Bekijk originele versie : Nova: Dood Haagse leraar door cultuurprobleem, Marokkanen en Turken!!
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Salaam
Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik hier heb geschreven. Ik had het vroeger nogal veel over de integratie problematiek, en de Palestijnse zaak.
Ik had me voorgenomen om niet meer zo heftig te reageren op daagelijkse gebeurtenissen. Maar de uitzending van Nova van gisternacht heeft me zo geraakt dat ik de redactie een brief heb geschreven. Nova heeft in haar uitzending weer reactie ontlokt bij allochtone leerlingen (Haagse school). De kinderen vonden de
dader hun beste vriend en kei van een jongen ...De jongens waren goed bevriend met dader. Voor alle duideliijkheid een moord op een leraar valt nooit goed te praten. Maar zulke zware uitspraken ontloken uit een kind's mond, die totaal niet beseffen wat er gaande is, met yoekels van camera's opnemen op tape zetten. Uitzenden onder het mom van het zit in de Turse en Marokkaanse cultuur, En ook nog een verdwaalde onderzoeker erbij halen die zogennaamd een "cultuurdeskundige" moet voorstellen, en die vervolgens totale onzin gaat spreken om zijn eigen waan te besschrijven.
Gewoon schandalig voor woorden. Er zat ook dus niemand in de studio namens de Marokkanen of Turken.
Dat in een land dit ssort dingen kunnen gebeuren!! Zoals vaak wordt gezegd.
De brief plaats ik hieronder. Hij is te lang dus word in 2 delen geplaatst,
Deel 1
__________________________________________________ __
Nijmegen, 16-01-2004
Betreft: Reactie op uw uitzending van Donderdag 15-01-2004
Geachte heer/mevrouw,
Met verslagenheid heb ik de herhaling van uw uitzending van gisternacht 15-01-2004 gezien, naar aanleiding van de gruwelijke moordaanslag op de Haagse docent. Een dramatische gebeurtenis dat niemand met gezond verstand kan vatten.
Voor alle duidelijkheid, ik ben van Marokkaanse komaf, 28 jaar en ben zowel hier in Nederland als in Marokko opgegroeid. Zoon van een vader die politiek actief is binnen “Groen Links” in Nijmegen. Mijn vader was hier als gastarbeider gekomen. Heeft een eerlijk bestaan opgebouwd en een succesvolle zakenleven verruild om zich in te zetten voor de multiculturele samenleving en in het bijzonder de Marokkaanse gemeenschap. Heeft veel getolkte toen men nog geen beëdigde Arabische / Marokkaanse tolken had. Veel betrokken geweest bij migratie en remigratie van Marokkanen -met name de eerste generatie gastarbeiders. Als principiële man heeft hij zich in jaren ’80 ingezet voor stemrecht voor buitenlanders en hun actieve deelname in de Nederlandse maatschappij, maar ook net als de toenmalige linkse Nederlanders ook gedemonstreerd tegen de bom.
Ik heb dan ook zeer geëmotioneerd en vol verontwaardiging naar uw uitzending gekeken. Het is dan ook een grote teleurstelling dat uw organisatie, met al haar journalistieke deskundigheid, wederom een aanslag pleegt op de multiculturele samenleving, door misbruik te maken van enkele Marokkaanse en/ of Turkse blagen, die totaal niet weten wat ze aan het vertellen zijn, en ook helemaal geen besef hebben van wat ze aan kunnen richten. Hetzelfde had uw eerder ook al gedaan in Venlo naar aanleiding van de supermarktmoord., en in Ede na de 11 september aanslagen.
Uw weet zelf ook wel dat de groep getoonde onbenullen, totaal geen politiek of maatschappelijk besef heeft. Ze zijn dan ook zeker geen vertegenwoordiging van de Marokkanen of Turken in Nederland. Ik durf zelfs te betwijfelen of ze zichzelf wel vertegenwoordigen. Net zoals ik durf te beweren dat u, betere allochtone kandidaten had kunnen vinden voor uw interview: Zelfs onder de allochtone leerlingen van de Haagse college. En aangezien uw een professionele journalistiek medium bent, stelt u uw reportages en uw berichtgeving doelbewust op. U kiest zorgvuldig uw items. Zodoende heeft u opzettelijk misbruik gemaakt van onbewuste pubers, om Marokkanen en Turken, - de plaag van de samenleving – weer in het kwade daglicht te zetten. Deze groepen die zo hard knokken voor acceptatie in deze maatschappij, en die tegenslag na tegenslag moeten verwerken, durft u zo goedkoop en laf de grond in te boren. Simpelweg omdat u zo machtig bent door uw beschikking over media en kanalen en de allochtone groepen nauwelijks de mogelijkheid krijgen om zich te verweren. In uw zo grote macht en arrogantie vergeet u de schade die u aanricht voor de samenleving, door groepen steeds verder uit elkaar te drijven, en de illusie op te houden dat we botsen. Nadat de gruwelijke aanslag in Den Haag de samenleving heeft doen shockeren, zorgt u voor een nieuwe shock. U heeft geen respect voor de samenleving en misbruikt de journalistiek in al haar maatschappelijke, economische en politieke invloeden en maakt tot niks anders dan kinderspel, waarbij u zich niet schroomt om te shockeren. En waarbij u de sensatie verliefd en de realiteit verdoezeld.
