw voelt maar lichamelijk zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken heeft. ik denk dat het overgrote probleem is bij de mensen dat wanneer men over een hermafrodiet praat men onmiddellijk denkt aan een "transseksueel"...maar het is helemaal iets anders ...een hermafrodiet is daadwerkelijk iemand die in een verkeerd lichaam geboren is of zeg maar beide kenmerken zowel mannelijk als vrouwelijk heeft .een transseksueel is iemand die helemaal geen medische of natuurlijke afwijkingen heeft maar die "denkt" in een verkeerd lichaam geboren te zijn, .beiden heeft het in de eerste plaats te maken met identiteit....daarom dat het steeds over dezelfde kam word geschoren maar in werkelijkheid is het gewoon appelen met peren vergelijken ..een hermafrodiet heeft een lichamelijke afwijking ..beseft echter wel wie hij/zij is maar steeds de gedachte heeft dat zijn lichaam hem belemmert in z'n dagelijks doen en laten ,zeker in de maatschappij waarin we leven ...hij/zij heeft er niet voor gekozen ,net zoals een Siamese tweeling er niet voor heeft gekozen aan elkaar geboren te worden ,maar dit geeft voor de moslims een ander beeld..als je de vraag zou stellen aan 100 moslims mag een hermafrodiet z'n lichaam veranderen zodat hij z'n ware identiteit kan aannemen zouden er velen zeggen je moet blijven zoals je geschapen bent.....maar stel deze vraag IVM een Siamese tweeling of je ze van elkaar mag scheiden met een helpend handje van de medische wereld dan denk ik dat de overgrote meerderheid daar geen probleem mee heeft, deze mensen kiezen er gewoon niet voor ,de mogelijkheid is er wel om er iets aan te doen , vergeet niet dat de mens pas iets ontdekt wanneer allah het wenst..dus misschien heeft de medische wereld dit wel ontdekt omdat god wenst dat deze mensen de mogelijkheid hebben er iets aan te doen . transseksualiteit is een psychische afwijking en weet niet of hij nu bv: "bert" wil blijven of "berta" wil worden in tegenstelling tot een hermafrodiet kiezen transseksuelen er wel voor iemand anders te zijn of een andere identiteit aan te nemen dan de daadwerkelijke lichamelijke gezondheid die god hun heeft geschonken . allah heeft de mens de mogelijkheid gegeven om medische ingrepen te doen en om medicijnen te maken etc.....ze zijn op de wereld om mensen te helpen ..als je van het standpunt bent je moet alles nemen zoals het is en bv geen medische ingreep doen wanneer je lichaam een afwijking heeft die je dagelijkse doen en laten in de weg staat...nou dan kan je alle hospita’s ,farmaceutische bedrijven ..etc sluiten en dan hoef je ook geen pilletje te nemen wanneer je hoofdpijn hebt of griep of hooikoorts...etc , aan de andere kant de medicijnen .etc zijn ook een geschenk en teken van barmhartigheid van god tegenover de mens om er iets aan te doen , dus waarom zou je van de barmhartigheid van allah geen gebruik maken ,maar doe natuurlijk niet als een transseksueel want die maken van de barmhartigheid "misbruik"!

ZiLaaL
25-10-2002, 20:59
Origineel gepost door RebeccaCarlson Wie kan in de gedachten van transseksuelen kijken? En uit onderzoek blijkt dat transseksuelen dezelfde hersenen hebben als die van een vrouw. Namelijk als een transeksueel doodgaat dan worden haar hersenen "ontleed" en uit die onderzoeken is dat namelijk gebleken. Zelf ben ik transseksueel, maar ik had al voordat ik met mijn hormoonbehandeling begon vrouwelijke kenmerken (lichamelijk, en geestelijk" bijvoorbeeld ik heb heupen, en een normaal vrouwelijk aangzicht. Ik krijg veel complimenten, zelfs van mensen die niet weten dat ik transseksueel ben. Maar dit alles heeft eigenlijk niets te maken met uiterlijk. Ik denk dat alleen God kan en mag oordelen over mensen en dat wij niet kunnen zeggen dat God fouten maakt, God heeft ons de kennis en technieken gegeven om deze minderheid van hun afweiking te helpen. Je hebt natuurlijk verschillende soorten mensen, en ook transseksuelen. Of mensen die denken of zeggen dat zij transseksueel zijn. bijvoorbeeld Kelly, ik kan niet in haar hoofd kijken, maar ik vind haar een omgebouwde homoseksueel, omdat zij houdt van al die aandacht en graag chockeerd, en zo zijn de meesten, maar door hun worden echte transseksuelen zoals mij over een kam geschoren. Ik heb respect voor iedereen, en dat zouden Marokkaanse jongeren ook moeten hebben, en een hele goede vriendin van mij is Marokkaans en zij accepteert mij gewoon, en het is een schat van een meid, maar over transseksualiteit kun je niet oordelen, het is aangeboren, en echt geloof mij het is niet de makkelijkste weg die te kiezen is. Verder kan het mij niet schelen wat iemand er ook van denkt, al kan ik maar samen met mijn Arabische (moslim) vriend een halal leven lijden, en gelukkig ben en blijf met hem. ciao R.C. Beste R, Dit is een interessant verhaal van jouw kant. Ik heb enkele vragen uit nieuwsgierigheid: - Ben je zelf moslim? - Weet je vriend dat je transsexueel bent? (je bent nog niet omgebouwd neem ik aan?) - Voelde je vanaf je jonge jaren al vrouw, of begon dat rond de puberteit? graag zie ik antwoord tegemoet :)

