Bekijk originele versie : Demo 24-01-04
Demonstratie tegen het verbod op religieuze symbolen
Liberté, Egalité et Fraternité ?
Nu wil Frankrijk niet alleen ondanks, maar zelfs in naam van deze woorden een verbod op het dragen van hoofddoeken, (grote) kruizen en keppeltjes in openbare ruimtes afgekondigen. Is dit werkelijk een manifestatie van vrijheid, gelijkheid en broederschap? Is gelijkheid gelijkwaardigheid van individuen ondanks verschillende opvattingen en gedragingen of is het een geforceerde situatie waarin iedereen geacht wordt hetzelfde te zijn, hetzelfde te denken, hetzelfde te kleden, hetzelfde te geloven? Wij, Actiegroep voor vrijheid van religie en expressie, denken dat seculariteit gewaarborgd wordt door neutraliteit van instituut (staat), niet door gedwongen neutraliteit van het individue. Op zaterdag 24 januari zal de Actiegroep een vreedzame demonstratie bij de Franse ambassade houden. Waarbij zoveel mogelijk instellingen van verschillende religieuze gezindte danwel maatschappelijk sociale achtergrond benaderd zullen worden om mee te lopen. Aan het eind bieden we de Franse ambassade ons manifest (onze petitie) aan met standpunten over het gebeuren.
Waar : Malieveld tegenover het CS van Den Haag
Wanneer: Zaterdag 24 januari 2004
Tijd: Verzamelen om 13:30, start 14:00
Email : religieuzesymbolen@hotmail.com
Wij willen U er nog op wijzen dat wij een vreedzame demonstratie voor ogen hebben waarbij slogans die niet direct met het onderwerp te maken hebben of agressieve geweldadige taaluitingen en gedragingen niet gewenst zijn! U schaadt daarmee alleen de zaak!
Klik hier voor flyer? (http://www.selsabiel.nl/img/vrijheid.jpg)
Wij, de actiegroep roepen vooral de DAMES op om te komen !
samira1989
22-01-2004, 09:28
ik vind het belachelijk dat frankrijk de hoofdoek heeft afgeschaft ik en al mijn vriendinnen hebben de petitie getekent maar helpt het ook ??????
Ikrame_girl
22-01-2004, 12:19
reken er maar op dat ik er ook bij zal zijn.
Salaam zusters/broeders, ik wil jullie morgen allemaal heel veel succes wensen, Moge Allah met jullie zijn en dat de demonstratie goed mag verlopen...ma'assalama: Sahira..:goedzo:
200 mensen maar!
Waarom zo weinig?
Origineel gepost door tonk
200 mensen maar!
Waarom zo weinig?
Ik weet niet hoe de media daarbij komt, maar ik liep vandaag zelf ook mee en het waren echt veeeeel meer dan 200...
Op het maliveld waren er nog niet zoveel mensen, maar toen de demonstratie eenmaal begon, kon zelfs een kind zien dat er over de 500 mensen meeliepen...
Ik weet niet hoe de media daarbij komt, maar ik liep vandaag zelf ook mee en het waren echt veeeeel meer dan 200...
Echt niet, een kennis van mij was toevallig een dagje shoppen in den Haag, maar het waren niet eens tweehonderd. Hoogstens honderd.
Origineel gepost door gooja
kon zelfs een kind zien dat er over de 500 mensen meeliepen...
Echt waar joh, zoveel???? Over Fraternité gesproken :giechel:
100, 200 of 500, ik vind het geen van alle indrukwekkende aantallen.
Overigens is het normaal dat de media altijd veel lagere aantallen noemt dan de organisatoren. Dat geldt voor alle demonstraties.
aSunnyFriend
25-01-2004, 10:41
en bekijk het eens in dit perspectief: het gaat over een politieke gebeurtenis in een ander land.....probeer eens iets soortgelijks te noemen waarvoor een demonstratie georganiseerd is ....soms wordt abortus gelegaliseerd in een ander land...of euthanasie of het homohuwelijk toegestaan in een ander land ...er is dan nooit sprake van demonstraties in nederland..