De vraag is: Worden we hier met zijn allen beter van? En zijn er bij dit spel, winnaars?
Met grote verbazing heb ik ook de meneer die uw heeft uitgenodigd in uw studio, proberen te volgen. De persoon die uw “cultuurdeskundige” heeft genoemd. Maar die durft grote onzin uit te kramen! Als de uitzending vijf minuten langer had geduurd, waren door zijn wartel alle beschavingen in het helal tegen elkaar gebotst! Hij gaf dan een analyse over mijn cultuur en mijn gedrag. Hij had het over “eer, trots, zij, wij, uit praten, wreken,leven buiten de maatschappij, codes dit codes dat…” Ik kende mijn cultuur niet meer terug. En nu wilt het eens ook nog zo zijn, dat mijn cultuur een brede mix is van alle subculturen waaronder ook de Nederlandse, net zo als de Marokkaanse, Arabische, Berberse. Als wij tegen onze ouders vertellen dat we door de leraar geslagen zijn, omdat we geen huiswerk hadden gemaakt of omdat we stout waren geweest, kregen we nog een trap na. De leraar die slaat niet zomaar, en als je slaag verdiend hebt dan krijg je slaag. Zorg maar dat je je huiswerk maakt en je goed gedraagt. En je hebt respect voor leraren en oudere mensen.
Mijn ouders zijden niet: Jongen! Die eikel van die leraar heeft je “respect” gekraakt, je weet wat onze cultuurcode “eer” hiervoor schrijft. Je moet cultuurcode “wraak” uitvoeren. Zie je code “trots” te krijgen. Pak een pistool en je schiet hem door zijn hoofd!
Nee, mijn ouders schaamde zich rot toen ik als zesjarige jongetje een ruit bij een mede straatbewoner had ingegooid. En toen ik als tien jarige jongetje een “Mars” had gestolen in een kantine van de lokale voetbal vereniging, en door de politie opgepakt ben en thuis ben afgeleverd, konden ze wel door de grond gaan. Zowel mijn vader als mijn moeder hebben me flink aangepakt. Wat niet door de beugel kan, kan niet door de beugel. En dan komt de eerste beste “cultuurdeskundige”, vertellen dat onze ouders niet betrokken zijn bij de opvoeding. Mijn ouders zagen in de jaren ’80 al een verwatering van normen en waardes in de Nederlandse maatschappij. Ze hebben me toen naar een hele goed internaat gestuurd in Marokko. Waar ze jaarlijks een behoorlijk smak geld voor moesten betalen. Ik heb daar de Marokkaanse normen en waarden leren kennen. Welke?
Je had respect voor iedereen, je pestte niet en lachte niemand uit om zijn uiterlijk. Je was eerlijk want als je dat niet bent dan ziet Allah dat toch, Allah wil dat zijn mensen eerlijk zijn tegen elkaar om elkaar geven, elkaar helpen naar elkaar luisteren. Als je je voordeur groen wilt schilderen, vraag je je buren of ze geen hekel aan groen hebben. Broeders hebben wederzijds rechten en verplichtingen tot elkaar. Zo ben je verplicht om hem te groeten met “Essalamou Allaikoum” wat “vrede zij met u” betekent, en als hij je uitnodigt moet je langs gaan, en als je broeder ziek is, dan heb je de verplichting om hem te verzorgen, en als hij niesde zij je “gezondheid”. Als je ging eten at je netjes, waste eerst je handen, en bedankte God voor je geluk niet in honger te leven. En je bad tot hem voor je ouders, je dierbare: de levende en de doden, en voor de armen. Als je rommel op straat zag liggen, ruimde je dat op. Een oudere of een kind kon er over struikelen. En je bleef van andermans spullen af.
zie vervolg hieronder
Herkent u deze normen en waarden?
Inderdaad, zijn ook de normen en waarden die we graag willen hanteren in deze maatschappij. De Nederlandse normen en waarden waarover vaak gezegd word dat Turken en Marokkanen ze niet kennen, omdat ze geen Nederlands spreken! Wordt alleen nooit verteld om hoeveel % het dan gaat, en om welke generatie. Ze willen zich niet integreren! Is ook nooit gezegd wat dat is, en een handleiding “intergratie stap voor stap” is er ook niet. Zij willen vast houden aan de normen en waarden van hun eigen cultuur! Wordt nooit verteld welke dat dan zijn. Behalve gisteren dan door de uw markante “cultuurdeskundige”. De normen en waarden die we in Marokko meekrijgen, zijn ook de Nederlandse normen en waarden. Het zijn ook de normen en waarden van Dhr. Balkenende, Dhr. R. van Boxtel – die had tenminste nog een cursus maatschappijleer voor Imams-, en uiteraard ook de normen en waarden van onze Koningin, Hare Majesteit Beatrix. Het zijn ook de Spaanse, Franse Chinese normen en waarden. Zou het misschien zo kunnen zijn dat het universele normen en waardes zijn? Dat de hele mensheid, toevallig, dezelfde maatstaaf heeft voor goed en slecht? En als dat dan toevallig zo is, waar komt dan de illusie vandaan dat we allemaal verschillende normen en waardes hebben, waardoor we zouden gaan botsen? Heeft u welgeleerde “cultuurdeskundige” hierop antwoorden? Het gaat hier om een typisch cultuur issue.