MueZli
11-12-2002, 01:49
B-Altering Allah’s Creation. The issue of altering Allah’s Creation through gene therapy or cosmetic surgery has been discussed by Muslim jurists both in past and present times. Here below I would like to mention the decisions issued by the third symposium of the Islamic Organization for Medical Sciences: -Surgeries to treat congenital or acquired deformities to restore normal shape or function of an organ are permissible in Shari`ah. The majority of Muslim jurists hold the opinion that this provision is also applicable to repair a fault or improve an ugly appearance that subjects a person to a physical or psychological disorder. -Impermissible are the surgeries that would change the normal creation of the body or organ, or things that would help criminals dodge justice or pave way for fraudulent practices to spread. -Surgeries that appeared in certain communities, known as sex change operations, giving in to stray whims are definitely prohibited. However, operations to decide and restore the real sex in cases of pseudo-hermaphrodite are permissible. In light of the above decisions, I would like to conclude the following: -There is nothing wrong in carrying out any gene therapy that is meant to treat deformed genes with the aim of restoring it to normal shape. Also, there is nothing wrong with gene therapy whose aim is to rectify a defect that causes physical or psychological pain. -Gene therapy that is meant to completely alter the creation of the whole body or even a single body organ is categorically prohibited. -It is not permissible to carry out a sex change operation, to change one’s color or outward appearance as all of them do reflect Allah’s Signs and represent His Infinite Wisdom. Indeed, altering Allah’s Creation is an act triggered by the Shaytan and his aides. Referring to this, Allah Almighty says: “They invoke in His stead only females; they pray to none else than Satan, a rebel. Whom Allah cursed, and he said: Surely I will take of Thy bondmen an appointed portion. And surely I will lead them astray, and surely I will arouse desires in them, and surely I will command them and they will cut the cattle's ears, and surely I will command them and they will change Allah's creation. Whoso chooseth Satan for a patron instead of Allah is verily a loser and his loss is manifest.” (An-Nisaa’: 117-119) He Almighty also says, “So set thy purpose (O Muhammad) for religion as a man by nature upright the nature (framed) of Allah, in which He hath created man. There is no altering (the laws of) Allah's creation. That is the right religion, but most men know not.” (Ar-Rum: 30) Opinions of Qur’an Exegetes Regarding Altering Allah’s Creation: The first group of exegetes maintain that altering Allah’s Creation means changing one’s religion. The second group state that altering Allah’s Creation is meant to change the outer appearance of man and animals, such as wearing wigs and hairpieces, tattooing, castration, cutting ears, gouging out eyes. The most correct exegesis of “altering Allah’s Creation” mentioned in Surat An-Nisaa’ is that it encompasses both alteration in religion and in the physical appearance of human beings and animals. Ibn `Atta has drawn an excellent balance regarding this saying that the wording of the verse of Surat An-Nisaa’ do include both beneficial and harmful change. In light of the above, it becomes clear that any change or alteration in genes is PERMISSIBLE as long as it is done with the intention to rectify a wrong, prevent a disease within the boundaries of treatment laid by Islam. However, such change or alteration becomes IMPERMISSIBLE if it includes tampering with human genes, altering the outer appearance including complexion, color, etc.. All the above guidelines and conditions are related to physical gene therapy that is done to the person ONLY, in the sense that they are not done to treat the person and have certain effect on his future progeny at the same time. Effects of Gene Therapy Shifted to the Future Progeny Gene therapy that is meant to have effect on the future progeny, which is usually done inside gametes, is IMPERMISSIBLE because of the dire ethical consequences that take place as a result of carrying out that kind of therapy. However, if it is proven through future scientific facts that there is no harm or ill effects in carrying out such therapy, then the ruling of impermissibility can be changed into permissibility. Finally, I see nothing wrong in carrying out lab experiments on animals if there is a glimmer of hope to achieve future positive results on humans. It stands to reason that the whole universe is created by Allah to serve man and he is permitted to make the best use of it as long as the religious and ethical guidelines are observed and causing harms to oneself and others are avoided.” You can also read: How Does Islam View Genetic Engineering? If you have any further comments, please don't hesitate to write back! May Allah guide you to the straight path, and guide you to that which pleases Him, Amen. Allah Almighty knows best. Bron : link (http://www.islam-online.net/completesearch/english/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=77942)

