Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : het zal je maar gebeuren....

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

babyvanbelisma
21-01-2004, 09:39

Wie heeft gisterenavond op nederland 1 het programma 'het zal je maar gebeuren' gezien? Het ging over twee moslims die christen waren geworden. Ze vertelden allebei over hun keuze maar dat ze door sommige mensen echt verstoten waren. Een van de twee ging aan het einde van het programma weer terug naar zijn familie, en wilde geen christen meer zijn. Maar wat die man vertelde, ik moest echt huilen want bij mij is het precies andersom gegaan: ik ben van christen naar moslim gegaan. Maar als bij het zien van dit programma ben ik blij dat het bij mij andersom was.....

arabchrstn
21-01-2004, 09:50
Heb het gezien, ik vond het heel indrukwekkend en vooral: heel eerlijk. Ik vind dat de EO vaak nogal wat bekeringsachtige programma's heeft, dit was dat absoluut niet. Ook de de beschrijvingen van Abdel Kader, vond ik indrukwekkend. Ben totaal niet sentimenteel aangelegd, maar dit was zo herkenbaar... Ook goed dat ze uit de kast durfden te komen. Ik ken veel meer ex-muslims, maar die durven dat niet openlijk erkennen, uit angest voor bedreigingen. Heb zelf ook een keer zo'n typetje aan de deur gehad, die nogal obstinaat was. Heb'em toen wat thee geschonken en uitgelegd hoe en wat, en hij ontdooide meteen...

babyvanbelisma
21-01-2004, 10:27
Ja ik vind het wel belangrijk dat, welke kant je ook opgaat, van moslim naar christen of andersom, er gewoon over gepraat kan worden en dat het ook geaccepteerd wordt. Je wordt er niet minder mens om. Ik kan me voorstellen dat familieleden het erg vinden als iemand zich bekeerd, maar ik vind dat nog geen reden om je af te keren van diegenen....

Ghribe
21-01-2004, 10:47
In koran staat dat mens de keuse heeft voor zijn geloof en die is de einige verantwoordelijke hier voor.Welke geloof is de juist is kan je geen een antwoord krijgen, wij als moslims denken dat we de islam is de juiste geloof maar de christen denken anders zonder te vergeten wat de joden en de bodist en..... en .... hiet ook vinden. en ding is zeker dat de goed en de kwaad is duidelijk te zien in het leven en bij elke geloof. den ik

babyvanbelisma
21-01-2004, 11:44

Ja maar elk geloof heeft ook goede en (in de ogen van de mensen die iets anders geloven) kwade elementen in zich. Het is maar net wat jij ziet als het ware geloof.

hassouna
21-01-2004, 12:04
Origineel gepost door babyvanbelisma Ja maar elk geloof heeft ook goede en (in de ogen van de mensen die iets anders geloven) kwade elementen in zich. Het is maar net wat jij ziet als het ware geloof. Salut belisima Ik wil graag voorbelden.. :Iluvu:

arabchrstn
21-01-2004, 12:14
een herhaling is hier te zien... http://www.eo.nl/portals/programs/home.jsp?program=3623547

arabchrstn
21-01-2004, 12:20
Origineel gepost door arabchrstn een herhaling is hier te zien... http://www.eo.nl/portals/programs/home.jsp?program=3623547 Alleen geschikt met snelle verbinding...

babyvanbelisma
21-01-2004, 12:27
Origineel gepost door hassouna Salut belisima Ik wil graag voorbelden.. :Iluvu: Bonjour Hassouna (off topic: je vais te répondre bien tot) Ik denk dat de goede kanten van een geloof voor zich spreken...voor degenen die erin geloven dan. Je gelooft ergens in omdat je je erin kunt vinden en voor christenen is de liefde van God en van Jezus, en dat zij kinderen van God zijn, een groot pluspunt. Voor moslims is het de grootsheid van Allah swt, dat Hij zo groot is en machtig en dat alles dat er in het leven gebeurt, van Allah swt komt. De negatieve punten zijn vaak duidelijker voor degenen die niet gelovig zijn. Zo is voor de islam op het moment het negatieve punt dat er mensen zijn die de islam misbruiken en teveel nadruk leggen op het aspect jihad. het spreekt vanzelf dat gelovigen dit niet zo zien, althans de meesten niet. In het christendom is een negatief punt denk ik (ik kan niet voor iedereen spreken) dat er nogal selectief aan naastenliefde wordt gedaan. Een voorbeeld: in een kerk bij mij in de buurt doen ze elk jaar een project in de vastentijd, de tijd voor pasen. Vorig jaar was het project dat beschikbaar was, ten gunste van Palestina. De kerk heeft daar niet aan meegedaan. Ik vind dat dus belachelijk, want ze lopen altijd Israel te roepen en te steunen en naastenliefde te verkondigen en als het dan om een arabisch land gaat, is de naastenliefde opeens ver te zoeken.... Nou, wie nog andere voorbeelden heeft, is welkom!