Maar uw “cultuurdeskundige” heeft enkel deskundigheid van hoe je het beste wartaal kunt produceren. Een hoop bla, bla, bla , zij en wij, codes zus, codes zo. Totaal geen inhoud en de arme deskundige is nog inconsequent bovendien.
Zo afschuwt hij de tieners in de reportage, die de dader zeggen te kennen. En die totaal niet weten wat ze aan het zeggen zijn. Zelfs de wet beschouwt ze minderjarig. Maar heeft wel sympathie voor een leraar die een gestolen “Volvo” als verjaardag kadootje krijgt van zijn leerlingen, en vervolgens er helemaal disciplinair niks mee doet, terwijl het toch wel een fundamenteel beroeps en opvoedplicht is. De meester verzoekt vriendelijk en beleeft zijn leerlingen verzoekt om dat ding gewoon maar terug te brengen.”Ik wil er niks mee te maken hebben!” zegt de hij!
Nee, de leraar was een schat van een man die helemaal opging in het wel en wee van zijn leerlingen. Wat moet hij anders. Hij moet toch opkomen voor zijn leerlingen. Net zo kinderachtig als het groepje tieners, die voor hun vriend “de dader” opkomen. Volgens hun is er ook niks aan de hand. “Het is onze beste vriend! Weet-je!”
Waar zijn in god’s zijn naam de grenzen.
In Marokko waren we als tieners heel creatief, en heel loyaal voor onze onderwijzers. Maar een auto jatten, als cadeautje voor de leraar? Nee, dat zou nooit in ons opgekomen zijn. Iedereen wist dat er dingen zijn die niet kunnen. Maar hier in Nederland zeggen we: “Alles kan!”.
Maar zoals het altijd gaat, uw opent en verfoeilijk item in uw Nova, over zwakke groepen in de samenleving, vervolgens nodigt u de eerste de beste snertonderzoeker uit in uw studio, geeft hem vervolgens, voor je gewelddadige camera’s, een mooie titel, zoals “deskundige”, En laat hem stevig de zwakkelingen verder in de grond boren met volkomen dwaasheid. Een gebekte iemand namens de allochtonen, daar is de studio veel te klein voor. Of misschien te weinig stoelen aan de debattafel?
Het publieke debat wordt tegenwoordig gevoerd namens ons, zij, wij; door een dwaze bevooroordeelde, totaal niet integere onderzoeker en een actualiteiten organisatie, die het eigenlijk allemaal niks kan schelen; die “journalistieke correctheid”. Er zijn immers toch geen normen en waarden. Dus waarom wel een norm voor journalistiek.
In Den Haag heeft een leraar een hoge prijs betaald voor de verloedering van normen en waarden in de maatschappij waarin we allemaal leven. Een maatschappij die we met zijn alle gecreëerd hebben en waarvoor met zijn allen verantwoordelijk voor zijn. En we willen nog steeds niet leren van onze fouten. Er is een misdaad gepleegd door een individu. Staat totaal los van zijn cultuur. Niemand had het tegen kunnen houden of kunnen weten. Is de leraar nou slachtoffer geworden van de Turkse of Marokkaanse cultuur? Deze culturen schrijven niet voor dat je een leraar neer mag knallen. En dan gaan er geruchten de ronde dat de dader gepest werd door het slachtoffer en daarom deze moord. Als elke allochtoon voor zijn cultuur iemand neer moet schieten als hij gepest of tegengewerkt wordt, dan zouden deze allochtonen honderden moorden per dag plegen. Als we deze toestanden niet kennen in Marokko of Turkije, waar je niet aan wapens kunt komen, dan is het toch moeilijk vol te houden dat het een Marokkaanse of Turkse cultuurprobleem is. Moeten we niet concluderen als het toch i.p.v maatschappelijk probleem een cultuurprobleem moet noemen het “Onze cultuur probleem noemen”. Het probleem van de samenleving die we allemaal zijn met elkaar. En ik snap ook niet waarom Turkse cultuur en Marokkaanse cultuur altijd samen benoemd worden. Turkije en Marokko zijn totaal twee verschillende landen. Het ene ligt in Afrika en het ander in Europa. En waarom maken we dan toch altijd weer de vergelijkingen tussen die twee groepen. Wat ook Marokkanen als Turken gemeenschappelijk delen is wederom onze samenleving.