MueZli
11-12-2002, 11:56
Origineel gepost door Kenitrya naar aanleiding van wat info die ik met van mijn studie heb gehad het volgende: Wat mag/moet je doen als je als hermafrodiet wordt geboren? Wat is dan toegestaan in de islam? Hieronder ff uitleg: Wisten jullie dat... je als foetus in de buik van je mama bij een gebrek aan het enzym 21-hydroxylase en als je een XX-karyotype hebt (dus dat je vrouw bent).. je een XY-fenotype krijgt!! (dus een mannelijk uiterlijk!) Door het gebrek aan 1 kleine mini enzympje, kan je er dus uitwendig als man geboren worden terwijl je inwendig (je hebt een ovarium en een uterus, al die vrouwelijke dingen) en volgens je karyotype eigenlijk vrouw bent!! Deze ziekte heet: 21-hydroxylase deficientie, waarbij je dus door het gemis van 1 enzym, te veel androgenen produceert; androgenen zorgen voor vermannelijking. Deze ziekte is wel zeldzaam maar komt toch voor. Laatst hadden we met college een dame die deze ziekte had. Ze is op vroege leeftijd een operatie om ook uitwendig op een vrouw te lijken. Maar nu de hamvraag: Wat is toegestaan in de islam? Dit mag je toch niet als " een foutje" van Allah (swt) beschouwen? Ben benieuwd.... :confused: De identiteit is wel duidelijk, alleen fenotypisch kloppen de uiterlijke kenmerken niet met de vrouwelijke/mannelijke identiteit? Begrijp ik het zo goed ? IK heb vaag iets gehoord dat het wel es voorgekomen is in marokko, of in de leefomgeving van mijn oma. Een meisje geboren met een mannelijke geslachtsdeel en dat de arts die heeft weggehaald. Wallaho a3laam.

ZiLaaL
11-12-2002, 13:38
Origineel gepost door MeuslitriX De identiteit is wel duidelijk, alleen fenotypisch kloppen de uiterlijke kenmerken niet met de vrouwelijke/mannelijke identiteit? Begrijp ik het zo goed ? IK heb vaag iets gehoord dat het wel es voorgekomen is in marokko, of in de leefomgeving van mijn oma. Een meisje geboren met een mannelijke geslachtsdeel en dat de arts die heeft weggehaald. Wallaho a3laam. Jah! Tis dus dat je van binnen als vrouw wordt geboren, maar aan de buitenkant heeft zich een pe-nis gevormd. Zo zit die ziekte/afwijking in elkaar. Maar bedankt voor je stuk hierboven!! :goedzo: Corrigerende operaties zijn dus wel toegestaan in zulke zaken, als ik het goed begrijp :)

MueZli
11-12-2002, 18:46
Origineel gepost door Kenitrya Jah! Tis dus dat je van binnen als vrouw wordt geboren, maar aan de buitenkant heeft zich een pe-nis gevormd. Zo zit die ziekte/afwijking in elkaar. Maar bedankt voor je stuk hierboven!! :goedzo: Corrigerende operaties zijn dus wel toegestaan in zulke zaken, als ik het goed begrijp :) Ja, zeg ik voorzichtig, want het is n nieuwe discussie voor mij. Ik ben geen Islm geleerde.

MueZli
11-12-2002, 18:47
Trwns, verhelpen van medische complicaties worden altijd aangemoedigd door de Islaam.