Bidawi_Mazlot
21-01-2004, 12:32
Origineel gepost door babyvanbelisma Wie heeft gisterenavond op nederland 1 het programma 'het zal je maar gebeuren' gezien? Het ging over twee moslims die christen waren geworden. Ze vertelden allebei over hun keuze maar dat ze door sommige mensen echt verstoten waren. Een van de twee ging aan het einde van het programma weer terug naar zijn familie, en wilde geen christen meer zijn. Maar wat die man vertelde, ik moest echt huilen want bij mij is het precies andersom gegaan: ik ben van christen naar moslim gegaan. Maar als bij het zien van dit programma ben ik blij dat het bij mij andersom was..... Héél ontroerend hoe ze het aan de man en vrouw (willen) verkopen.....het zal je maar gebeuren om...... te raken van zulks.

KING_ZITA
21-01-2004, 12:41
Origineel gepost door babyvanbelisma Wie heeft gisterenavond op nederland 1 het programma 'het zal je maar gebeuren' gezien? Het ging over twee moslims die christen waren geworden. Ze vertelden allebei over hun keuze maar dat ze door sommige mensen echt verstoten waren. Een van de twee ging aan het einde van het programma weer terug naar zijn familie, en wilde geen christen meer zijn. Maar wat die man vertelde, ik moest echt huilen want bij mij is het precies andersom gegaan: ik ben van christen naar moslim gegaan. Maar als bij het zien van dit programma ben ik blij dat het bij mij andersom was..... Niet gezien... Ik weet van de EO dat een dergelijke 'jihad'-salamipolitiek wordt toegepast om het eigen geloof in fijn daglicht te brengen. Altijd moet ik daar om lachen.... Het aantal Christenen dat zich tot de Islam bekeerd is veel groter. Elke dag spreken 500 nieuwe moslims in de VS de shahada uit... Elke dag! Ik heb een aantal mensen om me heen gekend die het bijzonder zwaar hadden met hun ouders vanwege hun bekering. In de loop der tijd is het slechts met 2 van de 5 mensen die ik ken weer goed gekomen met de ouders. 2 Anderen hebben voorgoed geen familieband meer. De laatste tenslotte is onder druk van zijn ouders van de Islam afgestapt. Islamitische ouders doen precies hetzelfde wil ik wel toevoegen. Ik ben ook blij dat het bij jou andersom was. Je hebt een goede beslissing genomen, ik ben trots op je en ik ben trots te kunnen zeggen dat je een dochter bent van de umma waar ik zelf deel van uit maak. Geprezen is Allah die van jou een moslima heeft gemaakt. Kind regards, Z.

babyvanbelisma
21-01-2004, 12:42
Origineel gepost door Bidawi_Mazlot Héél ontroerend hoe ze het aan de man en vrouw (willen) verkopen.....het zal je maar gebeuren om...... te raken van zulks. Nou ik vond het voor de EO nog een behoorlijk objectieve docu. Ik had niet het idee dat ze aan het 'werven' waren...

babyvanbelisma
21-01-2004, 13:05
Origineel gepost door KING_ZITA Niet gezien... Ik weet van de EO dat een dergelijke 'jihad'-salamipolitiek wordt toegepast om het eigen geloof in fijn daglicht te brengen. Altijd moet ik daar om lachen.... Het aantal Christenen dat zich tot de Islam bekeerd is veel groter. Elke dag spreken 500 nieuwe moslims in de VS de shahada uit... Elke dag! Ik heb een aantal mensen om me heen gekend die het bijzonder zwaar hadden met hun ouders vanwege hun bekering. In de loop der tijd is het slechts met 2 van de 5 mensen die ik ken weer goed gekomen met de ouders. 2 Anderen hebben voorgoed geen familieband meer. De laatste tenslotte is onder druk van zijn ouders van de Islam afgestapt. Islamitische ouders doen precies hetzelfde wil ik wel toevoegen. Ik ben ook blij dat het bij jou andersom was. Je hebt een goede beslissing genomen, ik ben trots op je en ik ben trots te kunnen zeggen dat je een dochter bent van de umma waar ik zelf deel van uit maak. Geprezen is Allah die van jou een moslima heeft gemaakt. Kind regards, Z. Dank je Zita.... :Iluvu: Ik weet uit ervaring ook dat het zwaar is om je bekering bekend te maken. Veel mensen uit mijn omgeving weten het, maar na bijna 5 jaar weten mijn eigen ouders het nog steeds niet! Niet omdat ik het niet wil vertellen maar omdat mijn moeder, die al een idee had, tegen me heeft gezegd dat ze er niets over wil horen totdat ik het huis uit ben.......dat is echt lastig. Het is voor haar nog niet 'echt' maar ik vraag me af hoe de relatie met mijn familie zal worden als het echt bekend wordt.....:(