Ik vind het dus buitengewoon jammer dat de media, haat zaaien in de samenleving. Door deze manier van journalistiek bedrijven. Je kunt toch niet een eenmansdaad aan een groep toeschrijven, tenzij je het hebt over georganiseerde misdaad. Je kunt toch niet Moslims in Nederland, die gewoon burgers zijn van dit land, verantwoordelijk houden voor vliegtuigen die wolkenkrabbers in New York rammen. Dat is toch volkomen dwaasheid. Laten we onze eigen problemen noemen. De problemen van ons allemaal. Integratie, wat is dat,? hoe moet dat?, dat woordje “inter” betekent het dan niet twee richtingsverkeer.? Hoe komt iemand nou op het idee om een leraar het leven te ontnemen? Waarom dan met pistool? Hoe komt hij aan zo’n ding? We bouwen met zijn allen deze samenleving op voor onze kinderen. Is het dan niet handig om er samen het beste van te maken? Hoe doen we dat? Moeten we geen respect hebben voor elkaar? Moeten we niet af van idee om mensen in hokjes te plaatsen en etiketten plakken? Moeten we geen toenadering tot elkaar zoeken? En gaan we onze kinderen niet goed voor bereiden op de samenleving?
Dat zijn manieren om dingen met elkaar te bereiken. Met elkaar praten. Uitwisselen van standpunten. Zie diversiteit als een verrijking. Je hebt toch ook niet alleen maar directeuren in een bedrijf. Hebben we een gevoelig onderwerp, dan gaan we niet zomaar met rare ondefinieerbare begrippen in de lucht gooien. Nee, we baseren dingen op feiten en op onderbouwde standpunten en niet op wartaal.
Namens de hele samenleving, de diepste spijtbetuigingen aan de familie en nabestaanden van het slachtoffer. Laten we hem eervol herdenken. En laten we zijn dood, niet misbruiken om fobieën te creëren die er helemaal niet zijn.
Rust in alle vrede, Inna Lillah oua Inna Illeihi Ragioune”
Hoogachtend:
redouan106
16-01-2004, 10:13
Origineel gepost door achmad
ik kijk zo vaak niet meer naar die rot programma's die ofwel propaganda verspreiden of roddelen over "allochtonen".
ik kots van de nederlandse media-programma's en vooral van nova :kwaad:
Het was weer raak gisteravond!!!!!!
Netwerk,rondom 10,nova......................
Allemaal zoeken ze een koppeling tussen de dood van een leraar en de culturele achtergrond van de dader.
Maar nova is er zo goed in.............. Zij kunnen hun hele programma over Allochtonen(meestal marokkanen) laten gaan.
eerst kreeg je de moord op de leraar, dan de vrouwenmishandeling door allochtonen, dan hoe arm allochtonen zijn..........
NOVA GA ZO DOOR...................
Wa alaikuum salaam Protest, ik ben helemaal eens met wat je naar Nova geschreven hebt, prima verwoord en duidelijk!
Ook ik heb met verbazing zitten te kijken naar de uitzending, en nog eens de herhaling om hetgeen daar geschetst werd nog eens goed tot me door te laten dringen.
Een schande dat een journalist kinderen intervieuwd in deze trieste zaak, het zijn pubers en daar is ook bijna alles mee gezegd.
Terecht maak jij je boos, en misschien velen onder ons, ikzelf kan het niet zo mooi verwoorden wat je geschreven hebt, maar ben blij dat jij dat wel hebt gedaan.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik thuis kwam en vertellen moest dat ik straf had gekregen van de leraar, een paar bladzijden strafwerk schrijven, thuis kreeg ik er een paar bladzijden bij...respect voor de leraar stond hoog in het vaandel bij mijn ouders en nog steeds. Dit om je verhaal te bevestigen hou onze ouders ons hebben opgevoed en met welke normen en waarden ik ben opgegroeid.
Nogmaals: :goedzo:!
wa alaikuum salaam: Sahira.
Origineel gepost door jacko
Er wordt nergens gesproken over dat hij Turk zou zijn. Er wordt gezegd dat ie van allochtone afkomst is. Dus Nederlander maar dat zijn ouders van elders komen, niet meer en niet minder.
Maar wat heeft dit met het feit te maken dat een proportioneel groot deel van geweldsdelicten afkomstig is van mensen van allochtone afkomst?
Komt dat doordat er gesproken wordt over allochtonen? Is dat de reden om een gun te pakken?
Of heeft ie de islamitische zuil willen beschermen? (Tegen een leraar die hem een diploma wilde bezorgen terwijl ie zelf een fles whiskey op had en 3 xtc-pillen?)
Ik vind jouw verhalen een beetje onsamenhangend Achmad....
Reageer jij nou maar op de protestbrief :rolleyes: en ga niet afdwalen door te reageren op andere mensen. Dat kan men hier heel goed!
Origineel gepost door Protest
Herkent u deze normen en waarden?
Inderdaad, zijn ook de normen en waarden die we graag willen hanteren in deze maatschappij. De Nederlandse normen en waarden waarover vaak gezegd word dat Turken en Marokkanen ze niet kennen, omdat ze geen Nederlands spreken! Wordt alleen nooit verteld om hoeveel % het dan gaat, en om welke generatie. Ze willen zich niet integreren! Is ook nooit gezegd wat dat is, en een handleiding “intergratie stap voor stap” is er ook niet. Zij willen vast houden aan de normen en waarden van hun eigen cultuur! Wordt nooit verteld welke dat dan zijn. Behalve gisteren dan door de uw markante “cultuurdeskundige”. De normen en waarden die we in Marokko meekrijgen, zijn ook de Nederlandse normen en waarden. Het zijn ook de normen en waarden van Dhr. Balkenende, Dhr. R. van Boxtel – die had tenminste nog een cursus maatschappijleer voor Imams-, en uiteraard ook de normen en waarden van onze Koningin, Hare Majesteit Beatrix. Het zijn ook de Spaanse, Franse Chinese normen en waarden. Zou het misschien zo kunnen zijn dat het universele normen en waardes zijn? Dat de hele mensheid, toevallig, dezelfde maatstaaf heeft voor goed en slecht? En als dat dan toevallig zo is, waar komt dan de illusie vandaan dat we allemaal verschillende normen en waardes hebben, waardoor we zouden gaan botsen? Heeft u welgeleerde “cultuurdeskundige” hierop antwoorden? Het gaat hier om een typisch cultuur issue.
