Bekijk originele versie : Bidden met schoenen aan en het bevel om dit te doen
Uitgeblust
01-10-2002, 16:00
"Hij (SAW) stond soms blootvoets (in gebed), en soms had Hij (SAW) schoenen aan"
Hij stond dit toe voor zijn oemmah, met de woorden: Als één van jullie bidt, dan moet hij schoenen dragen, of ze uitdoen en tussen zijn voeten plaatsen, en andere er niet mee lastigvallen.
Aboe Daawoed & ibn Majah Het is een moetwaatir Hadith zoals Tahaawi heeft vermeld.
Hij (SAW) spoorde ertoe aan schoenen te dragen tijdens het bidden met de woorden "wees anders dan de joden, want zij bidden niet in hun schoenen, noch in hun choeff" (leren sokken)ibid
De Profeet (SAW) heeft gezegd; "Als één van jullie bidt, dan moet hij zijn schoenen dragen, of ze uit doen en tussen zijn voeten plaatsen, en niet anderen ermee lastig vallen. Aboe Daawoed & Bazzaar. (53, az Zawa'id); Haakim verklaarde het sahieh en Dhahabi was het er mee eens.
Af en toe deed Hij (SAW) ze uit terwijl Hij (SAW) in gebed was en continueerde zijn gebed. Zoals Aboe Sa'ied al-Choedri heeft gezegd:
“Op een dag bad de boodschapper van Allah (SAW) met ons. Terwijl hij bezig was met het gebed trok hij zijn schoenen uit en zette deze links van hem. Toen de mensen dit zagen, deden ze ook hun schoenen uit. Toen hij zijn gebed had beëindigd zei hij, “Waarom deden jullie je schoenen? Ze zeiden, “we zagen jou je schoenen uittrekken, dus deden we onze schoenen uit.” Hij zei, “Voorzeker, Djibriel kwam tot mij en vertelde me dat er vuil op mijn schoenen zat – of hij zei: iets schadelijks – ( in een andere overlevering: viezigheid), dus deed ik ze uit.
Wanneer één van jullie naar de Moskee gaat, moet hij naar zijn schoenen kijken: als er vuil op ze ziet – of hij zei: iets schadelijks - ( in een andere overlevering: viezigheid), moet hij ze schoonvegen en in ze bidden. (Aboe Daawoo, ibn Choezaimah & Haakim, die het sahieh verklaarde en Dhahabi en Nawawi waren het er mee eens. De eerste staat in 'Irwaa' 248)
“Als hij ze uit deed, zette hij ze links van hem neer” (ibid) en hij zei daarna ook: “Als één van jullie bidt, moet hij zijn schoenen niet rechts van hem plaatsen, noch aan zijn linker kant, waar ze aan iemands rechterzijde zullen staan, behalve als er niemand aan zijn linkerkant staat, moet hij ze tussen zijn voeten plaatsen.
Aboe Daawoed, Naasaa’i & ibn Choezaimah (1/110/2) met een sahieh isnaad.
Uitgeblust
09-11-2002, 09:19
As Salaam Aleikoem
Ik wilde dit toch nogmaals onder de aandacht brengen. Zat vannacht met mijn Tijgertje hierover te praten aan de telefoon. Normaal gesproken lezen we elkanders onderwerpen of praten over hetgeen we lezen, Deze had Tijgertje gemist en wilde zodoende ook voor jullie het nogmaals laten lezen.
Wa Aleikoem As Salaam
Uitgeblust
09-11-2002, 14:46
Origineel gepost door $$Roukajah$$
Dus je MOETmet sokken bidden???????????
As Salaam Aleikoem
Er wordt hier door aangegeven dat je op alle mogelijke manieren dient te bidden en niet alleen op blote voete, met sokken aan maar ook met schoenen aan. Maak een verscheidenheid in je gebeden waardoor je anders bid dan Joden.
Wa Aleikoem as Salaam
flexiegirl
09-11-2002, 19:07
Salaam,
Dit heb ik nog nooit gehoord.
Waarom moet er verscheidenheid gemaakt worden wat betreft schoenen aanhouden of schoenen uit doen.
Ik snap het niet.
Wat voor nut heeft het de joden niet na tedoen.
We hebben altijd toch al zonder schoenen gebid.
het enige dat ik weet is dat militairen in hun schoenen bidden als er oorlog is.
ma3a salamaaa :zwaai:
Uitgeblust
09-11-2002, 20:17
Origineel gepost door flexiegirl
Salaam,
Dit heb ik nog nooit gehoord.
Waarom moet er verscheidenheid gemaakt worden wat betreft schoenen aanhouden of schoenen uit doen.
Ik snap het niet.
Wat voor nut heeft het de joden niet na tedoen.
We hebben altijd toch al zonder schoenen gebid.
het enige dat ik weet is dat militairen in hun schoenen bidden als er oorlog is.
ma3a salamaaa :zwaai:
As Salaam aleikoem
Wat Joden betreft , mag er geen vergelijking bestaan tussen Islam en het Joodse manier van bidden.