KING_ZITA
21-01-2004, 13:19
Origineel gepost door babyvanbelisma Dank je Zita.... :Iluvu: Ik weet uit ervaring ook dat het zwaar is om je bekering bekend te maken. Veel mensen uit mijn omgeving weten het, maar na bijna 5 jaar weten mijn eigen ouders het nog steeds niet! Niet omdat ik het niet wil vertellen maar omdat mijn moeder, die al een idee had, tegen me heeft gezegd dat ze er niets over wil horen totdat ik het huis uit ben.......dat is echt lastig. Het is voor haar nog niet 'echt' maar ik vraag me af hoe de relatie met mijn familie zal worden als het echt bekend wordt.....:( Waarschijnlijk hoef je niet al te veel te vrezen.. Je moeder weet het immers al... Als ze het zo'n probleem had gevonden had ze wel een poging gewaagd jou de islam uit je hoofd te praten. Het zal haar toch ook opgevallen zijn met het eten en dergelijke.... De mogelijkheid is groot dat er enkele mensen van je zullen zeggen dat je compleet gestoord bent geraakt.... en zij weten ook niet beter. Ik wens je veel sterkte als het zo ver is.... Zita.

arabchrstn
21-01-2004, 13:26

Origineel gepost door babyvanbelisma In het christendom is een negatief punt denk ik (ik kan niet voor iedereen spreken) dat er nogal selectief aan naastenliefde wordt gedaan. Een voorbeeld: in een kerk bij mij in de buurt doen ze elk jaar een project in de vastentijd, de tijd voor pasen. Vorig jaar was het project dat beschikbaar was, ten gunste van Palestina. De kerk heeft daar niet aan meegedaan. Ik vind dat dus belachelijk, want ze lopen altijd Israel te roepen en te steunen en naastenliefde te verkondigen en als het dan om een arabisch land gaat, is de naastenliefde opeens ver te zoeken.... Nou, wie nog andere voorbeelden heeft, is welkom! Ik denk op zich wel dat je gelijk hebt, maar ik zou dit meer als culturele uiting willen zien. Ten eerste is het op zich natuurlijk niet raar dat je je naastenliefde tot geloofsgenoten wendt, en dan is Palestina wat minder van toepassing. Het is niet raar, maar ik keur het zeker niet goed. Hulp aan de naaste, betekent niet alleen je gelijkdenkende broeder helpen, maar ook je vijand. Ikzelf heb meerdere malen aandacht gevraagd voor de positie van Palestijnse christenen binnen de kerken, helaas heb je nogal een kleine maar sterke fundi-Israel-beweging. Het probleem van 'het christendom', is dat de inhoud ontzettend cultureel bepaald is. Eensgelijks bij moslims, maar dat is een andere zaak. Zover bepaald, dat je haast niet over 'het christendom' kan spreken. Westerse christenen kenmerken zich door een ontzettende individuele instelling. Maar pas als je je als collectief kan presenteren, kan je jezelf laten zien. Daarom lijken christenen vaak onzichtbaar in de maatschappij. Het grote probleem van het christendom is dat het geen godsdienst is van leefregels, maar van principes. En dat is een probleem voor hen die verwachten dat het christendom een soort huis-tuin-en-keukenhandleiding biedt. Dat is niet zo. De essentie van het christendom gaat veel dieper dan de regeltjes. Maar mensen zijn mensen, en hebben een behoefte aan regels. Ik kan daarom heel goed begrijpen dat mensen, die godsdienst zijn als een stelsel van regels en formaliteiten, 'het christendom' als een wereldse/zondige godsdienst beschouwen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8