Maar uw “cultuurdeskundige” heeft enkel deskundigheid van hoe je het beste wartaal kunt produceren. Een hoop bla, bla, bla , zij en wij, codes zus, codes zo. Totaal geen inhoud en de arme deskundige is nog inconsequent bovendien.
Zo afschuwt hij de tieners in de reportage, die de dader zeggen te kennen. En die totaal niet weten wat ze aan het zeggen zijn. Zelfs de wet beschouwt ze minderjarig. Maar heeft wel sympathie voor een leraar die een gestolen “Volvo” als verjaardag kadootje krijgt van zijn leerlingen, en vervolgens er helemaal disciplinair niks mee doet, terwijl het toch wel een fundamenteel beroeps en opvoedplicht is. De meester verzoekt vriendelijk en beleeft zijn leerlingen verzoekt om dat ding gewoon maar terug te brengen.”Ik wil er niks mee te maken hebben!” zegt de hij!
Nee, de leraar was een schat van een man die helemaal opging in het wel en wee van zijn leerlingen. Wat moet hij anders. Hij moet toch opkomen voor zijn leerlingen. Net zo kinderachtig als het groepje tieners, die voor hun vriend “de dader” opkomen. Volgens hun is er ook niks aan de hand. “Het is onze beste vriend! Weet-je!”
Waar zijn in god’s zijn naam de grenzen.
In Marokko waren we als tieners heel creatief, en heel loyaal voor onze onderwijzers. Maar een auto jatten, als cadeautje voor de leraar? Nee, dat zou nooit in ons opgekomen zijn. Iedereen wist dat er dingen zijn die niet kunnen. Maar hier in Nederland zeggen we: “Alles kan!”.
Maar zoals het altijd gaat, uw opent en verfoeilijk item in uw Nova, over zwakke groepen in de samenleving, vervolgens nodigt u de eerste de beste snertonderzoeker uit in uw studio, geeft hem vervolgens, voor je gewelddadige camera’s, een mooie titel, zoals “deskundige”, En laat hem stevig de zwakkelingen verder in de grond boren met volkomen dwaasheid. Een gebekte iemand namens de allochtonen, daar is de studio veel te klein voor. Of misschien te weinig stoelen aan de debattafel?
Het publieke debat wordt tegenwoordig gevoerd namens ons, zij, wij; door een dwaze bevooroordeelde, totaal niet integere onderzoeker en een actualiteiten organisatie, die het eigenlijk allemaal niks kan schelen; die “journalistieke correctheid”. Er zijn immers toch geen normen en waarden. Dus waarom wel een norm voor journalistiek.
In Den Haag heeft een leraar een hoge prijs betaald voor de verloedering van normen en waarden in de maatschappij waarin we allemaal leven. Een maatschappij die we met zijn alle gecreëerd hebben en waarvoor met zijn allen verantwoordelijk voor zijn. En we willen nog steeds niet leren van onze fouten. Er is een misdaad gepleegd door een individu. Staat totaal los van zijn cultuur. Niemand had het tegen kunnen houden of kunnen weten. Is de leraar nou slachtoffer geworden van de Turkse of Marokkaanse cultuur? Deze culturen schrijven niet voor dat je een leraar neer mag knallen. En dan gaan er geruchten de ronde dat de dader gepest werd door het slachtoffer en daarom deze moord. Als elke allochtoon voor zijn cultuur iemand neer moet schieten als hij gepest of tegengewerkt wordt, dan zouden deze allochtonen honderden moorden per dag plegen. Als we deze toestanden niet kennen in Marokko of Turkije, waar je niet aan wapens kunt komen, dan is het toch moeilijk vol te houden dat het een Marokkaanse of Turkse cultuurprobleem is. Moeten we niet concluderen als het toch i.p.v maatschappelijk probleem een cultuurprobleem moet noemen het “Onze cultuur probleem noemen”. Het probleem van de samenleving die we allemaal zijn met elkaar. En ik snap ook niet waarom Turkse cultuur en Marokkaanse cultuur altijd samen benoemd worden. Turkije en Marokko zijn totaal twee verschillende landen. Het ene ligt in Afrika en het ander in Europa. En waarom maken we dan toch altijd weer de vergelijkingen tussen die twee groepen. Wat ook Marokkanen als Turken gemeenschappelijk delen is wederom onze samenleving.
