Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Vraagje over bidden

Pagina's : [1] 2 3

Kaboutertje
02-10-2002, 21:29

Hoi Allemaaal, Ik heb een vraagje over het gebed. Ik ben pas begonnen met bidden en ik kan het niet zo goed maar ik heb het aan me moeder gevraagd en ze zei dat het helemaal niet zo erg is om het helemaal goed te doen in het begin want je moet het rustig opbouwen en leer je het vanzelf. maar nu is mijn vraag als ik de salaat niet op tijd kan bidden vanwege werk want er is bij ons geen gebedsruimte aanwezig hoe moet ik het dan doen als ik thuis ben? hoe moet ik ze allemaal bidden? je hebt rak'ah hoe doe je dat en hoeveel heeft dhor rahsa rak'ah? ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik hiermee bedoel ik heb wel een boekje thuis maar dat is niet makkelijk aangegeven. ik hoop dat jullie me kunnen helpen want 1 rak'ah is toch als je eindigt met asalam moehailaikoum wa rahmatoellah. alvast bedankt.

Kaboutertje
02-10-2002, 21:35
nog steeds geen reactie? help me nou mensen....

Uitgeblust
02-10-2002, 21:38
Wa Aleikoem as Salaam Wr Wb Wm Al je gebeden moet je gewoon en volledig uitvoeren. Inkorten mag alleen als je op reis gaat met een afstand boven de 55 mile (88km) As Salaam Aleikoem

OemAbdoellah
02-10-2002, 21:39
assalamoe alaikoem wara7matalah beste zuster, bezoek de volgende site: hier staat alles duidelijk beschreven: http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/gebed/2.htm moge allah je helpen wasalam

Uitgeblust
02-10-2002, 21:41

http://www.al-islaam.com/index.shtml is een goede site waar je redeljk tot goed kunt leren bidden. Koop goede boeken daar er ook veel boekjes met vernieuwingen zijn wat dan weer haram is en het maakt je gebed ongeldig As Salaam Aleikoem

Kaboutertje
02-10-2002, 21:42
hoi uitgeblust, je hebt volgens mij niet eens goed gelezen wat mijn vraag precies is. het gaat er niet om dat ik mijn salaats inkort want ik weet dat dat niet mag tenzij je op reis bent mijn vraag is duidelijk hoe ik moet bidden hoeveel rak'ah ik moet bidden als ik de hele middag heb gewerkt en ik kom thuis. heeft niets te maken of ik het inkort of niet. graag alsjeblieft goed lezen.

Kaboutertje
02-10-2002, 21:43
dank jullie wel voor jullie sites ik g een kijkje nemen.

Uitgeblust
02-10-2002, 21:44
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle Het achterwege laten van het gebed is een grote zonde, Allah zegt:"Maar na hen volgden andere generaties, die de salat achterwege lieten en de begeerten volgden. Daarom zullen zij verlies tegemoet zien Behalve wie berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Zij zijn het die het Paradijs zullen binnentreden en hun zal geen enkel onrecht aangedaan worden." (Soerat Maryam aya 59,60). Allah zegt over de zondaren: "...behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede dagen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Al Foerqaan aya 70). Er is geen enkel overlevering die aanduid dat degene die het gebed achterwege laat het gebed moet inhalen. Desbetreffende persoon moet berouw tonen en een belofte doen met zichzelf om niet terug te keren in deze zonde. Inhalen van het gebed is verplicht voor degene die niet met omzet verslaapt tijdens het gebed, zoals de boodschapper van Allah heeft gezegd in een hadith die overgeleverd is door Ibn Mas'ood (moge Allah's tevredenheid hem zijn):"Degene die zich verslaapt en een gebed niet verricht, of door vergeetachtigheid een gebed nalaat, dient het te verrichten als hij het herinnert..."(Moesliem, tiermidie en anderen). En Allah weet het het beste. Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

Kaboutertje
02-10-2002, 21:47
dank je wel uigeblust voor je hadith..maar als je de hele dag op je werk bent en je hebt geen ruimte of plek om te bidden dan moet je toch gewoon wachten totdat je thuis bent of zie ik het verkeerd dan heb je toch geen keuze?