Allah heeft ons ook de regels niet voor niets gegeven, dit zijn uitspraken van onze Profeet en die hebben we te volgen. Veel in ons geloof gaat over, van generatie op generatie. Vergeten mensen sommige dingen en wordt het van kwaad tot erger. Daarom is ons ook opgedragen ZELF te leren. Veel ouders kunnen niet lezen of schrijven laat staan dat ze boeken hebben gelezen over hoe het allemaal wel in elkaar zit, wat Islam nou werkelijk is.
Onze generatie kan wel lezen en schrijven, houden we onze monden tegen onze ouders uit (respect) terwijl respect tonen juist betekend dat je ook de fouten die onze ouders maken, die cultuur en Islam door elkaar gooien :( weer terug te brengen naar de oorsprong zoals Allah het bedoelt heeft.
Met deze bevindingen over bidden met je schoenen aan en het bevel hiervan door onze profeet (SAW) kun je doen wat je zelf wil, hou je vast aan hetgeen je ouders je geleerd hebben of onderzoek je de juiste manier en verbeter je jezelf.
Aan jezelf de keus te doen wat jij goed vindt, De Dag Des Oordeels zal uitwijzen of je het goede besluit heb genomen.
Wa Aleikoem as Salaam
flexiegirl
09-11-2002, 20:47
salaam,
Bedankt uitgeblust.
Das duidelijk ;)
Ma3a salamaaa :zwaai:
Hart4Islam
09-11-2002, 22:14
ow mashalalh dit wist ik dus echt neit djazaakie allah o geiirn uitgeblust :p
Uitgeblust
10-11-2002, 21:19
Origineel gepost door tawbah muslima
ow mashalalh dit wist ik dus echt neit djazaakie allah o geiirn uitgeblust :p
Graag gedaan Ogtie, maar als iedereen het wist, hoefde ik het niet te plaatsen, TOCH :rolleyes:
Hart4Islam
10-11-2002, 21:20
Origineel gepost door Uitgeblust
Graag gedaan Ogtie, maar als iedereen het wist, hoefde ik het niet te plaatsen, TOCH :rolleyes:
jeps ogtie
Hicham4679
02-02-2009, 13:14
"Hij (SAW) stond soms blootvoets (in gebed), en soms had Hij (SAW) schoenen aan"
Hij stond dit toe voor zijn oemmah, met de woorden: Als één van jullie bidt, dan moet hij schoenen dragen, of ze uitdoen en tussen zijn voeten plaatsen, en andere er niet mee lastigvallen.
Aboe Daawoed & ibn Majah Het is een moetwaatir Hadith zoals Tahaawi heeft vermeld.
Hij (SAW) spoorde ertoe aan schoenen te dragen tijdens het bidden met de woorden "wees anders dan de joden, want zij bidden niet in hun schoenen, noch in hun choeff" (leren sokken)ibid
De Profeet (SAW) heeft gezegd; "Als één van jullie bidt, dan moet hij zijn schoenen dragen, of ze uit doen en tussen zijn voeten plaatsen, en niet anderen ermee lastig vallen. Aboe Daawoed & Bazzaar. (53, az Zawa'id); Haakim verklaarde het sahieh en Dhahabi was het er mee eens.
Af en toe deed Hij (SAW) ze uit terwijl Hij (SAW) in gebed was en continueerde zijn gebed. Zoals Aboe Sa'ied al-Choedri heeft gezegd:
“Op een dag bad de boodschapper van Allah (SAW) met ons. Terwijl hij bezig was met het gebed trok hij zijn schoenen uit en zette deze links van hem. Toen de mensen dit zagen, deden ze ook hun schoenen uit. Toen hij zijn gebed had beëindigd zei hij, “Waarom deden jullie je schoenen? Ze zeiden, “we zagen jou je schoenen uittrekken, dus deden we onze schoenen uit.” Hij zei, “Voorzeker, Djibriel kwam tot mij en vertelde me dat er vuil op mijn schoenen zat – of hij zei: iets schadelijks – ( in een andere overlevering: viezigheid), dus deed ik ze uit.
Wanneer één van jullie naar de Moskee gaat, moet hij naar zijn schoenen kijken: als er vuil op ze ziet – of hij zei: iets schadelijks - ( in een andere overlevering: viezigheid), moet hij ze schoonvegen en in ze bidden. (Aboe Daawoo, ibn Choezaimah & Haakim, die het sahieh verklaarde en Dhahabi en Nawawi waren het er mee eens. De eerste staat in 'Irwaa' 248)
“Als hij ze uit deed, zette hij ze links van hem neer” (ibid) en hij zei daarna ook: “Als één van jullie bidt, moet hij zijn schoenen niet rechts van hem plaatsen, noch aan zijn linker kant, waar ze aan iemands rechterzijde zullen staan, behalve als er niemand aan zijn linkerkant staat, moet hij ze tussen zijn voeten plaatsen.
Aboe Daawoed, Naasaa’i & ibn Choezaimah (1/110/2) met een sahieh isnaad.
:masha:
Dit wist ik niet eens, ik wilde graag naar de marechaussee dus dacht als ik op uitzending moest en daar moet gaan bidden vroeg ik me wel af hoe ga ik schoenen uit doen met schi zo'n 100 veters en na gebed weer aan.
Maar dankzij jou weet ik het, djazaka Allahu gairan;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.