Ik vind het dus buitengewoon jammer dat de media, haat zaaien in de samenleving. Door deze manier van journalistiek bedrijven. Je kunt toch niet een eenmansdaad aan een groep toeschrijven, tenzij je het hebt over georganiseerde misdaad. Je kunt toch niet Moslims in Nederland, die gewoon burgers zijn van dit land, verantwoordelijk houden voor vliegtuigen die wolkenkrabbers in New York rammen. Dat is toch volkomen dwaasheid. Laten we onze eigen problemen noemen. De problemen van ons allemaal. Integratie, wat is dat,? hoe moet dat?, dat woordje “inter” betekent het dan niet twee richtingsverkeer.? Hoe komt iemand nou op het idee om een leraar het leven te ontnemen? Waarom dan met pistool? Hoe komt hij aan zo’n ding? We bouwen met zijn allen deze samenleving op voor onze kinderen. Is het dan niet handig om er samen het beste van te maken? Hoe doen we dat? Moeten we geen respect hebben voor elkaar? Moeten we niet af van idee om mensen in hokjes te plaatsen en etiketten plakken? Moeten we geen toenadering tot elkaar zoeken? En gaan we onze kinderen niet goed voor bereiden op de samenleving?
Dat zijn manieren om dingen met elkaar te bereiken. Met elkaar praten. Uitwisselen van standpunten. Zie diversiteit als een verrijking. Je hebt toch ook niet alleen maar directeuren in een bedrijf. Hebben we een gevoelig onderwerp, dan gaan we niet zomaar met rare ondefinieerbare begrippen in de lucht gooien. Nee, we baseren dingen op feiten en op onderbouwde standpunten en niet op wartaal.
Namens de hele samenleving, de diepste spijtbetuigingen aan de familie en nabestaanden van het slachtoffer. Laten we hem eervol herdenken. En laten we zijn dood, niet misbruiken om fobieën te creëren die er helemaal niet zijn.
Rust in alle vrede, Inna Lillah oua Inna Illeihi Ragioune”
Hoogachtend:
Beste protest ik vind het een zeer goede brief!
Ik kom ook uit een Marokkaans gezin.
Me vader die ook een zeer succesvol zakenman is in Nederland.
Spreekt de Nederlandse taal goed en heeft me een goede opvoeding meegegeven. Ik herken mezelf ook helemaal in je eigen verhaal.
Ik ben zelf 3e generatie.
Ik ben werkzaam als systeembeheerder bij defensie.
Me vader franchiser bij McDonalds. Hij heeft nu nog 1 zaak binnenkort 2.
Ik ben hartstikke trots en het gaat hartstikke goed elhamdulileh.
Ik ben ook praktiserend moslim en die normen en waarden die je noemde horen ook zeer zeker bij de islam.
Die journalisten laten zulke sukkels spreken voor de gehele Marokkaanse en Turkse gemeenschap echt dom!!
Dat er probleemjongeren zijn in deze 2 culturen is een feit maar dat moet aangepakt worden en niet gaan lopen schreeuwen dat het aan de Marokkaanse cultuur of Turkse cultuur ligt. Deze jongen heeft hele grote fout gemaakt en zal de gevolgen moeten aannemen. Waar deze jongen vandaan komt zal mij een worst weze. En dat ze die jongeren gaan ondervragen en dan zeggen zie je wel......het ligt aan hun cultuur :rolleyes: Maar dat doet die nova wel vaker.
Kijk maar naar die Hirshie Ali die kleine kinderen gaat ondervragen over geloof en nederlandse wet :rolleyes:
InchaALLAH zal het Recht zegevieren.
Wa salammm
Ik doe niets anders Mr.
In de brief wordt de culturele component afgewezen.
Ik vraag dus hoe we er dan over moeten praten als toch een proportioneel groter deel van de geweldmisdrijven wordt gepleegd door mensen van allochtone afkomst.
Mijn vraag is dus: hoe moeten we er dan over spreken want er is wel een probleem.
En over problemen moet je praten lijkt me.
Hhaha ik dacht altijd als ik die Peter R. de Vries moet geloven dat er altijd namen van extreme criminelen altijd Nederlanders zijn.
Je hoort altijd die namen Nederlandse namen in zijn programma.
Marokkanen en turken kunnen het alleen niet zo goed verbergen als Nederlanders :D
Je moet zeker over die problemen praten en aanpakken die handel!! Maar dat geldt voor iedereen!
Wat nova doet zo help je het probleem alleen maar groter te maken!
Volgens mij benoemt Nova het probleem alleen maar.
Hoe wordt het probleem dan groter? Hoe moet je er dan over praten als het niet benoemd mag worden?
Nova heeft geen enkele keer gezegd dat het aan de Turkse of Marokkaanse cultuur ligt.
Als er gesproken wordt over cultuur dan wordt bedoeld dat er anders met elkaar wordt omgegaan in de verschillende culturen, de gedragscodes liggen anders.
Als er dan veel mensen van 1 cultuur in een ander komen kan dat problemen geven, that's all...
Ik heb in de uitzending niet 1 keer horen beweren dat het aan de turkse of marokkaanse cultuur ligt.
Wel dat er specifieke dingen anders gaan en dat dat in combinatie met de aanpak hier in Nederland een scheve situatie op kan leveren.
