Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Vergeven en vergeten (een vraag aan jullie)

Pagina's : [1] 2

Jemal2002
01-10-2002, 00:50

Hoe goed kan jij vergeven en vergeten. Waarom is dit voor de meeste mensen een moeilijke taak. Als wij iets verkeerd doen, zal Allah (swt) altijd bereid zijn om te vergeven. Hij is vol barmhartigheid. Hij zal iedereen willen vergeven die zich tot hem wend en die vergeving zoekt. Dit betekent dat als je iets verkeerds hebt gedaan, je toch terug kan keren naar Allah (swt) en dat hij je vergeeft, als je oprecht besluit om die zonde op te geven. Als jij je hele leven zondig hebt doorgebracht en dat je besluit om je leven te beteren en voortaan Allah (swt) te gehoorzamen, Allah (swt) je direct zal vergeven. Allah (swt) kan ons vergeven voor zondes die wij gepleegd hebben, maar waarom kunnen wij onderling elkaar niet vergeven. Moet je leren om vergiffenis te geven, wordt je er mee geboren, wordt het je aangeleerd? Waarom kan de ene het wel en de andere het niet??? En vergeten.......waarom is dat ook zo moeilijk?

cheetah
01-10-2002, 01:34
Ik heb nog nooit een situatie gehad waarin ik iemand niet heb kunnen vergeven. Ik denk dat het bij ons mensen vaak een kwestie is van afkoelen. Het ligt er ook aan wat er te vergeven valt, maar als inderdaad Allah swt het kan, dan moeten wij mensen het zeker kunnen, en moeten.

Junkie
01-10-2002, 06:25
Een collega van mij van de Technische Dienst heeft mij ooit eens verlinkt omdat ik (in de tijd dat ik nog stevig dronk) veel te vroeg onder invloed op het werk was verschenen. Zijn andere collega was zo vriendelijk om mij gewoon met zachte hand terug naar huis te sturen om mijn roes uit te slapen. Maar hij vond het nodig om direct de Shiftmanager in kennis te stellen. (had die zelfs wakker gebeld) Gevolg: drie dagen schorsing en een officiele waarschuwing. Maandenlang niet met deze persoon gepraat, ook niet gegroet enzo. Mar ja, je ziet elkaar dagelijks dus uiteindelijk heb ik de strijdbijl maar begraven. Niet dat we nu beste vrienden zijn, maar toch zand erover.

Ihsane83
01-10-2002, 06:26
moet jij niet slapen? xxx ihsane

Junkie
01-10-2002, 06:30

Origineel gepost door Ihsane83 moet jij niet slapen? xxx ihsane I k ben net wakker. Zit te ontbijten.:)

Nounousa
01-10-2002, 08:53
Vergeven kan ik altijd, je mag trouwens niet langer als 3 dagen boos zijn op je moslimbroeder of zuster... (staat in de koran inshallah) Dus vergeven doe ik wel altijd en probeer het met de tijd ook zo goed mogelijk te vergeten.... M3ha salama Hind

soumaya1
01-10-2002, 10:17
Vergeven kan ik wel, maar vergeten is iet anders. Ik kan iemand iets heel snel vergeven, maar het vergeten is toch wat moeilijker, het is ook maar net wat die gene heeft gedaan, maar vergeven doe ik eigenlijk altijd.

Aphrodite
01-10-2002, 10:25
Salaam Alaikum Alhamdullilah, ben ik niet zo'n haatdragend persoon... ik vergeef vlug, als iemand zijn excuces aanbied dan is het meestal meteen wel weer goed... maar vergeten ja daar komt het probleem... ik vergeet niet zo snel... ik zal aardig doen tegen die persoon, maar ik zal nooit meer de zelfde fout maken door er weer in te trappen... want het vergeten gaat wel heel langzaam bij mij... Maar ja iedereen is anders he.... :D Ma3a Salama  

Jemal2002
01-10-2002, 14:54
wat zou je doen als die persoon een famillie lid is of je man/vrouw of kind? is het dan makkelijker of moeilijker??

Nala
01-10-2002, 15:31
Ik ben daar heel makkelijk in. Ik vergeef en vergeet samen. Als je je excuses hebt aangeboden dan is het goed. Ik vergeet het ook want zand erover is zand erover dan is het voor mij net of het niet meer is gebeurd. Als ik het niet vergeet, dan heb ik het je niet vergeven eigenlijk. Maar ik heb niet zo moeilijk hoor

Muslimah
01-10-2002, 18:39
Het is echt wel te zien wat het is. Sommige zaken zijn nu eenmaal moeilijk te vergeven. Maar als het om kleine dingen gaan of die persoon beseft waar hij fout is gegaan en biedt zijn exuses dan vergeef ik zeer snel. wa salaaaaaaam.... :zwaai:

Alabama
01-10-2002, 20:09
Tja..... Als iemand mij iets naars zou flikken (wat hamdoellilah bij mij zelden voorkomt) dan zou ik de persoon in kwestie definitly vergeven. Heb namelijk ooit gehoord.....(ff kort door de bocht) dat wanneer je een persoon iets niet vergeeft, en jou de toegang tot de hemel wordt verlengd...jij op die persoon dient te wachten....om alsnog vergiffenis te schenken. Is het dus een shitty persoon geweest.....dan wordt het lang wachten! Uhh...liever niet! Ali

Hanaetje
01-10-2002, 20:45
Iemand, ---vind ik persoonlijk,-- vergeven hangt af van wat .? Als iemand mij gewoon zou klikken van iets..., na een tijd zou ik dat wel vergeven.... MAAR als dat nu iets is bv ...Ik hou héél veel van iemand en die heeft mij verraden met iemand anderzz, dus overspel ....zal ik dat niet zoo gemakkelijk vergeven of zelfs helemaal niet kunnen vergeven. Thalla Hanaetje

Oogappeltje
01-10-2002, 23:13
Hallo allemaal, Vergiffenis aan een persoon is opzich niet moeilijk, maar het is bij mij nog nooit voorgekomen dat de persoon oprecht uit zijn/haar hart vergeving vraagt. Ik heb het nu dan wel over grote dingen. Dus ik denk dat dat een van de grote redenen is dat een persoon niet kan vergeven. En wat vergeten betreft, eens in de zoveel tijd wordt je herinnerd of herinner je ezelf aan de slechte dingen die je in je leven bent tegen gekomen. Daar kan je niks aan doen.

Pagina's : [1] 2