Origineel gepost door aSunnyFriend
en bekijk het eens in dit perspectief: het gaat over een politieke gebeurtenis in een ander land.....probeer eens iets soortgelijks te noemen waarvoor een demonstratie georganiseerd is ....soms wordt abortus gelegaliseerd in een ander land...of euthanasie of het homohuwelijk toegestaan in een ander land ...er is dan nooit sprake van demonstraties in nederland..
Ik denk dat dat de reden is. Waarom hier demonstreren voor iets dat elders speelt? Maar uit alle discussies hier kreeg ik de indruk dat het de mensen nogal hoog zit en had ik meer demonstranten verwacht.
aSunnyFriend
25-01-2004, 12:03
en natuurlijk is de demo ook verzet....ik had ook meer verwacht hoor
Protest tegen hoofddoekverbod in Den Haag 24-01-2004
http://www.omroep.nl/nos/nieuws/images/binnenland/228/hoofddoekjes_demonstratie.jpg
Verslag NOS-Journaal
Henrik Willem Hofs sprak met woedende demonstrantes Ongeveer tweehonderd mensen hebben in Den Haag gedemonstreerd tegen het verwachte Franse verbod op het dragen van opvallende religieuze symbolen op openbare scholen. Onder de betogers waren veel vrouwen met hoofddoekjes, maar ook sikhs met tulbanden.
De demonstranten verzamelden zich op het Haagse Malieveld en liepen naar de Franse ambassade. Ze droegen spandoeken mee met teksten als: "Baas op eigen hoofd".
De demonstranten sluiten zich aan bij de organisatoren van de demonstraties van vorige week zaterdag in een aantal Franse en andere steden, die duizenden mensen op de been brachten.
Zij vinden het wetsvoorstel om hoofddoeken, tulbanden, kruisen en keppeltjes te verbieden op Franse openbare scholen in strijd met de vrijheid van meningsuiting.
Hirsi Ali
Het Tweede-Kamerlid Hirsi Ali (VVD) is het volstrekt oneens met de betogers. Voor Business News Radio bepleitte zij een nationaal debat over een verbod op hoofddoekjes in Nederlandse overheidsgebouwen.
Zij sluit zich aan bij Leefbaar Rotterdam (LR), dat vrijdag bekendmaakte een voorstel met dezelfde strekking te zullen indienen bij de gemeenteraad van Rotterdam.
Hirsi Ali wil overigens dat het debat niet alleen over hoofddoekjes gaat. Ook de dubbele seksuele moraal van veel moslimmannen moet aan bod komen.
De Duitse president Rau sprak zich eerder deze week uit tegen een verbod op het dragen van hoofddoeken door islamitische leraressen op openbare scholen, zoals enkele Duitse deelstaten willen.
Hij ziet zo'n verbod als een eerste stap op weg naar een staat die alle religieuze symbolen uit het openbare leven bant. "Ik wil dat niet", zei Rau stellig,
Hij voegde eraan toe dat hoofddoekjes geen eenduidig politiek symbool zijn voor moslimfundamentalisme. Islamitische vrouwen dragen het kledingstuk ook met andere motieven.
http://www.omroep.nl/nos/nieuws/images/binnenland/165/sikh_denhaag.jpg
Origineel gepost door track
Het leek me al wel verwonderlijk dat men ging demonstreren tegen het verbod op het dragen van de hoofddoek in Frankrijk, wijl dit onderwerp de laatste tijd niet enkel beperkt is gebleven tot Frankrijk, maar evengoed in Nederland en België aan de orde van de dag is.
En gezien de opschudding dat zulks teweeg heeft gebracht, zou ik eerder denken aan een aanwezigheid van vele duizenden mensen ipv van 500.
Maar niets van dat.
Tis NIET aan de orde in NL. Politiek denhaag is niet stom om haar eigen democratische principen ala Frankerijk met de voeten te treden.
België wel.
Origineel gepost door aSunnyFriend
en natuurlijk is de demo ook verzet....ik had ook meer verwacht hoor
Ik denk vanwege 2 weken voorbereidings tijd.
Geen organisaties bij betrokken. Groepje betrokken studenten.
Er was een ongeluk amsterdam-denhaag, waardoor er een paar afgeladen bussen plek van demonstratie niet konden bereiken.
Koud en regen zijn ook factoren waardoor bepaalde mensen ineens niet van huis willen.
Inderdaad het waren er geen 200, maar 500.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.