En natuurlijk ben ik het met je eens dat alle problemen moeten worden aangepakt.
Maar wij kennen de Nederlandse normen en waarden toch ook??
Dat is bij ons ook hetzelfde hoor. Maar zeg nou even was het interviewen van die jongeren niet dom van ze??
Geeft dat geen nog slechter beeld van de mensen die al slecht dachten over marokkanen en turken. Op een gegeven moment heb ik niet eens zin om me te gaan verdedigen voor iets waar ik zomaar op word aangekeken. Een misdaad die ik zelf niet heb begaan. Dan heb ik zoiets van ze kunnen allemaal de pot ik hoef niks te verantwoorden.
hassouna
16-01-2004, 12:18
Toch is een overgroot deel van geweldsdelicten afkomstig van mensen van allochtone afkomst.
Dat zijn harde cijfers.
Als we niet mogen spreken van een relatie tussen de cijfers en culturele achtergrond, hoe moeten we er dan over spreken.
Want er is wel degelijk een probleem, lijkt me.
wat een grote eikel ben je man, van die soort mensen als jij kan ik me wel vorstellen dat men tot stom en fatal acties neemt.
het gaat hier om kritiek op NOVA . de inhoud van de brief geeft een prachtig aantwoord op wat NOVA is (NL media in tegenover de minderheid)
je bent een l-ul als je niet beseft wat we ,als minderheid, hier door de media en veel mensen als jij worden kwaad en willen niets met jou normen en waarden(die bestaan niet)willen maken.
eerst moet je leren wat zijn W. en N zijn dan pas mij vertellen wat jullie bedoelen met N en W de islam of de cultuur heeft hier niets mee te maken. het gaat L-ul om een indivedu incidente.
door jullie blinde LOVE aan de americannen N.en W moet je niet schrikken door die soort evenement.
les diables ne sont pas tout à fait noirs et les BLANC absolument innocents.
Pak een woordenboek en zoek de betekenis
Ik word echt misselijk van die soort mensen , wat do je op deze site als je hekel hebt aan onze cultuur en .......
appie666
16-01-2004, 12:24
Ik doe niets anders Mr.
In de brief wordt de culturele component afgewezen.
Ik vraag dus hoe we er dan over moeten praten als toch een proportioneel groter deel van de geweldmisdrijven wordt gepleegd door mensen van allochtone afkomst.
Mijn vraag is dus: hoe moeten we er dan over spreken want er is wel een probleem.
En over problemen moet je praten lijkt me.
Ik denk dat de grootste oorzaken van de grote concentratie van criminaliteit onder de allochtonen, de lage klasse waarin allochtonen leven is, achterstandswijken waarin ze worden gegooid, 'stempels' die ze krijgen (van politie), grote gezinnen met een laag inkomen, kleine huizen, vaders die hard moeten werken, daardoor hebben ze vanzelfsprekend weinig aandacht hun voor kinderen.
Ik denk dat het geen cultureel probleem is, ik denk dat wijze mensen van allochtone afkomst MAKKELIJK inzien wat niet mag en wat wel, en wat men verstaat onder de Nederlandse normen en waarden, die zijn voor iedereen VANZELFSPREKEND
APPIE, straatmarokkaan.
hassouna
16-01-2004, 12:33
Zo zo
Als je mijn posts leest dan zou je wel weten dat ik weet dat de donkeren niet de duivel zijn en de blanken onschuldig.
Wat doe jij op deze site als je meteen begint te schelden en je niet verdiept in de persoon aan wie je je scheldkannonade richt?
Een verwijt dat nogal eens aan de Nedrlanders wordt gericht...
Ik reageer op de brief, ik geef geen negatief commentaar over een cultuur. Ik signaleer een probleem, c'est tout...
Va te faire voir pèdè :zwaai:
Hoi Protest,
Ten eerste mijn complimenten voor de brief die je hebt verstuurt.
Ik was blij te lezen dat er eindelijk iemand van marokkaanse afkomst zijn stem heeft laten horen.
Ik heb gisteren zitten zappen tussen Rondom 10 en Netwerk.
Het is een tijd terug dat ik me zo kwaad heb gemaakt en zo te lezen deelde meer mensen datzelfde gevoel. Ik ga het niet allemaal nog een keer oprakelen. Het is hierboven wel duidelijk gemaakt.
Maar wat ik gewoon absoluut niet begrijp is dat er geen marokkanen van zich laten horen bij zo´n programma als Nova.
Ze hebben het toch over marokkanen, turken, mensen van etnische minderheden. Ze weten het toch allemaal zo goed, wees dan ook niet bang om een deskundige van allochtone afkomst uit te nodigen. Zorg dan ook dat je iemand in het programma hebt die erover kan meepraten. Iemand die eerlijk maar vooral rechtvaardig kan zijn. Iemand die de problemen ziet, constateert maar vooral oplossingen biedt. Iemand die niet met zijn mond vol tanden staat.
Dat is iets wat bij de nederlands goed is geregeld. Ze hebben voor bijna elk probleem, elk onderwerp een gezicht. Ze hebben deskundigen die van zich laten horen en dolgraag met hun kop op tv willen.