Uitgeblust
02-10-2002, 21:59
Gebed hoort altijd op tijd te geschieden, waarvoor staat het anders zo duidelijk opgeschreven in de Koran. In een niet Islamitisch land heb je ook met andere factoren te maken, dien je je daar aan te passen, ook daar zijn uitspraken over. Kijk of je de kans kunt creƩren om een gebedsplaats te krijgen, niet een wc of onreine plaats. Doe je wassing en gebruik je kleed die wel rein is. Ik moet soms ook op de raarste plekken bidden en probeer me zoveel mogelijk aan de tijden te houden, Inscha Allah. Doe je best meer vraagt HIJ niet, Inscha Allah komt ook jou tijd dat alles verloopt naar wens. PROBEER HET OP TIJD TE DOEN en met gegronde reden kun je ze inhalen, WEL VOLLEDIG. Amsterdam Groningen woon werk verkeer is GEEN reis, vergeet dat niet Sterkte moge Allah je op het juiste pad leiden.

almomina
02-10-2002, 22:00
ewa ik geef je een cite waar je kunt lezen en horen hoe je het doet en hoe je het uitspreekt http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/gebed/2.htmeekt ok

Uitgeblust
02-10-2002, 22:02
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. Overgeleverd door de vader van Qataadah dat zij met de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) tijdens een nacht reisden, een paar metgezellen (moge Allah's tevredenheid met hen zijn) zeiden tegen de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem):"O boodschapper van Allah zullen wij hier stoppen en overnachten. Hij zei:"Ik vrees dat jullie je verslapen tijdens het gebed". Bilaal zei:"Ik zal jullie wakker maken, slaap maar gerust". Bilal leunde op zijn spullen, zodoende viel hij in slaap. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) werd wakker toen de zon verscheen. Hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei:" O Bilaal, waar blijft hetgeen wat je gezegd hebt?". Bilaal zei:"Ik ben nooit zo diep in slaap gevallen". Hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei:"Allah heeft jullie zielen genomen toen hij dat wilde en heeft het teruggebracht bij jullie, O Bilaal, sta op en roep tot het gebed. De boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) stond op en verrichtte de kleine wassing, toen de zon hoog opkwam verrichte hij met de metgezellen het gebed" (Boekharie 560). Overgeleverd door Sommorah ibn djondob dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft:"Wie een gebed vergeet, dient het te verrichten als hij het herinnert " (Ahmed 19383). In een andere versie zegt de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem):"wie zich verslaapt tijdens een gebed dient het te verrichten als hij het herinnert". Maar wanneer een zaak met een reden voorkomt tijdens een afrading of verbod, dan is het beste om voor het laatste te kiezen. Het beste kunt u het gebed uitstellen tot na zonsopgang of zonsondergang zoals aangegeven is in de eerste genoemde hadith. Het verkorten van het gebed, is alleen mogelijk voor een reiziger. Het samenvoegen van gebeden kan geschieden als er een geldige reden daarvoor is. Zoals het op reis zijn, regen..etc. En Allah weet het het beste. Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

Kaboutertje
02-10-2002, 22:29
hoi meid.. ik wil alleen een antwoord op mijn vraag ik vind het knap van je dat je met hadith komt die steeds hetzelfde zijn of lijken maar ik wil gewoon antwoord op mijn vraag en die is simpel hoe moet ik mijn salaats inhalen punt uit. blijkbaar kan niemand hier een antwoord geven dus zoek ik het zelf wel uit ik heb wel hel veel aan de sites die er werd gegeven in ieder geval bedankt allemaal.

Uitgeblust
02-10-2002, 22:34
Origineel gepost door Kaboutertje hoi uitgeblust, je hebt volgens mij niet eens goed gelezen wat mijn vraag precies is. het gaat er niet om dat ik mijn salaats inkort want ik weet dat dat niet mag tenzij je op reis bent mijn vraag is duidelijk hoe ik moet bidden hoeveel rak'ah ik moet bidden als ik de hele middag heb gewerkt en ik kom thuis. heeft niets te maken of ik het inkort of niet. graag alsjeblieft goed lezen. Fardjr is 2 rakaat van soennat (noodzakelijk) en twee rakaat farz (verplicht) Dohr is 4 rakaat soennat (noodzakelijk) 4 rakaat farz 2 rakaat soennat (noodzakelijk) en twee rakaat nafl (vrijwillig) Asr is 4 rakaat soennat 4 rakaat farz Magreb is 3 rakaat farz 2 rakaat soennat 2 rakaat nafl vrijwillig Ishaa is 4 rakaat soennat 4 rakaat farz 2 rakaat soennat (noodzaklijk) 2 rakaat nafl en 3 rakaat (witr) Waadjib (zeer Noodzakelijk) en twee rakaat nafl

Uitgeblust
02-10-2002, 23:27

Wa Aleikoem as Salaam Wr Wb Wm, Abuhafs "En wanneer u over de aarde reist, dan is het geen zonde dat u sommige gebed verkort" Soera 4:101 De profeet"(SAW) zei "Dit is een gunst van Allah, De Verhevene, aan u. Daarom zult u Zijn gunst met danbaarheid accepteren" (Bogaarie, Moeslim, Tirmizie Sjarief) Zoals je al zei zoveel mensen zoveel meningen. Ik heb het stuk nog even nagelezen, ten alle tijden is boven de 88 km moet hij zich voorstellen dat het een reis, MAG je het als reis beschouwen. Alleen de gebeden met 4 rakaat mag je inkorten de rest dient volledig te worden uitgevoerd As Salaam Aleikoem

Pagina's : [1] 2 3