Wij hebben die mensen ook, waarom maken ze zich niet sterk en komen ze nou met een duidelijk standpunt naar buiten.
Discussie voer je samen.
Origineel gepost door wolfowitz
ik denk, zelf, dat er WEL degelijk een relatie ligt tussen het culturele milieu van de turkse jongen, en ziijn daad.
Net zo goed als er een link moet worden gelegd tussen het sociale milieu, waaruit hij komt.
Pa heeft 9 jaar gezeten voor moord in Duitsland, en was nu weer gedetineerd voor een schietpartij, nu in Holland.
Pa is dus gewoon een crimineel.( er zijn ook nederlandse vaders crimineel, en dat is ook niet goed voor de opvoeding)
Zoonlief heeft vanuit zijn cultuur, nu papa vast zit, een hele verantwoordelijkheid als plaatsvervangend hoofd(het gezin heeft verder nog 2 dochters)
Tot zover de FEITEN!
Het joch is gewoon gemangeld, tussen verschillende culturen, waarbij het maar de vraag is, of hier sprake is van een specifiek, algemeen geldend TURKS nivo.
Een Nederlands joch zou het ook moeilijk hebben met een zo'n pa,een loyaliteits-konflikt heet dat. (het is toch je pa, maar hij deugt niet, dat weet je diep van binnen).
Tot zover de invloed van het "culturele"milieu.
Reagerend op de inhoud van de brief;
Ja, ik ben toch ook wel de mening toegedaan, dat er teveel negatiefs wordt belicht door specifiek NOVA, 3 items in 1 programma, waarin allochtonen als probleem-groepen worden neergezet, getuigd naar mijn mening van goedkoop in spelen op sentimenten, riool-journalistiek, en Telegrafisme.
Deels komt dit natuurlijk, omdat jarenlang deze problematiek, die natuurlijk wel aanwezig is, in onze samenleving, DOOR BEIDE ZIJDEN is ontkend, zoals de Nederlandse media werden beticht van racisme, als je ook maar iets kwaads zei over allochtonen( bijvoorbeeld dat ze vaker dan gemiddeld een beroep deden op sociale voorzieningen), en aan de andere zijde was er een gigantiese drempel om de vuile was buiten de deur te hangen, en te konkluderen dat het niet goed ging, voor BEPAALDE groepen binnen de allochtonen.( criminaliteitscijfers, mishandeling van de getrouwde allochtone vrouw, leerachterstanden).
Er is vanuit allochtone zijde toch vaak de tendens om de problemen binnen de groep te bagateliseren, te zeggen, is niet waar, valt wel mee, kijk dan biij jullie, etc.
Vaak kreeg vanuit allochtone hoek de Nederlandse maatschappij de schuld, ze was te vrij, en de leraren waren niet streng genoeg, of de politie te slap, de straffen waren om te lachen, etc etc.
Ik geloof, dat we, zoals uit deze moord wel blijkt, met een giganties sociaal probleem zitten, dat op den duur als een tijdbom af kan gaan; dat is een horror-scenario!
Een oplossing zou zijn, met elkaar de handen ineen te slaan, de feiten niet verdoezelen, erkennen dat ook al betreft het een klein gedeelte van de allochtonen, ook dat kleine percentage, een enorme invloed op onze maatschappij kan hebben, zoals bijvoorbeeld ook een kleine groep inbrekers, of slechts 1 verkrachter, een hele stad kan terroriseren.
Belangrijk is, je inleven in elkaars situatie.
Dat ontbreekt er volgens mij veel aan.
Allochtonen ondervinden weerstand, maar de ontvangende samenleving, waarin zij instromen, moeten ook wennen aan zoveel verschillende gewoonten, gebruiken en culturen, religies; logies dat veel autochtonen zeggen, voor ons is de maat nu wel vol!
Anderzijds kunnen allochtonen NIET verwachten, dat elke instromende cultuur volkomen opgaat in de Nederlandse, dat zou onterecht zijn en tekort doen aan de waardigheid van anderen.
Integratiekurcussen, waar zuurkool moet worden gekookt is flauwe kul.
Afsluitend, het blijkt moeilijk voor zowel de ontvangende cultuur, als de instromende cultuur, om samen tot een prettige samenleving te komen.
Het blijkt dat dat proces niet VANZELF werkt, maar gestuurd moet worden, en je kunt alleen iets sturen, als je weet wat het probleem is, en als het probleem van beide kanten erkend wordt, en geaksepteerd.
Zover zijn we zelfs nog niet, en inderdaad, NOVA doet er weinig aan, om met construktieve oplossingen en positieve voorbeelden te komen.
Mee eens :D
hafiberber
16-01-2004, 15:51
Heeft de culturele achtergrond van de eigenaar van de kinderboerderij in Baarn ook te maken met zijn gruwelijke daad?
of tellen culturele achtergronden alleen bij Marokkanen en Turken?
Origineel gepost door hafiberber
Heeft de culturele achtergrond van de eigenaar van de kinderboerderij in Baarn ook te maken met zijn gruwelijke daad?
of tellen culturele achtergronden alleen bij Marokkanen en Turken?
Precies :D dat wil ik ook wel weten.
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.